Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-12, 21:28   #61
nyrjoh
Registered User
 
nyrjohs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Jönköping, uppvuxen i Orsa.
Inlägg: 1 401
Har skulderbladen rätt position så ligger ytteränden av nyckelbenen högre än inneränden. Bilden längst till höger är så som det skall se ut alltså.
http://fixtheneck.com/images/CollarbonePosition.jpg

http://fixtheneck.com/shoulder_blades.html
__________________
Leg. Sjukgymnast
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 23:23   #62
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 621
Tack nyrjoh och även evolve.

Det du skriver nyrjoh verkar som att det skulle kunna stämma. Jag har gjort mycket för att sänka skuldrorna genom åren.Ska gå igenom materialet och se vad det står där. Har lärt mig att inte ropa hej för tidigt men det verkar som sagt lovande.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-17, 19:18   #63
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 621
Nu har sjukgymnasten sagt att idéerna är slut och att jag tyvärr måste söka mig vidare. Känner mig rätt hopplös eftersom jag redan har varit hos ett antal OMT-sjukgymnaster, samt kiropraktorer och naprapater och massageterapeuter.

Jag märker saker varje dag som jag känner med stor sannolikhet är med och påverkar smärtan på något sätt, men jag vet inte vad allt betyder. Här är allt:

* Den brännande smärtan sitter medialt från skulderbladets övre kant, och sträcker sig sedan en bit ner längs med skulderbladet.

* Längre ner längs med samma linje förändras smärtan till ett mer dovt molande, som inte stör mig lika mycket, men som ändå känns "värre" på något sätt, som att det är något större fel där nere. Det är dock två separata smärtor och de uppträder sällan eller aldrig samtidigt, men båda i princip dagligen.

* Typ precis vid eller nedanför akromion, i vad jag gissar är fästet för mellersta deltan får jag ofta ont när jag tränar. Är man där och pillar så gör det fruktansvärt ont. huggande smärta. Tycker verkligen också att lilksom akromionkanten är mer framträdande på problemsidan, den sticker liksom ut lite som en spets jämfört med den friska sidan, där är axeln mer rund.

* Nyckelbenet gör ont om jag gör för explosiva pressrörelser. Gör jag det kontrollerat och behärskat så går det dock bra.

* Får också en skarp huggande smärta vid nyckelbenet om man trycker mot det på rätt ställe eller för skuldran neråt med lite kraft. Känns som att man hugger en kniv i någon nerv.

* Stretchar man hela skuldran lite för mycket bakåt så känns det som att hela bröstmuskeln slits av med kniv. Händer om jag inte är försiktig när jag tar på mig ryggsäcken. Dvs. om jag tar på första bandet på problemsidan, och sen när jag ska lirka in andra armen så drar det högra bandet bakåt skuldran. Har försökt återskapa känslan på den friska sidan, men har ej lyckats, så det är inte en dålig rörelse utan något som är fel där också.

* När jag stretchar scalenerna så får jag märkliga känslor där jag har ont vid skulderbladet. Kan inte beskriva känslan i ord, men det känns som spritt "brus" eller att det börjat kittla svagt som små behagliga stötar. Får även lite samma känsla om jag lyfter axeln och försöker flytta ut skulderbladet lite från mittlinjen.

Jag bor i örebro och tar tacksamt emot tips på vart jag kan gå vidare med detta.

