Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-06-25, 10:58   #31
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Coldsmith Visa inlägg
Tror att mina bilder inte går att länka till längre. Vet inte om jag hittar dom på datorn heller.

men 2-kanal rockar iaf. Ska mycket till innan en surround slår en bra 2-kanals.
låt det få vara så, vi vill inte att du dödar tråden
skämt åsido, har du uppgraderat/bytat/köpt nåt nytt?
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 11:01   #32
Coldsmith
fjollhulken
 
Coldsmiths avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 1 745
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
låt det få vara så, vi vill inte att du dödar tråden
skämt åsido, har du uppgraderat/bytat/köpt nåt nytt?
Nä, funderat en del på det men jag avvaktar än så länge. Vart så mycket annat med lägenhet och så. Men nästa steg blir väl att byta försteg och slutsteg. En klimaxtwin skulle nog lyfta anläggninegn rätt bra även om det inte blir aktiv delning då. Men vi får se.
__________________
Arch Angel
Coldsmith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 16:13   #33
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Funderar på om det inte skulle gå att lösa lite bättre ljud i vardagsrummet med akustikmatrial. I rummet jag hade innan så var där två st hemmasnickrade 200x120cm paneler med 20cm mineralull täckt med glasfiberväv samt 2 st 5cm tjocka ljudabsorbenter. Dessa fungerade bra men såg hyffsat avskräckande ut med synnerligen låg waf.

Funderar lite på att göra ett par skivor att klä med designtyg och sätta upp (ca 70 x 110 x 10cm) på väggen bakom högtalarna, samt två st bas fällor av samma matrial i ena hörnet fram samt ett hörn bak. I taket borde ett par skivor med vitt tyg funka.

någon som har erfarenhet av liknande, går det att få snyggt utan att behöva betala multum för färdiga absorbenter? matrialet hos dessa, funkar det bra? http://www.ljudbalans.se/
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 16:18   #34
Coldsmith
fjollhulken
 
Coldsmiths avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 1 745
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Funderar på om det inte skulle gå att lösa lite bättre ljud i vardagsrummet med akustikmatrial. I rummet jag hade innan så var där två st hemmasnickrade 200x120cm paneler med 20cm mineralull täckt med glasfiberväv samt 2 st 5cm tjocka ljudabsorbenter. Dessa fungerade bra men såg hyffsat avskräckande ut med synnerligen låg waf.

Funderar lite på att göra ett par skivor att klä med designtyg och sätta upp (ca 70 x 110 x 10cm) på väggen bakom högtalarna, samt två st bas fällor av samma matrial i ena hörnet fram samt ett hörn bak. I taket borde ett par skivor med vitt tyg funka.

någon som har erfarenhet av liknande, går det att få snyggt utan att behöva betala multum för färdiga absorbenter? matrialet hos dessa, funkar det bra? http://www.ljudbalans.se/
Har liten erfarenhet av sådant. Försökte med madresser förut men tyckte inte det gav så mycket.

Det som funkar bäst i mitt tycke är vanliga möbler, bokhyllor, mattor, bord.. whiskyflaskor .
__________________
Arch Angel
Coldsmith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 16:25   #35
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Citat:
Ursprungligen postat av Coldsmith Visa inlägg
Har liten erfarenhet av sådant. Försökte med madresser förut men tyckte inte det gav så mycket.

Det som funkar bäst i mitt tycke är vanliga möbler, bokhyllor, mattor, bord.. whiskyflaskor .
Dom absorbenterna jag hade innan var guld värt.

Vardagsrummet är stort, ca 8x7 meter så det blir rätt bumligt ljud. Kanske skulle räcka med basfällor för att få bort det värsta.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 16:57   #36
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Coldsmith Visa inlägg
Har liten erfarenhet av sådant. Försökte med madresser förut men tyckte inte det gav så mycket.

Det som funkar bäst i mitt tycke är vanliga möbler, bokhyllor, mattor, bord.. whiskyflaskor .
Men skriv inte så mycket.

Upp med nya bilder på CD12:an ffs.

I need it.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 16:58   #37
Coldsmith
fjollhulken
 
Coldsmiths avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 1 745
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Men skriv inte så mycket.

Upp med nya bilder på CD12:an ffs.

I need it.
haha, jag kanske får ordna ikväll då eftersom du ber så vackert
__________________
Arch Angel
Coldsmith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 17:01   #38
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Funderar på om det inte skulle gå att lösa lite bättre ljud i vardagsrummet med akustikmatrial. I rummet jag hade innan så var där två st hemmasnickrade 200x120cm paneler med 20cm mineralull täckt med glasfiberväv samt 2 st 5cm tjocka ljudabsorbenter. Dessa fungerade bra men såg hyffsat avskräckande ut med synnerligen låg waf.

