Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-09, 22:11   #16
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Du kommer ju aldrig få uppbyggnad större än nedbrytningen om du fastar i det långa loppet?
Hur lång fasta snackar du om?

Källa?

Fasta gör vi ju alla om än bara när vi sover (om det nu inte finns ett visst tidsintervall knutet till ordet fasta).

16/8 verkar ju inte vara några problem om man går på anekdoter ifrån de mängder av personer som kör det.

Vad som är intressant att veta är när en regelbunden cykel av fasta och ätfönster resulterar i en negativ balans.

Senast redigerad av sumialic den 2019-08-09 klockan 22:15.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 13:52   #17
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Några timmar efter proteinintag har ökningen av muskeluppbyggnaden återgått till nivåerna den var på innan man åt.



Sports Med. 2014; 44(Suppl 1): 71–77.
Hur blir det om man intar hela sitt proteinintag på en stor måltid tidigt under dagen då? Eftersom den här "nojjan" att äta var 3/4e timme inte verkar vara så viktig och man förmodligen kan få riktigt bra resultat endast av 1 stort proteinintag på hela dagen med. Håller ökningen av muskeluppbyggnaden en högre nivå en längre stund då, Ligger alla aminosyrorna ifrån det stora målet på "viloläge"?


Eller får man en förhöjd nivå i ca 4 timmar bara endå, Isådanafall förlorar man ju en del gainz?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 13:55   #18
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
De studier som finns visar inte på större muskeluppbyggande effekt av 90+ gram protein per intag än av 30 gram.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 13:56   #19
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
https://www.styrkelabbet.se/protein-avancerat/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 14:13   #20
Löpare
Registered User
 
Löpares avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
De studier som finns visar inte på större muskeluppbyggande effekt av 90+ gram protein per intag än av 30 gram.
Dum fråga kanske men om man inte får mer muskelbyggande effekt av 90g jämfört med 30g (och det är just den muskelbyggande effekten jag är ute efter), hur sammanför jag den kunskap om 2-3g/kg som gäller för att ha så bra förutsättningar som möjligt att bygga muskler?

Om jag skulle äta 30g/måltid och tio måltider (ytterst teoretiskt) jämfört med 100g/måltid och tre måltider så är jag nyfiken på vad det där överskottet av 70g gör för nytta, om någon, för muskelbyggandet.
Löpare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 14:14   #21
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Sämre. Mer oxidation till energi och nybildning av protein i mage och tarmar i stället för muskler.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 14:19   #22
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Löpare Visa inlägg
Dum fråga kanske men om man inte får mer muskelbyggande effekt av 90g jämfört med 30g (och det är just den muskelbyggande effekten jag är ute efter), hur sammanför jag den kunskap om 2-3g/kg som gäller för att ha så bra förutsättningar som möjligt att bygga muskler?

Om jag skulle äta 30g/måltid och tio måltider (ytterst teoretiskt) jämfört med 100g/måltid och tre måltider så är jag nyfiken på vad det där överskottet av 70g gör för nytta, om någon, för muskelbyggandet.
Har också funderat över det.. om det totala proteinintaget över hela dygnet är viktigast (säg 2g / kg) som man ofta har läst på diverse ställen.. hur går det ihop med max 30g per tillfälle? För det är ju inte helt ovanligt att folk endast äter 3 ggr per dygn, vilket skulle ge ett "tak" på 90g som gör nytta (utöver själva kalorierna i sig). Eller är studierna endast gjorda med snabbt vassle, och i verkligenheten blir det annorlunda med långsamt kasein, så att en måltid med 60g långsamt protein påverkar kroppen mer liknande två separata måltider?

Om det är 30g som gäller så borde rådet om totalt intag nyanseras typ: "försök få i dig minst 2g/kg per dag, förutsatt att du äter minst 5-6 ggr per dag".

Senast redigerad av geoff den 2019-08-14 klockan 14:20.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 14:24   #23
Löpare
Registered User
 
Löpares avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Sämre. Mer oxidation till energi och nybildning av protein i mage och tarmar i stället för muskler.
Intressant. Jag har under lång tid ätit 1-2 gånger om dagen och kanske någpn proteinshake under dagern men istället ätit större måltider med mer protein i varje.

