Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-04, 12:12   #16
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag är cynisk och tror att det enda som egentligen kan rädda klimatet är förbättrad teknologi. Kommer någon verkligen åka till Säffle istället för Spanien på sin semester för att bidra 0,0000000001% mindre till miljöförstöringen? Och om denne gör det, kommer denne verkligen åka tåg i 40 timmar istället för att flyga ett par timmar?

Okej, några kanske gör det... Men jag tror det är försvinnande få.

Vad som däremot sannolikt kommer hända är att vi får eldrivna flygplan. Med stora, jävla batterier. Och så kan folk flyga hur mycket de vill.

Samma sak med plast. Det är nog inte många som är beredda att lämna detta fantastiska, lättviktiga, billiga, vattentäta material för tyg, glas eller metall. Jag har redan prövat att ha glasmatlådor i tygkassar, det var roligt fram till man tappade kassjäveln i golvet, glaset splittrades och massor vätska läckte igenom tyget. Det enda som egentligen kommer få folk att sluta med plast är om man hittar ett billigt alternativ som förutom ökad nedbrytbarhet har exakt samma egenskaper som originalet.
Det finns redan teknologi för kontorsarbete där du kan vara uppkopplad till jobbet och få full tillgång till allt över nätverket. Det skulle spara många resor fram och tillbaka till jobbet till förmån för hemarbete. Vad kan det ge? Några procent mindre resor över året för den totala arbetsstyrkan?

Jag tänker mer systematiskt i den här frågan.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 13:29   #17
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
13.65ton i klimatpåverkan, varav den största delen verkar vara resor till jobb samt livsmedel.
Det konstiga med undersökningen var att det inte var några frågor kring återvinning, det går ju lätt att tolka som att det är oviktigt?

Nog för att jag skulle kunna äta mindre kött, men jag har ingen som helst ambition på att göra någon större förändring där, köper så mycket närodlat jag kan, och sambon är vegetarian men det gick inte riktigt att mata in.

Mitt största bidrag till klimatet är som flera nämnt innan, vi har valt att inte skaffa barn, bara det är en större uppoffring än allt annat man kan göra.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 13:39   #18
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
13.65ton i klimatpåverkan, varav den största delen verkar vara resor till jobb samt livsmedel.
Det konstiga med undersökningen var att det inte var några frågor kring återvinning, det går ju lätt att tolka som att det är oviktigt?

Nog för att jag skulle kunna äta mindre kött, men jag har ingen som helst ambition på att göra någon större förändring där, köper så mycket närodlat jag kan, och sambon är vegetarian men det gick inte riktigt att mata in.

Mitt största bidrag till klimatet är som flera nämnt innan, vi har valt att inte skaffa barn, bara det är en större uppoffring än allt annat man kan göra.
Du hade alltså velat ha barn, men har valt att inte skaffa det pga klimatet? Isf måste jag hålla med om att det är en rejäl uppoffring.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 14:13   #19
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Jag klimatkompenserar mina många barn och arbete inom oljeindustrin (86 flygresor under 2017 om vi inkluderar helikopterflygning) med att uppmuntra vänner och bekanta till att inte skänka pengar till fattiga länder samt att bli invandringsmotståndare.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 14:34   #20
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Forskar på område relaterat till ökad produktion inom jordbruk. Har inga barn. Skulle estimera att jag ligger minus ett antal hundra ton än så länge.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 15:43   #21
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Klimatkompensera, lustigt ord, att k;pslå, med naturen...
Tja, jag har inte flygt på 18 år för turisms skull. Flyger inte ens särskillt mycket, däremot flyttat mer än de flesta och då blir det flyg. Fast det har varit pga jobb som inte är särskillt miljöförstörande. Sedan har det varit iom univesitet, forskning etc. Det borda man inte sluta med, det 'r pga det vi ens vet vad miljön är och hur det ser ut från rymden.

Vi lade ned ett företag jag hade för länge sedan nu, och det gjorde nog en del, för vår personliga del. Ingen mer transloprt av äventyrsprylar. Transport av saker inom handel och alla industrier är väl bland de västa bovarna.

Använder enbart regnvatten. En stor del av elen är solenergi. Fast gör det inte pga miljön utan det är bara så jag gör.

Städat på kuster, och rensar upp i naturen i bland, organiserade voluntäraktiviteter som ochså ibland är utbyte av olika slag.

I media blir det väldigt snävt och ytligt, kanske alla borde se över sina karriärer, behövs allt det där alla jobbar med? Är det inte mest en massa skit? Lätt att peka finger. Skulle säkert kunna förenklas men få, väldigt få svenskar skulle vara beredda att bo så enkelt som jag gör exempelvis.

Tom träningen är för min del oberoende av el, transport och annat snarare tvärt om, kjag städar ju upp om jag hittar npt skrot jag kan lyfta hemma.

