Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-21, 15:16   #37981
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Så här står det på den sidan jag länkade till förut:

Citat:
Tumlare med elektronisk fuktavkänning, programmet avslutas automatiskt: Med hjälp av sensorer och elektronik mäts fuktigheten i plaggen och torktiden beräknas. Programmet avslutas när önskad torrhet uppnåtts.
Citat:
Tidsstyrda torkprogram som tillägg till de automatiska
Citat:
Bomullsprogram: Skåptorrt, Cupboard dry plus, Extra torrt, Stryktorrt
Citat:
Kapacitet tork bomull, kg: 7.0
Citat:
Tid skåptorr bomull vid 1000v/m, minuter: 159
Det där är alltså den "tekniska specifikationen" för den tumlaren.
Jag tolkar det som att om du stoppar in 7kg tvätt (eller mindre) och kör det bommulsprogram som ska ge "skåptorrt", så ska det ta c:a 2,5h innan maskinen tycker det är tillräckligt torrt och avbryter.

Så ifall du lastat in mer än 7kg så tar det längre tid. Detsamma gäller ifall du har kört ett program som inte avbryter förrän tvätten är ännu torrare än skåptorrt ("cupboard dry plus" eller "extra torrt").

Som jag fattat det så är det du har en värmepumpstumlare. Det verkar vara en lite nyare variant av de klassiska kondenseringstumlarna. De är mer energisnåla men kan också ta lite längre tid på sig att torka kläderna. Så det kan kanske vara så att det är helt rimligt att det tar 4h.

Testa att ställ in på "skåptorrt" och att inte ha mer än 7kg och kolla hur lång tid det tar.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 07:14   #37982
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Tack för att ni anstränger er och till och med letar upp manualer. <3
Jag får testköra tumlaren med lite olika tvätt och se hur den beter sig.

Enligt en kollega här tyckte hon att 4h var ganska acceptabel tid.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 13:16   #37983
Kotten
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det vet du nog svaret på. Det är en stor grej för dom och många gillar nog inte att den stora massan har ett så problemfritt förhållande till kött och vill liksom få fram att "så där borde ni inte göra, ni borde göra som mig!".

Jag har överlag lite svårt för folk som "är" saker. Det är nog främst för att jag själv inte vill bli ihopklumpad med extremerna av dessa saker. Jag väljer snarare ser det som att jag gör/utövar saker.
Nej jag vet inte svaret på det. Inte presenterar jag mig som köttätare, bögar presenterar sig inte som bögar osv. Humor är det iallafall
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 13:50   #37984
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten Visa inlägg
Nej jag vet inte svaret på det. Inte presenterar jag mig som köttätare, bögar presenterar sig inte som bögar osv. Humor är det iallafall
Nja, sanning med modifikation. Min upplevelse är att MÅNGA som kör en viss diet är rätt duktiga på att berätta detta. Veganerna kan nog dock bli lite mer känslosamma då det mer eller mindre är den enda dieten som går ut på att inte döda djur.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 14:08   #37985
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Veganer tycker väl att djurliv är lika mycket värda som människoliv? Isåfall förstår jag dem, jag hade nog reagerat om 90 % av folk gick runt och åt människokött.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 15:56   #37986
Kotten
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Jag är emot misshandel av kvinnor, våldtäkter osv osv. Inte går jag runt och berättar det för alla så fort jag får chansen. Sen går det ju inte att diskutera med en vegan heller
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 17:53   #37987
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten Visa inlägg
Jag är emot misshandel av kvinnor, våldtäkter osv osv. Inte går jag runt och berättar det för alla så fort jag får chansen. Sen går det ju inte att diskutera med en vegan heller
Det är ju iofs en viss skillnad, eftersom de flesta inte är våldtäktsmän e.dyl, så det är ju ganska meningslöst för dig att gå runt och "missionera". Veganerna går ju runt bland köttätare, så för dem är det ju inte meningslöst att missionera.

Sen att det kan vara rätt drygt är ju en annan sak.

