Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-09, 08:28   #16
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Skummade bara artiklarna och ställer en fråga som jag tror är av avgörande karaktär.

När ska intaget av de extra kalorierna ske, och vad bör de 500 kcal bestå av för att kroppen ska klicka rätt till kicken?

Extra kcal bör lätt resultera enbart i fett.

Av personlig erfarenhet av mig själv och av andra både män och kvinnor bygger de flesta bra med muskler på energiminus så länge energiintaget läggs vid rätt tidpunkt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 08:35   #17
Lentils
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 19
Hur är bästa sättet att beräkna 500 calorier plus.
BMR x aktivitetsnivån + 500?
Lentils är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 13:29   #18
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Skummade bara artiklarna och ställer en fråga som jag tror är av avgörande karaktär.

När ska intaget av de extra kalorierna ske, och vad bör de 500 kcal bestå av för att kroppen ska klicka rätt till kicken?

Extra kcal bör lätt resultera enbart i fett.

Av personlig erfarenhet av mig själv och av andra både män och kvinnor bygger de flesta bra med muskler på energiminus så länge energiintaget läggs vid rätt tidpunkt.
Svar på frågan enligt mitt tycke:
-Före eller direkt efter träning. Kolhydrater, eventuellt lite extra protein efter träning.

Fråga från mig:
- Jag antar din tidpunkt syftar på runt träning? Är dessa män och kvinnor som tränar på energiminus vältränade eller noobs? Hur stort energiunderskott pratar vi?
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 13:56   #19
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Svar på frågan enligt mitt tycke:
-Före eller direkt efter träning. Kolhydrater, eventuellt lite extra protein efter träning.

Fråga från mig:
- Jag antar din tidpunkt syftar på runt träning? Är dessa män och kvinnor som tränar på energiminus vältränade eller noobs? Hur stort energiunderskott pratar vi?
Vältränade personer. Kalorierna varierar över tid utifrån dagsform men med ett dygnsunderskott. Dygnsunderskottet varierar över tid och de flesta lägger in ätardagar med jämna mellanrum för att bibehålla motivationen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 14:13   #20
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Av personlig erfarenhet av mig själv och av andra både män och kvinnor bygger de flesta bra med muskler på energiminus så länge energiintaget läggs vid rätt tidpunkt.
Du som har god erfarenhet av hypertrofi, när bör extrakalorierna intas enligt dig? Av erfarenhet från IF/PF tycks extra mumma efter ett pass göra god nytta.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 15:02   #21
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Minst tre huvudmål per dag + snacks.

Ät i anslutning till träningen.

Ät mest tidigare på dagen.

Så tycker även referensen i min artikel.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 00:09   #22
Kay123
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 214
I artikeln namner du 2.2 men har for mig att du sjalv hanvisat till studier om 3g protte som bevisat mer okning i muskelmassa sarskilt vid deff...?
Kay123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 01:54   #23
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hur vet man hur många kalorier plus man ligger om inte kroppsviktsökningstakten är en pålitlig indikator?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 05:18   #24
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Kay123 Visa inlägg
I artikeln namner du 2.2 men har for mig att du sjalv hanvisat till studier om 3g protte som bevisat mer okning i muskelmassa sarskilt vid deff...?
Ligger du på överskott när du deffar?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 07:50   #25
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Alltså blir lite förvirrad, I denna artikeln skrivs det :

"För någon som styrketränar hårt och tungt för styrka och muskeltillväxt är det naturligtvis viktigt att kunna prestera på topp i gymmet. Det råder inga tvivel om att kolhydrat är det effektivaste bränslet för den typen av träning."

Och i denna artikeln för 2 månader sedan https://www.styrkelabbet.se/kolhydrater/
står det ingenting om att kolhydrater skulle vara "bäst". ? Får uppfattningen av den att det inte spelar så stor roll om det handlar om gymträning bara
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 07:59   #26
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Att kolhydrat är bästa bränslet för träning av den typen styrketräning klassas som, icke syrekrävande, råder det inga som helst tvivel om. Det är känt sedan 100 år.

