Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-09-18, 12:13   #151
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Eller du kanske helt enkelt menar med att först bygga buffert till 10000, sen betala bort krediter och sen fortsätta på bufferten?
Ja, just så.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 12:22   #152
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Jag har ett lönekonto ett användarkonto och ett sparkonto.

Jag får in pengarna på lönekontot. Där dras alla räkningar. Sedan sätter jag över en summa till användarkontot. Det är det kontot som är ankutet till ett kort. Alltså det kontot som betalar bensin och andra diverse inköp/utgifter. När det har blivit en del pengar på lönekontot så för jag över det till sparkonto eller så köper jag fonder eller eventuellt så unnar jag mig något.

Tycker att det funkar ganska hyffsat för mig

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 12:24   #153
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Aldrig sparat ett öre. Idiot som var i yngre dagar borde man ha lagt undan 2k varje månad. Nu tänker jag börja så fort mitt lilla lån på 20 000 är bortbetalat. Tjänar ca 22000 netto och när krediteringarna är bortbetalada så måste jag klara mig. Fattar inte vart allt försvinner. Bensinen är väl den största boven men tror även att dom nästan dagliga resorna till mataffären skulle kunna minskas.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 13:50   #154
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag har ett lönekonto ett användarkonto och ett sparkonto.

Jag får in pengarna på lönekontot. Där dras alla räkningar. Sedan sätter jag över en summa till användarkontot. Det är det kontot som är ankutet till ett kort. Alltså det kontot som betalar bensin och andra diverse inköp/utgifter. När det har blivit en del pengar på lönekontot så för jag över det till sparkonto eller så köper jag fonder eller eventuellt så unnar jag mig något.

Tycker att det funkar ganska hyffsat för mig

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Kör liknande själv. Alla räkningar dras först. Sedan sätter jag över det jag vill spara och behåller en rimlig slant för konsumtion.

Ibland tvingas jag föra tillbaka från sparkontot, men att se att det börjar bli mindre kvar som jag "borde" spendera gör att man kan dra ner på utgifter. Det är ju psykologiskt alltsammans. Finns det 10.000 där är det klart att man handlar något onödigt. Är där bara 2000 så funderar man en gång till.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 19:19   #155
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Har du ränta på dina krediter? Då är prio 1 att betala av dessa så fort som möjligt och inte spara pengar på ett annat konto. Självklart måste man ha något för plötsliga händelser. Finns bra hemsidor att läsa på om "Hur mycket ska man ha i buffert", länkar nedan. Jag har nog haft lite skev syn på det där med buffert. Trott att alla sitter på en årslön i buffert och när jag äntligen kom dit så insåg jag att det verkligen inte var så. Alla jag pratat med säger olika men siffrorna brukar hamna runt 50 - 200 000 kr. Ens livssituation påverkar ju detta så klart, med flera barn och boende kräver högre buffert. Äger man en bostad och har flera barn skulle jag inte vågat ha mindre än 50 000 kr. Dock har jag kanske skev bild? Börjar ändra på mitt eget konto och sätter största delen direkt in i fonder, målet är att sätta in 10 000 kr i månaden på fonder och sedan 2-4000 kr på sparkonto. Fonderna är tänkta att inte användas på minst 5 - 10 år.

Sedan får man ju tänka, vad vill jag med mitt sparande? Planerar jag semester? köpa ny bil? bostad? etc. Jag har inte olika konton för olika sparande, jag har tre konton, ett konto där lönen går in och alla räkningar betalas ifrån, sedan förs pengar över till de andra två. Kvar på detta kontot är bara de pengarna jag tänkt använda under månaden, t.ex. 2500 kr. Andra kontot är "rör ej" och det tredje ett sparkonto som jag kan ta av om jag t.ex. vill köpa en MC, ny cykel, bil etc. Tanken är att aldrig gå under 200 000 kr på dessa konton. Börjar jag närma mig det, så får jag minska på sparandet i fonderna och höja sparandet på kontona istället.

Men för att återgå till buffert. En bra tanke är att inte tänka "hur många månadslöner ska jag ha?" utan tänka "hur länge behöver mina pengar räcka?". Har man utgifter på 50 000 kr i månaden behövs större buffert. Som tur är ni två, vilket gör att båda förhoppningsvis inte skulle förlora all inkomst samtidigt men i värsta tänkbara fall.

https://blogg.avanza.se/avanza/hur-m...man-i-buffert/

https://www.svd.se/ekonomer-sa-stor-buffert-behover-du
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu

Senast redigerad av mattilainen den 2018-09-18 klockan 19:24.
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 20:28   #156
kelk
Living life in peace
 
kelks avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 815
Får ut en del EUR via jobbet kommande åren, om jag har fattat det rätt så tar banken ut en viss avgift vid växling EUR -> SEK till vanligt konto. För att undkomma det och diversifiera lite valutarisk har jag sneglat mot att öppna ett valutakonto och skicka utbetalningarna dit.

