Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-22, 19:33   #1
Rastas3969
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 13
Axelskada

Då var det dags... Körde sittande hantel/axelpress och tappade balansen med hanteln halvvägs upp och tappade sedermera hanteln "bakom" axeln". Hann släppa hanteln relativt fort men axeln gled med en bit före. Det gjorde inte så ont men och av någon anledning körde jag tom ett set till efter händelsen.

Nu sitter man här hemma, axeln är öm men det går röra armen i de flesta riktningarna utan smärta. Det kan kännas vissa gånger när jag tar armen rakt upp, men i övrigt är det mer som att axeln är öm och "omtumlad"

Vad gör man nu? Bara vilar eller bör man uppsöka någon läkare? har varit med om mycket värre smärta i mina ungdomsår men axeln känns ändå inte helt okej.

Någon med liknande erfarenheter?
Rastas3969 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 19:58   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jag hade börjat med att se vad bara vila gör, och att undvika att hålla på att röra den i riktningar som gör ont. Märker du att du blir stelare och får mer ont dag för dag så uppsöker du en fysioterapeut.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 17:45   #3
Rastas3969
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 13
Mycket värre idag, varierande smärta. Hugger av och till samt strålar ut i armen. Försöker hålla armen still och ser det inte lite ljusare ut innan helgens slut blir det nog fysio
Rastas3969 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 18:35   #4
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Yes. Det är alltid en god idé att hålla igång rörligheten så att axeln inte stelnar till. Vila fingrarna mot en vägg och använd andra handen för att föra handen sakta uppåt mot väggen. 5 reps dagligen räcker om du utmanar rörligheten och försöker "nå" så högt upp du kan på varje reps och strävar högre (utan att ställa dig på tårna ). Får göra ont. Gör detta tills du fått tid hos fysioterapeut.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)