Det kanske är en bra idé för mig att revidera detta och äta 4-5 gånger om dagen istället och sprida ut kalori- och proteinintag.

Även fast jag inte kommer att göra det fullt, skulle det bästa vara att sprida ut sitt proteinintag jämnt över sin vakna tid med 7-10 måltider med 30g i varje?

Tycker det är svårt att få någon rätsida på allt detta. Jag får intrycket att om 30g är tillräckligt samtidigt som jag vill få i mig runt 200-250g per dag så inbillar jag mig att lösningen blir runt 8 måltider á 30g protein jämnt utspritt över dagen men jag vill minnas att jag också hört att en sådan hög måltidsfrekvens är onödigt hög.
Löpare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 14:25   #24
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Nuvarande rekommendationer för muskeltillväxt är att sprida ut dygnets proteinintag på måltider på upp till 0,4 gram protein per kilo kroppsvikt och tillfälle med 3 till 4 timmars mellanrum under den vakna tiden.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 14:27   #25
Löpare
Registered User
 
Löpares avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nuvarande rekommendationer för muskeltillväxt är att sprida ut dygnets proteinintag på måltider på upp till 0,4 gram protein per kilo kroppsvikt och tillfälle med 3 till 4 timmars mellanrum under den vakna tiden.
Tack för snabbt och klart svar
Löpare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 14:27   #26
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
De studier som finns visar inte på större muskeluppbyggande effekt av 90+ gram protein per intag än av 30 gram.
Varför gör det inte såda jätte skillnad om man skulle äta allt på en måltid då(2g/kg kroppsvikt) eller dela upp perfekt/var 4e ungefär.

Äter du allting på 1 måltid tidigt så sjunker alltså mps till en mycket lägre nivå igen efter ca 4 timmar kanske?

Teoretiskt känns det väll som att var 4e timma borde vara extremt mycket mer optimalt isådanafall?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 14:31   #27
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det gör väl inte sådana jätteskillnader eftersom det är gener och hormoner som avgör resultaten, inte gram hit eller dit av vad man äter. Det är det lilla extra. Det är vad man är född med eller vad man injicerar som avgör muskeltillväxten, inte 55 gram protein istället för 40 till lunch.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 14:36   #28
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det gör väl inte sådana jätteskillnader eftersom det är gener och hormoner som avgör resultaten, inte gram hit eller dit av vad man äter. Det är det lilla extra. Det är vad man är född med eller vad man injicerar som avgör muskeltillväxten, inte 55 gram protein istället för 40 till lunch.
Men jag som väger 90 kg, Om jag äter 180g protein på en måltid . Kommer endast 20-40g ish användas till muskeluppbyggnad då, Och resten till vävnader/oxidera osv.

Kommer jag inte bli katabol resten av dagen senare också
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 14:40   #29
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Så kan man inte riktigt räkna, utan man måste ta hänsyn till nedbrytningen och det faktum att nedbrutet muskelprotein blir muskelprotein på. Några exakta gram går inte att säga, mer än att det sannolikt är ett sämre val om du vill skapa bästa förutsättningar för muskeltillväxt.

Även om aminosyranivåerna i blodet hålls höga slutar muskelproteinsyntesen stimuleras. Det är plötsliga tillflöden som sätter igång den, inte jämna nivåer.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 21:13   #30
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Så kan man inte riktigt räkna, utan man måste ta hänsyn till nedbrytningen och det faktum att nedbrutet muskelprotein blir muskelprotein på. Några exakta gram går inte att säga, mer än att det sannolikt är ett sämre val om du vill skapa bästa förutsättningar för muskeltillväxt.

Även om aminosyranivåerna i blodet hålls höga slutar muskelproteinsyntesen stimuleras. Det är plötsliga tillflöden som sätter igång den, inte jämna nivåer.
Bah, Förstår inte det där. Isådanafall borde ju ett intag på 40g om dagen endast räcka och man får hyfsade resultat. Stimulera den till max lika mycket som 180 g på 1 måltid hade gjort, Eftersom mer protein inte ökar upp byggnaden endå. Förstår ju det enkla att totala intaget är det viktigaste osv, men inte det mer djupgående teoretiska. Verkar vara en skum process som säger emot sig lite
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)