Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-18, 07:44   #1
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Nybörjarmisstag när man börjar äta mer sällan?

Jag har insett att jag hatar mellanmål. Det tar tid att fixa iordning, är inte roligt att laga och är generellt otillfredsställande.

Därför ska jag börja äta 2 riktigt rejäla mål om dagen, lunch och middag. Däremellan tar jag 1-2 vassleproteinshakes.

Vilka är de vanligaste misstagen folk gör när de börjar äta mer sällan? En uppenbar sak är att man äter för lite när man väl äter, vilket leder till att konceptet inte fungerar fullt ut. Men finns det andra saker värda att ha i åtanke när man börjar äta mer sällan? Invänjningsperiod? Matkoma?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 10:25   #2
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Jag tror folk börjar fuska till slut för de klarar inte hålla discplinen. "Protein som protein" och ursäktar sig med äta på McDonalds efter ett pass. Det är ju snabbt och smidigt. Och du såg ju vilka reaktionerna blev när man kallade det vid sitt rätta namn...skräpmat.

Enligt mitt matschema som jag köpt har jag 6 måltider planerade för dagen. Det är verkligen tufft. Men jag försöker förbereda mig med matlådor. Laga mycket mat på en gång och frysa in också.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 14:20   #3
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
2 måltider + 2 mellanmål är ju ganska normalt.

Det största problemet tycker jag är vid omställningen, men det går över på någon vecka

Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Jag tror folk börjar fuska till slut för de klarar inte hålla discplinen. "Protein som protein" och ursäktar sig med äta på McDonalds efter ett pass. Det är ju snabbt och smidigt. Och du såg ju vilka reaktionerna blev när man kallade det vid sitt rätta namn...skräpmat.

Enligt mitt matschema som jag köpt har jag 6 måltider planerade för dagen. Det är verkligen tufft. Men jag försöker förbereda mig med matlådor. Laga mycket mat på en gång och frysa in också.
Ingen fara att ta någon burgare till middag eller mellanmål.
Hoppas schemat var billigt, för ett dyrare borde ha kunnat vara mer anpassat till dina förutsättningar eller önskemål.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 19:16   #4
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
2 måltider + 2 mellanmål är ju ganska normalt.

Det största problemet tycker jag är vid omställningen, men det går över på någon vecka
Med min roddbakgrund är allt annat än 6+ måltider per dag svält enligt både tränare och aktiva. Att på ett kontor säga att man äter riktig mat två gånger om dagen betraktas av gemene man som ätstörning... Folk äter fan konstant.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 19:19   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag prövade som alla andra PF när det var i ropet. Jag upplevde att jag gick runt hungrig, trött och sur hela förmiddagarna och proppmätt, trött och sur hela kvällarna.

Gav upp efter två veckor och började med min älskade frukost igen, men jag hade säkert vant mig om jag höll ut lite längre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 19:27   #6
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag prövade som alla andra PF när det var i ropet. Jag upplevde att jag gick runt hungrig, trött och sur hela förmiddagarna och proppmätt, trött och sur hela kvällarna.

Gav upp efter två veckor och började med min älskade frukost igen, men jag hade säkert vant mig om jag höll ut lite längre.
Det finns säkerligen individuella skillnader och man får hitta den måltidfrekvens som passar en bäst.

Den största fördelen med att äta mer sällan har inte att göra med aptitreglering tycker jag. Det är så praktiskt att inte behöva ägna mer tid än nödvändigt åt att pula in saker i munnen. Att slippa ägna tid åt att sitta ner och äta så ofta sparar massor av tid i vardagen. Det finns så mycket roligare, och viktigare, saker att göra än att äta.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 20:00   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Det finns säkerligen individuella skillnader och man får hitta den måltidfrekvens som passar en bäst.

Den största fördelen med att äta mer sällan har inte att göra med aptitreglering tycker jag. Det är så praktiskt att inte behöva ägna mer tid än nödvändigt åt att pula in saker i munnen. Att slippa ägna tid åt att sitta ner och äta så ofta sparar massor av tid i vardagen. Det finns så mycket roligare, och viktigare, saker att göra än att äta.
Är en sån som alltid ätit stadig frukost hela uppväxten, så jag tror det är mycket vana.

