Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-09, 19:04   #38116
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Lol. Om reaktionen anses rimlig tar jag hellre den i gumpen hädanefter.

Håll dig borta från henne, verkar vara ett riktigt psykfall.

Att du bad om ursäkt för det här känns ju också beta deluxe.
Jo jag resonerade ungefär likadant. Anledningen till att jag bad om ursäkt var att hon har varit en toppentjej annars och jag såg ingen annan utväg i just den här situationen samt att jag genuint inte visste om det ansågs kränkande och nedvärderande i dagens sverige. Det är inget jag hänger med i iallafall. Detta var helt klart en stor fet varningsklocka iallafall.

Senast redigerad av smerk den 2019-10-09 klockan 19:09.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 19:11   #38117
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
En tjej jag träffat ett tag lackade ur totalt och kallade det '' äckligt mansgrisprat'' då jag skrev nått i stil med ''du är väl en duktig flicka som älskar att plugga'' när jag drev om att jag tyckte att hon var en pluggis. Har inte koll på feministsnack men i min värld var det oskyldigt retande. Tjejer, vad tycker ni, är detta ett sådant laddat uttryck och är reaktionen rimlig? Bad om ursäkt men vet inte om detta var en varningsklocka eller om det var mitt fel då jag kan tycka att det är märkligt att bli så kränkt.
Varningsklocka. Vad har det ens med mansgris att göra? Skillnad om du hade sagt något i stil med "höhö, borde inte du läsa en kokbok istället?. OBS: Jag har en y-kromosom
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 19:23   #38118
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jo jag resonerade ungefär likadant. Anledningen till att jag bad om ursäkt var att hon har varit en toppentjej annars och jag såg ingen annan utväg i just den här situationen samt att man aldrig vet vad som anses som kränkande i dagens sverige. Det är inget hänger med i iallafall
Förstår. Borde själv be om ursäkt lättare ibland. Kanske inte för att det är rätt, men för att det är det personen ifråga vill höra. Det är i alla fall vad flickvännen säger

Samtidigt måste man dra gränsen någonstans (om vi snackar om Sverige generellt) och stå upp för sig själv för annars är ju snart ingenting okej. Finns ju alltid någon någonstans som blir kränkt av minsta lilla.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 19:34   #38119
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
En tjej jag träffat ett tag lackade ur totalt och kallade det '' äckligt mansgrisprat'' då jag skrev nått i stil med ''du är väl en duktig flicka som älskar att plugga'' när jag drev om att jag tyckte att hon var en pluggis. Har inte koll på feministsnack men i min värld var det oskyldigt retande. Tjejer, vad tycker ni, är detta ett sådant laddat uttryck och är reaktionen rimlig? Bad om ursäkt men vet inte om detta var en varningsklocka eller om det var mitt fel då jag kan tycka att det är märkligt att bli så kränkt.
Det är helt normalt att bli förbannad när någon är nedlåtande och förminskar det man gör. Sluta retas.
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 19:59   #38120
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Förstår. Borde själv be om ursäkt lättare ibland. Kanske inte för att det är rätt, men för att det är det personen ifråga vill höra. Det är i alla fall vad flickvännen säger

Samtidigt måste man dra gränsen någonstans (om vi snackar om Sverige generellt) och stå upp för sig själv för annars är ju snart ingenting okej. Finns ju alltid någon någonstans som blir kränkt av minsta lilla.
Vi ringde och snackade om det nu och jag förklarade min sida att jag tyckte att hon överreagerade och hon förklarade varför hon tyckte som hon gjorde där hon även till slut höll med om att det inte var något direkt konstigt med det jag sade i just detta sammanhanget, men i andra sammanhang då det kan tolkas dåligt.

Summa summarum, det var en varningsklocka men det var samma toppentjej jag redde ut detta med som jag lärt känna innan så jag känner fortfarande att det är värt att gå vidare med

Senast redigerad av smerk den 2019-10-09 klockan 20:06.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 20:12   #38121
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Jag bor i hyresrätt där jag betalar el + varmvatten utöver hyran. Kommer det kosta mer om jag höjer värmen i elementen till vintern? Uppvärmning står ju Poseidon för, men kanske ändå kostar mer el eller något att dra igång värmen på max här?

Har sådana här element (Kanske värms av vatten och således kostar mig extra tack vare att jag betalar för uppvärmning av vatten?)
Vattnet i radiatorkretsen och tappvarmvatten är inte samma. Jag utgår ifrån att all värme i ditt hem är vattenburen (som elementet på bilden) som alltså inte är samma vatten som det varma vatten som kommer ut när du spolar i kranen (det är det varmvattnet du betalar för).

