Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-29, 00:36   #1
catus
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 22
Stukad fot - ont på en liten specifik punkt på ovansidan!

Jag stukade foten när jag sprang för två veckor sedan. Det small till ordentligt men det blev inte sådär märkbart svullet och jag fick inget blåmärke (jag satte dock foten i högläge och tog på is direkt när det hände). Hur som helst så gör det fortfarande fruktansvärt jävla ont på en väldigt specifik punkt på foten (se bild på vart ungefär). Det gör inte ont konstant, men efter att ha gått typ 20 steg gör det så ont att jag knappt klarar av att ta mig framåt överhuvudtaget, eller ens sitta utan att smärtan tar över i minst två timmar efteråt.

Kan det röra sig om något mer än bara en stukning? Har inte lyckats hitta några exempel där smärtan uppstått på samma ställe som för mig. Brukar ju vanligtvis vara på yttersidan av foten som man får ont vid när man stukat foten.. right?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 46747074_733583270331240_1828682222916337664_n.jpg (31.6 KB, 0 visningar)

Senast redigerad av catus den 2018-11-29 klockan 00:42.
catus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 08:43   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av catus Visa inlägg
Jag stukade foten när jag sprang för två veckor sedan. Det small till ordentligt men det blev inte sådär märkbart svullet och jag fick inget blåmärke (jag satte dock foten i högläge och tog på is direkt när det hände). Hur som helst så gör det fortfarande fruktansvärt jävla ont på en väldigt specifik punkt på foten (se bild på vart ungefär). Det gör inte ont konstant, men efter att ha gått typ 20 steg gör det så ont att jag knappt klarar av att ta mig framåt överhuvudtaget, eller ens sitta utan att smärtan tar över i minst två timmar efteråt.

Kan det röra sig om något mer än bara en stukning? Har inte lyckats hitta några exempel där smärtan uppstått på samma ställe som för mig. Brukar ju vanligtvis vara på yttersidan av foten som man får ont vid när man stukat foten.. right?
Disclaimer, pratar bara ur egen erfarenhet och har ingen medicinsk utbildning.

Jag har stukat foten flera gånger, varav kraftigt ca 2-3 ggr för flera år sen, kan inte minnas en punktsmärta utan det var mer typ "jag har ont runt hela fotleden". Jag hade svårt att sova och var tvungen att duka upp med kuddar för att foten inte skulle röra sig när jag sov, vaknade ändå av smärtan flera gånger :p

Har du kollat upp hos sjukgym eller läkare? Dem kanske skulle komma fram att det finns anledning till att foten behöver röntgas, punktsmärtan skulle kanske kunna bero på en ruptur i ledbandet eller nåt. Kan du förresten röra "normalt" (under förutsättningarna) på alla tår?

Känns området igen på högra bilden nedan där ledbandet går, dem "bredare platta vita remmarna" som går horisontellt längs med foten och typ bildar ett liggande V?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-11-29 klockan 08:52.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 16:59   #3
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag har stukat foten flera gånger, varav kraftigt ca 2-3 ggr för flera år sen, kan inte minnas en punktsmärta utan det var mer typ "jag har ont runt hela fotleden". Jag hade svårt att sova och var tvungen att duka upp med kuddar för att foten inte skulle röra sig när jag sov, vaknade ändå av smärtan flera gånger :p
Ledsen om jag snor tråden lite nu, men får jag fråga hur lång tid det tog för dig vid dessa tillfällena att kunna gå normalt utan smärta igen? Hur länge tog det för svullnaden att lägga sig?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 17:17   #4
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Ledsen om jag snor tråden lite nu, men får jag fråga hur lång tid det tog för dig vid dessa tillfällena att kunna gå normalt utan smärta igen? Hur länge tog det för svullnaden att lägga sig?
Kommer tyvärr inte ihåg alls något sånt detaljerat, det enda jag minns att min värsta (och sista, ta i trä) stukning tog strax över ett år att bli helt av med smärtan för mig.

Ung och dum som man var så har jag aldrig kollat upp en stukning hos en sjukgymnast eller läkare, utan har bara kört rehab och dylikt i egen regi. Jag hade kanske kunnat dra av flera månader på mitt "tillfrisknande" om någon som visste vad de gjorde hade hjälpt mig. Men jag valde att varap min egen hobby-sjukgymnast istället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 19:10   #5
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
det enda jag minns att min värsta (och sista, ta i trä) stukning tog strax över ett år att bli helt av med smärtan för mig.
Oj, frågan är om det "bara" var en stukning då.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 22:00   #6
catus
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Disclaimer, pratar bara ur egen erfarenhet och har ingen medicinsk utbildning.

Jag har stukat foten flera gånger, varav kraftigt ca 2-3 ggr för flera år sen, kan inte minnas en punktsmärta utan det var mer typ "jag har ont runt hela fotleden". Jag hade svårt att sova och var tvungen att duka upp med kuddar för att foten inte skulle röra sig när jag sov, vaknade ändå av smärtan flera gånger :p

Har du kollat upp hos sjukgym eller läkare? Dem kanske skulle komma fram att det finns anledning till att foten behöver röntgas, punktsmärtan skulle kanske kunna bero på en ruptur i ledbandet eller nåt. Kan du förresten röra "normalt" (under förutsättningarna) på alla tår?

