Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-02-11, 18:39   #46
Ego
Registered User
 
Egos avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av FilipWT Visa inlägg


Har varit hos naprapat och kiropraktor, men har fått order att stretcha baksida lår och säte. Har gjort detta och gör men det känns inte som om det kommer åtgärda problemet. För mig känns det mer som disk-relaterat.
Utifrån det du skriver så verkar du vara flexionsintolerant och de fick dig att stretcha säte och backsidan? Ett mycket trevligt sätt att underhålla smärtproblematiken på, speciellt när dina beskrivningar är så tydliga. Hoppas att din OMT-sjukgymnast har lite mer vette i huvudet. Börjar seriöst skämmas över min yrkeskår och deras inkompetens i vissa situationer.
__________________
Leg.Sjukgymnast.
Ego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 19:01   #47
Ego
Registered User
 
Egos avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag är inte kunnig om anatomi och skador så jag törs inte säga för mycket. Jag vet bara att jag själv aldrig skulle acceptera en naprapats knäckningar före dess att en sjukgymnast diagnostiserat mitt problem. Och då skulle jag först be om behandling från sjukgymnast.

Dina symptom stämmer allihop överens med mina tidigare. Till och med revbenssmärtan du nämner, jag fick enormt ont där under ungefär två veckors tid. Då var det inte roligt, omöjligt att styrketräna och jag fick ont i revbenen bara av promenader.

Mer vill jag inte säga, kontakta vården tycker jag.
Man måste ha relativt starka indikationer för liknande justeringstekniker. Ryggen är gjord för STABILITET, om man börjar manipulera den så minskar man stabiliteten och kan förvärra smärtproblematiken. Diagnosen och orsaken till denna måste fastställas först som Eddie konstaterade innan. Helt onödigt att manipulera bara för att.
__________________
Leg.Sjukgymnast.
Ego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 19:30   #48
FilipWT
Egenanpassad text
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Ego Visa inlägg
Utifrån det du skriver så verkar du vara flexionsintolerant och de fick dig att stretcha säte och backsidan? Ett mycket trevligt sätt att underhålla smärtproblematiken på, speciellt när dina beskrivningar är så tydliga. Hoppas att din OMT-sjukgymnast har lite mer vette i huvudet. Börjar seriöst skämmas över min yrkeskår och deras inkompetens i vissa situationer.
Flexionsintolerant? Kan du förklara mer?
FilipWT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 19:45   #49
Ego
Registered User
 
Egos avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av FilipWT Visa inlägg
Flexionsintolerant? Kan du förklara mer?
Dina symtom förvärras av flexionsrörelser, citerar dig "ta på sig strumpor, öppna toalettlocket och liknande rörelser". Sedan är du intolerant till marklyft och böj också. Och så blev du bättre av att motverka flexionen med extensionen genom att utföra McKenzie-övningen.

Det enda sjukgymnasten behöver göra är kolla din tolerans mot skjuvkrafter och utesluta end-plate fraktur och sedan göra några andra enkla diagnostiker för att ge dig så optimalt program som möjligt.
__________________
Leg.Sjukgymnast.
Ego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 22:15   #50
Tomas W
Nambla-SYD
 
Tomas Ws avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Ego Visa inlägg
Man måste ha relativt starka indikationer för liknande justeringstekniker. Ryggen är gjord för STABILITET, om man börjar manipulera den så minskar man stabiliteten och kan förvärra smärtproblematiken. Diagnosen och orsaken till denna måste fastställas först som Eddie konstaterade innan. Helt onödigt att manipulera bara för att.
Menar du att ryggen blir mer ostabil för att man får 3 justeringar av ländryggskotorna?
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 22:22   #51
nyrjoh
Registered User
 
nyrjohs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Jönköping, uppvuxen i Orsa.
Inlägg: 1 401
Citat:
Ursprungligen postat av Ego Visa inlägg
Dina symtom förvärras av flexionsrörelser, citerar dig "ta på sig strumpor, öppna toalettlocket och liknande rörelser". Sedan är du intolerant till marklyft och böj också. Och så blev du bättre av att motverka flexionen med extensionen genom att utföra McKenzie-övningen.

Det enda sjukgymnasten behöver göra är kolla din tolerans mot skjuvkrafter och utesluta end-plate fraktur och sedan göra några andra enkla diagnostiker för att ge dig så optimalt program som möjligt.
Hur skulle sjukgymnasten göra för att utesluta end-plate fraktur?
__________________
Leg. Sjukgymnast
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 22:39   #52
Tomas W
Nambla-SYD
 
Tomas Ws avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av nyrjoh Visa inlägg
Hur skulle sjukgymnasten göra för att utesluta end-plate fraktur?
Genom att skicka på MRI ;-) Men EGO kanske känner till något tillförlitligt test..
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 23:12   #53
FilipWT
Egenanpassad text
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 273
Vad är en end-plate fraktur?
FilipWT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-13, 19:26   #54
Ego
Registered User
 
Egos avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av FilipWT Visa inlägg
Vad är en end-plate fraktur?
Sorry för ett sent svar grabbar, hade en lång helg

När ryggraden utsätts för kompressionskrafter trycks nucleus ihop, vilket i sin tur leder till att "end-plate" bucklar rakt in i ryggkotan. Om belastningen är tillräckligt stor så bildas det en fraktur på end-plattan genom vilken nucleus kan börja läcka i ryggkotans kropp.