Sedan, var försiktiga med att peka på överbefolkning, folk utanför Europa blir väldigt provocerade av att europeer pekar på dem och säger att de är för många, samtidigt som det finns så många Europeer men nu ser jag ju att ni stolt lyfter fram att ni miljökompenserar genom att inte skaffa barn, lol.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 15:50   #22
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Sedan, var försiktiga med att peka på överbefolkning, folk utanför Europa blir väldigt provocerade av att europeer pekar på dem och säger att de är för många, samtidigt som det finns så många Europeer men nu ser jag ju att ni stolt lyfter fram att ni miljökompenserar genom att inte skaffa barn, lol.
Vad har du rökt på? Sverige ligger på plats 158 av 196 i befolkningstäthet.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 16:03   #23
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Vad har du rökt på? Sverige ligger på plats 158 av 196 i befolkningstäthet.
Ja såklart, jag var bara sarkastisk. Ett skämt. (lol).
Resten av Europa är skildnad. UK, London Nederländerna etc. Men europeer har så länge jag minns klagat på Afrika etc etc att de måste hålla ned befolkningen, samtidigt som jag också hör hur afrikaner etc, bilr ordentligt förol'mpade av detta. Beror på var man befinner sig i världen och vad förmedia man läser. Ser man världen genom europeiska glasögon på sig så får man andra bilder. Äben om den europeiska bilden oftast 'r vetenskaplig och mer korrekt, så.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 16:24   #24
luderlasse
Registered User
 
luderlasses avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 974
20 ton hamnade jag på, det var pga 2 flygresor i år. Har svårt att se att medel skulle ligga på 8 ton per skalle i Sverige, låter extremt lågt räknad. Varenda kotte jag känner sparar till flygresor eller bilar de skall köpa och köra. Dessutom har de missar att lägga in investerat kapital vilket tydligen har stor påverkan(källa saknas men låter logiskt).

Att odla egna grönsaker tror jag är extremt låg påverkan på totalkonsumtionen, ändå hade de med det som en egen punkt.
luderlasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 17:19   #25
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har inte barn eller bil, fast det är inte val gjorda med miljön i åtanke. I övrigt påverkar det inte ett skit vad jag gör.
Jordklotet kommer snart gå under tack vare den där telefonen du beställde från Kina.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 17:31   #26
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
"Made in Hong Kong" som blev "Made in China" väcker en del tankar. Efter att ha flyttat en hel del så har jag förlorat många saker och skaffar numera inte nya. Mycket blev ocksp stulet. Man har lärt sig att man inte behöver speciellt mycket. En massa tillverkade skitsaker som inte ens håller. Det handlar ju inte bara om att slänga och sortera dem utan att tillverka och bygga men det kasnke folk redan tänker på...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 19:00   #27
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Du hade alltså velat ha barn, men har valt att inte skaffa det pga klimatet? Isf måste jag hålla med om att det är en rejäl uppoffring.
Självklart inte endast pga klimatet, men jag anser att jorden behöver minska sin befolkning, men sen har jag såklart andra anledningar. Att inte skaffa barn enbart pga de utsläpp det skulle innebära vore dåraktigt i mina ögon.
Stor uppoffring kanske lät som att det bara var därför, syftade på att det är den enskilt största påverkan man har som människa, att inte sätta fler personer på jorden som kommer sabba den i framtiden (om man nu inte har generna från ett geni och man tror att ens barn kan vara del av lösningen i framtiden).
__________________
Pensionerad

Senast redigerad av martikainen den 2018-12-04 klockan 19:02.
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 19:04   #28
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
(om man nu inte har generna från ett geni och man tror att ens barn kan vara del av lösningen i framtiden).
... Vilket vore en väldigt korkad anledning till att skaffa barn, eftersom även barn från ett geni kan bli helt värdelösa personer som vuxna. Även om de ärver intelligensen så finns det ingen garanti att de ärver drivet eller intresset som krävs.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 19:35   #29
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Var på en föreläsning om klimatkompensation i Paris för ett par veckor sedan, föreläsaren sa att förutom att kastrera fattiga nationer som står för extremt mycket utsläppt för miljön så var det att trycka upp bnp för att lägga på forskning som skulle ta oss längst.

Poängen var att även om du sätter 100% co2 kompensation så skulle vissa nationer döda hav och miljö oavsett pga deras extrema utsläpp och dåliga miljölagar.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 19:54   #30
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Var på en föreläsning om klimatkompensation i Paris för ett par veckor sedan, föreläsaren sa att förutom att kastrera fattiga nationer som står för extremt mycket utsläppt för miljön så var det att trycka upp bnp för att lägga på forskning som skulle ta oss längst.

Poängen var att även om du sätter 100% co2 kompensation så skulle vissa nationer döda hav och miljö oavsett pga deras extrema utsläpp och dåliga miljölagar.
Heh. I Sverige hade den personen lynchats i media som rasist.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)