Senast redigerad av Bandid0 den 2014-03-17 klockan 19:21.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-17, 20:06   #64
Evolve
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 58
Läs, lär,gör,ge lite tid så hoppas jag att du blir bättre.
http://www.t-nation.com/free_online_...or_lower_traps
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1426252
Evolve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-17, 20:18   #65
Evolve
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 58
http://www.t-nation.com/training/5-e...-back-strength
Evolve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 16:32   #66
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 621
Jag har redan provat allt sånt där, tränat sånt där i nästan ett år med noll skillnad.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 20:33   #67
Evolve
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 58
Fan vad tråkigt. Lider med dig
Evolve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 10:30   #68
Evolve
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 58
Kom att tänka på en sak. Hur är det med din thorax spine? (bröstrygg). Om den är låst o orörlig kan man köra mycket traps o rygg övningar utan att musklerna kan kan dra saker på sin plats. I teorin kan det nog till och med bli lite värre. Thoraxen styr en stor del av att kunna få en bra hållning
Evolve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 23:12   #69
Skön
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 304
Har bara skummet igenom lite fort..Jag har också problem med skuldran/axel och lagt ner år på rehab och ofantligt mycket pengar utan vidare resultat. Om du fått något förslag på någon duktig sjukgymnast eller om någon vet någon så skicka gärna PM!
Skön är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-09, 15:43   #70
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 621
Nu är jag bra. Ett besök hos nyrjoh gjorde susen. Problemet hade med övre trapezius att göra, att skuldran var för sänkt etc. Har tränat mycket övre trapezius riktigt strikt och kämpat för att få bra nyp och kontakt. Verkar även som att mina skulderblad har blivit lite mer uppåtroterade nu även när armarna hänger rakt ut i viloläge. Det känns jätteskönt nu, jag har varit besvärsfri ett längre tag. Det är en befrielse.

Så för er som har liknande problem kan det vara värt att kolla på det med depressed shoulder som nyrjoh länkade ovan.

Senast redigerad av Bandid0 den 2014-05-09 klockan 15:44.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 15:04   #71
axelont
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Nu är jag bra. Ett besök hos nyrjoh gjorde susen. Problemet hade med övre trapezius att göra, att skuldran var för sänkt etc. Har tränat mycket övre trapezius riktigt strikt och kämpat för att få bra nyp och kontakt. Verkar även som att mina skulderblad har blivit lite mer uppåtroterade nu även när armarna hänger rakt ut i viloläge. Det känns jätteskönt nu, jag har varit besvärsfri ett längre tag. Det är en befrielse.

Så för er som har liknande problem kan det vara värt att kolla på det med depressed shoulder som nyrjoh länkade ovan.
Kul att läsa att det löste sig till slut. Jag är väldigt nyfiken på att veta mer om övningarna som löste dina besvär.

1. Hur många repetitioner ingick i övningarna och var det några vikter involverade eller var det kanske bara gummiband? Hur många ggr om dagen?

2. Med tanke på att du hade ont i flera år, hur lång tid tog det, från att du började med övningar, tills att du började känna en positiv förändring?

3. Hade några av dina tidigare sjukgymnaster påpekat att det hade med depressed shoulders att göra eller hade alla bedömt "fel" diagnos helt enkelt?

Jag känner igen mig mycket av dina besvär, och har gått runt med det i flera år vilket gett upphov till en känsla av hopplöshet. Men denna tråd ger en lite hopp! Min sjukgymmnast tror dock inte det rör sig om depressed shoulders i mitt fall. Jag ska också inom kort gå till en annan sjukgymmnast för att få en andra bedömning.
axelont är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 09:11   #72
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Tidigare var det fokus på att bli stark i trapezius, men på senare tid har man börjat se trapezius som en stabiliserande, lokal, muskulatur istället för en kraftutvecklande, global, muskulatur.

Har man väldigt svårt att aktivera trapezius är det lätt att man slår på t.ex levator scapula istället, vilket förvärrar skulderbladspositionen ytterligare eftersom levator vill nedåtrotera scapula. Då får man kanske börja med lättare aktiveringsövningar där man lär sig att aktivera rätt muskler. En övning kan vara att man i ryggliggande eller sittande/stående övar på att dra upp axlarna så pass lite och kontrollerat att nyckelbensvinkeln som ni skrev om här ovanför blir mer utåt/uppåtriktad.

När man aktiverar levatorn dras egentligen hela skulderpartiet upp och många har svårt att hålla nacke och skuldra på plats, vilket blir en sån där ful bro-shrug man ser på gymmet.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)