Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-28, 14:01   #3586
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Sveriges metod är ett sätt att få statskassan att räcka längre. Taktiken att se till så att så många som möjligt av de som kostar staten pengar dör är en skicklig spelad taktik av mr löften och co speciellt eftersom svenska folket uppskattar den och ger ännu mer stöd.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 14:39   #3587
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Man borde inte ha ljugit och sagt saker som att det inte ens kommer komma till Sverige. Att stänga gränserna hade jag kunnat stötta i ett tidigt skede. Om du / Wain tänker i banor som USA och UK där man i praktiken har utegångsförbud så nej tack.
I dagsläget är det rätt sent påkommet med utegångsförbud och nedstängning av ekonomin. Det är kostsamt och ju tidigare desto bättre.
Eget ansvar är inte alls mesigt. Massor av människor är ju enormt upprivna och oroliga över detta. Då kan de ju ta smittan på så stort allvar som de verkar och faktiskt sätta sig själva i karantän. Klagar man över att "staten borde göra mer" och sen inte själv riskminimerar för egen del framstår man för mig som hycklande och mest som att man vill klaga över något.
Jag är för teknologisk supression. Dock krävs det att man har system som klarar av det. Saknas detta (som i Sverige) kan det behövas en initial period med strikta regler. Eget ansvar hade kanske kunnat fungera istället för regler om man hade haft en mycket hård retorik från FHM och regeringen. "Kanske" känns dock inte som tillräckligt när man har tusentals utsatta på äldreboenden som inte kan skydda sig själva.


Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Vilket skitsnack. Vill du ha en diskussion eller bara slänga ur dig billig retorik?
Jag kan inte tala för svenska folket men jag vill inte ha lockdown. Det betyder inte att jag "uppskattar tusentals onödiga dödsfall". Eget ansvar, vill man undvika smitta så kan man själv fatta beslutet att bunkra upp mat och stanna hemma. Pappa regeringen behövs inte blandas in i det beslutet.

Vad gäller äldrevården är det ett problem med bristande personal, utrustning och lokaler som vi har haft i decennier. Det är inte som att äldrevården plötsligt ändrades inför Covid-19 så att att så många boende som möjligt skulle dö. Problemen fanns där redan innan.
Som du säger så fanns problemet där redan innan. Det uppstår därför en speciell situation, vilket kräver starkare åtgärder i början av spridningen. Hade äldrevården fungerat bra så hade man troligtvis kunnat klara sig med lättare restriktion.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 15:00   #3588
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Är det någon journalist som frågat vilken evidens som finns för att hårdare restriktioner har större ekonomisk skada än lättare restriktioner?

Vad jag vet så finns det inga studier på detta som är applicerbara, förutom den när de kollade på spanska sjukan.

Hade uppskattat lite hederligt, t ex vi antar att lättare restriktioner skadar ekonomin mindre pga av anledningarna.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 15:27   #3589
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Mycket snack om allmänna restriktioner men huvudproblemet som jag ser det är att Sverige inte har tagit hand om våra gamla. 300 IVO anmälningar nu och det verkar det finnas fog för!
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 15:41   #3590
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Jag är för teknologisk supression. Dock krävs det att man har system som klarar av det. Saknas detta (som i Sverige) kan det behövas en initial period med strikta regler. Eget ansvar hade kanske kunnat fungera istället för regler om man hade haft en mycket hård retorik från FHM och regeringen. "Kanske" känns dock inte som tillräckligt när man har tusentals utsatta på äldreboenden som inte kan skydda sig själva.
Vad är teknologisk suppresion?
I mina ögon är äldre som är beroende av hjälp kontra "vanligt folk" två olika problem. Är folk beroende av hjälp så ligger ju ansvaret på de som tar om hand om dem. Där har det varit stora brister länge som vi båda verkar dela åsikt om. Jag tycker däremot inte att detta har särskilt mycket att göra med mig och mitt liv som inte (längre) arbetar som vårdbiträde mot äldre.


Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Som du säger så fanns problemet där redan innan. Det uppstår därför en speciell situation, vilket kräver starkare åtgärder i början av spridningen. Hade äldrevården fungerat bra så hade man troligtvis kunnat klara sig med lättare restriktion.
Du uttrycker dig vagt om saker som jag tycker är ganska obehagliga, när regeringar ska styra sin befolkning. Jag tror det är därför jag blir provocerad för jag har ingen aning om du med "starkare åtgärder" menar typ utegångsförbud och ansöka skriftligt mot myndigheter bara för att lämna sitt hus. Eller om du menar stängda gränser eller att vi borde ha haft lager med skyddsutrustning. Kan du klargöra vad det är du menar?
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 16:11   #3591
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av belowaverage Visa inlägg
vilket skitsnack. Vill du ha en diskussion eller bara slänga ur dig billig retorik?
Jag kan inte tala för svenska folket men jag vill inte ha lockdown. Det betyder inte att jag "uppskattar tusentals onödiga dödsfall". Eget ansvar, vill man undvika smitta så kan man själv fatta beslutet att bunkra upp mat och stanna hemma. Pappa regeringen behövs inte blandas in i det beslutet.

Vad gäller äldrevården är det ett problem med bristande personal, utrustning och lokaler som vi har haft i decennier. Det är inte som att äldrevården plötsligt ändrades inför covid-19 så att att så många boende som möjligt skulle dö. Problemen fanns där redan innan.
+1
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 16:29   #3592
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Wain skriver opinion här på ett offentligt forum. Det är ju något. Tycker det är uppfriskande med opinion då det verkar saknas i vanlig media.

Den här tråden levererar fortfarande.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Uppenbarligen så uppskattar ju det svenska folket att vi har tusentals onödiga dödsfall. Många verka inte ens förstå att vi skulle ha kunnat vara minst lika bra som Danmark. Problemet verkar delvis vara att vi har gammalmedia som använder folk som är anställda på FHM för att få åsikter om FHMs strategi.

Har dock ingen avsikt att gå ut och demonstrera.
Svt från idag: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/annika-linde

Svt från 10 maj: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...-en-masspsykos

Svt från 29 mars: https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...ik-mot-sverige

Svt från 10 mars: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/l...digra-effekter

osv
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 17:14   #3593
Burksoppa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 36
Jag förstår inte heller hur man kan missa kritiken mot FHM i den så kallade "gammalmedia". Man måste verkligen ha skygglapparna uppfällda.
Burksoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 17:18   #3594
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Burksoppa Visa inlägg
Jag förstår inte heller hur man kan missa kritiken mot FHM i den så kallade "gammalmedia". Man måste verkligen ha skygglapparna uppfällda.
Nu har jag inte sagt att det inte finns kritik. Jag ifrågasatte att använda en anställd som oberoende expert. Dessutom kan vi nog vara eniga om att artiklar som ifrågasätter är i stor minoritet? Det är en helt annan ton om Sverige i utländsk media.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 17:25   #3595
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Vad är teknologisk suppresion?
I mina ögon är äldre som är beroende av hjälp kontra "vanligt folk" två olika problem. Är folk beroende av hjälp så ligger ju ansvaret på de som tar om hand om dem. Där har det varit stora brister länge som vi båda verkar dela åsikt om. Jag tycker däremot inte att detta har särskilt mycket att göra med mig och mitt liv som inte (längre) arbetar som vårdbiträde mot äldre.




Du uttrycker dig vagt om saker som jag tycker är ganska obehagliga, när regeringar ska styra sin befolkning. Jag tror det är därför jag blir provocerad för jag har ingen aning om du med "starkare åtgärder" menar typ utegångsförbud och ansöka skriftligt mot myndigheter bara för att lämna sitt hus. Eller om du menar stängda gränser eller att vi borde ha haft lager med skyddsutrustning. Kan du klargöra vad det är du menar?
Om man saknar skydd av svagare grupper ger en allmän spridning i samhället automatiskt spridning även till de svagare individerna. Vid avsaknad av detta skydd får man helt enkelt välja mellan att låta de svagare dö eller införa restriktioner. Tycker du verkligen att våra granländer infört bestialiska resitriktioner på sin befolkning?

