Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-04-03, 06:41   #61
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Det är ju gravt romantiserat och actionfiserat. Det mesta handlar om enformiga rutiner i absurdum och att träna sin kropp och härda sitt psyke, dvs inte särskilt rolig träning. På allt det så ska du lyda någon/några andra.
Det tror jag också. De intervjuer jag hört har dock varit med folk som varit i action. Träningen är säkert som du säger men enligt data så gör 20 amerikanska veteraner självmord varje dag. Summan är ju enorm och även i ingervjuerna har det nämnts att folk mår dåligt efteråt. Jag tror inte det är det att du ser armar och ben sprängas, jag tror den enorma psykiska stressen gör att man flippar.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 06:58   #62
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Vad finns det för feta kustartillerier? Stämmer det att Sverige inte har något överhuvudtaget?
Alla fasta kanoner är som sagts nerlagda och istället har vi amfibiesoldater som åker mellan öar med stridsbåt 90 och hellfiremissiler. Så det kan ligga 2 svettiga malajer med en hellfiremissil på en kobbe och vänta på ryssen.

Givetvis kan en hellfiremissil knappt skava lacken på ett större ryskt fartyg, medan kustartilleriet hade kunnat sänka det på 5 minuter.

Till detta har vi Gripen med RBS15, Visbykorvetterna (5st?) med RBS15 och några mindre båtar med torpeder eller RBS15. Och så några enstaka ubåtar.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 08:03   #63
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Alla fasta kanoner är som sagts nerlagda och istället har vi amfibiesoldater som åker mellan öar med stridsbåt 90 och hellfiremissiler. Så det kan ligga 2 svettiga malajer med en hellfiremissil på en kobbe och vänta på ryssen.

Givetvis kan en hellfiremissil knappt skava lacken på ett större ryskt fartyg, medan kustartilleriet hade kunnat sänka det på 5 minuter.

Till detta har vi Gripen med RBS15, Visbykorvetterna (5st?) med RBS15 och några mindre båtar med torpeder eller RBS15. Och så några enstaka ubåtar.
Fasta posteringar är för lätta att avståndsbekämpa. Om vi ska ha KA så måste det vara mobilt.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 08:45   #64
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Fasta posteringar är för lätta att avståndsbekämpa. Om vi ska ha KA så måste det vara mobilt.
Agreed. Vi hade RBS15 på lastbilar som var en riktigt bra jävla ide, så givetvis sålde vi dom. Enkelt, billigt, rörligt och effektivt så givetvis gick det ej an i den eviga fredens tid.

EDIT: Nämen har man sett, man återinför RBS15 KA. Efterklok kan man vara: https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...orsvarsmakten/

Senast redigerad av 40plus den 2020-04-03 klockan 08:47.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 10:20   #65
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Försvarsmakten måste få rätt till att skjuta ungdomar och andra i benet som springer runt och hostar på folk i och med att det är som att ge folk ofrivillig rysk roulette. Alla skrattar vidare tills att någon dör.

Jag väntar fortfarande på att första svenska barnet dör så kanske det blir lite fart på fler människor. Hade vi alla haft lite mer militärisk disciplin inom oss så hade vi inte behövt dessa drastiska åtgärder.

Tyvärr saknas militärisk disciplin hos den genomsnittliga svensken. Alla borde ha behövt gå och bli jägarsoldat för att få den disciplinen att kunna "äta bajsmacka". Denna "bajsmacka" är ett år långt bara.

Den militära andan har försvunnit i Sverige så det är en tidsfråga innan Ryssland tar över... jag är faktiskt _oerhört förvånad_ att Ryssland inte har angripit Sveriges infrastruktur ännu. Väntar de på att vården skall knäckas lite mer först?

Jag hoppas semesterresorna var värda de 1000-tals liv som kommer att dö mot sin egen vilja.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 10:23   #66
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 063
Max, var det inte du som kastade in corona-handduken innan det ens smällt?

Apropå bajsmackor.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 10:25   #67
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Talking

På tal om Ryssland
Det enda sättet jag ser det som att göra Sverige till ett oattraktivt mål för ryssarna är att utveckla kärnvapenspetsar så att vi kan tillämpa "MAD" (mutual assured destruction).

Frågan är vem som skall få sitta vid knapparna och avfyra dem. Ja, det är lite "självmordsväst" över det hela, men det finns inget alternativ och nej, jag "trollar" inte med det förslaget. Jag är 100% seriös.

Det är det enda sättet att "försvara" sig på. Allt annat är skitsnack och önsketänkande. Sverige har ingen riktig försvarsmakt som kan mäta sig mot de länder som verkligen vill ha ihjäl Sverige: Ryssland och Kina.

Det enda som fungerar ÄR kärnvapen. Allt annat är bara diplomatiskt önsketänkande. Men visst, berätta gärna hur vi UTAN kärnvapen lyckas "försvara oss" mot ryskt och/eller kinesiskt angrepp!

(Jag har svårt att se USA via NATO kommer göra något med motsvarande ICA-Jerry som deras Commander in Chief).
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 10:26   #68
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Max, var det inte du som kastade in corona-handduken innan det ens smällt?

Apropå bajsmackor.
Laget före jaget är dött i Sverige. Jag kastar in handduken för det finns inget att kämpa emot. Använd de sällsynta resurserna sparsamt. Jag har redan bunkrat upp för 6 månaders mat men självfallet är jag körd om elen och/eller vattnet försvinner.

En tidsfråga innan Kina och/eller Ryssland angriper. Detta är ju det perfekta tillfället att starta krig, eller? Någon militärinsatt som kan det här med krig får gärna flika in.

