Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-09-04, 19:35   #271
Emil_Larsson
Registered User
 
Emil_Larssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 2 335
Vad går INTE att blanda med kreatin? eller går det att späda ut det med vad som helst, bara det är flytande i princip?
__________________
Träningsjournalisch
Emil_Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-06, 20:52   #272
D-Shirt
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1
Javisst

Citat:
Ursprungligen postat av Emil_Larsson Visa inlägg
Vad går INTE att blanda med kreatin? eller går det att späda ut det med vad som helst, bara det är flytande i princip?

Javisst, bara det är flytande =] Men eftersom att kreatin binder vätska så ta det gärna med något rikligt. Det är ju inte så att man slickar i sig 1 liter filmjölk precis på en gång. Jag rekommenderar vatten elr juice.
Ta det lugnt i början med doseringen av kreatin, vissa individer reagerar olika på tillskottet. Magen kan bli riktigt dålig ifall man börjar med stora doser redan ifrån början. Gelatinkapslar med kreatin i är en annan form istället för rent pulver. Smakar desto mindre oxo. Rent pulver kan få en konstig bismak, tycker jag i alla fall.... Kombinera gärna Kreatin med ett annat tillskott vid namn GLX 37,5. Fungerar riktigt bra tillsammans.....
D-Shirt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-06, 08:06   #273
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Texten finns tillgänglig i sin helhet här (gratis)

International Society of Sports Nutrition position stand: creatine supplementation and exercise.
J Int Soc Sports Nutr. 2007 Aug 30;4(1):6 [Epub ahead of print]

Introduction
The use of creatine as a sport supplement has been surrounded by both controversy and fallacy since it gained widespread popularity in the early 1990's. Anecdotal and media reports have often claimed that creatine usage is a dangerous and unnecessary practice; often linking creatine use to anabolic steroid abuse. Many athletes and experts in the field have reported that creatine supplementation is not only beneficial for athletic performance and various medical conditions but is also clinically safe. Although creatine has recently been accepted as a safe and useful ergogenic aid, several myths have been purported about creatine supplementation which include: 1. All weight gained during supplementation is due to water retention. 2. Creatine supplementation causes renal distress. 3. Creatine supplementation causes cramping, dehydration, and/or altered electrolyte status. 4. Long-term effects of creatine supplementation are completely unknown. 5. Newer creatine formulations are more beneficial than creatine monohydrate and cause fewer side effects. 6. It's unethical and/or illegal to use creatine supplements. While these myths have been refuted through scientific investigation, the general public is still primarily exposed to the mass media which may or may not have accurate information. Due to this confounding information, combined with the fact that creatine has become one of the most popular nutritional supplements on the market, it is important to examine the primary literature on supplemental creatine ingestion in humans. The purpose of this review is to determine the present state of knowledge concerning creatine supplementation, so that reasonable guidelines may be established and unfounded fears diminished in regard to its use.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 21:51   #274
kurwa
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 15
Kreatin på kapslar, finns det? Och isåfall, ger det samma effekt som i pulverform eller är det generellt sett bättre att ta kreatin i pulverform?
kurwa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 23:29   #275
rockbell
Registered User
 
rockbells avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av kurwa Visa inlägg
Kreatin på kapslar, finns det? Och isåfall, ger det samma effekt som i pulverform eller är det generellt sett bättre att ta kreatin i pulverform?

Vad tror du själv? Det är ju exakt samma sak förutom formen.
rockbell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 01:12   #276
kurwa
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av rockbell Visa inlägg
Vad tror du själv? Det är ju exakt samma sak förutom formen.
Ponera att kreatin i pulverform ger överlag en större portion så att säga än när man tar dem per kapsel eller att pulverformen har ett bredare sortiment där kvalitén på varan även är mycket bättre.

Jag vet inte mkt om kreatin och därför frågar jag, du kanske tycker jag t.ex. har dumma frågor men för mig finns det inga dumma frågor utan enbart dumma svar, vilket du onekligen bevisar.
kurwa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 11:33   #277
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Kreatinet i kapslarna måste lösas upp i magen vilket gör upptaget något sämre än om man löser pulver i vatten innan man tar det.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 11:40   #278
Raggis
Jag har fel. :(
 
Raggiss avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 2 995
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Kreatinet i kapslarna måste lösas upp i magen vilket gör upptaget något sämre än om man löser pulver i vatten innan man tar det.
Jag har hört det motsatta, att upptaget rent av kan bli bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Snackar med en kille som jag har en hel del gemensamt med.
Raggis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 11:55   #279
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Då tror jag att du hört fel.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...ubmed_RVDocSum
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 16:45   #280
rockbell
Registered User
 
rockbells avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Kreatinet i kapslarna måste lösas upp i magen vilket gör upptaget något sämre än om man löser pulver i vatten innan man tar det.

Nej, men däremot så tar det någon minut extra för magen att "öppna" gelatinet som omslutar pulvret. Upptaget är självklart dock exakt detsamma annars.
rockbell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 17:04   #281
kurwa
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av rockbell Visa inlägg
Nej, men däremot så tar det någon minut extra för magen att "öppna" gelatinet som omslutar pulvret. Upptaget är självklart dock exakt detsamma annars.
Har du läst länken?
kurwa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 21:12   #282
rockbell
Registered User
 
rockbells avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av kurwa Visa inlägg
Har du läst länken?
Har du ett sunt förnuft?
rockbell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 03:18   #283
kurwa
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av rockbell Visa inlägg
Har du ett sunt förnuft?
Självfallet
kurwa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 01:25   #284
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Visst måste det vara fördelaktigt att blanda kreatin med mjölk pga den höga insulinfrisättningen som mjölk har?
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 21:29   #285
Griip
Självgod idoit
 
Griips avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Blasieholmsgatan 6
Inlägg: 3 033
Citat:
Ursprungligen postat av Cupofcoffee Visa inlägg

Hur mycket kreatin ska jag ta per dag?
Efter en eventuell uppladdning (ca. 20g/dag de första 3-5 dagarna) så kan du börja rätt lågt (5-6g/dag) och köra några veckor. Testa sedan att höja lite varje vecka tills du når 10-15g. Det finns de som ligger så högt som 20-30g, men du känner bäst själv hur mycket du behöver. Ett eventuellt överskott försvinner ut med urinet.
Är det nån som på fullaste allvar tror att en normal människa(en som inte levt sitt liv för att äta kreatin) kan märka vad som är bäst för en själv? Att testa sig fram vore nästan en omöjlighet(med tanke på de tusen andra faktorer)



var tvungen
Griip är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)