Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-02-24, 15:48   #31
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Klart det. Men om man måste uppvisa en stulen och försvunnen båt i rättssalen för att kunna bevisa sin sak - då är kraven nog ganska högt ställda.

I verkligheten är det så, att då det finns tolkningsfårgor - dvs där fallet inte är helt solklart - kan man tolka det hur tusan man vill.

Oftast rättas felaktiga beslut till i högre rättsinstanser. Så icke dock denna gång.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-24, 16:06   #32
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
I fallet där förundersökningen pågick i nio år var jag inte oskyldig, även om jag åtalades för fel brott.

Problemet var att polisen inte riktigt förstod hur det gått till. Visserligen hade jag varit medgörlig hela tiden, fr.om tillfället jag greps och tillbringade 15 dygns semester på bästa semesterort (i ploliscell, alltså). Detta berodde iof på att jag var tvungen till det, alla uppgifter fanns att tillgå till pappers. Inte för att polisen förhörde mig särskilt under dessa 15 dygn (meningen är inte att man ska förhöras utan knäckas). De gånger jag kallades till förhör var tydligen den viktigaste frågan "Var är pengarna". På detta svarade jag alltid, precis som på alla andra frågor. Det enda svaret man inte var nöjd med var svaret på frågan var pengarna finns, varför just denna fråga upprepades vid samtliga förhörstillfällen.

Efter nio år måste man välja mellan att åtala mig eller fria mig (annars hade fallet preskriberats), och detta ledde till missen att åtala mig för fel brott. Jag gick på linjen att hjälpa till dels för att detta i sig är en förmildrande omständighet (åtminstone i finsk lagstiftning. Det friar inte från brott men innebär en förmildrande omständighet), och dels för att jag var ganska säker på att få en villkorlig dom - det fanns också här utrymme för tolkningar men det var den rimligaste tolkningen.

Åklagaren yrkade på ovillkorlig dom. Vi hade ett fint samarbete med min jurist (man måste ha juridiskt biträde vid rättegång, oberoende hur bra man själv är på att plädera eller svara på t.ex åklagarens frågor). Vi lyckades såpass bra att åklagaren ändrade sig under rättegången : han yrkade på villkorligt straff (och detta var också det enda rimliga).

Hur gick det sedan? Tro det eller ej, domen föll 3-1 för ovillkorlig dom. Domaren - den skitstöveln (ursäkta) - hade fått för sig att domen skulle vara ovillkorlig, endast en av nämndemännen hade inte övertygats och reserverat sig.

Ärendet gick till hovrätten. En dag när jag sitter i Helsingfors ringer min advokat och säger : "Sitter du?". "Ja, faktiskt". "Det är tur, för nu har domen från hovrätten kommit".

Tur man har en advokat med humor. Denna gång hade hovrätten rättat till det vansinniga domslutet.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-24, 16:10   #33
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Att försöka berätta om det sistnämnda rättfallet jag talade om skulle inte gå här, inlägget skulle bli mycket långt. Dessutom skulle det bli invecklat, polisens ekonomirotel förstod inte på nio år riktigt hur det gått till, fastän jag tydligt beskrivit det. Så ingen kan känna till detaljerna eller motpartens yrkanden. Emellertid ändrade sig åklagaren under pågående rättegång. Och en av mina bekanta - domare A- sa till mig flera år senare : "Jag såg att du fick ovillkorligt fängelse i tingsrätten. Det var ganska magstarkt". Han hade alltså bekantat sig med fallet, och också han tyckt att den ovillkorliga domen var "magstark". Och detta höll också hovrätten med om.
__________________
stahlberg

Senast redigerad av stahlberg den 2013-02-24 klockan 16:12.
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 23:45   #34
Simel
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 116
När jag googlar avtalsbrott finner jag bara scenarion där arbetsgivaren beskylls.

Låt oss istället ponera att en arbetare har ett kontrakt om ett t.ex. sommarjobb men ej dyker upp. Vad blir de rättsliga följderna? Vite?

Tillägg: vederbörande har ett sjukintyg. Har han då rätt att ej dyka upp alls?

Ännu ett tillägg: det visar sig att denna person tar ett annat jobb. Kan hen straffas för det? (Om man nu ens kan ta reda på att hen fått ett nytt jobb)
Simel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-14, 07:13   #35
Guskleto
Registered User
 
Guskletos avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Göteborg så klart
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av Simel Visa inlägg
När jag googlar avtalsbrott finner jag bara scenarion där arbetsgivaren beskylls.

Låt oss istället ponera att en arbetare har ett kontrakt om ett t.ex. sommarjobb men ej dyker upp. Vad blir de rättsliga följderna? Vite?

