Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-02, 06:23   #3691
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Om ekonomi, många, i Sverige bland annat, har klagat på att Sverige går lite sin egen väg. Det förklaras på forum med att man inte kan veta förrän efteråt hur det kommer att bli. Jag har sagt vad jag tycker om det ett par ggr men om just ekonomi så tror jag inte att det kan bli någon större skillnad till det bättre för ett land inom EU bara för att just de har en mer öppen väg. Stänger andra ned så är ju de kanalerna just stängda. Ekonomin inom EU borde bli rätt lika för alla och ingen borde kunna vinna ekonomiskt på någon speciell linje, i stort.
Problemem blir större för dem länder som som är mer beroende av turism.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 09:59   #3692
Mindek
Registered User
 
Mindeks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 1 310
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Men har Norge så mycket färre invandrare procentuellt??

Norge har svenska sjuksköterskor som jobbar i sin äldrevård.

Sverige har somaliska undersköterskor som jobbar i sin äldrevård.

Nä, så är det ju nödvändigtvis inte men att jämföra förenklad statistik mellan länder för att kunna hitta nån förklaring till skillnader i antalet döda per capita är inte alltid så lätt.
Mindek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 11:08   #3693
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av Mindek Visa inlägg
Norge har svenska sjuksköterskor som jobbar i sin äldrevård.

Sverige har somaliska undersköterskor som jobbar i sin äldrevård.

Nä, så är det ju nödvändigtvis inte men att jämföra förenklad statistik mellan länder för att kunna hitta nån förklaring till skillnader i antalet döda per capita är inte alltid så lätt.
Jag ifrågasätter inte men Trädgårdsstolen var ju ändå ganska övertygad om att Sverige och Norge hade väldigt olika demografien, och att detta främst beror på ”antalet Ahmeds” (vilket jag gissar är arabiska invandrare?)
Jag har alltid tänkt att Norge är det mest jämförbara landet i världen med Sverige
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 11:27   #3694
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Överdödlighet på privata och kommunala äldreboenden i Stockholm:



https://www.svt.se/nyheter/inrikes/o...n-i-fem-grafer
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 19:15   #3695
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
https://www.facebook.com/marcus.osca...39083666198258

"Breaking News
MYCKET HÖG ÖVERDÖDLIGHET PÅ SVERIGES ÄLDREBOENDEN 🔸 ANALYS: SOCIALSTYRELSEN HAR VILSELETT MEDIA

SVT avslöjar ikväll att överdödligheten på landets äldreboenden har varit mycket hög under de tio veckor i mars-maj som SVT granskat. I Region Stockholm är överdödligheten hela 100%, i Västmanland 62%, Östergötland 41%, Jämtland 39% Södermanland 37% och Sverige som helhet 30%.

På 40 granskade äldreboende är överdödligheten ca 100% enligt SVT:s granskning som omfattar ca 200 äldreboenden jämfört med motsvarande period de senaste 3 åren.

Detta ger en helt motsatt bild jämfört med Socialstyrelsens uppgifter till media förra veckan.
– Snarlikt varje år, sa då Socialstyrelsens avdelningschef Tomas Lindén till TT vilket resulterade i att riksmedia gick ut med rubriken "Liknande dödstal på äldreboenden varje år".

– Förra veckan sa Socialstyrelsens avdelningschef Tomas Lindén att dödligheten inte varit uppseendeväckande i år men när vi granskar myndighetens egna siffror är dödligheten 10% högre än vår egen granskning [dvs 40% överdödlighet]. Och nu ändrar han sig, säger SVT:s reporter som konfronterar Socialstyrelsens avdelningschef i Aktuellt i kväll.

– Man får ändå se att vi med de åtgärder vi vidtagit har lyckats skydda de äldre, säger avdelningschefen på Socialstyrelsen till Aktuellt ikväll.

Granskningen visar att i Regionen Stockholm har överdödligheten varit 7%-enheter högre på kommunala äldreboenden jämfört med privata."
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 19:33   #3696
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Nejnejnej, problemet är privatisering av äldrevården, då kan ni ju inte komma in med statistik som bevisar att kommunala äldreboenden är ett större problem.

För övrigt spännande att socialstyrelsen kan gå ut med direkta lögner utan att ansvariga avskedas.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 19:52   #3697
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Nejnejnej, problemet är privatisering av äldrevården, då kan ni ju inte komma in med statistik som bevisar att kommunala äldreboenden är ett större problem.

