Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-09, 19:37   #16
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Postnord är ju inte "privatiserat". Det är statligt ägt av Danska respektive Svenska staten, där Sverige innehar "ägandemajoritet" med X %.
Vad var det som gick snett när Posten blev Postnord då? Mer slimmat företag och brist på kompetent personal?
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 19:43   #17
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Vad var det som gick snett när Posten blev Postnord då? Mer slimmat företag och brist på kompetent personal?
Slimmad personalstyrka för att kunna betala höga pensioner till de anställda i Danmark.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 19:50   #18
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av Don H Visa inlägg
Slimmad personalstyrka för att kunna betala höga pensioner till de anställda i Danmark.
Skandal!

Jag var in och jobbade på ett liknade företag som extra 2 månader innan jul. Personalen blev behandlad som skit. Fast det var simpla arbetsuppgifter är det lätt att göra fel som ny. Det var stor omsättning på personal så det var alltid nya.

Klassiker:

__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell

Senast redigerad av leo1 den 2018-12-09 klockan 19:58.
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 20:05   #19
markusswe
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 16
Maud Olofsson lade grunden till det PostNord vi har idag. En total slakt av det som tidigare har varit ett stabilt och pålitligt företag.
markusswe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 20:14   #20
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av markusswe Visa inlägg
Maud Olofsson lade grunden till det PostNord vi har idag. En total slakt av det som tidigare har varit ett stabilt och pålitligt företag.
Hur då menar du?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 22:09   #21
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Vad var det som gick snett när Posten blev Postnord då? Mer slimmat företag och brist på kompetent personal?
Har ingen detaljinsyn, men det blev tydligen en ganska stor skillnad efter att svenska Posten slogs ihop med danska Postnord. Detta skedde dock "redan" 2009 och jag började jobba med post först 2013, så har inte personlig erfarenhet som "yrkesperson" av skillnaden från före/efter 2009.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 22:59   #22
markusswe
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Hur då menar du?
Hon var drivande i sammanslagningen av svenska och danska posten = PostNord. En affär som kostat Sverige otroligt mycket pengar pga den extremt blödande danska delen. Detta har genom åren tvingat den svenska delen till enorma nedskärningar gällande antalet brevbärare/chaufförer. Personalen har fått orimliga arbetsförutsättningar vilket såklart genomsyrat företagets arbetsmoral/gnista.
markusswe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 23:46   #23
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Har både bra och dåliga erfarenheter från postnord.

Det dåliga är t.ex. att de inte har koll på paket, när man ringer får man vänta i evigheter och man når oftast inte en "vuxen" person på första försöket, utan måste kopplas runt fem gånger innan någon fattar vad som gått fel med leveranser, osv...

Har t.ex. varit med om:
Paket som ska skickas 12 mil i Sverige tagit 14 arbetsdagar att få fram och som man halvt tappat bort (inget litet packet heller, utan ca 200+kg och 2x2meter...)

Att de räknat fel på tullkostnad så även fast man betalat så har de inte skickat...


Annars så är de man ofta möter som chaffisar väldigt trevliga och duktiga förare, så den biten är bra på postnord.

Samtidigt, så tycker jag man får numera förvänta sig att posten kommer bli sämre, det skickas inte alls lika många "simpla vykort och brev" utan det blir mer komplicerade paket, men det jobbet ska göras på samma mängd eller mindre mängd timmar/personal... Jag tycker t.ex. att vi snart absolut inte behöver post-utdelning 5 gånger i veckan, utan 2-3st är helt lagom. Det är liksom ändå inte "postnord" man använder om saker är akut och måste fram nästa dag, osv... Jag ser också hellre att man sparar på miljön om man kan minska och utkörningar osv. Viktigare för mig att paketen kommer fram än att brevbäraren kommer fram varje dag men har tappat bort hälften av paketen...
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 00:46   #24
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Apropå detta https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...d-oppna-dorrar
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 10:09   #25
ccm
#maxstyrka
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 214
Det är inte speciellt konstigt att PostNord förlorar kunder till tyska konkurrenter som Schenker och DHL. Nu håller inte heller de speciellt hög kvalitet, men sämre godshantering än PostNord är svårt att ha.
ccm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 12:38   #26
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av ccm Visa inlägg
Det är inte speciellt konstigt att PostNord förlorar kunder till tyska konkurrenter som Schenker och DHL. Nu håller inte heller de speciellt hög kvalitet, men sämre godshantering än PostNord är svårt att ha.
Var är det du tycker att Schenker och DHL brister? Kanske särskilt Schenker.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 21:05   #27
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Personligen tycker jag Postnord sköter sig bättre än både DHL och schenker/privpak. DHLs förseningar har ställt till det ofta på jobbet. Schenker/privpak skickar hela buntar/lådor med paket fel. Postnord är inte felfria, men för MIG så har det fungerat bra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)