Tillägg: vederbörande har ett sjukintyg. Har han då rätt att ej dyka upp alls?

Ännu ett tillägg: det visar sig att denna person tar ett annat jobb. Kan hen straffas för det? (Om man nu ens kan ta reda på att hen fått ett nytt jobb)
I praktiken så händer det inget. Dock är du en skitstövel. Pacta sunt servanda.
Guskleto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-14, 09:31   #36
Simel
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 116
Bara teoretiska scenarion, lugn nu Ifall man har ett sjukintyg från en läkare är man väl antagligen inte kapabel till att arbeta (?) och då är man väl ingen skitstövel per se.

Frågan är: finns det några potentiella rättsliga repressalier (vid de olika scenarion)?
Simel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-14, 16:05   #37
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Om du inte iakttar uppsägningstiden kan du bli skadeståndsskyldig (38 § LAS). Huruvida det brukar bli så i praktiken vet jag inte (har inte läst arbetsrätt), men det förefaller troligt att det är precis som Guskleto säger.
Arbetsgivaren har att visa att du orsakat ren förmögenhetsskada genom att bryta avtalet. Det lär bli svårt att visa hur man lidit skada och hur mycket det kostat arbetsgivaren. Speciellt när det handlar om sommarjobb som inte är en direkt viktig post. Möjligheten finns dock, så det beror på vilka omständigheter arbetsgivaren åberopar.

Sjukskriva sig kan man väl alltid göra.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 14:38   #38
Sandra81
Registered User
 
Sandra81s avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 841
Är det någon som går Juristprogrammet här eller är jurist? Behöver hjälp med en fråga i juridikstudierna som jag kört fast med.
__________________
Enklare o verka smart genom å citera andra..
Sandra81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 15:51   #39
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Jag är varken eller men är det en intressant fråga försöker jag gärna lösa den ändå. Skriv gärna vad den handlar om.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 21:14   #40
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Sunt förnuft säger att om en sommarjobbare inte infinner sig till sitt arbete så kommer arbetsgivaren inte att göra något alls. För det första kommer arbetsgivaren inte att kunna visa vilken den ekonomiska skadan hade kunnat vara, för det andra är det inte sannolikt att sommarjobbaren skulle kunna ersätta en sådan skada, även om den kunde påvisas.

Överlag kan i princip vem som helst utebli från sitt arbete utan att vara rädd för att bli åtalad. Däremot är det mindre säkert om man får behålla jobbet eller om man får någon lön.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 09:26   #41
Sandra81
Registered User
 
Sandra81s avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 841
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag är varken eller men är det en intressant fråga försöker jag gärna lösa den ändå. Skriv gärna vad den handlar om.
Det fixade sig..

Det handlade om olika typer av brottsmål som jag skulle redovisa om hur jag skulle döma och sen ange lagrum som jag inte riktigt kunde hitta. Eller jag var osäker på vilken paragraf det tillhörde samt straffskalan på det brottet. Sen var det en fråga angående rättegångssprocessen och huvudförhandlingen i ett knepigt brottsmål. Men jag löste det tillslut tog sin lilla tid dock. Tack endå
__________________
Enklare o verka smart genom å citera andra..
Sandra81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 15:47   #42
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Bra att det gick bra!

Annars är det ju alltid roligt att resonera och flumma kring olika problem/resonemang. Jag kan bjuda på en egen, så får vi se om nån annan är lika nördig, även om jag vet svaret...

Antag att Bosse gör en betalning av misstag till Företaget AB. Det gäller en ansenlig summa pengar och Bosse meddelar företaget om sitt misstag. Knäckebrödhults Sparbank har dock en fordran mot Företaget AB. Denna fordran kvittas automatiskt mot influtna medel på företagets konto.

Kan Bosse få tillbaka pengarna från Knäckebrödhults Sparbank?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 15:53   #43
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Bosse får väl rikta sitt krav till Företaget AB.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 16:13   #44
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
På vilka grunder isåfall?

Företaget har ju aldrig tagit del av pengarna. Ska Bosses misstagsbetalning leda till att han får en exigibel fordran mot företaget?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 18:06   #45
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Det kan väl tilläggas att det förmodligen går att hävda återställande av det icke ägda (condictio indebiti) mot företaget. Det kompliceras dock om förutsättningen är att transaktionen sker omedelbart, så de hunnit inrätta sig efter betalningen.

(I det fallet vet jag inte vad som gäller)

Befinner sig företaget på obestånd hjälper det dock föga, och då är frågan vems rätt som väger tyngst.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)