Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-13, 09:26   #16
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Har man mekanismerna klarlagda till någon grad varför protein har en "skyddande" effekt (eller hur man nu ska uttrycka det) mot att lägga på sig kroppsfett om man har ett högt proteinintag i en hyperkalorisk diet? Någonting utöver den termiska effekten (som var det enda jag kunde hitta i studien där de åt 4.4g protein/kg kroppsvikt)?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 10:16   #17
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kalorier in och kalorier ut säger absolut ingenting om vad de kalorierna används till. Om mer eller mindre lagras in som kroppsfett eller till andra processer och som byggnadsmaterial för fettfri massa.

Har du ett överskott på 500 kcal och 400 kcal lagras in som kroppsfett kommer du att lägga på dig mer fett än någon som bara lagrar in 150 kcal som kroppsfett och nybildar muskler och annan fettfri massa för större delen av resten.
Förstås, men betyder det att en överviktig persons kropp lägger mer av överskottet till fettinlagring än en person som alltid varit normalviktig, även fast deras aktivitetsnivå är densamma?
__________________
Är det här man ska skriva något?
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 10:21   #18
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Absolut.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 10:27   #19
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Absolut.
Vad beror detta på exakt?
__________________
Är det här man ska skriva något?
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 10:40   #20
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av GI-Joe Visa inlägg
Vad beror detta på exakt?
Försöker mig på en gissning, lär bli rättad om jag förstått det fel: Det är lättare för kroppen att lagra in energin i fettceller än att bryta ner det till andra processer. När man blir tjock skapas nya fettceller som sen är väldigt seglivade om man går ner igen. En smal fd tjockis har alltså betydligt fler fettceller än en lika smal person som aldrig varit tjock. Alltså lagrar en fd tjockis på sig fett betydligt lättare vid ett kcal-överskott (och särskilt vid en fett-tät kost?) än någon som alltid varit smal och inte har samma mängd fettceller.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 10:40   #21
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Gener. Hormoner, enzymer och muskulaturens oxidativa kapacitet. Bra gener så kan mer än hälften av ett kaloriöverskott bilda fettfri massa. Aktivitet Styrketräning gör att mer av överskottet bildar muskler än att sitta i soffa och åstadkomma samma överskott där.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 10:44   #22
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Gener. Hormoner, enzymer och muskulaturens oxidativa kapacitet. Bra gener så kan mer än hälften av ett kaloriöverskott bilda fettfri massa. Aktivitet Styrketräning gör att mer av överskottet bildar muskler än att sitta i soffa och åstadkomma samma överskott där.
Ok, men om vi föreställer oss att förutsättningarna för dessa två herrar är densamma gällande allt förutom att den ena av dem har tappat 50 kg och bär på en större del fettdepåer. Kommer det ändå finnas en skillnad gällande fettinlagringen?
__________________
Är det här man ska skriva något?
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 10:46   #23
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Har man gått ner fett är det fett man lägger på sig av en överätning. Har man tappat muskler är det främst muskler man lägger på sig.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 15:55   #24
Kay123
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 214
flertalet faktorer men enklaste svaret , ju snabbare viktnedgang ju snabbare viktuppgang... finns massor med vetenskapliga artiklar om det... och oftast ar det i samband med att man inte byter livstil utan temporart fastar deffar eller whatever du namner, och sedan latt hamnar i gamla vanor igen for en sadan stor viktnedgang att halla i langden betyder i princip att du byter en hel livstil med hallbar traning, kost aterhamtning etc etc ju langre det tar ar darfor ett matt pa att du har hittat en langsiktig losning som funkar... kroppen anpassar sig allt eftersom
Kay123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 16:06   #25
Kay123
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 214
alltsa hela den har pa mandag ska jag starta ett nytt liv aka nyarslofte ar total bs....bestam dig att borja vilken dag som helst ta ett steg i taget, sakta men sakert...rom byggdes inte pa en dag mentalitet funkar alltid bast i allt....tyvarr ar vi manniskor och med stimulans av dagens 30 dagar hulken instagram stjarnor som till storsta del alla gar pa massa steorider inte byggda for att tanka langsiktigt

