Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-27, 13:38   #91
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av supercharge Visa inlägg
Då kan vi ju börja ljuga om produkterna på alla områden också. Varför inte, det är ju inget problem om någon blir blåst? Ditt proteinpulver kan egentligen vara torrmjölk utblandat med grus från Tjernobyl.. vad spelar det för roll, du får väl kolla själv vad som är i.
Det finns som sagt "rea-regler", men jag är också lite inne på att om folk "vill tro" de får något billigt o bra så får de gärna tro det och därmed luras. Liksom vill man så kan man kolla prisjakt eller andra butiker så ser man om något är billigare än normalt, vill man bli lurad så går man till bara en affär där man låter säljaren kränga skiten på en. Ska vi förbjuda kollekten i kyrkan också? Att köpa grejer är placebo som folk vill tro på de köpt billigt och att de är så smarta och lurat systemet, ge folket chansen att någon dag på året få känna sig smarta även om de är blåsta.

Många skulle nog bli sura om de köpt en vara för 500kr som normalt kostar 1000kr när de hör att andra fått samma för 200kr. Även om de sparat 500kr och butiken gett ett kanonpris så handlar det för många om att "vinna".

T.ex. jag köpte en SSD 512GB för jag behöver (tänkt skaffa även för normalpris på 1350kr) och jag har inte sett det för under 1000kr innan, men då vet jag att priset är bra.

Morsan som är nästan 70 fixa torktumlare genom att kolla nätet och jämföra i någon veckas tid, då blir man inte lurad, då vet man vad som är normalt och vad som är ett kap (dvs. även gamlingar kan skaffa sig en prisbild). Men vill man inte göra sitt arbete ja då får man leva i att man inte får bästa dealen också.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2016-11-27 klockan 13:43.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 13:40   #92
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Även gamlingar kan väl använda prisjakt
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 15:18   #93
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Även gamlingar kan väl använda prisjakt
Ja, jag mena ju det med att morsan som är nära 70 "kolla nätet". Däremot så förväntar jag mig inte 90-åringar att de ska kunna interwebben, etc. men vill man inte hänga med i tiderna "eller" kolla olika butiker så kan man inte bli förvånad sen att man inte får "bästa dealen". Jag menar inte att att Agda 90 år förtjänas att luras för hon är gammal och "lat" (som 90-åring är man inte lat för man skippar kolla alla butiker) som inte tittar in på Elgiganten, Media Markt och Siba innan hon köper.

Grejen med REA är ju att det handlar om orginalpris/normalt tidigare pris. T.ex. är det inte fel att ha en REA denna vecka på en produkt som kostar 1000kr för 700 och sen nästa vecka ha den på REA för 800. Däremot så kan man inte göra så varje vecka, då REA är något temporärt, dvs. har man så för länge blir ju 700 eller 800kr "normalpris".

Sen att en butik har en rea där de säljer en soffa för 7000kr som annars kostar 14000kr gör ju att de kan skriva "halva priset", men en annan butik som normalt säljer soffan för 12000kr och nu säljer för 6500kr kan ju inte det, trots att den är billigare...

Men finns ju hur mycket psykologi som helst inom allt det där, summan är iaf. i mitt tycke att blir man lurad så är det för man tillåter det (och inte bryr sig om det egentliga värdet). Det är samma sak som att luras på felaktig information som t.ex. giftiga kemikalier, etc. men mer att det finns så enormt lätta sätt att ta reda på vad "normalt pris är" och är det inte värt mödan utan man vill känna att man gjort ett kap så får man känna så, även om man blivit lurad. På samma sätt att folk får tycka en konstnärs skittavla är värd miljoner, trots det är skräpkonst (inte förfalskning).
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2016-11-27 klockan 15:26.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 16:01   #94
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Vad är cyber monday?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 17:21   #95
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Vad är cyber monday?
Nymodighet i USA, mer för teknikföretag (webbshoppar), startades runt 2005... Typ "black friday" för webben/teknik.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 18:35   #96
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Nymodighet i USA, mer för teknikföretag (webbshoppar), startades runt 2005... Typ "black friday" för webben/teknik.
Så nu kommer mailkorgen bli fylld med ännu mer reklam?


__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 20:15   #97
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Så nu kommer mailkorgen bli fylld med ännu mer reklam?


Troligtvis grejen är att både black friday o cyber monday är riktigt mjäkigt jämfört med USA, där säljs "riktiga saker" för halva priset eller en tredjedel, på den nivån att man lätt kan kränga vidare varan själv en dag senare till vinst om man vill.