Känns området igen på högra bilden nedan där ledbandet går, dem "bredare platta vita remmarna" som går horisontellt längs med foten och typ bildar ett liggande V?
Jag var och fick foten röntgad igår faktiskt, men de kunde inte säga något utifrån bilderna så de skulle återkomma inom 2-3 dagar. De tyckte att det såg ut som att det var nåt som var brutet, men menade på att sannolikheten var liten eftersom jag kan gå och stödja på foten (så ja, jag kan röra på alla tår).

Ajdå. Jag måste också ligga helt stilla för att inte outhärdig smärta ska uppstå. Har stukat foten flera gånger tidigare, men har aldrig varit med om denna slags punktsmärta. Denna smärta är dock den värsta jag har haft.

Hmm njae, skulle säga att smärtan är mer vid nummer tre på den vänstra bilden.
catus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 22:20   #7
catus
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av catus Visa inlägg
Jag var och fick foten röntgad igår faktiskt, men de kunde inte säga något utifrån bilderna så de skulle återkomma inom 2-3 dagar. De tyckte att det såg ut som att det var nåt som var brutet, men menade på att sannolikheten var liten eftersom jag kan gå och stödja på foten (så ja, jag kan röra på alla tår).

Ajdå. Jag måste också ligga helt stilla för att inte outhärdig smärta ska uppstå. Har stukat foten flera gånger tidigare, men har aldrig varit med om denna slags punktsmärta. Denna smärta är dock den värsta jag har haft.

Hmm njae, skulle säga att smärtan är mer vid nummer tre på den vänstra bilden.
Kan för övrigt säga att jag vände mig hit eftersom jag fick en känsla av att läkarna i princip redan bestämt sig för att ingenting är brutet. De sade att det "verkligen ser ut som att nåt är brutet" men även upprepade gånger att det knappast kunde vara det eftersom jag kan gå... Liksom wtf? Är det ens en rimligt argument? Ja, jag må kunna ta mig fram men det gör ju jävligt ONT och jag haltar som ett as.
catus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 07:11   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av catus Visa inlägg
Kan för övrigt säga att jag vände mig hit eftersom jag fick en känsla av att läkarna i princip redan bestämt sig för att ingenting är brutet. De sade att det "verkligen ser ut som att nåt är brutet" men även upprepade gånger att det knappast kunde vara det eftersom jag kan gå... Liksom wtf? Är det ens en rimligt argument? Ja, jag må kunna ta mig fram men det gör ju jävligt ONT och jag haltar som ett as.
Det är ju därför de gör en röntgen för att utesluta. Att kunna gå på ett brutet ben är rätt så ovanligt, men å andra sidan kan du ju bara gå några steg.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 10:01   #9
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Oj, frågan är om det "bara" var en stukning då.
Ja du säg det, ingen aning. Jag blev helt återställd utan något ingrepp i alla fall och har lyckats träna upp en stabilitet som hållit mig stukningsfri såhär långt och förhoppningsvis kommer hålla mig borta från även framtida stukningar

Det är ju en grej att tänka på, man är ju mer benägen till att stuka samma fot igen, särskilt om man inte tar sin rehab och balans-/styrketräning på allvar. Som jag förstår det beror det på att ledbandet blir lite uttänjt och inte "kryper tillbaka" hela vägen till sin ursprungliga längd. Dvs de förblir lite uttänjda även efter allt läkt klart, och därför är det extra viktigt att få upp en bra muskelkoordination och stabilitet för att "överkompensera" för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det är ju därför de gör en röntgen för att utesluta. Att kunna gå på ett brutet ben är rätt så ovanligt, men å andra sidan kan du ju bara gå några steg.
Bara en helt okvalificerad nyfikenhetsfråga, skulle det kunna röra sig om en "spricka" istället för en fraktur? Inbillar mig att smärtan skulle vara "mildare" än vid en fraktur vid en "spricka" än vid en fraktur? Har å andra sidan ingen aning om en spricka syns i röntgen..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 10:21   #10
catus
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det är ju därför de gör en röntgen för att utesluta. Att kunna gå på ett brutet ben är rätt så ovanligt, men å andra sidan kan du ju bara gå några steg.
Jag pratade med en lärare som berättade att hon bröt sin fot för några år sedan, på samma ställe där jag beskriver min smärta - och hon kunde också "gå". Hon behövde inte gipsa heller, eftersom det rörde sig om ett ben på ovansidan.. Så ja, jag vet inte. De sade ju trots allt att det SÅG brutet ut.
catus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 08:39   #11
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Bara en helt okvalificerad nyfikenhetsfråga, skulle det kunna röra sig om en "spricka" istället för en fraktur? Inbillar mig att smärtan skulle vara "mildare" än vid en fraktur vid en "spricka" än vid en fraktur? Har å andra sidan ingen aning om en spricka syns i röntgen..
Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av catus Visa inlägg
Jag pratade med en lärare som berättade att hon bröt sin fot för några år sedan, på samma ställe där jag beskriver min smärta - och hon kunde också "gå". Hon behövde inte gipsa heller, eftersom det rörde sig om ett ben på ovansidan.. Så ja, jag vet inte. De sade ju trots allt att det SÅG brutet ut.
Ja, det är ju skillnad på om benet är viktbärande eller ej.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)