Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-08, 20:28   #151
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Media har pratat väldigt om plast och många i väst som inte brukade bry sig det minsta och slänga väldigt mycket börjar bry sig enormt mycket nu när man tycker att man kan skylla på andra, oavsett vad man baserar de på. Innan var det inte lika viktigt och studer att stor mängd av plasten är fiskeutrustning ignoreras men den enda om att man kan skylla på Kina är jäkligt intressant.

Men man kan hoppas att t.ex. Kina lyckas att förbättra sin avfallshantering.
De är i alla fall involverade och bekoster stora miljöprojekt runt om i fattiga delar av världen.

I väst köper man ju allt i plast, helt extremt, samt när stormar och översvämningar inträffar så är det mycket löst skit som hamnar i vattnet, delar från byggnader, bilar och annat löst skräp.

Just i Afrika, Karibien och 'nations' i americas som har funnit någon slags egen stolthet brukar vara bäst på att köpa, slänga och sortera efter konsumtion som också är miljövänlig, så långt de är medvetna. Vita som svarta etc. Att européer eller amerikaner sopsorterar sina berg av skit mest efter regler blir löjligt när vi andra ser det utanförifrån.

Senast redigerad av Hemi den 2018-12-08 klockan 20:29.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 20:35   #152
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg

(eller vill du bara tycka att det är så jäkla synd om dig igen?)
Ja för global sophantering handlar verkligen om mig, personligen. Lösningen till problemet är att angripa min person, och skälla på mig tills jag tar av mig offerkoftan eller slutar skriva. Sorry, men du hamnar på ignore, pallar inte med dig längre.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 00:34   #153
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Kanske det, men rent allmänt. Varför är det global fokus på koldioxid och växthuseffekt och inte på sophantering tror du? Kan man inte peka på vita människor blir även miljöfrågan lätt till undertoner av rasism, och det vill man undvika. Tror jag.
Det är väl ingen hemlighet att västvärldens utsläpp bleknar i jämförelsemed de utsläpp som kommer från Kina och Afrika. Det kan man väl också påstå utan att ha en rasdebatt. Att vi bryr oss så mycket om miljön är att för att vi har uppnått en levnadsstandard som ger oss utrymme att tänka på miljön. Jag menar inte på något sätt att det är oviktigt. Tvärtom är det avgörande för människans och andra arters överlevnad.

Det positiva är ju att levandstandarden ökar i båda dessa områden men frågan är om planeten överlever tills de har hunnit ställa om sina samhällen. Och nej, jag menar varken att Kina och Afrika är de enda skyldiga eller att vårt miljöfokus i västvärlden inte spelar någon roll.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 01:05   #154
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Det är väl ingen hemlighet att västvärldens utsläpp bleknar i jämförelsemed de utsläpp som kommer från Kina och Afrika. Det kan man väl också påstå utan att ha en rasdebatt. Att vi bryr oss så mycket om miljön är att för att vi har uppnått en levnadsstandard som ger oss utrymme att tänka på miljön. Jag menar inte på något sätt att det är oviktigt. Tvärtom är det avgörande för människans och andra arters överlevnad.

Det positiva är ju att levandstandarden ökar i båda dessa områden men frågan är om planeten överlever tills de har hunnit ställa om sina samhällen. Och nej, jag menar varken att Kina och Afrika är de enda skyldiga eller att vårt miljöfokus i västvärlden inte spelar någon roll.
Vilka utsläpp syftar du på?
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 10:05   #155
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Väst köper både produkter och råmaterial från tredje världen. Det klingar falskt för mig när man slår sig för bröstet över hur miljövänlig man blivit när man samtidigt konsumerar massor från tredje världen. Det är ju inte som att vi inte vet att detta tär på miljön, men ändå gör vi det. Plötsligt blir resultatet av vår konsumtion deras fel.
Även "miljömedvetna" som skaffar nya telefoner eller skryter om sina secondhandköp men glömmer var de köpt ryggsäck, vitvaror eller andra kläder.
Det kräver en insats att komma undan. De flesta som jobbar och försörjer sig konsumerar ju faktiskt för dessa pengar. Skulle man vara miljömedven borde pengarna hamna på hög, och det har jag förstått att vi svenskar inte direkt gör särskilt bra alls, alltså konsumerar vi mycket.
Intressant att detta inte nämns ofta i samband med miljö, men intervjuer med småbarn ger man tid till