Funderar lite på att göra ett par skivor att klä med designtyg och sätta upp (ca 70 x 110 x 10cm) på väggen bakom högtalarna, samt två st bas fällor av samma matrial i ena hörnet fram samt ett hörn bak. I taket borde ett par skivor med vitt tyg funka.

någon som har erfarenhet av liknande, går det att få snyggt utan att behöva betala multum för färdiga absorbenter? matrialet hos dessa, funkar det bra? http://www.ljudbalans.se/
Säg till om du kommer på någon billig snygg lösning..

..vad sägs som frigolitbitar klädda i tyg, var det inte Angel som hade det på väggen?

En färdig diffusor ser ju annars rätt cool ut på väggen, men rätt färgval osv..

__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 17:11   #39
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Funderar på om det inte skulle gå att lösa lite bättre ljud i vardagsrummet med akustikmatrial. I rummet jag hade innan så var där två st hemmasnickrade 200x120cm paneler med 20cm mineralull täckt med glasfiberväv samt 2 st 5cm tjocka ljudabsorbenter. Dessa fungerade bra men såg hyffsat avskräckande ut med synnerligen låg waf.

Funderar lite på att göra ett par skivor att klä med designtyg och sätta upp (ca 70 x 110 x 10cm) på väggen bakom högtalarna, samt två st bas fällor av samma matrial i ena hörnet fram samt ett hörn bak. I taket borde ett par skivor med vitt tyg funka.

någon som har erfarenhet av liknande, går det att få snyggt utan att behöva betala multum för färdiga absorbenter? matrialet hos dessa, funkar det bra? http://www.ljudbalans.se/
Har ingen egen erfarenhet av detta men stort intresse.

Ett problem med absorbenter är att om man gör det halvdant kan rummets övriga brister exponeras i blixtljus. Speciellt om man bygger rejäla dämpanordningar som de du pratar om.

Ett sätt att få jämnare frekvensgång i basen är att använda flera basmoduler som placeras strategiskt. Jag tillämpar själv den metoden, har 4 st. Basen blir helt torr och artikulerad, inget fladder alls. Nu är mina moduler enorma men det riskerar effektiva basfällor att bli också.

Ska du göra akustiska åtgärder måste du mäta upp rummet, och helst kunna tolka mätningarna också. Svårt. Att slänga upp absorbenter på måfå tror jag inte på.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 17:14   #40
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Säg till om du kommer på någon billig snygg lösning..

..vad sägs som frigolitbitar klädda i tyg, var det inte Angel som hade det på väggen?

En färdig diffusor ser ju annars rätt cool ut på väggen, men rätt färgval osv..

såg inte så tokigt ut, men som diffusor tycker jag bokhyllor fungerar bra (gäller att stöka till böckerna lagom mycket för att skapa spridningen )

just nu lutar det åt att montera en absorbentskiva kapad till ca 60cm bred diagonalt över hörnen i rummet, däröver en snygg blanklackad träbit som kan fungera som hylla (lämnar sista biten mot hörnet fritt). Insidan mot väggen kläs med absorberande ull, halvvägs ner ett lager absorbent på tvären.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-26, 09:11   #41
Coldsmith
fjollhulken
 
Coldsmiths avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 1 745
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Men skriv inte så mycket.

Upp med nya bilder på CD12:an ffs.

I need it.
Kejdå




Kass kvalitet jag vet, har inte tillgång till riktiga kameran just nu så det fick bli mobilen istället.
__________________
Arch Angel
Coldsmith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-26, 09:13   #42
backflash
Heinoist
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: där i söder
Inlägg: 525
Citat:
Ursprungligen postat av Coldsmith Visa inlägg
Kejdå




Kass kvalitet jag vet, har inte tillgång till riktiga kameran just nu så det fick bli mobilen istället.
__________________
Loroooooo, loro quer biscoitoooo!
backflash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-26, 09:28   #43
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av Coldsmith Visa inlägg
Kejdå




Kass kvalitet jag vet, har inte tillgång till riktiga kameran just nu så det fick bli mobilen istället.
Ställde du laphroaig (eller vad det nu för finwhiskey) framför bara för att förstärka en atmosfär av Storbritannien?
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-26, 09:31   #44
Coldsmith
fjollhulken
 
Coldsmiths avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 1 745
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Ställde du laphroaig (eller vad det nu för finwhiskey) framför bara för att förstärka en atmosfär av Storbritannien?
Nä, det är en balvenie. Orkade inte städa faktiskt innan bilden. Whiskyn står annars på en bokhylla till höger om bilden.

Den där flaskan grävde jag fram tidigare under dagen, jag hade råkat sparka in den under elektroniken. Hade använt den till att hålla upp en glappande tp-kabel.
__________________
Arch Angel
Coldsmith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-26, 09:33   #45
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Coldsmith: Tack!

Men jag måste reflektera över det faktum att de herrar som har den finaste HiFi-anläggningen (Coldsmith) och den finaste cykeln (skaparn) suger jävligt hårt på att fotografera. Teh pain.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)