Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-22, 14:43   #16
HopplösDeff
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Som kuriosa och referens, förra våren roade jag mig med att empiriskt räkna ut min energiförbrukning över flera månader.

Jag tränade då 3-4 helkroppspass styrketräning per vecka (varannan dag)
På de dagar jag inte styrketränade fördelades 35-55km som jag sprang varje vecka (tränade inför sthlm marathon).

Med ett stillasittande jobb ovanpå den träningsmängden så hamnade min energibalans på strax under 2700kcal.
Men vad vägde du, och hur lång var du? Samt ålder?
HopplösDeff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-22, 15:58   #17
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
Men vad vägde du, och hur lång var du? Samt ålder?
Längd: 182
Vikt: Pendlade över perioden mellan 78 och 82 (alldeles för tung för långdistanslöpning...)
Ålder 35 år.

Ungefär den här formen var jag i:
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=11890
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2016-11-22 klockan 16:07.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-22, 17:04   #18
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Vissa av oss måste tyvärr ner rätt lågt för att tappa i vettigt tempo, ibland så lågt som 18*kroppsvikten i kalorier. Har man inte aktivt jobb eller fritid (och hade lite flyt i genlotteriet) så kommer deffen att suga apa.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-22, 19:35   #19
HopplösDeff
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Längd: 182
Vikt: Pendlade över perioden mellan 78 och 82 (alldeles för tung för långdistanslöpning...)
Ålder 35 år.

Ungefär den här formen var jag i:
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=11890
Bra jobbat för att vara 35 yeeeah!
HopplösDeff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-22, 19:38   #20
HopplösDeff
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Vissa av oss måste tyvärr ner rätt lågt för att tappa i vettigt tempo, ibland så lågt som 18*kroppsvikten i kalorier. Har man inte aktivt jobb eller fritid (och hade lite flyt i genlotteriet) så kommer deffen att suga apa.
Aa, det har jag noterat nu... fyyy med, det blir ju att sålla lite när det gäller bl.a. kycklingen och frukosten. Ska försöka hoppa från 2000Kcal till 1800Kcal, samt varva med promenader... men fyyyyy!
HopplösDeff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-22, 19:42   #21
HopplösDeff
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 54
Jag kom att tänka på ännu en fråga... jag ser att vissa skriver att dom äter si när de tränar och så när de inte tränar... är inte tankan att man ska ligga på sitt Kcal underskott 7 dagar i veckan?
HopplösDeff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-22, 21:09   #22
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
Jag kom att tänka på ännu en fråga... jag ser att vissa skriver att dom äter si när de tränar och så när de inte tränar... är inte tankan att man ska ligga på sitt Kcal underskott 7 dagar i veckan?

Vissa har olika underskott eller varvar t.o.m med överskott beroende på om det är träningsdagar eller inte.

Jag personligen tror mer på underskott konstant, men åsikterna varierar.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-23, 01:53   #23
Baltatsar
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
Aa, det har jag noterat nu... fyyy med, det blir ju att sålla lite när det gäller bl.a. kycklingen och frukosten. Ska försöka hoppa från 2000Kcal till 1800Kcal, samt varva med promenader... men fyyyyy!
Du får ju ta och tänka lite logiskt här, har du ändå gått ner upp till 0.5 kg i veckan på 2700kcal på din nuvarande aktivitetsnivå så är det väl onödigt att sänka intaget OCH öka aktivitetsnivån? Ligg kvar på samma och öka träningen. För det ser lite tunt ut på schemat om jag ska vara ärlig. Gå in för att bli starkare, för dagbok för dina styrkeökningar, på så sätt så ser du alltid resultat, även om det kanske inte syns i spegeln så har du på papper att du har blivit starkare, det visuella kommer med tiden om du fortsätter att hålla kosten på en bra nivå

