Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-01-16, 12:25   #16
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Något nytt på den här fronten? Springer på folk då och då som säger att de ska tävla både i globen och solnahallen. Blir de avstängda/diskade eller något liknande.
__________________
Instagram fredriksoderberg
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-16, 13:28   #17
AronP
Registered User
 
AronPs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 444
Jag vet inte om jag postade det senaste här men binais postade ett utlåtande från konkurrensverket (eller vilka det nu är som är ansvarig i frågan) där dom konstaterade att det finns väldigt lite stöd för skkf åsikt. Så går man på detta så borde det inte vara några problem att tävla i båda. Än har det dock inte testats så jag skulle vara försiktig.
__________________
Placeringar: 2014: BoS-90: 7/10; Loaded-80: 10/12; SweGP-80: 4/6; BodyClassicÖppen: 7/12. 2012: SM-70: 7/7. 2011: Lucia-70: 2/7; DC-70: 1/8.
Nästa tävling: Oklart.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-18, 18:42   #18
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Från frågor och svar på SKKF´s hemsida:
Citat:
Fråga: Vad händer om jag tävlar för en annan organisation än IFBB/SKKF? Kan jag tillgodoräkna mig detta som en godkänd kvaltävling och samma år få tävla på SM?

Svar: IFBB och dess nationella dotterförbund (189 medlemsländer/förbund) är enda Bodybuilding och Fitness organisation i världen som är WADA ackrediterade och följer WADA code. (WADA World Anti Doping Agency).

Atleter som tävlar för en annan organisation än IFBB/SKKF kan SKKF inte godkänna medlemskap/tävlingslicens/tävlande till förrän dopingtest, gjort av ett WADA ackrediterat dopinglabb, är genomfört. Dopingtestet betalas av atleten och skall vara negativt naturligtvis. Efter detta är gjort handläggs din ansökan om medlemskap och tävlingslicens i god ordning.

Svaret på frågan är således: Nej, det går inte att tävla på andra organisationers tävlingar om du vill fortsätta att tävla på SKKFs/IFBBs tävlingar förrän ovan krav är uppfyllt, behandlat och godkänt av SKKFs styrelse. Tävlingar för andra organisationer är inte godkända som kval för att vara behörig att tävla på SM.

Vidare innan du anmäler dig till en tävling utanför Sverige ska man också kontakta det svenska förbundet för att få sanktion, tillåtelse att tävla. Då får du också klart besked om tävlingen i fråga är godkänd av IFBB och SKKF.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 10:19   #19
AronP
Registered User
 
AronPs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 444
Mer info även om det för mig låter mer som att gnälla nu. Även om skkfs regel är till för att hindra folk så är det ändå ett till viss del rimligt krav.
http://www.bmrstore.se/blog/skkf-for...rbeta-sporten/
__________________
Placeringar: 2014: BoS-90: 7/10; Loaded-80: 10/12; SweGP-80: 4/6; BodyClassicÖppen: 7/12. 2012: SM-70: 7/7. 2011: Lucia-70: 2/7; DC-70: 1/8.
Nästa tävling: Oklart.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 11:02   #20
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Nu har jag ingen åsikt i frågan och är inte insatt i ämnet. Men det finns ett rättsfall med konkurrensverket och Bilsportförbundet. Det kan vara värt att titta på det.

http://www.kkv.se/t/NewsPage____8660.aspx

http://news.cision.com/se/konkurrens...river,c9202132

Här är Marknadsdomstolens beslut (pdf): http://www.marknadsdomstolen.se/File...Dom2012-16.pdf



http://www.bilsport.se/artikel/konku...vann-over-sbf/
Citat:
SBF har gjort gällande att de ifrågasatta reglerna kan försvaras med hänsyn till att de bidrar till att uppfylla vissa legitima syften. SBF har här hänvisat till den s.k. principen om idrottens särart. De åberopade syftena är bl.a. ”säkerställande av att tävlingsverksamhet kan anordnas under ordnade, likartade och rättvisa former” samt ”säkerställande av att bilsporttävlingar kan ske på ett säkert sätt”. Marknadsdomstolen har visserligen funnit att dessa syften i och för sig är legitima. Men enligt domstolens mening är SBF:s regler, som enligt ordalydelsen innebär ett totalförbud, för långtgående för att kunna rättfärdiga de nu nämnda syftena. Enligt Marknadsdomstolen kan SBF:s ifrågasatta regler inte heller rättfärdigas på någon annan grund.”

Följande rader i Svenska Bilsportförbundets regler får således inte tillämpas:

Gemensamma regler G 7.1
”Innehavare at SBF-licens har inte rätt att anmäla sig till eller delta i bilsporttävling som inte sanktionerats av SBF i den mån att deltagandet kan anses bestraffningsbart enligt RF:s stadgar kap 14, Förbundsbestraffning.”

Gemensamma regler G 7.2
”Det är inte tillåtet för innehavare av funktionärslicens, utfärdad av SBF, att inneha uppdrag vid bilsporttävling som inte sanktionerats av SBF, i den mån detta kan anses vara bestraffningsbart enligt RF:s stadgar kap 14, Förbundsbestraffning.”
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 12:53   #21
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Om man vill tävla för SKKF (och man har inte tidigare tävlat för annat förbund), då krävs det inget dopingtest för få licensen?
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 13:07   #22
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Om man vill tävla för SKKF (och man har inte tidigare tävlat för annat förbund), då krävs det inget dopingtest för få licensen?
Nej. Detta gäller enbart om du har tävlat för en annan organisation än IFBB
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 21:26   #23
Kvicksilver
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Nej. Detta gäller enbart om du har tävlat för en annan organisation än IFBB
Damp ner ett nyhetsbrev från SKKF i min inkorg i dag med reglerna. Går detta ut för att det finns anmälda till kommande helgs tävling som har SKKF licens så att ingen missar regeln (som jag tycker är vettig) och sen kommer och gnäller efteråt?
Kvicksilver är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)