Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-01-03, 10:42   #181
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Jag har svårt att tro att framåt skulle ta mer på rumpan även för dig. Sen kan du förstås köra framåt hur mycket du vill också, men att det skulle aktivera dina gluteus mer tror jag inte. På Youtube finns det gott om tjejer som tipsar om just bakåtsteg för att trimma röv.

Fördel med bakåt: mer kraft från hamstring och gluteus
Nackdel med framåt: större risk att skada knät, lättare att knät glider iväg framför tårna

enligt: https://www.youtube.com/watch?v=MdfDrV4Ye9g

Låter rimligt. Sen tror jag på framåtsteg också, men i så fall med mindre vikt för att stärka knäna.
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Jag har svårt att tro att framåt skulle ta mer på rumpan även för dig. Sen kan du förstås köra framåt hur mycket du vill också, men att det skulle aktivera dina gluteus mer tror jag inte. På Youtube finns det gott om tjejer som tipsar om just bakåtsteg för att trimma röv.

Fördel med bakåt: mer kraft från hamstring och gluteus
Nackdel med framåt: större risk att skada knät, lättare att knät glider iväg framför tårna

enligt: https://www.youtube.com/watch?v=MdfDrV4Ye9g

Låter rimligt. Sen tror jag på framåtsteg också, men i så fall med mindre vikt för att stärka knäna.
Hmm, ja jag säger som Karsten Torebjer, jag kenner vad jag kenner
Men rent faktamässigt så har jag ingen aning. kanske blir mer kraft utvecklad i framåt? Men framåt tar helt klart alldeles för mycket på mina knän för att det ska vara ett regelbundet alternativ i nuläget.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-03, 11:09   #182
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Double quote like a boss
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-03, 16:35   #183
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Double quote like a boss
Najs! Dubbelciterad är inte varje dag man blir. Vilken ära!

Som sagt, både framåt och bakåt träffar stussen bra. Kör den variant du trivs bäst med, som alltid.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-03, 23:56   #184
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Najs! Dubbelciterad är inte varje dag man blir. Vilken ära!

Som sagt, både framåt och bakåt träffar stussen bra. Kör den variant du trivs bäst med, som alltid.

Haha, jag kan inte lova att det blir en vana
Ja, för mig är bakåt ett lätt val eftersom framåt provocerar knäna alldeles för mycket för att det ska vara värt att köra.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-04, 20:43   #185
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
1 styrkeryck + 1 styrkeryck från knä + 1 ryckböj:
20 kg 3x1
40 kg x1
45 kg x1
50 kg x1
55 kg x1
57,5 kg x1
60 kg x1
62,5 kg x1

1 styrkeryck + 1 styrkeryck från knä:
62,5 kg 2x1
50 kg 1x2

Böj:
20 kg x5
50 kg x5
60 kg x5
70 kg x5
80 kg x5
90 kg x5
95 kg x3
100 kg x2
105 kg x1
110 kg x1
80 kg x8

Enarmspress med kettlebell upp till 5a på 24 kg
Aktivt hängande i räcke, varierande med en och två händer så länge jag orkade, 3 set.
Axelrehab, GHD och plankan med vikt upp till 20 kg på ryggen.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-05, 17:30   #186
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Löpning, det var lite friskt ute..
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-06, 13:20   #187
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Supertajt om tid, aspackat med folk, ont om vikter så fick gå upp för snabbt i pressen och fick köra på "fel" ställe i gymmet. Dessutom slarvat med mat och sömn. Perfa!

Press:
20 kg x5
40 kg x5
50 kg x5
55 kg x2
57,5 kg x1
60 kg x1
60 kg x0 (wtf)
60 kg x0 (ok, dum idé att köra singlar på 1 kg under 1rm, borde hållit mig till planen att köra på 57,5)
57,5 kg x1
45 kg x6

Utfall 4 reps på vardera ben:
20 kg x1
30 kg x1
40 kg x1
45 kg x1
50 kg x1
55 kg x1
60 kg x1

Mark för rumpkontakt, shrugs och plankan.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-06, 19:08   #188
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Glömde att jag också körde typ 5 reps på 60 efter sista bommen med lite hjälp från benen. Dock för lite hjälp för att det ska kunna kallas push press.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-06, 20:05   #189
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Bra kört i utfallen! 60 kg börjar bli tungt ju.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-06, 22:47   #190
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Bra kört i utfallen! 60 kg börjar bli tungt ju.
Tackar, har ingen referens alls vad som är "tungt" i utfall
Men är ju glad över att jag kan köra med skivstång, skulle bli jäkligt muppigt att hålla i hantlar/kettlebells när det börjar bli tungt. Det är ju över 50% av mitt 1rm i böjen nu.