Allt handlar om att hitta en balans där man känner att man mår bra men fortfarande ser resultat
Baltatsar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-23, 04:39   #24
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
Jag kom att tänka på ännu en fråga... jag ser att vissa skriver att dom äter si när de tränar och så när de inte tränar... är inte tankan att man ska ligga på sitt Kcal underskott 7 dagar i veckan?
Nu tränar jag iofs någonting varje dag så det är en icke fråga för mig. Men skulle jag ha vilodagar skulle jag eventuellt äta lite mer på dessa.
Men jag tror nog ändå mest på att hålla ungefär samma intag varje dag.
Jag tror inte på renodlade "ätardagar"
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-26, 15:28   #25
HopplösDeff
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Nu tränar jag iofs någonting varje dag så det är en icke fråga för mig. Men skulle jag ha vilodagar skulle jag eventuellt äta lite mer på dessa.
Men jag tror nog ändå mest på att hålla ungefär samma intag varje dag.
Jag tror inte på renodlade "ätardagar"
Samma här, det skapade en hel del förvirring dock, där för jag undrade
HopplösDeff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-26, 15:32   #26
HopplösDeff
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av Baltatsar Visa inlägg
Du får ju ta och tänka lite logiskt här, har du ändå gått ner upp till 0.5 kg i veckan på 2700kcal på din nuvarande aktivitetsnivå så är det väl onödigt att sänka intaget OCH öka aktivitetsnivån? Ligg kvar på samma och öka träningen. För det ser lite tunt ut på schemat om jag ska vara ärlig. Gå in för att bli starkare, för dagbok för dina styrkeökningar, på så sätt så ser du alltid resultat, även om det kanske inte syns i spegeln så har du på papper att du har blivit starkare, det visuella kommer med tiden om du fortsätter att hålla kosten på en bra nivå

Allt handlar om att hitta en balans där man känner att man mår bra men fortfarande ser resultat
Ja iofs, kanske sänker lite väl när jag tar det från 2000Kcal till 1800Kcal, men det har dock visat goda resultat samt att jag egentligen behöver 2975Kcal , styrkan den känns som att den ökar succesivt ändå, blir enkelt att lägga på sig volym efter man landat på 10% när man orkar lyfta mycket i basövningarna
HopplösDeff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 06:40   #27
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
Ja iofs, kanske sänker lite väl när jag tar det från 2000Kcal till 1800Kcal, men det har dock visat goda resultat samt att jag egentligen behöver 2975Kcal , styrkan den känns som att den ökar succesivt ändå, blir enkelt att lägga på sig volym efter man landat på 10% när man orkar lyfta mycket i basövningarna
Fast nu förstår jag inte, tappar du 0.5 kg i veckan på 2700 eller på 2000?? Det är en rätt rejäl skillnad.

Att du "egentligen behöver" 2975 kcal tänker jag tolka som att det kommer från en internetkalkylator eller formel, vilket inte betyder något när du har verkliga siffror att jämföra med.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 16:50   #28
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Hur har det gått sedan du startade tråden?
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 17:43   #29
HopplösDeff
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Fast nu förstår jag inte, tappar du 0.5 kg i veckan på 2700 eller på 2000?? Det är en rätt rejäl skillnad.

Att du "egentligen behöver" 2975 kcal tänker jag tolka som att det kommer från en internetkalkylator eller formel, vilket inte betyder något när du har verkliga siffror att jämföra med.
Jag behöver 2975 Kcal för att ligga på kaloribalans när jag tränar 3-5 gånger per vecka... säger internetkalkylatorn, så jag har hittils legat på 2000 Kcal och därefter sänkt ytterligare till 1800 Kcal
HopplösDeff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 17:47   #30
HopplösDeff
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Hur har det gått sedan du startade tråden?
Förutom att jag misslyckades med den senaste uppkörningen pga uppmärsamhetsbrist (troligtvis pga näringsbrist), så har jag gått ner till 87kg hittils
HopplösDeff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)