Teknologisk supression kan förenklas som en kombination av testning, spårning och isolering, samt vid behov nyttjande av skyddsutrustning.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 17:48   #3596
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Om man saknar skydd av svagare grupper ger en allmän spridning i samhället automatiskt spridning även till de svagare individerna. Vid avsaknad av detta skydd får man helt enkelt välja mellan att låta de svagare dö eller införa restriktioner.
Har man god utrustning som masker och förkläder samt god hygien och bra lokaler (luftflöde) så kan man sänka risken. Om absolut nollad risk är det enda godtagbara så får men nog leta efter lösningar med mekaniserad äldrevård och ta bort den mänskliga faktorn.
Men om du vill ha ett totalt svart eller vitt svar utan nyans så låter jag hellre gamla och sjuka dö än stänger ned samhället totalt. Många lösningar blir väldigt mycket "i en perfekt värld". Men världen är inte perfekt.
Jag hade gärna sätt att vi stängde gränserna tidigt. Kunde ha tillverkat och delat ut masker, handsprit vid affärer osv.
Istället har en massa clowner sagt att "masker inte hjälper alls". I vården har man förbjudit personal från att använda hemgjorda eller inte fullgoda masker, trots att de faktiskt ser ut att göra saken bättre. Dvs kan man inte få sin "i en perfekt värld" lösning så duger ingenting.
Jag hade uppskattat om man arbetade mer utefter "det minst dåliga" alternativet än "inget annat än perfekt duger". Det gäller både myndigheters agerande och hur folk reagerat på myndigheters agerande.


Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Tycker du verkligen att våra granländer infört bestialiska resitriktioner på sin befolkning?
Jag vet inte vilka grannländer du menar. Menar du USA och UK som jag nämnt så "ja".

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Teknologisk supression kan förenklas som en kombination av testning, spårning och isolering, samt vid behov nyttjande av skyddsutrustning.
Man har varit väldigt återhållsam med testning av vårdpersonal jag är bekant med, jag vet inte om det är representativt för hela landet, detta är Sörmlands och Stockholms län. Vet inte om det är pga inkompetens eller brist på testmaterial.

Spårning av en aerosolsmitta med ev. lång inkubationstid är inte lätt. Det låter bra men jag kan inte föreställa mig hur man ska göra det effektivt och dessutom på sådan här enorm skala.

Skyddsutrustning har vi dels inte haft, och dels har innoverande av "bättre än inget" skyddsutrustning förbjudits / avråtts inom vården.

Jag vet för lite om tester för att säga något, men hade vi varit förberedda om man ens kan förbereda för storskalig testning i förväg, så hade det säkert kommit väl till pass.
Utrustning kan man ju lagra och använda men vi har valt att inte lagra något, och skyddsutrustningen har varit bristande länge. Jag antar man kan jaga ned de politiker som röstat för att avveckla beredskapslager? Om du vill ta det lite längre kanske vi kan jaga ned de som röstat för dem också, anklaga allihop för folkmord.
Men jag tror inte deras motiv var folkmord så det verkar rätt onödigt.

Kan vi inte enas om att äldrevård, befolkningskarantän och material / tester är olika problem?
Jag önskar vi hade haft bättre äldrevård och lagerfört material för såna här situationen. Men det gjorde vi inte. Det rättfärdigar inte i mina ögon att jag skulle få utegångsförbud.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2020-05-28 klockan 17:49.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 17:57   #3597
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Spela inte dum, våra grannländer är Norge, Finland och Danmark.
__________________
Mr. Dad-bod

Senast redigerad av Wain den 2020-05-28 klockan 17:58.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 18:41   #3598
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 18:53   #3599
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Spela inte dum, våra grannländer är Norge, Finland och Danmark.
Vad har de gjort annorlunda än Sverige? Jag har dålig koll på vad de har gjort.
Men du kom undan snyggt där, nu behövde du inte svara på något annat jag skrev
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 19:16   #3600
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Dödligheten överdrivs enligt Docent i docent i risk och säkerhet.

Citat:
För den insatta läsaren av hela artikeln i DN eller nyhetstexten från SCB så är det tydligt att april 2020 helt enkelt inte alls är den dödligaste månaden sedan december 1993, utan det verkar som den är den dödligaste månaden sedan januari 2000. Detta är allvarligt nog, även om december 1993 hade runt 27 procent högre dödlighet per 100.000 och januari 2000 hade 10 procent högre dödlighet än vad vi nu fått erfara förra månaden.
...
Utöver januari 2000, med sina 10 procent högre dödlighet än april 2020, så var det även något högre dödlighet i januari 2003 och i mars 2005 (ca 3 procent och 2 procent), samt lika hög dödlighet i mars 2002 och i januari 2009. Detta visar tydligt att april 2020 inte ens är den dödligaste månaden sedan januari 2000, utan att det är den dödligaste månaden sedan januari 2009.
Ifrån: https://www.di.se/debatt/redovisning...-bakom-ljuset/
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)