Elen du betalar för gissar jag är din hushållsel som du då kanske har eget abonnemang för, eller?
Livet är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 20:13   #38122
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Det är helt normalt att bli förbannad när någon är nedlåtande och förminskar det man gör. Sluta retas.
Frågan är om du är seriös nu eller inte.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 20:15   #38123
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Vattnet i radiatorkretsen och tappvarmvatten är inte samma. Jag utgår ifrån att all värme i ditt hem är vattenburen (som elementet på bilden) som alltså inte är samma vatten som det varma vatten som kommer ut när du spolar i kranen (det är det varmvattnet du betalar för).

Elen du betalar för gissar jag är din hushållsel som du då kanske har eget abonnemang för, eller?
Åfan, så dom vet alltså vilket varmvatten som går till duschen och kranarna och kan sålla ut det från vattnet i elementen. Fräsigt!

Hushålls-elen har jag eget abonnemang ja. Jag kör Göteborgs Energi där. Har precis flyttat hit. Såg jag redan låg på ca 300kr/månaden +elavtalets kostnad (sommarmånaderna). Tyckte det var lite mycket för ett nybygge. Så tänkte om jag behöver snåla lite nu i vintern på värmen med då för att inte hamna på 800kr/månaden eller något. Jag har 5st sådana element här hemma nu bara. Inget annat som ger mig värme.

Senast redigerad av Akerhage den 2019-10-09 klockan 20:19.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 20:20   #38124
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Det är helt normalt att bli förbannad när någon är nedlåtande och förminskar det man gör. Sluta retas.
Kanske kan det vara berättigat att bli lite sur om nån retas. Men att det skulle varit nåt "äckligt mansgrisprat" tycker jag är löjligt.

Men att hon skulle låta som ett psykfall är ju också totalt överdrivet åt andra hållet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 20:24   #38125
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Åfan, så dom vet alltså vilket varmvatten som går till duschen och kranarna och kan sålla ut det från vattnet i elementen. Fräsigt!

Hushålls-elen har jag eget abonnemang ja. Jag kör Göteborgs Energi där. Har precis flyttat hit. Såg jag redan låg på ca 300kr/månaden +elavtalets kostnad (sommarmånaderna). Tyckte det var lite mycket för ett nybygge. Så tänkte om jag behöver snåla lite nu i vintern på värmen med då för att inte hamna på 800kr/månaden eller något. Jag har 5st sådana element här hemma nu bara. Inget annat som ger mig värme.
Det sitter ju en mätare (som innehåller en liten snurra som roterar då det passerar vatten) nånstans i din vanliga vattenledning och håller koll på hur mycket vatten som rinner genom ledningen. Men vattnet till elementena kommer från en helt annan vattenledning. Du kan ju slå av huvudkranen till vattnet utan att elementen blir kalla.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 20:30   #38126
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Okej, ja det är klart. Men så som det ser ut då så kommer inte elräkningen att påverkas alls då hur mycket jag än vrider upp värmen i rummen här?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 20:37   #38127
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Okej, ja det är klart. Men så som det ser ut då så kommer inte elräkningen att påverkas alls då hur mycket jag än vrider upp värmen i rummen här?
Nope.

Är de 300kr/månad för el enbart för elen eller är inkluderar det elnätskostnaden också?
Livet är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 20:44   #38128
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Det är helt normalt att bli förbannad när någon är nedlåtande och förminskar det man gör. Sluta retas.
1. Det är inget nedlåtande i det han skrev.

2. Även om det skulle vara nedlåtande så måste man ha någon form av problem ifall man har haft en bra relation med någon och helt plötsligt tolkar det denne skriver som nedlåtande istället för en retning med blinken i ögat.

Visst en smiley hjälper, men även om det är osäkert var personen menar så antar man knappast det värsta och hugger tillbaka direkt. Kasst självförtroende kanske?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 20:57   #38129
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Nope.



Är de 300kr/månad för el enbart för elen eller är inkluderar det elnätskostnaden också?
Det var 300kr för förbrukning + elavtal.

Då har jag endast philips hue lampor här hemma. 2st TV och en dator. Diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare som körs typ 1 gång vardera max i veckan.

Senast redigerad av Akerhage den 2019-10-09 klockan 20:59.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 21:00   #38130
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Att kalla en kvinna för duktig flicka känns juh inte som det mest positiva..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)