Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-20, 09:25   #1
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 612
En riktigt anal tanke om varannandagsfasta

När jag tidigare tänkt mig varannandagsfasta (dvs 24 timmars fasta) så har jag föreställt att man äter varannan dag. Ex måndag äta, tisdag inte äta, onsdag äta. Men sen slog det mig att ett sådant ätmönster innebär längre fasta än 24 timmar. Jag insåg också att man skulle kunna äta varje dag och ändå "varannandagsfasta", om man som jag tänker att varannandagsfasta betyder att man inte får inta några kalorier på 24 timmar.

Ex: Måndag äter man som vanligt, men sista målet klockan 19. Tisdag får man inte äta någonting förrän kl. 19. Från och med tisdag kl 19 och fram t.o.m. ons kl 19 får man äta som vanligt igen. Voila! 24-timmarsfasta trots att man äter varje dag.

Om vi jämför med ett "egentligt" varannandagsfönster så inser vi att ett sådant är betydligt längre än 24 timmar. Låt säga att vi äter sista kvällssmörgåsen kl 21 på måndag och att vi inte får äta på hela tisdagen. Låt oss också säga att vi vaknar kl 6 på onsdag och äter frukost kl. 7. Vi har i så fall fastat i hela 31 timmar!!!


Så vad tycker ni. Kan man äta varje dag och fortfarande kalla det varannandagsfasta? Eller behöver man fasta i omkring 30 timmar för att få kalla det varannandagsfasta?

Är riktigt sugen själv på att testa upplägget att varannan dag äta som vanligt, och varannan dag inte få äta förrän efter kl 19. Vilket skulle innebära ett 24-timmars fasteupplägg med 24 timmars påföljande ätarfönster (förutsatt att man kör 19-19).

Senast redigerad av Bandid0 den 2020-03-20 klockan 09:27.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-20, 09:32   #2
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Blir väl inte 24h såvida du inte äter på 1 minut.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-20, 09:36   #3
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Blir väl inte 24h såvida du inte äter på 1 minut.
Jo, fasta 24 timmar och sedan äta 24 timmar, som jag skrev.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-20, 10:16   #4
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Tycker ibland att det blir lite luddigt med fastefönster, t.ex 16-8 ifall man äter en jätte måltid som sista måltid så är det 16 timmar innan man äter igen, men är man fastande för det? Antagligen inte, måltiden beroende på storlek lär ju påverka systemet bra länge?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-20, 11:20   #5
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Vad man kallar det är väl lite skitsamma, men längre fasta är antagligen bättre. Jag kör 36 timmar två dagar i veckan.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-10, 14:04   #6
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Lite OffT men känns onödigt att start en ny tråd:

Ibland när jag äter mycket en kväll (bortbjuden, kalas tex) så är jag inte hungrig på hela nästa dag. Jag äter, men max 50% av mitt dagliga kaloribehov. Dessutom tränar jag som en idiot dagen efter en festmåltid dagar för jag har så mycket energi.

Till frågan - finns det för/nackdelar med att spontant äta mer/mindre ibland? Även fast det inte rör sig om fasta, så är det ett signifikant minskat intag vissa dagar.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-10, 17:08   #7
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Tycker det är tankvärt att man kan få 12 timmars fasta utan att rucka på mainstreamfönstret överhuvudtaget genom att inte äta mellan 20 och 8. Mycket lätt att uppnå.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-10, 19:06   #8
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Tycker ibland att det blir lite luddigt med fastefönster, t.ex 16-8 ifall man äter en jätte måltid som sista måltid så är det 16 timmar innan man äter igen, men är man fastande för det? Antagligen inte, måltiden beroende på storlek lär ju påverka systemet bra länge?
Fast i jämförelse med att äta igen om 10 timmar så är det ju en skillnad.
Teoretiskt sett så mår kroppen bra av uppehåll i kaloriintaget. Om det är 15 timmar eller 17 spelar antagligen ingen större roll. 16 timmar kan väl ses som en kompromiss som tillåter en att äta 2-3 hyfsat normala måltider, så att man kan delta i lunch och middag på arbetsplats och hemma, men samtidigt förhoppningsvis ta del av en del av fastans positiva effekter... och samtidigt ha energi nog till att prestera på gymmet.

För min egen del är det helt enkelt en enklare vardag att hoppa över frukost och vid kalorirestriktion är det enklare att stå ut med en kort fasta än små mer frekventa måltider alternativt en längre fasta.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-11, 00:01   #9
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Tycker ibland att det blir lite luddigt med fastefönster, t.ex 16-8 ifall man äter en jätte måltid som sista måltid så är det 16 timmar innan man äter igen, men är man fastande för det? Antagligen inte, måltiden beroende på storlek lär ju påverka systemet bra länge?
Allt är väl egentligen bara knep för att skapa ett kaloriunderskott, själva fastan är väl inte så viktig.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-11, 07:59   #10
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Fastan är till för att tömma systemet ( blodet ) på näring och ställa om kroppens hormoner från att lagra in energi som glykogen och fett, i depåerna, till att släppa ut det i blodet istället.

I de första studierna som kom, åt man var annan dag. Sedan kom 16:8 där man uppnår förändringen i hormonsystemet fortare eftersom man tränar. Då räcker 16 timmar utan mat (energi ).


Möjligt att detta med fastan är viktigt för att ha hög insulinkänslighet, undvika att lagra in fett i bukhålan, undvika att förkalka blodkärlen och skapa högt blodtryck, dämpa inflammationer etc.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-11, 12:04   #11
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Allt är väl egentligen bara knep för att skapa ett kaloriunderskott, själva fastan är väl inte så viktig.
Nä. Finns väldigt många hälsofördelar med att fasta. Jag och många andra har inte för avsikt att ligga på kaloriunderskott.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-11, 13:34   #12
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Nä. Finns väldigt många hälsofördelar med att fasta. Jag och många andra har inte för avsikt att ligga på kaloriunderskott.
Vilka då? Källor?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-11, 17:18   #13
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Vilka då? Källor?
Du får googla, orkar inte leta fram. Förhöjd autofagi verkar bland annat troligt.

Senast redigerad av sumialic den 2020-04-11 klockan 17:21.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-11, 19:08   #14
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Mer autofagi är säkert troligt eftersom kroppen tvingas kannibalisera på sig själv vid fasta. Energi måste plockas någonstans ifrån.


Men att bara planlöst kolla på nätet ger ingen ny kunskap. Bättre att du guidar oss sumialic !
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 02:32   #15
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Jag har själv praktiserat periodisk fasta i snart sju år. Gör det i första hand för att gillar att äta stora mål mat och mår bra på det. Visst finns det en del skäl rent logiskt att tro på autofagi-effekten, vilket jag gör. Men än så länge är det alldeles för outforskat för att dra några säkra slutsatser. Jag hoppas och tror - men vi VET för lite än.

Summering kring periodisk fasta

"Det är verkligen snålt med välkontrollerade studier på time restricted feeding / periodisk fasta. Jag tycker inte att studierna på möss och råttor för sig själv är särskilt övertygande här och bortsett från en mer välkontrollerad studie på människor så tycker jag att resten av studierna på periodisk fasta mer testar metoden som råd än vad de testar någonting fysiologiskt."

https://tyngre.se/forskning/periodis...ch-prestation/
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)