EDIT: Anta att ryssarna stänger av vår el, vår kommunikation och vårt vatten. Då är det bara att droppa några simpla missiler här och var och påstå till omvärlden att vi angrep dem.

USA/Trump kommer inte göra något och resten av världen är för upptagen med corona pga. oaktsamma personer som behövde få ta ut sin semester och hosta extra mycket.

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2020-04-03 klockan 10:28.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 10:36   #69
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 063
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Laget före jaget är dött i Sverige. Jag kastar in handduken för det finns inget att kämpa emot. Använd de sällsynta resurserna sparsamt. Jag har redan bunkrat upp för 6 månaders mat men självfallet är jag körd om elen och/eller vattnet försvinner.
...kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska.

Falska!
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 10:58   #70
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Max, vad menar du med att du ger upp? I praktiken alltså? Du verkar ju faktiskt hantera Coronakrisen ansvarsfullt. Att "ge upp" låter för mig mer som att strunta i restriktionerna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 11:57   #71
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
På tal om Ryssland
Det enda sättet jag ser det som att göra Sverige till ett oattraktivt mål för ryssarna är att utveckla kärnvapenspetsar så att vi kan tillämpa "MAD" (mutual assured destruction).

Frågan är vem som skall få sitta vid knapparna och avfyra dem. Ja, det är lite "självmordsväst" över det hela, men det finns inget alternativ och nej, jag "trollar" inte med det förslaget. Jag är 100% seriös.

Det är det enda sättet att "försvara" sig på. Allt annat är skitsnack och önsketänkande. Sverige har ingen riktig försvarsmakt som kan mäta sig mot de länder som verkligen vill ha ihjäl Sverige: Ryssland och Kina.

Det enda som fungerar ÄR kärnvapen. Allt annat är bara diplomatiskt önsketänkande. Men visst, berätta gärna hur vi UTAN kärnvapen lyckas "försvara oss" mot ryskt och/eller kinesiskt angrepp!

(Jag har svårt att se USA via NATO kommer göra något med motsvarande ICA-Jerry som deras Commander in Chief).
Vänligen berätta mer om hur Kina skulle kunna angripa oss...
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 11:58   #72
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Vänligen berätta mer om hur Kina skulle kunna angripa oss...
Det har de ju redan gjort, med biologisk krigsföring...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 13:33   #73
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Kina kan angripa oss från Ryssland. De är ju "bros" och det lär garanterat finnas kinesisk militär i Ryssland precis som det finns lite här och var i världen.

Sverige, främst Gotland, är sjukt attraktiv strategisk plats för militära baser i Nordeuropa. Militären hos ryssarna och kineserna slickar sig om läpparna varje gång de ser en bild på Gotland, garanterat.

Tittade en snabbis in på Folkhälsomyndighetens presskonferens som går just nu. MSB berättar om att svenska infrastrukturen redan går på knäna och kan slås ut närsomhelst - särskilt om det kommer utifrån via fientligt angrepp.

- Brist på transport av livsmedel
- Risk för el- och telekomnät slås ut
- Kommande skogsbränder nu om 2-3 månader

Intensivvården kommer att börja med, "du får leva, men inte du"-urval efter helgen, spekulerar jag. Detta kunde ha förhindrats om majoriteten av Sveriges befolkning tog det hela på allvar från början och då tog sitt ansvar att hålla pejl på de faktiska stolpskotten som ville hosta vidare med flit och riktigt uppsåt (t.ex., föräldrar med sina barn och icke-myndiga ungdomar).

Men nej, det är bara en influensa. Och istället ser jag barn och icke-myndiga ungdomar ränna på mataffärerna kl21:00 på kvällarna när de borde vara hemma och inte springa runt som rysk roulette-smittande vektorer. De ska vara hemma och spela Fortnite.

Det hela påminner faktiskt om hur folk sa att Trump aldrig kunde bli president, aldrig skulle sitta kvar hela sin först mandatperiod, och aldrig kmr bli omvald igen vilket han troligen kmr att bli för idioti och rysk hjälp finns det gott om.

Samma skit kmr vi se med detta. Skillnaden är att alla "doubters" om COVID-19 leder till att vi alla andra får lida och till och med bokstavligen dö.

Ja, världen kmr överleva. Frågan är hur många som ska behöva dö helt i onödan för att andra fortsätter att leva som om ingenting har hänt för 4 månader sedan...

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Max, vad menar du med att du ger upp? I praktiken alltså? Du verkar ju faktiskt hantera Coronakrisen ansvarsfullt. Att "ge upp" låter för mig mer som att strunta i restriktionerna.
Jag ger upp att uppmana andra att sluta vara oaktsamma/stolpskott. Fungerar inte. Lika bra att vänta på deras föräldrar och mor-/farföräldrar trillar av pinnen så får de perspektiv för situationen.

Tyvärr har ju ingen "ett extraliv" så de kan börja om från kula ett för att "de har lärt sig läxan". Jag har dock förberett mig så att jag åtminstone får leva några månader till utan att oroa mig just om medicin, hygienartiklar eller livsmedel.

Jag har haft massa toapapper sedan ett halvår tillbaka för jag köpte alltid på mig toapapper vid rabattpris och för att jag pallar inte att köpa nya toarullar en gång i månaden utan vill ha så jag klarar mig ett år i taget.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 14:07   #74
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 509
Max: Ta en promenad och få lite frisk luft.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 14:12   #75
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det har de ju redan gjort, med biologisk krigsföring...
Jo förvisso. Men aldrig att ryssen skulle släppa in Kina på sitt territorium för att idka anfallskrig mot Sverige. Och någon högsjöflotta som kan segla till Sverige för att bedriva anfallskrig har dom inte.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)