Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-01, 14:22   #16
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag brukar torka av tangentbordet lite då och då, samt vända up och ner på det för att få bort damm och smulor och sådant bös. Men det blir ju ändå fettbeläggningar på tangenterna som man behöver ta bort ibland. Jag brukar skruva isär tangentbordet och sedan lägga tangentdelen (dvs ingen elektronik och man behöver inte plocka bort varje tangent individuellt) i varmvatten med diskmedel och skrubba med diskborste. Ifall man gör på detta sätt så torkar tangenterna på rätt kort tid om man ställer dem i diskstället.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 15:02   #17
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Vatten är ju inte jättefarligt för elektronik så länge det inte går ström i den. Särskilt inte enklare saker som tangentbord. Däremot bör man tänka på att det orsakar oxidation så det kan ge problem med tiden.

Själv skulle jag plocka loss tangenterna, tvätta dem, blåsa rent med luft på burk och torka med sprit.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 18:59   #18
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Funkade inte bra med diskmaskin på min laptop iaf.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 20:13   #19
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Att stoppa in tangentbordet i diskmaskinen funkar säkert bra ifall man har väldigt gott om tid att vänta på att det torkar helt efter man är klar. Det lär ju kunna ta flera veckor skulle jag gissa på, lite beroende på hur tangentbordet är byggt såklart. Men det brukar ju finnas ett eller flera tunna skikt av plast-/gummimembran under själva tangenterna. Diskar man hela skiten så lär det ju komma vatten under och mellan dessa membran, och hur vattnet ska ta sig ut därifrån övergår mitt förstånd. Så gör man på det sättet så bör man ha ett reservtangentbord som man kan använda under tiden.

Gör man på mitt sätt blir det klart på ett par timmar, och det blir troligen renare också.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 20:39   #20
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Om det är ett bra tangentbord så borde du kunna skruva isär det utan att behöva bryta sönder något, plocka sedan ur hela kretskortet och kör all plast i diskmaskin.
Stor fördel sen om du har torkskåp eller liknande för att påskynda torkningsprocessen.

Jag gjorde "nästan" så med mitt logitech G670, dock plockade jag bort alla tangenter först i tron om att jag skulle kunna rengöra det tillräckligt bra på det sättet.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 22:46   #21
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Klart man har något kasst reserv tbord i garderoben. Bara köra det i några dar medans det riktiga torkar. Ni som säger att bara köpa nytt, känns sådär roligt o köpa nytt när tborden kostar 1000-1500kr.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 08:19   #22
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Klart man har något kasst reserv tbord i garderoben. Bara köra det i några dar medans det riktiga torkar. Ni som säger att bara köpa nytt, känns sådär roligt o köpa nytt när tborden kostar 1000-1500kr.
Det är just "reservbordet" som kommit fram nu när jag suttit och arbetat hemifrån. Tänkte inte på att det var så smutsigt när jag slutade använda det men det ser ju för jäkligt ut
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)