Jag tycker matlagning är tråkigt så jag håller absolut med dig om den praktiska aspekten. Kanske prövar jag det här med att äta mycket mer sällan någon gång framöver. Men man får även tänka på den sociala biten, ska man mula i sig 3000 kcal efter kl 16 så kan det bli svårt att hänga med polare hela kvällen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-19, 19:11   #8
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Är en sån som alltid ätit stadig frukost hela uppväxten, så jag tror det är mycket vana.

Jag tycker matlagning är tråkigt så jag håller absolut med dig om den praktiska aspekten. Kanske prövar jag det här med att äta mycket mer sällan någon gång framöver. Men man får även tänka på den sociala biten, ska man mula i sig 3000 kcal efter kl 16 så kan det bli svårt att hänga med polare hela kvällen.
Överlag tror jag att fler hade vunnit på att testa olika måltidsfrekvenser. Kanske hade man kunnat råda bot på viss överviktsproblematik i samhället om man förespråkade lägre måltidsfrekvens, där man faktiskt lär sig att hunger inte är livsfarligt. Min mamma till exempel tror att hunger är något man dör av, som aldrig går över. Då blir givetvis lösningen att äta varannan timma. Att bara lära sig hantera hunger, precis som man hanterar ilska eller stress, var verkligen en ögonöppnare för mig. Observera hungern, känn efter hur det verkligen känns utan att reagera på den och låt den passera tills vidare.

Jag kan hålla med om det sociala, men jag läser lite mellan raderna att du tror att lägre måltidsfrekvens handlar om att svulla i sin ensamhet? Så behöver verkligen inte vara fallet, även om det är gött ibland

Är medveten om att det på Kolo finns många som använder en lägre måltidsfrekvens som "ursäkt" för att grisa i sig mängder av man helt själva. Det är lite tragiskt. För mig handlar snarare en lägre måltidsfrekvens om att hålla formen, utan att tumma på det sociala. Att kunna äta en rejäl middag ute, ta dubbla portioner när man blir bjuden till svärföräldrarna och inte tacka nej till en Ben & Jerrys när det vankas filmkväll med ens partner.

Sist men inte minst är det himla skönt att slippa tänka på mat hela tiden. Man vet att man blir mätt när man väl äter, och behöver bara lägga kulinarisk energi på två lagade mål. Då kan man också verkligen anamma sitt riktiga matlagningsintresse, eftersom dessa måltider kan få mycket tid och kärlek vid tillagning.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-19, 20:32   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Är en sån som alltid ätit stadig frukost hela uppväxten, så jag tror det är mycket vana.

Jag tycker matlagning är tråkigt så jag håller absolut med dig om den praktiska aspekten. Kanske prövar jag det här med att äta mycket mer sällan någon gång framöver. Men man får även tänka på den sociala biten, ska man mula i sig 3000 kcal efter kl 16 så kan det bli svårt att hänga med polare hela kvällen.
Men du kan ju förlägga fastan så att den passar din rytm
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 10:18   #10
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Det finns säkerligen individuella skillnader och man får hitta den måltidfrekvens som passar en bäst.

Den största fördelen med att äta mer sällan har inte att göra med aptitreglering tycker jag. Det är så praktiskt att inte behöva ägna mer tid än nödvändigt åt att pula in saker i munnen. Att slippa ägna tid åt att sitta ner och äta så ofta sparar massor av tid i vardagen. Det finns så mycket roligare, och viktigare, saker att göra än att äta.
Men mellanmål behöver ju inte vara lagad mat eller ta lång tid att äta, jag "äter" 6 måltider per dag men av dessa är det endast 2 lagade mål resten äter jag i "farten" på jobbet, i bilen etc.

