Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-04-06, 09:02   #1
Linda
Guest
 
Inlägg: n/a
morgonpromenader

Jag har en fundering kring morgonpromenader!?! Jag har sedan årsskiftet gått morgonpromenader på 90 min innan frukost.
I min mage har det skvalpat 2 koppar kaffe med minimjölk, 2 koffeintabletter, 1 msk linfröolja. På senare tid har jag även dratt i mig en proteindrink innan promenaden för att spara på musklerna (som jag sliter järnet för att få dit) men min fundering rör sig just kring proteinet.

Hur mycket protein bör jag ta innan promenaden. Jag har läst allt ifrån 10-40g, för mig verkar det som ganska stor skillnad. 10g kan man få i sig genom 2,5 dl minimjölk nämligen.
  Svara med citat
Gammal 2003-04-06, 09:22   #2
Herkulez
Banned
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: *** region norr
Inlägg: 14 295
Re: morgonpromenader

Citat:
Originally posted by Linda
10g kan man få i sig genom 2,5 dl minimjölk nämligen.
men då får du ju i dig kolhydrater oxå som är insulinhöjande
Herkulez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-06, 09:57   #3
Linda
Guest
 
Inlägg: n/a
Är det bättre att skippa kaffet med mjölken och enbart knapra koffeintabletter eller är lite mjölk så pass försumbart att det är OK?

Proteinet då, är det inte insulinhöjande över huvudtaget?
  Svara med citat
Gammal 2003-04-06, 10:17   #4
spinkoo
Guest
 
Inlägg: n/a
2 koppar kaffe OCH 2 koffeinpiller låter rätt mycket. I min värld är det inte nyttigt.

Proteinet ökar massa hormoner som är bra för fettförbränningen. Även insulin, men det är bara att hoppas att man får tillbaka det med det andra. Ingen vet, men eftersom så många äter protein innan och lyckas kan det ju inte vara farligt.

2,5 dl mjölk är däremot lite halvskumt, inte för att det lär göra nåt egentligen men det är för mycket kolisar. Mjölk höjer ju öven insulinet som bara den. I kaffet lär det vara försumbart.

Gå inte ihäl dig nu

Moral of the story: Spelar inte så stor roll...
  Svara med citat
Gammal 2003-04-06, 10:22   #5
Veggie
Registered User
 
Veggies avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 69
Jag tycker att protein bör tas innan om man går länge, uppemot 90 min. Går man som jag 45-60 min så föredrar jag enbart kaffe innan, men skippa mjölken...
Veggie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-06, 10:32   #6
Linda
Guest
 
Inlägg: n/a
spinkoo: Att jag dricker två(små) koppar kaffe +2 koffein tabletter är för att jag hittade en artiket på internet att om man tog 0,8mg koffein per kroppskilo och dag kan man tydligen öka sin termogena effekt och bränna upp till 2,5 kilo rent fett på 8 veckor. Alltså håller jag på med ett försok med detta. Det återstår att se om det lyckas, dosen må vara lite hög på morgonen då den motsvarar ca 320mg av mina 550mg men magen tål det.
Annars dricker jag varken kaffe (endast i sociala kretsar, typ när mormor bjuder) eller äter koffeintabletter. Kaffe smakar urk eller så har jag inte blivit vuxen.
  Svara med citat
Gammal 2003-04-06, 10:36   #7
Herkulez
Banned
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: *** region norr
Inlägg: 14 295
det är ingen fara att ta två koffein tabletter och två koppar kaffe, fortsätt med det
Herkulez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-06, 10:45   #8
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Man känner om det är för mycket, känns inte direkt trevligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-06, 10:57   #9
spinkoo
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by Linda
spinkoo: Att jag dricker två(små) koppar kaffe +2 koffein tabletter är för att jag hittade en artiket på internet att om man tog 0,8mg koffein per kroppskilo och dag kan man tydligen öka sin termogena effekt och bränna upp till 2,5 kilo rent fett på 8 veckor. Alltså håller jag på med ett försok med detta. Det återstår att se om det lyckas, dosen må vara lite hög på morgonen då den motsvarar ca 320mg av mina 550mg men magen tål det.
Annars dricker jag varken kaffe (endast i sociala kretsar, typ när mormor bjuder) eller äter koffeintabletter. Kaffe smakar urk eller så har jag inte blivit vuxen.
Skojigt test

Men jag råkar leva kvar i min insnöade välrd där en kopp kaffe är 200 mg koffein. 3 dl muggar har vi, stark kaffe. Jaja, 60 per kopp då är det ju annurlunda...

Och kaffe är gott
  Svara med citat
Gammal 2003-04-06, 16:49   #10
Linda
Guest
 
Inlägg: n/a
Jag har läst att en kopp kaffe på ca 1,5 dl innehåller mellan 55-75 mg koffein beroende på vilken rostning bönan har.
  Svara med citat
Gammal 2003-04-06, 19:15   #11
Viveqa
Registered User
 
Viveqas avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lund
Inlägg: 719
Ät efter promenaden, då lagras det in i de tomma muskelcellerna och inte i fettcellerna, före är det onödigt att inta något annat än vatten och e. koffein.
Viveqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-06, 20:16   #12
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Citat:
Originally posted by Heroinegirl
Ät efter promenaden, då lagras det in i de tomma muskelcellerna och inte i fettcellerna, före är det onödigt att inta något annat än vatten och e. koffein.
Jag tar vatten, oftast koffe och lite glutamin.. det borde väl va bra? Har det gått lång tid sedan senaste målet blanar jag i lite hi whey i glutaminglaset vilket väl borde va ok eftersom jag ofta går runt 1 ½ mil?
Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-06, 20:18   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Originally posted by Lellan


Jag tar vatten, oftast koffe och lite glutamin.. det borde väl va bra? Har det gått lång tid sedan senaste målet blanar jag i lite hi whey i glutaminglaset vilket väl borde va ok eftersom jag ofta går runt 1 ½ mil?
Det gör garanterat ingen skada. Bättre att vara på den säkra sidan, kanske.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-07, 20:34   #14
leiap
Registered User
 
leiaps avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
Jag tycker att det är bäst med bara koffein o vatten innan.

Vasslet är så snabbt att insulinet höjs i blodet och det kommer att motverka det glukagon som vanligen är responsen på långsammare proteinkällor. Långsamma proteiner innan är inte heller nån idé tycker jag.

Vassle efteråt om man känner att man måste. Men själv tar jag det bara efter aktiviteter som HIIT (intervaller) och styrketräning. Då man varit och nosat på anaerob energibildning alltså. Promenader är så aeroba att det inte behövs, tycker jag personligen.
leiap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-07, 21:31   #15
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Jag slänger i mig en halv liter vatten och 2 råa äggvitor inna promenaden, är det bra?
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)