Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-21, 09:39   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Snus och träning

Citat:
The elite sport environment is one where athletes strive to find a competitive edge, through improved recovery modalities, cognitive performance or physical capacity. Due to this, non-scientifically evidenced and/or pseudo-scientific alternative remedies are ever popular. Snus (an oral tobacco based product containing the highly addictive compound nicotine) is one alternative ‘physical and psychological performance enhancer’, purported to act as a ‘mental and physical booster’, ‘relaxative’ and even as an ‘appetite suppressor’. Despite snus having serious adverse health effects, along with no proven benefit to physical or mental performance, observations by the authors working in professional sport, along with several reports in the mainstream media, would suggest that the use of snus in elite sport appears to be increasing. Perhaps most worrying, the use of snus has been reported to be prevalent within younger athletes. It is crucial that athletes are fully educated with regards to the health implications of snus and other oral tobacco-based products, whilst practitioners should be aware of its growing prevalence in sport with strategies in place to discourage its use.
Eur J Sport Sci. 2020 Dec 2;1-17. Practitioner observations of oral nicotine use in elite sport: You snus you lose.

https://www.tandfonline.com/doi/abs/...nalCode=tejs20
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 11:31   #2
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Eur J Sport Sci. 2020 Dec 2;1-17. Practitioner observations of oral nicotine use in elite sport: You snus you lose.

https://www.tandfonline.com/doi/abs/...nalCode=tejs20

Kan det inte lika gärna vara tobakssubstitutet nikotin som är boven i dramat? Jag konsumerar en del Nicorette tyvärr, det jag märker är att jag blir snabbt andfådd när jag ska knäböja.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 12:12   #3
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Kan det inte lika gärna vara tobakssubstitutet nikotin som är boven i dramat? Jag konsumerar en del Nicorette tyvärr, det jag märker är att jag blir snabbt andfådd när jag ska knäböja.
Nikotinet är klart det som har effekter på kroppen. Finns några studier som visar på prestationshöjande effekter och andra som visar tvärtom, prestationshämmande effekter. Det verkar faktiskt vara svagare underlag för ergogena effekter än vad jag tidigare trott.
Som brukare kan det säkert vara hämmande att avstå pga obehaget det innebär och som icke-brukare bör det vara hämmande med akut intag skulle jag tro.
Det verkar också finnas individuella skillnader i hur man reagerar på nikotin just när det gäller ergogena effekter.

Men ja, i stort sett så skulle jag säga att nikotin och snus är lika illa för kroppen.
Och lika bra om det nu finns något positivt.
Rökning däremot har fler negativa effekter än endast nikotin.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 22:31   #4
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Jag tränar sämre med snus än utan, försöker få ut sista minst en halvtimme innan.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 09:03   #5
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Nikotinet är klart det som har effekter på kroppen. Finns några studier som visar på prestationshöjande effekter och andra som visar tvärtom, prestationshämmande effekter. Det verkar faktiskt vara svagare underlag för ergogena effekter än vad jag tidigare trott.
Som brukare kan det säkert vara hämmande att avstå pga obehaget det innebär och som icke-brukare bör det vara hämmande med akut intag skulle jag tro.
Det verkar också finnas individuella skillnader i hur man reagerar på nikotin just när det gäller ergogena effekter.

Men ja, i stort sett så skulle jag säga att nikotin och snus är lika illa för kroppen.
Och lika bra om det nu finns något positivt.
Rökning däremot har fler negativa effekter än endast nikotin.

Jag märker att nikotin har effekten att det är lättare att koncentrera mig, men det är säkert så att en del är inbillning och att abstinensen åtminstone initialt gör att man inte kan fokusera på något alls och därav drar man slutsatsen att nikotinet höjer koncentrationsförmågan.

Usch. Dålig last. Måste skära ner på detta. Nikotin påverkar även skelettets mineralisering negativt.
En hemsk last.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 09:18   #6
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Rökning och snusning verkar ju även öka risken för skador.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9338950/
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 12:15   #7
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Går det ens att träna utan snus? De enda aktiviteterna jag ägnar mig åt utan snus är simning, tandborstning och kyssar. (Ja, jag sover oftast med snus också.)
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)