Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-02, 17:49   #46
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Man startar på 100 meters avstånd från varandra, 1700-talsformationer, öppet slagfält
Då tror jag pilarna är skitfarliga. Men jag är för okunnig för att våga komma med en uppskattning om siffror.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 17:52   #47
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av stoner Visa inlägg
Jag köpte en Sig Sauer P226 Navy's SEALs när jag bodde i Californien för många år sedan av en kille som varit med i amerikanska flottans attackdykare och specialförband. Lyckades med lite krångel få med mig den till Nederländerna. Den behövs i den bransch jag är som Cannabisodlare.

Bild på pärlan kanske kommer vartefter.
Vilka kolokille-vibbar jag fick.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 17:57   #48
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Då tror jag pilarna är skitfarliga. Men jag är för okunnig för att våga komma med en uppskattning om siffror.
Tänk på att det är standard inom försvaret med ballistiskt skyddsutrustning,

https://www.soldf.com/personlig-utru...dd-12-krsk-12/

Så en pil i bröstet lär inte göra mycket nytta.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 17:58   #49
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Vilka kolokille-vibbar jag fick.
Jag är mera nyfiken på hur man med hjälp av "lite krångel" får in en pistol i ett större land i Europa, det kanske inte är något man kan tjata sig till eller?

"Hallå det är olagligt att ta med sig vapen in i det här landet hur tänkte du nu"

-Kom igen nu schysta snälla
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 17:58   #50
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Då tror jag pilarna är skitfarliga. Men jag är för okunnig för att våga komma med en uppskattning om siffror.
Det är inte pilarna som är värst. Det är spjuten och svärden.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 18:14   #51
lördagsgrogg
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Om det blir så så vinner vår marin. Men i praktiken tar finnarnas arme´över svea snabbt och sodomerar Löfven på Sergels torg inför världpressen. Men Sverige har bättre flygvapen och marin. Finnarna oerhört mkt bättre arme´.



Vi har knappt offensiva vapen till våra flygplan då vi bara avser försvara oss. Vi har lite dumma bomber men inte mkt mer. inga fancy kryssningsrobotar och dylikt. Så våra plan hade fått gå så nära så att dom absolut kan skjutas ner.
Tvivlar på att vi hinner få mer än två plan i luften innan alla flygbaser redan är nere.

Marinen sitter under tiden och väntar på besked från ledningen som gjort långhelg och förväntas komma åter måndag kl. 10,00.

Några veteraner bildar dock en liten gerillarörelse med bas i ett bortglömt bergförråd. Där de sedan länge själva lagrat vapen och ammunition. De mer långväga boende i samma grupp försöker göra detsamma med hjälp av betrodda hemvärnsmän på några få platser runt om i landet.

Finnarna skapar dock snabbt ett grepp över hela centrala Sverige och skär av alla fysiska kommunikationer mellan nord- och sydsverige. Naturligtvis med syfte att därefter snabbt gå vidare till Norge för att finansiera hela projektet.

När detta blir känt börjar Trump stamma om att de inte uppfyllt alla krav på ett NATO-land och kaos uppstår då resten av länderna i pakten inte känner sig bekväma med vad de ska göra.

USA som fortfarande är i spillror efter att 8 miljoner dött i eller efter Coronakatastrofen atombombar Litauen vars president uttalat sig om att dom helst står neutrala.

Trump förklarar det hela som en "absolut win" och får stöd av den gamle räven Georg W som hyllas då han upprepar sin visdom om att Är dom inte med oss är dom emot oss!

Finland blir en oljemakt att räkna med och med alla miljarder skapar man ett stornorden med stenhårda gränser och billig sprit.

Några få rynkar på näsan över att Trumps svärson och Bidens son är styrelseordförande och CFO i det största oljebolaget men då ingen verkar reagera på detta skarpt skrivna avslöjandet i The Guardian släpper alla nyheten snabbt.
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 18:35   #52
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Nån som känner folk som varit i franska främlingslegionen? Vet en dörrvakt som varit där. Verkade som att det inte riktigt var så som han trodde , minns inte längre exakt vad han berättade men tror han väntade sig mera stridsövningar osv och mindre stövelputsande. Han sade att han var i sämre kondition när han lämnade den än när han kom. Jag har i rent intresse forskat lite, kollat lite podcasts osv. med folk som varit i Irak och Afghanistan.
Det stämmer nog säkert och det gäller många andra såna hårda militärer som typ Navy Seals, har lyssnat mycket på Joe Rogans podcast han brukar ta in mycket militärer. Alla säger att det är ett ganska tråkigt yrke med väldigt lite action.

Prova jobba på piketen i Malmö istället så ska du få se på åka av.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 18:44   #53
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Om det blir så så vinner vår marin. Men i praktiken tar finnarnas arme´över svea snabbt och sodomerar Löfven på Sergels torg inför världpressen. Men Sverige har bättre flygvapen och marin. Finnarna oerhört mkt bättre arme´.