1 Proteindrink
1 ägg
1 frukt
1 smörgås

tar max 1 min att fixa
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 10:21   #11
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag upplevde att jag gick runt hungrig, trött och sur hela förmiddagarna och proppmätt, trött och sur hela kvällarna. .
Känner igen det där, HATADE verkligen PF.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 11:40   #12
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Det är nog lätt att äta för lite i början. Men efter ett tag styr hungern upp det.
Det är bra att ha ”rätt livsmedel” hemma, annars kan man bli så pass hungrig av att inte äta så att man äter helt fel... om det är ett problem, är man inte i tävlingsdiet så spelar det ingen större roll kan jag tycka.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 11:46   #13
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag prövade som alla andra PF när det var i ropet. Jag upplevde att jag gick runt hungrig, trött och sur hela förmiddagarna och proppmätt, trött och sur hela kvällarna.

Gav upp efter två veckor och började med min älskade frukost igen, men jag hade säkert vant mig om jag höll ut lite längre.
Personligen blir jag pigg av fastan och typ skarpare i tänkandet.
Sen var det skönt att äta sig riktigt mätt... men ibland är det svårt att få i sig allt man ska få i sig... Äter man dock inte tillräckligt mycket så kommer man oundvikligen att bli hungrig och sur under fastan.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 11:51   #14
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Jag tror folk börjar fuska till slut för de klarar inte hålla discplinen. "Protein som protein" och ursäktar sig med äta på McDonalds efter ett pass. Det är ju snabbt och smidigt. Och du såg ju vilka reaktionerna blev när man kallade det vid sitt rätta namn...skräpmat.

Enligt mitt matschema som jag köpt har jag 6 måltider planerade för dagen. Det är verkligen tufft. Men jag försöker förbereda mig med matlådor. Laga mycket mat på en gång och frysa in också.
Lol jag har deffat med framgång med 3 mål om dagen varav målet efter träning bestod av 4 st hamburgare, förvisso hemlagade, men ingen större skillnad från McDonalds eller BK.

Ditt schema kanske är skräp, tänk hur många goda hamburgare du hade kunnat köpa för de pengarna!
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 12:01   #15
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Överlag tror jag att fler hade vunnit på att testa olika måltidsfrekvenser. Kanske hade man kunnat råda bot på viss överviktsproblematik i samhället om man förespråkade lägre måltidsfrekvens, där man faktiskt lär sig att hunger inte är livsfarligt. Min mamma till exempel tror att hunger är något man dör av, som aldrig går över. Då blir givetvis lösningen att äta varannan timma. Att bara lära sig hantera hunger, precis som man hanterar ilska eller stress, var verkligen en ögonöppnare för mig. Observera hungern, känn efter hur det verkligen känns utan att reagera på den och låt den passera tills vidare.

Jag kan hålla med om det sociala, men jag läser lite mellan raderna att du tror att lägre måltidsfrekvens handlar om att svulla i sin ensamhet? Så behöver verkligen inte vara fallet, även om det är gött ibland

Är medveten om att det på Kolo finns många som använder en lägre måltidsfrekvens som "ursäkt" för att grisa i sig mängder av man helt själva. Det är lite tragiskt. För mig handlar snarare en lägre måltidsfrekvens om att hålla formen, utan att tumma på det sociala. Att kunna äta en rejäl middag ute, ta dubbla portioner när man blir bjuden till svärföräldrarna och inte tacka nej till en Ben & Jerrys när det vankas filmkväll med ens partner.

Sist men inte minst är det himla skönt att slippa tänka på mat hela tiden. Man vet att man blir mätt när man väl äter, och behöver bara lägga kulinarisk energi på två lagade mål. Då kan man också verkligen anamma sitt riktiga matlagningsintresse, eftersom dessa måltider kan få mycket tid och kärlek vid tillagning.
Det här är så sant! Folk borde testa på att vara hungrig oftare. Så mycket godare maten smakar då och som du säger, man dör inte av att vara hungrig ett par timmar.


Men det här med att äta skulle ta lång tid? Jag värmer maten, äter och dricker kaffe på en kvart på jobbet. Lagar mycket efter jobbet mat och fryser in till matlådor.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)