Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-04, 15:58   #1096
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Katr1nHarr1s Visa inlägg
Tyvärr har min familj mött problem med denna typ av medicinering. Min äldre bror, han kan inte leva utan dem, vi försökte till och med skicka honom för behandling, men där kunde vi inte heller hjälpa honom. Vilka är de möjliga sätten att bli av med detta missbruk?
5+ dagars torrfasta, ssri är dock blott sockerpiller imo.

Gl hf!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 08:37   #1097
Katr1nHarr1s
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky Visa inlägg
Illamående? Dosering? Äter du någon annan medicin också? Brintellix påverkas kraftigt av att vissa enzymer i p-450-familjen.

Var glad och vänta på effekt. Du äter en medicin som är en ren agonist (den binder vid receptorn och aktiverar den) av 5-HT1a, alltså serotonin 1a.

Här har du en bild på vad LSD binder till: https://upload.wikimedia.org/wikiped...affinities.GIF

Ju mindre stapel desto starkare bindning.



Måste säga att jag känner igen mig själv lite i det du skriver. Jag har också mått ganska dåligt under vissa perioder när jag gått på antidepressiva läkemedel vilket är otroligt trist. Dock har jag börjat hitta på nya hobbies som att vandra i skogen med en nära vän och även gjort fågelskådning under samma gång vilket för mig är otroligt avkopplande och har hjälpt mig enormt. Jag har även börjat med par nya antidepressiva läkemedel som jag hittade hos *bort* som har gett mig en mer glädje i vardagen vilket jag är otroligt tacksam för! Innan hjälpte det med vandring i skogen samt fågelskådning men nu har mina nya läkemedel hjälpt mig ännu mera.
Katr1nHarr1s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 10:55   #1098
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Har väl inte varit min poäng.

Min poäng har varit att svensk psykiatrisk vård är vedervärdig och rutinmässigt skadar människor.
Min poäng har varit att vi kunde ha gjort bättre.
Min poäng har varit att olämpliga personer inte bör tillåtas att få betalt för att begå övergrepp mot menlösa. Att de inte ska ha ett frikort att använda våld för att kuva och plåga människor urskiljningslöst.

Det finns en pod sinnesjukt.se som bland annat jämför med Norge - där tillsynsmyndigheten INSPEKTERAR psykiatriakuten varje månad. Varje månad. I Sverige förekommer det inte - inte ens vid tillbud. Gissar att det är därför det är ovanligare med övergrepp i Norge?

Hear hear.

Jag blev psykotisk av tre olika SSRI/SNRI på en vecka, urskrivna av tre olika läkare. Mina barn är glada att jag lever, men vilket jävla trauma.

Gick från att ha ångest och stress på jobbet, som VD, till att bara vilja komma ur det brinnande huset (metafor) och vägen ner är 20 våningar (återigen en metafor).

Vem/kan jag stämma?
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 11:23   #1099
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Jag gav upp efter ett halvårs kämpande. Nu får jag nog knapra livet ut.

Hatten av till er som lyckats sluta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 11:46   #1100
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Hear hear.

Jag blev psykotisk av tre olika SSRI/SNRI på en vecka, urskrivna av tre olika läkare. Mina barn är glada att jag lever, men vilket jävla trauma.

Gick från att ha ångest och stress på jobbet, som VD, till att bara vilja komma ur det brinnande huset (metafor) och vägen ner är 20 våningar (återigen en metafor).

Vem/kan jag stämma?
Du kan anmäla till inspektionen för vård och omsorg. I mitt fall hade de helt enkelt inte journalfört vare sig medicinbiverkningar eller misskötsel från personal, tidsbokningarna och noteringarna kring dessa som var fel kunde de dock inte dölja.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 13:13   #1101
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Katr1nHarr1s Visa inlägg
Måste säga att jag känner igen mig själv lite i det du skriver. Jag har också mått ganska dåligt under vissa perioder när jag gått på antidepressiva läkemedel vilket är otroligt trist. Dock har jag börjat hitta på nya hobbies som att vandra i skogen med en nära vän och även gjort fågelskådning under samma gång vilket för mig är otroligt avkopplande och har hjälpt mig enormt. Jag har även börjat med par nya antidepressiva läkemedel som jag hittade hos *bort* som har gett mig en mer glädje i vardagen vilket jag är otroligt tacksam för! Innan hjälpte det med vandring i skogen samt fågelskådning men nu har mina nya läkemedel hjälpt mig ännu mera.
Det finns ju en möjlighet att du inte är en reklambot, så dina inlägg får vara kvar. Men länkarna tas bort.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 13:19   #1102
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Det finns ju en möjlighet att du inte är en reklambot, så dina inlägg får vara kvar. Men länkarna tas bort.
110% reklambot.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 13:45   #1103
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
110% reklambot.
Jo, det är min tanke med. Men men, det fick ju fart på tråden igen, så det får vara kvar men modererat. Dyker det upp igen får det bli en ban.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 15:27   #1104
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Du kan anmäla till inspektionen för vård och omsorg. I mitt fall hade de helt enkelt inte journalfört vare sig medicinbiverkningar eller misskötsel från personal, tidsbokningarna och noteringarna kring dessa som var fel kunde de dock inte dölja.
Tack, ska undersökas!
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 19:13   #1105
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Hear hear.