För övrigt spännande att socialstyrelsen kan gå ut med direkta lögner utan att ansvariga avskedas.
Varför skulle de som gynnas av att de ljuger vilja sparka dom? Det är ju guld nu att vara sittande politiker, startas nå drev så skyller man bara på ryska troll.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 20:09   #3698
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Varför skulle de som gynnas av att de ljuger vilja sparka dom? Det är ju guld nu att vara sittande politiker, startas nå drev så skyller man bara på ryska troll.
Politikens guldålder.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 20:15   #3699
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Dagens politiker är vad blackmetal-scenen skulle kalla för posers.
Ingen ryggrad, ingen ära, 100% show.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 20:21   #3700
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Kina var visst inte så hjälpsamma

"China delayed releasing important coronavirus information during the early days of the outbreak, according to leaked WHO documents and recordings of WHO meetings obtained by the Associated Press (AP)."

https://news.sky.com/story/coronavir...ation-11999027
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 21:14   #3701
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Dagens politiker är vad blackmetal-scenen skulle kalla för posers.
Ingen ryggrad, ingen ära, 100% show.
De skiter framförallt i landet. Förr fanns det åtminstone en ambition eller illusion om ett samhällsbygge. Ministrar och partiledare gick inte genast och blev lobbyister eller mutades med uppdrag och toppjobb. En politisk post var inte bara en språngbräda ut i världen. Titta på Reinfeldt nu till exempel han är mångmiljonär många gånger om efter sin politiska karriär genom olika uppdrag och "gentjänster". Är inte det ren korruption så vet jag inte vad som är det.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 06:36   #3702
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Statsepidemiolog Anders Tegnell säger i en intervju med Ekot att Sverige med facit i hand borde ha vidtagit fler åtgärder mot coronaviruset redan från början.
Tegnell är delvis självkritisk mot den svenska strategin och säger bland annat att det ”finns förbättringspotential” samt att alltför många har tillåtits dö för tidigt.
– Skulle vi stöta på samma sjukdom, med precis vad vi vet om den i*dag, tror jag att vi skulle landa i att göra mittemellan det som Sverige gjorde och det som resten av världen gjort, säger Tegnell till Ekot.

https://omni.se/a/3Jn8ld
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 07:11   #3703
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Statsepidemiolog Anders Tegnell säger i en intervju med Ekot att Sverige med facit i hand borde ha vidtagit fler åtgärder mot coronaviruset redan från början.
Tegnell är delvis självkritisk mot den svenska strategin och säger bland annat att det ”finns förbättringspotential” samt att alltför många har tillåtits dö för tidigt.
– Skulle vi stöta på samma sjukdom, med precis vad vi vet om den i*dag, tror jag att vi skulle landa i att göra mittemellan det som Sverige gjorde och det som resten av världen gjort, säger Tegnell till Ekot.

https://omni.se/a/3Jn8ld
Intressant att FHM har pudlat och gått ut med att taktiken var felaktig. Har vi fortfarande folk här i tråden som stöder Sveriges strategi?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 07:23   #3704
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Jag tycker Sverige har gjort strategiskt rätt i stort men det är ett monumentalt misslyckande i äldrevården.

Ett ordentligt ”skalskydd” runt äldreboenden så hade nästan alla dödsfall undvikits!

Timanställd personal som jobbar fast de är sjuka, öppna dörrar och spring mellan sjuka och friska, ingen skyddsutrustning, morfin istället för syrgas, palliativ vård enbart baserad på ålder av de som kunnat räddas etc. Över 300 IVO anmälningar nu, vi får se om det leder någonvart?
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 07:30   #3705
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Intressant att FHM har pudlat och gått ut med att taktiken var felaktig. Har vi fortfarande folk här i tråden som stöder Sveriges strategi?
Ser endast ett stort problem med taktiken och det är hur man hanterar äldreboenden- Och där är ju problemet egentligen strukturellt i form av vilka som jobbar där och hur deras scheman ser ut mm. Att ha människor i behov av pengar med låg utbildning som hoppar runt mellan äldreboenden är inte optimalt....

Jag har sagt det förut och säger det igen - Rensat för krisen på äldreboenden tror jag inte att de svenska siffrorna jämfört med andra länder blir så katastrofala.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)