Vi har knappt offensiva vapen till våra flygplan då vi bara avser försvara oss. Vi har lite dumma bomber men inte mkt mer. inga fancy kryssningsrobotar och dylikt. Så våra plan hade fått gå så nära så att dom absolut kan skjutas ner.
Så snabbt lär det väl inte gå att transportera deras armé för att överta oss? Såtillvida vi inte bara står och ser på.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 18:48   #54
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Det stämmer nog säkert och det gäller många andra såna hårda militärer som typ Navy Seals, har lyssnat mycket på Joe Rogans podcast han brukar ta in mycket militärer. Alla säger att det är ett ganska tråkigt yrke med väldigt lite action.

Prova jobba på piketen i Malmö istället så ska du få se på åka av.
Jag har också lyssnat på joe rogan och jokko willinks. I slutändan så tiden de var i strid var rätt liten. Seal-träningen verkade inte skön direkt. Att vara militär är säkert inte spännande ifall man inte är nånstans det är action. Oavsett så är väl antalet krigsveteraner som tar livet av sig i USA rätt högt.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 18:55   #55
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag har också lyssnat på joe rogan och jokko willinks. I slutändan så tiden de var i strid var rätt liten. Seal-träningen verkade inte skön direkt. Att vara militär är säkert inte spännande ifall man inte är nånstans det är action. Oavsett så är väl antalet krigsveteraner som tar livet av sig i USA rätt högt.
Det är ju gravt romantiserat och actionfiserat. Det mesta handlar om enformiga rutiner i absurdum och att träna sin kropp och härda sitt psyke, dvs inte särskilt rolig träning. På allt det så ska du lyda någon/några andra.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 18:58   #56
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Det är ju gravt romantiserat och actionfiserat. Det mesta handlar om enformiga rutiner i absurdum och att träna sin kropp och härda sitt psyke, dvs inte särskilt rolig träning. På allt det så ska du lyda någon/några andra.
Mycket möten också tydligen och massa planering.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 20:32   #57
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Ett roligt tankeexperiment vore väl att sätta modernt tränade soldater till att slåss i ett klassiskt slag, låt oss säga slaget vid Poltava. Tvisten är givetvis att de moderna soldaterna bara får använda sig av den tidens vapen. De får en vecka att träna sig på Flintlåsmusköter, dåtidens granater, värja och dyl.

Vore intressant att se vilken typ av taktik man skulle använda sig av. Knä-vid-knä var ju förvisso en rätt effektiv taktik för karolinerna, men frågan är om inte modern uppdragstaktik skulle sopa banan med klassiska taktiker.

Problemet är väl främst att ersätta modern kommunikationsutrustning med något som stödjer modern taktik på ett tillräckligt bra sätt.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 20:44   #58
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Ett roligt tankeexperiment vore väl att sätta modernt tränade soldater till att slåss i ett klassiskt slag, låt oss säga slaget vid Poltava. Tvisten är givetvis att de moderna soldaterna bara får använda sig av den tidens vapen. De får en vecka att träna sig på Flintlåsmusköter, dåtidens granater, värja och dyl.

Vore intressant att se vilken typ av taktik man skulle använda sig av. Knä-vid-knä var ju förvisso en rätt effektiv taktik för karolinerna, men frågan är om inte modern uppdragstaktik skulle sopa banan med klassiska taktiker.

Problemet är väl främst att ersätta modern kommunikationsutrustning med något som stödjer modern taktik på ett tillräckligt bra sätt.
Fotnot: Knä om knä var nog förlegad redan då. Det är anpassat för pik mot kavalleri Det var bland annat därför vi fick stryk i Poltava. Kanoner hade enorm effekt när man står så packade.

Med pik kan man ha lite olika längder på pikarna och stå i flera led, och möta kavalleri med en mur av spjutspetsar.

Det påminner om hur Alexander den store stred i falang En taktik som romarna kontrade med att dela upp i mindre grupper och stora sköldar.


Skyller på Corona-uttråkning och dokumentärer.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 20:55   #59
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Tankeexperiment:

År 480 f.Kr. försöker 15000 svenska karoliner inta Thermopyle, försvarat av 300 spartiathopliter, 1000 lakoniska soldater och 3000 peloponneser. Passagen mellan berg och hav var 100 meter bred på den tiden.

Karolinerna får en vecka på sig att träna med den tidens vapen, med vilka de måste strida.

Vem vinner?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 20:55   #60
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag har också lyssnat på joe rogan och jokko willinks. I slutändan så tiden de var i strid var rätt liten. Seal-träningen verkade inte skön direkt. Att vara militär är säkert inte spännande ifall man inte är nånstans det är action. Oavsett så är väl antalet krigsveteraner som tar livet av sig i USA rätt högt.
Från Andy Stumpf som gästade Joe Rogans podcast

https://youtu.be/OlFJm2wK7eo?t=4586

Cool bild på Andy här

https://www.reddit.com/r/MilitaryPor...your_belt_are/
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)