Liksom, när nivån för miljösparande hamnar på kaffeskedar i bambu och plastpåsar av bambu, eller jag köpte en snålare bil. Damn ;p
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2018-12-09 klockan 10:07.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 21:14   #156
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Vilka utsläpp syftar du på?
Lite klumpigt uttryckt av mig. Jag syftade på lokala luftsutsläpp och plast. Efter att ha läst på lite mer får jag dock göra en pudel angående Afrika. För rättvisans skull verkar det även som att den smog man ser på filmer/bilder från Kina faktiskt är mindre farlig än smogen i i många Europeiska länder.

Min större poäng är att det finns en överhängande risk att både Kina och Afrika ökar sina utsläpp ytterligare i sin socioekonomiska resa. Sett med positiva ögon så finns det en gigantisk potential för vind och solkraft i Afrika men det kräver ju enorma investeringar. Hur de förhållande ser ut i Kina har jag inte läst något om.

Senast redigerad av FoolsGold den 2018-12-09 klockan 21:16.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 07:49   #157
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 217
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaven Visa inlägg
Eftersom du postat annat i tråden sen dess hoppades jag att du ville underbygga några av dina påståenden och gärna säga vad du tyckte om de argument jag framfört. Jag har full förståelse för att du har ett liv vid sidan av forumdebatter.

Ja det har jag. Har du? Vart vill du komma? Om inte så är länken här: http://iopscience.iop.org/article/10...26/11/4/048002

Ett urdrag ur abstractet kanske är intressant:

The consensus that humans are causing recent global warming is shared by 90%–100% of publishing climate scientists according to six independent studies by co-authors of this paper. Those results are consistent with the 97% consensus reported by Cook et al (Environ. Res. Lett. 8 024024) based on 11 944 abstracts of research papers, of which 4014 took a position on the cause of recent global warming. A survey of authors of those papers (N = 2412 papers) also supported a 97% consensus.
http://www.klimatupplysningen.se/wp-...5wofH1SMLK_3-U

Läs denna och kanske bli lite upplyst. Gäller ett antal till här...🙂
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 16:36   #158
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Hej!

Denna tråd kommer handla om vad man kan göra för att klimatkompensera och diskussioner kring detta. Tror du inte att människan påverkar klimatet negativt så kan ni ta det i denna tråd http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97214

.
Hehe
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 20:13   #159
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Denna tråd kommer handla om vad man kan göra för att klimatkompensera och diskussioner kring detta.
Tydligen bäst att undvika biodrivmedel iaf:

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/...kar-utslappen/

Fast det sa man väl redan för ett decennium sedan?

https://www.theguardian.com/science/...hange.biofuels
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 23:32   #160
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
http://www.klimatupplysningen.se/wp-...5wofH1SMLK_3-U

Läs denna och kanske bli lite upplyst. Gäller ett antal till här...🙂
Baserar du ditt antagande på att klimatmodeller inte stämmer på den pdf:en och den grafen? Om jag skulle visa att det inte är en korrekt representation skulle det få dig att ändra åsikt?
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 00:53   #161
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Håll er i rätt tråd, ts har redan bett två gånger.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 09:08   #162
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Sluta ät ekologiskt.

https://docdro.id/QtwHMk5
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 09:21   #163
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Sluta ät ekologiskt.

https://docdro.id/QtwHMk5
Är väl välkänt att ekologiskt är betydligt sämre ur ett klimatperspektiv?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 10:28   #164
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Är väl välkänt att ekologiskt är betydligt sämre ur ett klimatperspektiv?
Det skulle jag absolut inte säga att det är. Välkänt alltså...
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 11:06   #165
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Men man äter väl inte ekologiskt för miljöns skull? Utan för att maten skall vara mer naturlig, med färre gifter osv. av högst personliga hälsoskäl?

Det var väl därför det blev en grej av eko-äggen, med frigående höns som inte bara höll sig till naturlig föda utan även käkade flagnad målarfärg från hus/lador och då värpte giftigare ägg än de icke-ekologiska äggen?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)