Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-28, 23:32   #16
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag upplever inte att hur mycket man "spelar Allan" har med utbildningsnivå att göra; har stött på det på alla samhällsnivåer (är akademiker, jobbar på arbetsplats där det finns många utbildningsnivåer, haft mängder av feriejobb som olika typer av biträde) och tycker att det ofta är en fråga om omognad. De som vill spela Allan för att de är omogna brukar som väl är växa ifrån det, de som spelar Allan för att de är arslen i största allmänhet brukar inte förändras.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 01:40   #17
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag tänkte skriva nåt tidigare, men orkade inte formulera mig. Men min bild av detta fenomen verkar vara ganska exakt samma som Tolkias.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 07:58   #18
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Jag har aldrig upplevt förlöjligande i akademiska kretsar, däremot när jag jobbade som hästskötare back in the days. Ryttaren som var min arbetsgivare hade för vana att trycka till mig på alla sätt hon kunde - både öppet och subtilt. Det var rätt vidrigt faktiskt, och jag har än idag lite svårt att förstå hur hon kan leva med sig själv (alternativt ha så låg självinsikt i hur illa hon behandlade sina "anställda" - som så många andra i hästbranschen jobbade jag svart och i princip gratis).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 10:25   #19
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Det bör också tilläggas att gymnasieklasser och högskoleklasser eller andra studentgrupperingar inte är representativa för "akademiska kretsar" om man med det menar högskolelärare, forskare och andra universitetsanställda. Att låta sin klass på grundutbildningen i bioteknik (för att ta ett exempel jag själv är bekant med) forma ens uppfattning om hur det är på universitetet/i akademin/bland akademiker är lite som att låta dagisbarnen forma ens bild av hur det är att jobba på dagis. Första året på en grundutbildning är ofta majoriteten av studenterna tämligen exakt som sistaårselever i gymnasiet, och graden av omognad (och åtföljande allanspelande) är därefter. Om det är någon tröst brukar folk förändras en hel del under en längre utbildning; det händer mycket med en själv och livet mellan 20 och 25.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 12:42   #20
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag har aldrig upplevt förlöjligande i akademiska kretsar, däremot när jag jobbade som hästskötare back in the days. Ryttaren som var min arbetsgivare hade för vana att trycka till mig på alla sätt hon kunde - både öppet och subtilt. Det var rätt vidrigt faktiskt, och jag har än idag lite svårt att förstå hur hon kan leva med sig själv (alternativt ha så låg självinsikt i hur illa hon behandlade sina "anställda" - som så många andra i hästbranschen jobbade jag svart och i princip gratis).
Det där låter rent sadistiskt faktiskt. Du var ju "tvungen" att ta det, gjorde du inte det -inga hästar, och ett gäng småtjejer som gärna vill ersätta dig på kö, och vad jag tror från henne en väldig medvetenhet om just detta.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 14:11   #21
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag tror att:

1. Folk med egna problem och dåligt självfötroende sågar andra

2. Folk som anser sig vara bra på nånting, har nån viss grej de tror starkt på eller liknande kallar andra för idioter
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 17:08   #22
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har upplevt detta fenomen främst sen jag började röra mig i "akademiska" kretsar, naturvetenskapligt gymnasium och teknisk högskola.

Fenomenet är folk som kan vara trevliga under 99% av tiden, men som vid vissa tillfällen går igång och underminerar eller förlöjligar om man har ett tillfälle av hjärnsläpp eller gör en miss.

Ett exempel kan vara att man lär sig ett nytt brädspel, där dessa folk då lär ut, och om man sedan råkar göra en liten miss t.ex. att man inte tänker på det optimala draget ur ett sannolikhetsperspektiv så går personen igång och ska kalla en korkad eller efterbliven etc.

Själv när jag umgås med någon och en person gör en uppenbar miss eller har en stund av hjärnsläpp, så känner jag aldrig behovet av att sätta personen på plats genom att underminera och förlöjliga personen.

Tycker att detta fenomen är intressant då jag märkt av det i alla möjliga olika människor som oftast är väldigt trevliga annars. Antar att detta är en vanlig ''jargong'' när man är en ung man.