Sen såg jag att jag skrev fel angående farliga kemikalier eller liknande, utan jag mena att just sådana saker är inte konsumentens ansvar då man knappast kan förvänta sig att kunder ska kunna sånt.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2016-11-27 klockan 20:17.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 21:06   #98
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av supercharge Visa inlägg
Då kan vi ju börja ljuga om produkterna på alla områden också. Varför inte, det är ju inget problem om någon blir blåst? Ditt proteinpulver kan egentligen vara torrmjölk utblandat med grus från Tjernobyl.. vad spelar det för roll, du får väl kolla själv vad som är i.
Var väl ändå priset som det avser. Du köper väl inte nått bara för att det är rea? Ska väl finnas en anledning och ett skäligt pris.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 21:35   #99
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Troligtvis grejen är att både black friday o cyber monday är riktigt mjäkigt jämfört med USA, där säljs "riktiga saker" för halva priset eller en tredjedel, på den nivån att man lätt kan kränga vidare varan själv en dag senare till vinst om man vill.

Sen såg jag att jag skrev fel angående farliga kemikalier eller liknande, utan jag mena att just sådana saker är inte konsumentens ansvar då man knappast kan förvänta sig att kunder ska kunna sånt.
Vilket leder till att folk bokstavligen trampar på andra för att få det de vill ha. Sjukt. Dagen efter man har varit "tacksam för allt man har".

Jag köpte ett par nya bluetooth hörlurar för halva priset, hoppas de är reko!
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 22:39   #100
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Vilket leder till att folk bokstavligen trampar på andra för att få det de vill ha. Sjukt. Dagen efter man har varit "tacksam för allt man har".

Jag köpte ett par nya bluetooth hörlurar för halva priset, hoppas de är reko!
Helt klart sjukt beteende, jag fira thanksgiving senast förra året i USA, och gick till affärerna mycket senare för att slippa sån skit.

Grejen är det att billigaste/bästa reorna är fortfarande mellandagarna i Sverige, iaf. är det min subjektiva uppfattning.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 22:46   #101
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Helt klart sjukt beteende, jag fira thanksgiving senast förra året i USA, och gick till affärerna mycket senare för att slippa sån skit.

Grejen är det att billigaste/bästa reorna är fortfarande mellandagarna i Sverige, iaf. är det min subjektiva uppfattning.
Beror väl helt på vad du ska köpa mellandagarna brukar ju ha väldigt lite saker till datorn utan är väl mera TV och hushållsprylar?

Det kan ju dock dyka upp rätt schysta helgkampanjer under året som slår priser ifrån black friday på fingrarna rejält.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 22:53   #102
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Personligen anser jag att under mellandagarna så är det mest kläder man hittar på rea. Black Friday känns uteslutet fokuserat på teknik.

Baserar detta på absolut ingenting utöver var jag erfarit.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 23:09   #103
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Personligen anser jag att under mellandagarna så är det mest kläder man hittar på rea. Black Friday känns uteslutet fokuserat på teknik.

Baserar detta på absolut ingenting utöver var jag erfarit.
Teknik ja, ordet jag letade efter när jag istället skrev datorer!

Och teknik är så värdelöst att köpa idag när Kinas fabriker går under i naturkatastrofer eller dollarn är skyhög.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-28, 00:51   #104
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Black Friday är mer teknik, det håller jag med om. Men under mellandagarna så har iaf. trots det sett saker jag tyckt varit mer "nice" när det kommer till elektronik också. Sen är det självklart att man då och då kollar eller väntar på olika saker (så man kanske får ett visst bias), men t.ex. förra året så hitta jag en kvalitets-TV för 15K som normalt legat på 20K innan, och sen efter mellandagarna låg kvar på 17K tills dess att den ersatts och då hamnat på ca 15K igen... Dustin säljer den fortfarande för 18,5K, men de flesta butiker har den inte längre heller.
Hitta en reciever för ca halva priset också (såg nu att saker på denna black friday med sämre modeller fortfarande kunde kosta mer)...

Det sämsta med mellandagarna är att kläderna är vinter och svart tråkigt skit.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2016-11-28 klockan 00:54.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-29, 07:22   #105
Bulta
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 383
Stora dilemmat för många när de handlar vid rea att man lätt råkar köpa produkter för standardpris ändå i tron om att det är billigt, och med en precis nyinkommen lön och efter första köpet gjort så kommer nästa beställas hem med än mindre eftertanke.

Att folk klagar på att rean på teknikprodukter är dålig bör tänka på att de stora teknikbutikerna inte tjänar något alls, utan möjligen till och med förlorar på vissa varor. Men vid köp av t ex TV så vet de statistiskt att många köper på sig annan kringutrustning m.m som i slutändan ger en vettig förtjänst. Sen att dollarn är hög gör ju inte saken bättre.
Bulta är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)