Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-26, 12:53   #1
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Stukad fot, några frågor

Klantig som jag är så trampade jag för ett par dagar sedan snett och jag kände direkt att något gick sönder i foten, den svullnade upp rejält och det fick bli en resa till akuten, väl där så röntgades den (slätröntgen) och det visade sig att den inte var bruten och att det rörde sig om en rätt kraftig stukning.

Det jag undrar är om det är okej att träna t.ex. enbensövningar med kroppsvikten? Som t.ex. bulgariska splitböj.
De sa nämligen att det var okej att stödja på den och det gör inte ont när jag gör det.
Jag undrar också hur man kan veta om något av ligamenten på utsidan av foten gick av helt? Eller de kanske ser det på slätröntgen? Jag vill ha för mig att hon sa något om det men jag kommer inte ihåg.
Nedan är en bild direkt efter skadetillfället och hur den ser ut i dag om det kan säga något.

Mvh
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 46681361_518170475326776_6551025174622240768_n.jpg (64.4 KB, 2 visningar)
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 12:58   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Gör det inte ont kan du göra det. Allmänna rekommendationer för stukningar efter de första 48 timmarna är att leden får och bör belastas till smärtgränsen. Men inte över.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 13:38   #3
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Klantig som jag är så trampade jag för ett par dagar sedan snett och jag kände direkt att något gick sönder i foten, den svullnade upp rejält och det fick bli en resa till akuten, väl där så röntgades den (slätröntgen) och det visade sig att den inte var bruten och att det rörde sig om en rätt kraftig stukning.

Det jag undrar är om det är okej att träna t.ex. enbensövningar med kroppsvikten? Som t.ex. bulgariska splitböj.
De sa nämligen att det var okej att stödja på den och det gör inte ont när jag gör det.
Jag undrar också hur man kan veta om något av ligamenten på utsidan av foten gick av helt? Eller de kanske ser det på slätröntgen? Jag vill ha för mig att hon sa något om det men jag kommer inte ihåg.
Nedan är en bild direkt efter skadetillfället och hur den ser ut i dag om det kan säga något.

Mvh
En slätröntgen kan bara påvisa en ligamentskada indirekt, om ligamentet slitit med sig en bit ben vilket händer rätt sällan i fötter. Du har ju förstås fått någon grad av ligamentskada vilket man ser på svullnad och blödning, men hur stor går inte att säga och är öht svårt att avgöra så länge foten är svullen. Hur som helst är det ovanligt att man behöver operera ligamentskador i foten, utan det är funktionen som avgör. Rehaben utgörs i grunden av balansträning och rörelseträning. Man gör i regel inte någon specifik undersökning med MR-kamera eller så, annat än inför operation.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 14:24   #4
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Tack för era svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Du har ju förstås fått någon grad av ligamentskada vilket man ser på svullnad och blödning, men hur stor går inte att säga och är öht svårt att avgöra så länge foten är svullen.
Okej, så när svullnaden har lagt sig så kan en fysioterapeut se/känna om det har gått av helt?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 14:38   #5
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Har du lindat nånting för att få ned svullnad? Ring och boka tid hur som helst. Svullnaden behöver ju inte ha lagt sig helt, men har det gått någon vecka eller mer post-trauma så är förmodligen lite lättare att testa saker och ting utan att minsta beröring och rörelse smärtar.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 15:20   #6
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Har du lindat nånting för att få ned svullnad? Svullnaden behöver ju inte ha lagt sig helt, men har det gått någon vecka eller mer post-trauma så är förmodligen lite lättare att testa saker och ting utan att minsta beröring och rörelse smärtar.
Yes, jag har haft det lindat, haft en ispåse på och i högläge några gånger samt ätit antiinflammatoriskt, men p.g.a. av en situation i mitt liv så har total avlastning varit omöjligt, så sedan dagen efter skadetillfället så har jag varit tvungen att stödja och halta på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Termy
Ring och boka tid hur som helst.
Tar och gör det i slutet av veckan
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 20:29   #7
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Okej, så när svullnaden har lagt sig så kan en fysioterapeut se/känna om det har gått av helt?
Om du går till någon som har Ultraljudsdiagnostik kanske den personen kan se det, i annat fall kan man bara testa funktion, vilket i sig är viktigare än vad som syns på genomlysning.

För att testa funktionen på ett bra sätt så är det bra om den värsta smärtan har lagt sig, då testerna kan göra rätt ont om skadan är färsk.

Boka hellre en tid snart än senare, då det kan vara väntetid.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 14:17   #8
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Att bedöma en ligamentskada på ultraljud när det finns någon som helst svullnad borde vara riktigt svårt? Borde bara bli blurrigt av all vätska runt vävnaderna tänker jag?
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 22:34   #9
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Att bedöma en ligamentskada på ultraljud när det finns någon som helst svullnad borde vara riktigt svårt? Borde bara bli blurrigt av all vätska runt vävnaderna tänker jag?
Ingen aning, vätskan borde ju ha annan densitet/skicka tillbaka andra signaler än själva ledbandet? Säkert mycket svårare än utan svullnad.
Jag garderade mig iaf med "kanske"
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 07:46   #10
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Jag stukade foten igår under en fotbollsmatch, en kille landade på min fotled som vred sig. Hade paniksmärta i kanske fem minuter innan det lugnade sig och bara var ömt. Efter detta så haltade jag men det gick åt det bättre hållet. Under de sista hundra meterna på promenaden hem från gymmet så hade jag nästan slutat halta. Smärtorna återkom sedan när jag skulle försöka gå efter att ha haft foten i högläge. Haltar idag men kunde ta mig till bussen(en km) om än långsamt.

Finns det en teoretisk möjlighet att man stukar foten så som jag gjorde en tisdag och sedan springer ett trail-halvmarathon på lördagen? Jag förstår att det är svårt att svara på då det är högst individuellt men om det inte ens finns en teoretisk chans så kan jag lika gärna försöka sälja min startplats till loppet redan nu.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)