Vad är era erfarenheter av detta fenomen?
Jag känner till scenariot du menar. T.e.x. vi var några par på en fest. Värdinnan sade en bokstav eller nåt ord i fel ordning, minns inte vilket. Ingen skulle reagerat på det eftersom det var en uppenbar felsägelse inget annat. Värden högg direkt på det här och skämtade vidare om det x antal gånger eftersom det var så otroligt kul.
Så ja jag har upplevt samma och jag har ingen förståelse för det här patetiska beteendet.
"Uuups här kom det allt insmygande en groda i vår perfekta värld."
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 17:42   #23
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Vill ni tänka er det här beteendet som allra tydligast så tänk er att ni är 15-16åriga pojkar på föräldrafri korvfest. Sedan dyker någons ett par år äldre och väldigt söta storasyster upp och vill vara med en stund. Kanske med en tjejkompis eller två. Hur ändras stämningen och pojkarnas beteende? Då kommer det där beteendet av att underminera och förlöjliga fram även hos en del som egentligen är rätt trevliga typer.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 18:10   #24
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Fattar vad trådskaparen menar, tror helt ärligt det ofta handlar om personen i sig som förlöjligar andra har medvetna eller undermedvetna problem, dålig självkänsla osv, och får en kick av att trycka ner andra för att själv må bättre. Tror detta beteende för eller senare kommer att försvinna ur många människor när de växer upp, blir smartare. Känns som det är väldigt barnsligt och förekommer mer hos folk som är lägre utvecklade i sinnet. Tex barn, och folk med lägre iq. No offence tror på riktigt att det kam stämma dock.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 20:31   #25
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det där låter rent sadistiskt faktiskt. Du var ju "tvungen" att ta det, gjorde du inte det -inga hästar, och ett gäng småtjejer som gärna vill ersätta dig på kö, och vad jag tror från henne en väldig medvetenhet om just detta.
Exakt så. Hästbranschen går i princip runt på att utnyttja unga tjejers kärlek till djuren för att få gratis arbetskraft.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 07:51   #26
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Exakt så. Hästbranschen går i princip runt på att utnyttja unga tjejers kärlek till djuren för att få gratis arbetskraft.
Nu har jag inte speciellt mycket erfarenhet av det, men den lilla bild jag har av "hästmänniskor", dvs människor som lever på/för hästar, är att de sällan är filantroper. Och inte nog med det, med den behandlingen av unga tjejer så uppfostrar dom även nästa generation av misantroper.

Senast redigerad av geoff den 2020-03-30 klockan 07:52.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 08:11   #27
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Nu har jag inte speciellt mycket erfarenhet av det, men den lilla bild jag har av "hästmänniskor", dvs människor som lever på/för hästar, är att de sällan är filantroper. Och inte nog med det, med den behandlingen av unga tjejer så uppfostrar dom även nästa generation av misantroper.
Oh ja, branschen är både stentuff och smutsig, så långt ifrån gulligull man kan komma. Jag vet inte om den finns kvar då den blev fälld i Granskningsnämnden för "intrång i den personliga integriteten" men Sveriges radio gjorde en mycket bra dokumentär härom året kallad "Hästgården". Den beskriver väldigt väl hur unga tjejer utnyttjas både som arbetskraft och sexuellt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 08:16   #28
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Jag har dessvärre sett en del sådant dyka upp i min umgängeskrets. Inte bland majoriteten men några stycken som börjat med det här beteendet. Lustigt nog är allihop enorma bekräftelsehaggor, så någonstans tror jag att majoriteten som gör så här mot andra personer lider av stora osäkerhetsproblem.

Alla som någon gång konfronterat någon med det beteendet med ett enkelt "Varför säger du så?" känner säkert igen att de flesta som får den frågan krymper tjugo centimeter på en mikrosekund och det märks tydligt när de går från att tro att de kunde stå på någon annan till att snubbla över sig själva.

Edit: Hästtjejs-utnyttjandet är ju fan ett fenomen som borde finnas i psykologiböckerna. Det känns som en story ALLA som arbetar med hästar som unga har varit med om.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 08:33   #29
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
När jag var ung och dum jobbade jag på Lidl. Googlar man hur det är att jobba på Lidl så är det ganska långt sant, altså skit. Regionsxhefen var ett rövhål, upplagda tidtabeller som var omöjliga att hålla, gratis jobbande ifall nåt var ogjort osv. Man skulle tro att det är människorna som gör platsen till vad den är men antagligen så rinner skiten neråt äbda från de översta skikten. Antar om ett företags policy är sträng, kall och nedvärderande så smittar det av sig.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 11:38   #30
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Intressant att många har erfarenhet av det, misstänkte att så var fallet då jag stött på det i alla olika typer av umgängeskretsar jag rört mig i.

Tror att det ligger något i mognad, har aldrig stött på någon över 30 som hållt på med sådana fasoner, möjligtvis någon gubbe på något industrijobb man haft över någon sommar.

Det jag ogillar mest med dessa personer är hur korkad och värdelös de kan få en att känna, trots att man vet att personen är en idiot. Kan känna ibland att hela kvällen blir förstörd om man får en sådan kommentar av en person.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)