Citat:
Ursprungligen postat av nyrjoh Visa inlägg
Hur skulle sjukgymnasten göra för att utesluta end-plate fraktur?
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas W Visa inlägg
Genom att skicka på MRI ;-) Men EGO kanske känner till något tillförlitligt test..
Analysera skademekanismen på djupet och se till att inte blanda ihop den med vanlig diskbråck eftersom de kan ge liknande symtom.

Och självklart har jag ett par tricks i min fysioterapeutiska hatt
__________________
Leg.Sjukgymnast.

Senast redigerad av Ego den 2011-02-13 klockan 19:28.
Ego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-16, 15:49   #55
Tunga Vikter
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 130
En liten update angående min situation. Har nu varit hos en kiropraktiker som även är en utbildad sjukgymnast 2 gånger och det har blivit ca 50-60% bättre med knakandet i min rygg.

Nacken är dock densamma och skall ta detta med honom igen imorgon när vi träffas igen.

Yrseln, illamåendet, koncentrations svårigheterna, huvudvärken samt muskel/nerv ryckningarna är kvar men är även dom bättre (ca 30%) skulle jag uppskatta.

Tinnitusen och öronsuset är bättre men kommer ibland när pulsen stiger.

Kommer att uppdatera igen under veckan.

Ha det bra allesammans och kämpa på!

Mvh,
Tunga Vikter
Tunga Vikter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-19, 14:33   #56
Tunga Vikter
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 130
Update:

Har varit hos kiropraktikern ännu en gång och knäckt till ryggen lite. Vill dock inte påstå att det blivit bättre. Har fortfarande yrsel, illamåendet, koncentrations svårigheter, huvudvärk samt muskel/nerv ryckningar.

Det knackar även i övre ryggen (emellan skuldrorna) samt nacken fortfarande.

Börjar bli riktigt orolig nu över att man skall gå med detta hela livet. Usch

Ingen som har några förslag på vad detta kan vara för något?


Mvh,
Tunga Vikter
Tunga Vikter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-19, 14:45   #57
tomn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 515
Citat:
Ursprungligen postat av Tunga Vikter Visa inlägg
Update:

Har varit hos kiropraktikern ännu en gång och knäckt till ryggen lite. Vill dock inte påstå att det blivit bättre. Har fortfarande yrsel, illamåendet, koncentrations svårigheter, huvudvärk samt muskel/nerv ryckningar.

Det knackar även i övre ryggen (emellan skuldrorna) samt nacken fortfarande.

Börjar bli riktigt orolig nu över att man skall gå med detta hela livet. Usch

Ingen som har några förslag på vad detta kan vara för något?


Mvh,
Tunga Vikter
För mig låter det konstigt att en utbildad person fortsätter med en behandling när man har liknande dina symtom. Att slussa iväg till en läkare låter väl bättre?
tomn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-19, 15:37   #58
Tunga Vikter
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av tomn Visa inlägg
För mig låter det konstigt att en utbildad person fortsätter med en behandling när man har liknande dina symtom. Att slussa iväg till en läkare låter väl bättre?
Tack för svar!

Har varit hos min husläkare som kollade lite och klämde och kände i någon minut och det enda han sa var att jag överansträngt mig och att jag skall vila i minst en månad.

Han kunde inte förklara varför jag kände dom symtom som jag beskrivit ovan.

Var på röntgen och röntgade halsryggen men dom hittade och jag citerar "inga skelettskador".

Ingen verkar kunna säga vad jag råkat ut för. Så jävla jobbigt att gå omkring och undra vad fan som hänt med mig.

Tror du kanske det kan vara någon form av muskelknut?

Mvh,
Tunga Vikter
Tunga Vikter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-19, 15:52   #59
tomn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 515
Citat:
Ursprungligen postat av Tunga Vikter Visa inlägg
Tack för svar!

Har varit hos min husläkare som kollade lite och klämde och kände i någon minut och det enda han sa var att jag överansträngt mig och att jag skall vila i minst en månad.

Han kunde inte förklara varför jag kände dom symtom som jag beskrivit ovan.

Var på röntgen och röntgade halsryggen men dom hittade och jag citerar "inga skelettskador".

Ingen verkar kunna säga vad jag råkat ut för. Så jävla jobbigt att gå omkring och undra vad fan som hänt med mig.

Tror du kanske det kan vara någon form av muskelknut?

Mvh,
Tunga Vikter
Tyvärr har jag ingen aning och är inte utbildad och vill inte sitta och vilseleda någon. Hoppas det blir bättre! Hur lång tid var det sedan läkarbesöket och har du vilat sedan dess?
tomn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-19, 20:29   #60
He-man
She-man
 
He-mans avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: In the middle of Sweden
Inlägg: 777
Vila från träningen men fortsätt vara ute och rör på dig, promenader m.m är bara bra för att mjuka upp muskler i nacke osv. Kan ju vara så att stelhet och muskelspänningar i rygg och nacke orsakar yrsel och huvudvärk.
He-man är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)