mitt egna exempel jag hade alltid gick loss totalt pa mina cheat days med socker suget... till den nivan att jag ibland vaknade och spydde dagen efter pga magen inte kunde hantera sockerchocken..sa for 1 ar sen ca forra sommaren bestamde jag mig bli kvitt mitt socker behov , och det var inte alls aldrig mer socker imorgen, utan jag borjade med att minska 10/15% varje manad /vecka pa cheat days .. mindre mindre mindre.. ocah jag markte att det borjade avta.. ...... idag har jag inte atit nagot socker pa ca 4 manader och har exact 0 socker cravings kan nog sakert saga att jag e totalt kvitt socker behovet... bland det basta jag gjort ---- langsiktigt tankande betyder kortare tid an vi tror.. 1 ar kan du astadkomma mycket men ha lite talamod och glom 1 manad 2 manad deffen eller

Senast redigerad av Kay123 den 2019-08-13 klockan 16:08.
Kay123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 17:02   #26
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kalorier in och kalorier ut säger absolut ingenting om vad de kalorierna används till. Om mer eller mindre lagras in som kroppsfett eller till andra processer och som byggnadsmaterial för fettfri massa.

Har du ett överskott på 500 kcal och 400 kcal lagras in som kroppsfett kommer du att lägga på dig mer fett än någon som bara lagrar in 150 kcal som kroppsfett och nybildar muskler och annan fettfri massa för större delen av resten.
I en av dina artiklar stod det 2.2g protein per kg kroppsvikt vid bulk, är det viktigt att dessa är jämt fördelade mellan ens måltider eller spelar det ingen roll om jag t.ex. äter 100g kollisar 10g protein 50g fett till lunch så länge jag uppnår min dagliga mängd protein? 500kcal överskott totalt.
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 06:56   #27
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av Kay123 Visa inlägg
alltsa hela den har pa mandag ska jag starta ett nytt liv aka nyarslofte ar total bs....bestam dig att borja vilken dag som helst ta ett steg i taget, sakta men sakert...rom byggdes inte pa en dag mentalitet funkar alltid bast i allt....tyvarr ar vi manniskor och med stimulans av dagens 30 dagar hulken instagram stjarnor som till storsta del alla gar pa massa steorider inte byggda for att tanka langsiktigt

mitt egna exempel jag hade alltid gick loss totalt pa mina cheat days med socker suget... till den nivan att jag ibland vaknade och spydde dagen efter pga magen inte kunde hantera sockerchocken..sa for 1 ar sen ca forra sommaren bestamde jag mig bli kvitt mitt socker behov , och det var inte alls aldrig mer socker imorgen, utan jag borjade med att minska 10/15% varje manad /vecka pa cheat days .. mindre mindre mindre.. ocah jag markte att det borjade avta.. ...... idag har jag inte atit nagot socker pa ca 4 manader och har exact 0 socker cravings kan nog sakert saga att jag e totalt kvitt socker behovet... bland det basta jag gjort ---- langsiktigt tankande betyder kortare tid an vi tror.. 1 ar kan du astadkomma mycket men ha lite talamod och glom 1 manad 2 manad deffen eller
Nu tänker vi inte främst på vanor, utan vad som fysiskt händer i kroppen som gör att du lättare går upp i vikt efter en viktnedgång.
__________________
Är det här man ska skriva något?
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 21:25   #28
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har man gått ner fett är det fett man lägger på sig av en överätning. Har man tappat muskler är det främst muskler man lägger på sig.
Men i min tråd om överskott efter viktförlust skriver du att överskott i princip endast gör att man går upp i fett utan träning? Gäller citerat inlägg för tränande individ?
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 00:26   #29
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har man gått ner fett är det fett man lägger på sig av en överätning. Har man tappat muskler är det främst muskler man lägger på sig.
Menar du att en person som gått ner mycket i vikt, oavsett hur mycket träning inte kan lägga på sig muskler vid överätning?
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 01:38   #30
Kay123
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 214
den har kom jag pa riktigt bra.. svara en del pa dina fragor
https://highline.huffingtonpost.com/...sity-is-wrong/
Kay123 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)