Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-02-16, 15:08   #16
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag håller med dig och är likadan själv på diet. Fast för mig handlar det mer om att vara nitisk med att följa planen. Ska jag äta ETT äpple så äter jag ETT äpple, även om det finns 20 hemma.
Skulle vara helt omöjligt att följa en diet och gå ned i vikt om man tvunget måste äta upp allt som finns hemma om man har familj annars. Det finns alltid gott hemma.
Ett sätt är att inte veckohandla utan bara köpa det man ska ha för dagen, vilket iofs inte funkar om man låter saker "slinka med" hela tiden, ett annat kan vara att ha linas matpåse eller liknade då det inte kommer med en massa onödigt bös.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 15:51   #17
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Flyttar över tråden till diet & deff.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 15:53   #18
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag håller med dig och är likadan själv på diet. Fast för mig handlar det mer om att vara nitisk med att följa planen. Ska jag äta ETT äpple så äter jag ETT äpple, även om det finns 20 hemma.
Skulle vara helt omöjligt att följa en diet och gå ned i vikt om man tvunget måste äta upp allt som finns hemma om man har familj annars. Det finns alltid gott hemma.
Yes, det fungerade inte för mig. Jag har inga problem med att ligga på rätt antal matlådor. Och jag ställer mig inte och kokar extra pasta. Men saker som är lätta att bara äta i förbifarten, och som det är lätt att intala sig att de är "så lite att det inte gör något" är sånt som jag inte vill ha hemma.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 15:57   #19
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av Punk Visa inlägg
Jag tror inte du behöver övertänka så mycket till att börja med. Rör på dig så mycket du kan, gå på promenader eller cykla (om du inte har snökaos där du bor förstås, då kan du chilla lite med cyklandet till våren kanske) och börja träna på gym. Sen är det nog en rejäl ändring av kosten som är det absolut viktigaste, skippa som någon tidigare sagt att dricka kalorier om du nu gör/gjorde det och försök laga så mycket mat som möjligt själv och skippa snabbmat så tror jag du kan äta "vanlig mat" utan att tänka så mycket på kalorier.
Det tror jag kommer ta honom som bäst halvvägs. Vilket är väldigt bra!

Ner till 99 kg på 11 månader tror jag inte går att fixa utan rejäla uppoffringar och nitisk disciplin.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 15:59   #20
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Yes, det fungerade inte för mig. Jag har inga problem med att ligga på rätt antal matlådor. Och jag ställer mig inte och kokar extra pasta. Men saker som är lätta att bara äta i förbifarten, och som det är lätt att intala sig att de är "så lite att det inte gör något" är sånt som jag inte vill ha hemma.
+1
För mig är det antingen diet och inte avvika en millimeter. Lite så där äta lagom fungerar inte. Finns det något gott äter jag tills det är slut.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 16:41   #21
Punk
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Det tror jag kommer ta honom som bäst halvvägs. Vilket är väldigt bra!

Ner till 99 kg på 11 månader tror jag inte går att fixa utan rejäla uppoffringar och nitisk disciplin.
Säkerligen så har du rätt men tror det kan vara bra att börja lite ”chill” och få igång en viktnedgång utan att behöva offra allt för mycket till en början och bli motiverad och sen gå all in 🤔 Men sen är det ju klart att det kommer krävas en del uppoffringar för att greja -37kg på mindre än ett år!
Punk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 16:43   #22
Punk
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 31
Sen är ju -66kg på mindre än ett år ännu svårare ��
Punk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 23:21   #23
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
I början är det som svårast att acceptera hungern, kan ofta bli så för mig i början på en deff att man äter lite mer än tänkt för man inte pallar vara hungrig och då går det långsamt helt enkelt.

Man får lära sig att när det suger i magen, då jävlar händer det grejer för formen! Och att sova hungrig kan vara svårt men morötter är ett tips innan sängen när hungern annars kommer hålla dig vaken. Känns faktiskt som att det påverkar i rätt riktning då sömnen blir bättre.

