Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-23, 12:11   #31
Minimjölk
Registered User
 
Minimjölks avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: på Lasse Kongos vind
Inlägg: 42
Låter bra det.

För att bli lite seriös igen. jag tycker det är en aning oroväckande att många personer som efter att ha gått länge med lite synnedsättning upptäcker att de inte har perfekt syn, går till optikern och får glasögon/linser som gör dem helt vimmelkantiga under anpassningen för att sedan göra att personen ifråga inte klarar sig alls utan dessa nya hjälpmedel.
Jjag har inga belägg för detta men det känns som att synen försämras radikalt efter det att man börjar trixa med den. Skulel det inte vara en idé att istället för att korrigera så mycket som optikern vill göra ta en stegvis justering åt det rätta hållet.

Det känns som att det är så man gör inom många andra områden. jag vill tex inte ta en hästdos smärtsstillande bara för att jag har lätt huvudvärk..
__________________
Fetthalt 0,1%
Minimjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-23, 19:46   #32
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
 
Lasse Kongos avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5 324
Haha, den här tråden är fan sjuk.

Bakgrundsinfo: jag har haft glasögon tidigare i livet, tappade dock bort dem för en 4-5 år sedan och har inte brytt mig om att skaffa nya sen dess utan kört linser rakt av bara.

Har väl aldrig känt några problem men sista tiden så kändes det som att det skulle vara skönt att ha glasögon speciellt på kvällen när man gibbar, så jag tog en tur till optikern och fick lite skit, tack vare att jag använt linser all min vakna tid såpass länge så har det börjat bli lite knas i ögonen, inget farligt just nu och det kommer försvinna av sig själv bara jag använder glasögon lite mer, och det var ju därför jag gick till optikern för att skaffa glasögon så det var ju inte en dag för tidigt.

Hämtade då mina glasögon för drygt en månad sedan och fuck me sideways, skulle hälla upp soppa liksom, WOAH soppan höll på att rinna ut typ, runda saker var ovala, och just dataskärmen var sklev!

Exakt så som du visar på bilden, helt jävla sklev, så jag ringde optikern dagen efter jag kom hem och fick svaret att iallafall ge det 2v, det gjorde jag och det blev fan inte bättre så jag bokade en tid och då hade det gått drygt 3v, allt som gick kollades och det var inget fel, varken på syn eller glasögon, trots det var saker och ting skleva.

Men nu! Snart en månad senare börjar saker och ting ordna upp sig, det är fortfarande lite sklevt men känns mycket bättre, så vad jag vill komma fram till är att det blir säkert bättre.

Jag har knappt något synfel utan mest bara brytningsfel.

Hoppas det hjälper dig lite.
__________________
Lasse Kongo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-23, 20:22   #33
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 08:50   #34
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Kongo Visa inlägg
Haha, den här tråden är fan sjuk.

Bakgrundsinfo: jag har haft glasögon tidigare i livet, tappade dock bort dem för en 4-5 år sedan och har inte brytt mig om att skaffa nya sen dess utan kört linser rakt av bara.

Har väl aldrig känt några problem men sista tiden så kändes det som att det skulle vara skönt att ha glasögon speciellt på kvällen när man gibbar, så jag tog en tur till optikern och fick lite skit, tack vare att jag använt linser all min vakna tid såpass länge så har det börjat bli lite knas i ögonen, inget farligt just nu och det kommer försvinna av sig själv bara jag använder glasögon lite mer, och det var ju därför jag gick till optikern för att skaffa glasögon så det var ju inte en dag för tidigt.

Hämtade då mina glasögon för drygt en månad sedan och fuck me sideways, skulle hälla upp soppa liksom, WOAH soppan höll på att rinna ut typ, runda saker var ovala, och just dataskärmen var sklev!

Exakt så som du visar på bilden, helt jävla sklev, så jag ringde optikern dagen efter jag kom hem och fick svaret att iallafall ge det 2v, det gjorde jag och det blev fan inte bättre så jag bokade en tid och då hade det gått drygt 3v, allt som gick kollades och det var inget fel, varken på syn eller glasögon, trots det var saker och ting skleva.

Men nu! Snart en månad senare börjar saker och ting ordna upp sig, det är fortfarande lite sklevt men känns mycket bättre, så vad jag vill komma fram till är att det blir säkert bättre.

Jag har knappt något synfel utan mest bara brytningsfel.

Hoppas det hjälper dig lite.
Låter som jag. Knappt något synfel utan mest brytningsfel.