De veganer jag brukar stöta på är dock inte särskilt missionerande. Så jag håller inte riktigt med om att alla veganer beter sig på det sättet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 22:03   #37988
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Jag försöker hitta en text om konflikthantering och öppenhet från en kurs som jag gick en gång, något i stil med att det finns fem nivåer av öppenhet där 1 är "du är (en idiot)" och nivå 5 är "jag tror att du tror att jag tycker att du är"

Nivå 5 sägs vara ett genombrott inom psykologin och jag minns den kursen som särskilt givande. Någon som vet var jag kan hitta mer information om detta eller om teorin har något namn?
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 23:13   #37989
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Såg att min ugn har grilleffekt, men det står inga grader (står bara "GRILL" när man väljer det). Är grilleffekt ren trams á la "airfryers" (som egentligen är en miniugn...) eller gör det någon skillnad om man t.ex. skulle köra sista 10min av sin kycklingfilé på det? Om jag tänkt ha i min kycklingfilé på låt säga 200 grader i 20 min är det bara att ändra till grill på sista 10 isåfall? Eller lägger man till 10 min så det blir 30 totalt? Så trött på "tråkig" kycklingfilé och tänkte att detta kanske ger den något krispig yta iallafall.
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 04:44   #37990
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Såg att min ugn har grilleffekt, men det står inga grader (står bara "GRILL" när man väljer det). Är grilleffekt ren trams á la "airfryers" (som egentligen är en miniugn...) eller gör det någon skillnad om man t.ex. skulle köra sista 10min av sin kycklingfilé på det? Om jag tänkt ha i min kycklingfilé på låt säga 200 grader i 20 min är det bara att ändra till grill på sista 10 isåfall? Eller lägger man till 10 min så det blir 30 totalt? Så trött på "tråkig" kycklingfilé och tänkte att detta kanske ger den något krispig yta iallafall.
Grillfunktionen är väl enbart att man använder hela grillelementen som finns på ovansidan i ugnen.
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 06:57   #37991
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är ju iofs en viss skillnad, eftersom de flesta inte är våldtäktsmän e.dyl, så det är ju ganska meningslöst för dig att gå runt och "missionera". Veganerna går ju runt bland köttätare, så för dem är det ju inte meningslöst att missionera.

Sen att det kan vara rätt drygt är ju en annan sak.

De veganer jag brukar stöta på är dock inte särskilt missionerande. Så jag håller inte riktigt med om att alla veganer beter sig på det sättet.
*i lagens ögon.
Sedan är PIV-sex ett äckelfenomen. 10 % av kvinnor har så svåra samlagssmärtor att det inte är bra. Sjukvården har inte kompetens att handlägga vestibulit.

Vad var det - 16% av män som SKRIFTLIGT ERKÄNNER att de skulle våldta en kvinna om de hade chansen?
Tror nog att vi behöver lite fler missionärer!
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 15:50   #37992
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 707
Gott rött vin man kan köpa till en kamrat som present? Som passar bra till en fin köttbit typ.

Typ ~200 kr flaska.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2019-09-03 klockan 15:51.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 16:23   #37993
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Gott rött vin man kan köpa till en kamrat som present? Som passar bra till en fin köttbit typ.

Typ ~200 kr flaska.
Jag hade gått till en bättre Systembolagsbutik och frågat efter lämpligt rött från Rhône, förslagsvis Hermitage. Denna är exempelvis bra och ligger rätt i pris.
https://www.systembolaget.se/dryck/r...mitage-7469601
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 17:14   #37994
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Gott rött vin man kan köpa till en kamrat som present? Som passar bra till en fin köttbit typ.

Typ ~200 kr flaska.
Du bor väl i obygden, då brukar utbudet vara markant sämre än i ex Stockholm.

Black Stallion Cabernet Sauvignon är ett instegsvin från Napa, mycket frukt, fat och smak men ändå förvånansvärt drickbart. Kostar typ 230?

Domaine du Vieux Lazaret är tycker jag är en helt ok billig Chateuneuf-du-pape. Typ lite över 200.

Guigal Crozes Hermitage är prisvärd och bra, 2016 är en bra årgång i södra rhone.

Vill man ha lite ålder och klarar av Rioja så finns ex Faustino 1 som trots asful flaska är ett bra vin med iaf 10 års lagring. Även Baron de Ley 2012 är helt ok.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 12:09   #37995
Osukaru
Registered User
 
Osukarus avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Gott rött vin man kan köpa till en kamrat som present? Som passar bra till en fin köttbit typ.

Typ ~200 kr flaska.
Finns en som jag anser ligger ligger extremt bra i smak/krona. Jag är med i ett gäng som ses ett par gånger i månaden för att testa olika viner och de håller enhälligt med om att det är det bästa vinet somm an kan hitta i 200 kronorsklassen.

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/a-1234301

Observera att det är en Amarone, så den är lite starkare och fylligare i smaken än tidigare föreslagna franska viner.

Lycka till!
Osukaru är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)