Finns många fördelar med att va hungrig. Mentalt mår jag på något sätt bättre. Nästan som man går runt och är sugen på något hela tiden, inte bara mat utan även annat. Vilket kan ge en bra jävla kick att ta tag i saker.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 08:45   #24
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Punk Visa inlägg
Säkerligen så har du rätt men tror det kan vara bra att börja lite ”chill” och få igång en viktnedgång utan att behöva offra allt för mycket till en början och bli motiverad och sen gå all in 🤔 Men sen är det ju klart att det kommer krävas en del uppoffringar för att greja -37kg på mindre än ett år!
Ja, det finns två typer där, de som behöver ta det lungt och metodiskt i starten och så att säga öka gradvis när de känner sig trygga med metoden.
Och de som behöver en rivstart med snabba resultat direkt ut ur startblocken. Som måste se nästan dagliga resultat på vågen.

Jag tillhör den senare sorten. Det är sjukt svårt att hantera långsamma resultat och platåer. Hjärnan vet vad som pågår, lika fullt spökar psyket för mig.
Jag får kickar av resultat, grafer, mål, nedräkningar, data i excelark, så länge de kickarna är starkare än det jag kan få av att "slarva" så följer jag programmet.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 09:15   #25
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Hur viktigt är det för dig att behålla vikten när du väl gått ner den?
Är ditt mål att du ska väga just 99 kg för en dag eller för en vecka om en viss tid eller är målet att du sedan ska behålla vikten där.

Om det är för en dag eller en vecka så går det nog med en sjujävla disciplin att "svälta" sig dit.

Har du några som helst tankar på att bibehålla nya vikten så måste det till en livstilsändring som heter duga och då kommer du troligen lägga grunden för den på vägen ner, och då svält inte direkt är en hållbar livsstil i längden så kan det bli svårt att både ha kakan och äta upp den (no pun intended)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 14:28   #26
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Ja, är det bara en invägning som gäller med dessa 99kg.
Då kan du ju ta sista 10 kg med vätska sista dagarna. Menar då blir det ju resten bara en komfortabel bantning
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-22, 08:58   #27
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Tja, användaren har inte vart på forumet(inloggad) sedan inlägget skrevs. Jag gissar att det landade i att skjuta på projektet. Det är lite för mycket vikt på den tiden kan jag känna.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-22, 10:06   #28
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
6 kg i månaden är dock en rätt normal takt. Jag hade gjort det om jag vägde 165 kg. Gäller bara att komma igång - vilket är den stora tröskeln, även för folk som vet att de kan göra det och hur de ska göra.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-22, 13:17   #29
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
6 kg i månaden är dock en rätt normal takt. Jag hade gjort det om jag vägde 165 kg. Gäller bara att komma igång - vilket är den stora tröskeln, även för folk som vet att de kan göra det och hur de ska göra.
6kg på en månad ja, men inte 66kg på 11 månader. -1.5kg i veckan är svårt att nå över tid om man inte har en rejäl muskelmassa och träningsvana.

-1400 kcal om dagen, varje dag, i 330 dagar.... är tungt som fan.
Görbart, men skulle inte kalla det "rätt normalt".
När jag haft patienter med liknande behov, t.ex -60kg för en operation, så är det VLCD som gäller.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-22, 14:05   #30
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
6kg på en månad ja, men inte 66kg på 11 månader. -1.5kg i veckan är svårt att nå över tid om man inte har en rejäl muskelmassa och träningsvana.

-1400 kcal om dagen, varje dag, i 330 dagar.... är tungt som fan.
Görbart, men skulle inte kalla det "rätt normalt".
När jag haft patienter med liknande behov, t.ex -60kg för en operation, så är det VLCD som gäller.
Ja med den attityden är det klart att det blir svårt!

Min inställning är: tungt som fan, men fullt görbart.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)