Jag blev psykotisk av tre olika SSRI/SNRI på en vecka, urskrivna av tre olika läkare. Mina barn är glada att jag lever, men vilket jävla trauma.

Gick från att ha ångest och stress på jobbet, som VD, till att bara vilja komma ur det brinnande huset (metafor) och vägen ner är 20 våningar (återigen en metafor).

Vem/kan jag stämma?
Kan inte detaljerna, men landstingen har en patientförsäkring och du kan anmäla misstänkta vårdskador till LÖF för utredning (ingen aning om vilka krav de ställer).

Det finns även en läkemedelsförsäkring, som i vissa fall kan ge ersättning även för kända biverkningar.

Det är generösa preskriptionstider. Jag FÖRMODAR att systemet är gjort så att de inte ska betala ut så mycket..

Det finns vissa som har drivit egna rättsprocesser mot vårdgivare - men det tror jag är svårt och potentiellt dyrt.

www.lof.se och www.lff.se

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Du kan anmäla till inspektionen för vård och omsorg. I mitt fall hade de helt enkelt inte journalfört vare sig medicinbiverkningar eller misskötsel från personal, tidsbokningarna och noteringarna kring dessa som var fel kunde de dock inte dölja.
Kan också vara värt ett försök, men jag tror att de har försvårat för egenamälan (kanske går det fortfarande för äldre händelser?).
I min uppfattning verkar det ofta kunna bli som i ditt fall - vårdgivaren kommer undan för att de även har gjort de andra delarna av sitt jobb dåligt (skyldighet att journalföra).
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-24, 14:22   #1106
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Hej på er. Ska dra en kort bakgrund innan jag kommer till saken.

Stressen jag har behövt utstå sedan månadsskiftet nov/dec börjar snart vinna mot mig. Jag har brutit ihop ett par gånger och varit nära på att behöva ge upp men fortsatt på någon slags sparlåga efter någon dags vila. Vilopulsen låg dagligen, men inte hela dagarna, på över 110 slag/minut för någon månad sedan men det har lugnat ner sig något. Magen har klappat ihop totalt och har även fått spy ett par gånger. En panikattack för ett par veckor sedan och nu börjar jag även märka på tal och skrift att det går utför. Det blir mest soppa av.

Jag fattar att utbrändhet är det första man tänker på utifrån det jag har skrivit och då brukar ju rådet vara att ta det lugnt, problemet är att det är så jävla nära nu och jag kan inte ge upp. Det är mycket stålar och framgång som står på spel och jag måste ha något för att hålla ihop ett par månader till. Hade jag inte redan torskat på det och återfallit oräkneliga gånger så hade jag börjat kröka och ta tjack/benzo nu men jag vill gärna slippa det. Jag behöver något som är lagligt, enkelt att få utskrivet, dämpar känslor och fysiska symptom på stress och nervositet som inte ger en torrfylla. Jag måste vara skärpt men avtrubbad helt enkelt om någon kan tipsa om nått.

Jag har polare som rekommenderat antidepp som ska göra en lite mer likgiltig. Kan det vara nått i kombination med betalockers ?
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-24, 14:28   #1107
Zrob
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Norrtälje
Inlägg: 107
https://upaya.se/
Innehåller saker som minskar stress, ökar välbefinnandet, mental skärpa....
Zrob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-24, 14:42   #1108
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag ligger nu på låg dos av Sertralin, 75 mg om dagen. Mår jättebra på det. Helt sjukt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-24, 15:06   #1109
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag ligger nu på låg dos av Sertralin, 75 mg om dagen. Mår jättebra på det. Helt sjukt.
Jag mådde också fint på Setralin men jag blev hungrig som ett as!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-24, 16:34   #1110
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Första rundan sertralin funkade rätt ok för mig också. Andra hände inte nått av värde.
Har fått Atarax utskivet också mot tillfällig ångest men det har jag inte provat.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)