Att sedan studier inte har märkt någon speciell skillnad är en annan sak. Som jag också skrev i artikeln kanske det beror på att deltagarna ofta inte vet hur man tar i ordentligt?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 09:36   #27
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att kolhydrat är bästa bränslet för träning av den typen styrketräning klassas som, icke syrekrävande, råder det inga som helst tvivel om. Det är känt sedan 100 år.

Att sedan studier inte har märkt någon speciell skillnad är en annan sak. Som jag också skrev i artikeln kanske det beror på att deltagarna ofta inte vet hur man tar i ordentligt?
Hur kan det vara känt om inte studier bekräftat det/märkt signifikant skillnad?

Så för tunga 1RM lyft osv är kolhydrater bäst? Och inte för lång långdistanslöpning/cykling/marathon typ? Trodde det var mycket mer viktigt med kolhydrater vid "konditions" tävling.


"Det mesta indikerar att kolhydrat i sig inte är nödvändigt för muskeluppbyggnad och kanske inte heller för prestation i gymmet." Också en sådan där, 50/50 slutsats eller? Om det är känt sedan 100 år tillbaka borde det väll skrivas att kolhydrater absolut är det bästa och inte går diskutera?

Senast redigerad av Helgehorse den 2019-08-13 klockan 09:39.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 09:48   #28
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Hur kan det vara känt om inte studier bekräftat det/märkt signifikant skillnad?

Så för tunga 1RM lyft osv är kolhydrater bäst? Och inte för lång långdistanslöpning/cykling/marathon typ? Trodde det var mycket mer viktigt med kolhydrater vid "konditions" tävling.


"Det mesta indikerar att kolhydrat i sig inte är nödvändigt för muskeluppbyggnad och kanske inte heller för prestation i gymmet." Också en sådan där, 50/50 slutsats eller? Om det är känt sedan 100 år tillbaka borde det väll skrivas att kolhydrater absolut är det bästa och inte går diskutera?
Är det inte så att det är bra med kolhydrater som energi för att kunna prestera bra vid själva träningstillfället, men det ger ingen extra muskelbyggande effekt under återhämtningen (där spelar protein/kaloriöverskott över kommande dygn den största rollen).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 10:09   #29
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Om du tränar på motionsnivå spelar det nog ingen roll hur mycket kolhydrat du äter. Kanske inte ens om du äter dem eller inte. Är du seriös kroppsbyggare och tränar som en sådan kanske det börjar göra skillnad på prestationsförmågan i gymmet. Att titta på studier på otränade som inte vet hur man tar i och översätta resultaten till hårt tränande kroppsbyggares förutsättningar tror jag inte på.

Bara för att det finns en studie på något betyder det inte att resultaten gäller dig.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 10:12   #30
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om du tränar på motionsnivå spelar det nog ingen roll hur mycket kolhydrat du äter. Kanske inte ens om du äter dem eller inte. Är du seriös kroppsbyggare och tränar som en sådan kanske det börjar göra skillnad på prestationsförmågan i gymmet. Att titta på studier på otränade som inte vet hur man tar i och översätta resultaten till hårt tränande kroppsbyggares förutsättningar tror jag inte på.

Bara för att det finns en studie på något betyder det inte att resultaten gäller dig.
Jo men du har ju "Elitgymnaster som följde en i princip kolhydratfri ketogen kost i en månad presterade precis lika bra som de tidigare hade gjort när de åt en högkolhydratdiet i övningar som armhävningar, dips, knäböjshopp och chins."

Elitgymnaster borde väll endå inte vara "otränade"?

Oavsett aktivitet är kolhydrater bäst då, Eller? Om vi snackar top-nivå och total utmattning ungefär.

Vad är det man sett i 100 år som menar på att kolhydrater är absolut bästa bränslet?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)