Att det gick över är ju bra.. Men hur ser det ut när tar av dig glasögonen sen då? Blir allt sklevt på andra hållet då?

haha, ffs, sniggel
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 11:09   #35
Madame
Madamp!
 
Madames avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: skåne
Inlägg: 3 791
jag blev skitsnurrig när jag skaffade brillor, allt dansade omkring så fort jag rörde på huvudet! När det kom papper ur skrivaren trodde jag först det var nåt fel på skrivaren eftersom de kom ut snett och dessutom hade nån jävel lagt i papper som inte var fyrkantiga, dubbelkollade utan brillor och det visade sig bara vara liten lätt distorsion :P
Tog väl ett par veckor innan jag hade vant mig av med det, nu kan jag växla mellan att ha glasögon eller inte, utan att det ens behövs någon tillvänjning.

Ge det lite tid
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nodan Visa inlägg
Madame är awsome. Alltid. Hon behöver liksom inte göra något alls.
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 11:28   #36
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Underbart.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 12:25   #37
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Mailade optikern och förklarade. De tyckte jag skulle boka en tid hos dem så får göra det. Jag bifogade dock inte bilden från post 1 och de verkade inte förstå vad sklevt betydde heller. Förhoppningsvis har begreppet spridit sig så de förstår när jag är på plats där.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 14:24   #38
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Prova att skriva skevt istället för sklevt så kanske de förstår bättre?
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 14:55   #39
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Prova att skriva skevt istället för sklevt så kanske de förstår bättre?
Pytsan!
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 14:58   #40
Minimjölk
Registered User
 
Minimjölks avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: på Lasse Kongos vind
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Mailade optikern och förklarade. De tyckte jag skulle boka en tid hos dem så får göra det. Jag bifogade dock inte bilden från post 1 och de verkade inte förstå vad sklevt betydde heller. Förhoppningsvis har begreppet spridit sig så de förstår när jag är på plats där.
Ok, de var inte intresserad av att regga sig här då?


Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Prova att skriva skevt istället för sklevt så kanske de förstår bättre?
Varför skall han skriva skevt när de uppenbarligen gör allting sklevt?

Börjar starkt ifrågasätta PowPows optikers kunskap.
__________________
Fetthalt 0,1%
Minimjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 16:43   #41
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
 
Lasse Kongos avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5 324
Jag kan fan inte sluta skratta åt sklevt, Kolozzeum i ett nötskal, sklevt är fan det nya inneordet fr.o.m. nu xD
__________________
Lasse Kongo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 09:26   #42
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Kampen går vidare. Gav upp det där med bildskärmsglasögon och körde utan glasögon istället. Fast nu har jag fått glasögon jag ska ha alltid. Skulle skotta trottoaren imorse men helt plötsligt lutade trottoaren jättemycket mot gatan så tänkte att snön glider väl ut på gatan av sig själv snart.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 10:10   #43
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Knasigt att du får de problemen. Jag har också brytningsfel och är lite översynt, fick brillor nu precis innan julafton. +0.5 på vänster och +0.75 på höger. Tog nån vecka innan jag slutade ta överkliv i trappor osv men har vant mig nu. Ingenting är skevt liksom.
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 10:17   #44
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av mela Visa inlägg
Knasigt att du får de problemen. Jag har också brytningsfel och är lite översynt, fick brillor nu precis innan julafton. +0.5 på vänster och +0.75 på höger. Tog nån vecka innan jag slutade ta överkliv i trappor osv men har vant mig nu. Ingenting är skevt liksom.
Optikern jag var hos senast förklarade lite närmre och sa att det inte var så ovanligt. Anledningen att det var ganska grovt hos mig berodde, som jag förstod det, på vinkeln brytningsfelet gick i (säger man så?). Jag skulle vänja mig, men det kräver att jag har glasögon alltid (när jag vant mig så blir det sklevt när jag tar av mig glasögonen).

Min egen tolkning är att jag alltid sett sklevt, men att hjärnan har fattat det och kompenserat för det. Nu när glasögonen gör det jobbet måste hjärnan fatta att den kan sluta göra det jobbet

Senast redigerad av PowPow den 2014-01-29 klockan 10:19.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 10:22   #45
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Så är det med största sannolikhet. Jag har klarat mig finemang utan glasögon i flera år trots brytningsfelet. Men funkade inte när jag satt i ett halvmörkt rum och läste böcker. Nu blir jag snurrig av att ta av mig glasögonen även om jag ser bra utan dem och börjar kompensera ganska så snabbt.
mela är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)