Kör du förresten vartannat ben eller ena benet i taget?
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-06, 23:29   #191
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Tackar, har ingen referens alls vad som är "tungt" i utfall
Men är ju glad över att jag kan köra med skivstång, skulle bli jäkligt muppigt att hålla i hantlar/kettlebells när det börjar bli tungt. Det är ju över 50% av mitt 1rm i böjen nu.

Kör du förresten vartannat ben eller ena benet i taget?
Ja, jag tänkte på det, att det är mer än 50 % av ditt böjpers. Riktigt bra gjort. Möjligt att jag skulle kunna fixa några utfall per ben på 75-80 kg men det vore antagligen en onödig risk. Vill inte köra utfall för tungt då jag blev öm precis ovanför knäna efter att ha kört på 75-80 kg i smithen för ett år sen snart. Mindre risk med fri stång dock eftersom det blir en slags låst pressrörelse i smithen som gör att man kan ta mer vikt än vad man egentligen klarar. Så jag rekommenderar inte att gå tungt i smith när man kör utfall.

Jag kör vartannat ben. Tycker ofta att första steget i varje set är det mest riskabla, innan man kommer in i rörelsen. Håller du med?
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-06, 23:47   #192
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Ja, jag tänkte på det, att det är mer än 50 % av ditt böjpers. Riktigt bra gjort. Möjligt att jag skulle kunna fixa några utfall per ben på 75-80 kg men det vore antagligen en onödig risk. Vill inte köra utfall för tungt då jag blev öm precis ovanför knäna efter att ha kört på 75-80 kg i smithen för ett år sen snart. Mindre risk med fri stång dock eftersom det blir en slags låst pressrörelse i smithen som gör att man kan ta mer vikt än vad man egentligen klarar. Så jag rekommenderar inte att gå tungt i smith när man kör utfall.

Jag kör vartannat ben. Tycker ofta att första steget i varje set är det mest riskabla, innan man kommer in i rörelsen. Håller du med?
Säger kanske mer om min böj dock
Och som vi båda typ kommit fram till, man ska inte riskera något i assistansövningar
Tycker kring 50-60 är ganska bekväm repsvikt just nu så kommer nog inte prova att gå högre på ett tag.

Mm det är väl smithens styrka och svaghet kanske.

Jag kör också vartannat, tycker varken första eller sista steget är vingligt. Det första känns dock "ovant" eller konstigt eftersom jag inte är så van vid att gå bakåt antar jag. Kan dock få ett vingelsteg typ i 3-4 setet. Vet inte om det är för att jag börjar bli trött eller ofokuserad kanske.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-07, 09:38   #193
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Säger kanske mer om min böj dock
Och som vi båda typ kommit fram till, man ska inte riskera något i assistansövningar
Tycker kring 50-60 är ganska bekväm repsvikt just nu så kommer nog inte prova att gå högre på ett tag.

Mm det är väl smithens styrka och svaghet kanske.

Jag kör också vartannat, tycker varken första eller sista steget är vingligt. Det första känns dock "ovant" eller konstigt eftersom jag inte är så van vid att gå bakåt antar jag. Kan dock få ett vingelsteg typ i 3-4 setet. Vet inte om det är för att jag börjar bli trött eller ofokuserad kanske.
Mitt vingelsteg är ofta det första i varje set. Så försöker att ta det extra långsamt vid detta steg.

Har funtat på om bulgariska splitböj kan vara ett alternativ där man undviker att få vingliga steg eftersom man lägger upp det bakre benet och så att säga redan står i splitläge innan man böjer sig ner. Får testa nån gång.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-07, 11:23   #194
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Mitt vingelsteg är ofta det första i varje set. Så försöker att ta det extra långsamt vid detta steg.

Har funtat på om bulgariska splitböj kan vara ett alternativ där man undviker att få vingliga steg eftersom man lägger upp det bakre benet och så att säga redan står i splitläge innan man böjer sig ner. Får testa nån gång.
Bulgariska böj lär ju ta bort det mesta (om inte allt) av balansmomentet, på gott och ont då. Dessutom ter det sig naturligt att man gör repsen på ett ben i taget, kanske blir mer pump?

Undrar hur det ser ut rent muskelmässigt, man höjer ju vanligtvis upp bakre benet, så det kanske går att jämföra rörelsen med att gå i ett djupare/längre utfall? Som om jag förstår det rätt skulle ta mer på baksida lår och sätet snarare än framsida lår? Den rörelsen kanske gör sig mer till rätta i smithmaskinen också.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-07, 17:14   #195
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Klättring idag.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)