Hur skulle ni ekonomisnillen förhålla er till detta?
kelk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 05:20   #157
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Ha! En med högre hyra än vad jag har! Problemet är att jag bor i Sverige.
Tror Robban har högre hyra än oss alla
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 08:33   #158
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Nästa kolloträff får faktiskt bli hos rob_roy
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 08:46   #159
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Tror Robban har högre hyra än oss alla
Jag hoppas det! 30 000 kr i hyra per månad hade gjort livet lite knapert.

Då jag lägger 50% av min nettolön i hyra varje månad så känns det dock som att jag ligger lite högt.
__________________
Done with shadows

Senast redigerad av Mantus den 2018-09-20 klockan 08:48.
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 08:57   #160
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Fook, 50%? :O
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 09:24   #161
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Nästa kolloträff får faktiskt bli hos rob_roy
Hah, det blir trångt! Fullt allvar, jag bor på 45 m^2
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 09:51   #162
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Fook, 50%? :O
Jupp, om jag trott att jag skulle vilja bo kvar i Stockholm mer än ett par år till hade det varit billigare att köpa lägenhet. Vill däremot inte stå där med lägenhet som tappat i värde mitt i en lågkonjunktur samtidigt som jag vill flytta bort, det hade varit mer jobb än det är värt.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 09:51   #163
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Hah, det blir trångt! Fullt allvar, jag bor på 45 m^2
Är inte det rätt stort där du bor?
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 09:56   #164
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Har du ränta på dina krediter? Då är prio 1 att betala av dessa så fort som möjligt och inte spara pengar på ett annat konto. Självklart måste man ha något för plötsliga händelser. Finns bra hemsidor att läsa på om "Hur mycket ska man ha i buffert", länkar nedan. Jag har nog haft lite skev syn på det där med buffert. Trott att alla sitter på en årslön i buffert och när jag äntligen kom dit så insåg jag att det verkligen inte var så. Alla jag pratat med säger olika men siffrorna brukar hamna runt 50 - 200 000 kr. Ens livssituation påverkar ju detta så klart, med flera barn och boende kräver högre buffert. Äger man en bostad och har flera barn skulle jag inte vågat ha mindre än 50 000 kr. Dock har jag kanske skev bild? Börjar ändra på mitt eget konto och sätter största delen direkt in i fonder, målet är att sätta in 10 000 kr i månaden på fonder och sedan 2-4000 kr på sparkonto. Fonderna är tänkta att inte användas på minst 5 - 10 år.

Sedan får man ju tänka, vad vill jag med mitt sparande? Planerar jag semester? köpa ny bil? bostad? etc. Jag har inte olika konton för olika sparande, jag har tre konton, ett konto där lönen går in och alla räkningar betalas ifrån, sedan förs pengar över till de andra två. Kvar på detta kontot är bara de pengarna jag tänkt använda under månaden, t.ex. 2500 kr. Andra kontot är "rör ej" och det tredje ett sparkonto som jag kan ta av om jag t.ex. vill köpa en MC, ny cykel, bil etc. Tanken är att aldrig gå under 200 000 kr på dessa konton. Börjar jag närma mig det, så får jag minska på sparandet i fonderna och höja sparandet på kontona istället.

Men för att återgå till buffert. En bra tanke är att inte tänka "hur många månadslöner ska jag ha?" utan tänka "hur länge behöver mina pengar räcka?". Har man utgifter på 50 000 kr i månaden behövs större buffert. Som tur är ni två, vilket gör att båda förhoppningsvis inte skulle förlora all inkomst samtidigt men i värsta tänkbara fall.

https://blogg.avanza.se/avanza/hur-m...man-i-buffert/

https://www.svd.se/ekonomer-sa-stor-buffert-behover-du
Jag tror många har alldeles för mycket i buffert. Oftast har man ju andra skyddsåtgärder såsom sjukförsäkring, inkomstförsäkring. Vi har bara 30,000 i buffert med hus och två barn. Detta ska täcka riktigt akuta saker. Sedan har vi en buffert för huset som är på flera hundra tusen men de bör man ju ha bunden kanske 1-3 månader på ränta. Nu är ju räntan låg så kanske inte värt så mycket.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 10:37   #165
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Känns som många runt 30 inte sparar så mycket alls. Knappt någon buffert eller fonder/aktier. Bara spenderar allt.

Jag har en buffert på runt 3-4 månadslöner efter skatt men tror egentligen att det är lite överdrivet. Skulle nog kunna dra in lite mer av det i mina fonder.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)