Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-09-19, 11:10   #4771
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Varför sägs det att EAA är bättre än vassle om det blir ungefär samma mängd protein endå.
Det blir väl bara mindre kalorier.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 12:11   #4772
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Det sägs det inte. Inte nu längre.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 15:54   #4773
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det sägs det inte. Inte nu längre.
Varför är Vassle bättre då
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 20:07   #4774
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Varför är Vassle bättre då
https://www.tandfonline.com/doi/abs/...nalCode=uacn20

Citat:
The nursery rhyme “Little Miss Muffet sat on a tuffet (small stool) eating her curds and whey. …” is recognition of the fact that over the centuries “curds and whey”, the two major components of cow's milk, have been widely accepted as part of a healthy diet. Milk provides complete nourishment for the neonate for six months from birth, containing factors that help develop various organ systems including the brain, immune system, and the intestine. Importantly it provides immune protection at a time when the neonates own immune system, though fully developed, is albeit immature. Many adult consumers include cow's milk as part of a healthy diet as it provides protein and essential nutrients, vitamins, and minerals, in particular calcium for strong bones. There is a growing appreciation that milk, and in particular whey, contains components that not only provide nutrition, but can also prevent and attenuate disease, or augment conventional therapies, when delivered in amounts that exceed normal dietary intakes. This paper reviews the emerging health properties of whey proteins and their clinical implications.
https://www.sciencedirect.com/scienc...305?via%3Dihub

Citat:
Functional properties of whey, whey components, and essential amino acids: mechanisms underlying health benefits for active people (review)
https://www.jssm.org/vol3/n3/2/v3n3-2pdf.pdf

Citat:
All of the constituents of whey protein provide high levels of the essential and branched chain amino acids. The bioactivities of these proteins possess many beneficial properties as well. Additionally, whey is also rich in vitamins and minerals. Whey protein is most recognized for its applicability in sports nutrition.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-20, 10:44   #4775
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496

Vad för vitaminer/mineraler finns det så gott om i vasslepulver då? Är det inte protein endast?


Så för hälsan är vassle bättre, Men för hypertrofi endast skulle de inte spela någon roll?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-20, 11:37   #4776
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Vad för vitaminer/mineraler finns det så gott om i vasslepulver då? Är det inte protein endast?


Så för hälsan är vassle bättre, Men för hypertrofi endast skulle de inte spela någon roll?
EAA är dyrare per mängd protein så ser ingen poäng att använda det framför vassle såvida man inte kör en väldigt restriktiv diet.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-19, 10:20   #4777
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag dricker EAA för smaken, istället för saft och sånt. Vilken smak tycker ni är godast nuförtiden? XLNT Sour Cola annonseras här, ser ganska smarrig ut.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-19, 10:23   #4778
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Det skulle inte jag göra. Det stänger av muskelbyggnad så den hamnar på basnivåer och inte svarar på vanliga proteinintag.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-19, 10:25   #4779
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det skulle inte jag göra. Det stänger av muskelbyggnad så den hamnar på basnivåer och inte svarar på vanliga proteinintag.
Meh. Vad brukar du dricka för nöjes skull?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-19, 18:50   #4780
coloz
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 228
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det skulle inte jag göra. Det stänger av muskelbyggnad så den hamnar på basnivåer och inte svarar på vanliga proteinintag.
Låter ganska extremt, varför blir det så?

Är det samma sak med EAA på morgonen vid tom mage?
coloz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-19, 18:53   #4781
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av coloz Visa inlägg
Låter ganska extremt, varför blir det så?

Är det samma sak med EAA på morgonen vid tom mage?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=217926
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-19, 19:01   #4782
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av coloz Visa inlägg
Låter ganska extremt, varför blir det så?

Är det samma sak med EAA på morgonen vid tom mage?
Det handlar om att proteinsyntesen stimuleras av plötslig tillförsel av aminosyror, inte jämna nivåer. Ska den kunna stimuleras måste först nivåerna av aminosyror i blodet ha hunnit sjunka till basnivåer efter senaste intaget, vilket tar ~3-4 timmar. Att smutta på aminosyror mellan måltiderna jämnar ut nivåerna och gör att du inte kan stimulera proteinsyntesen ordentligt.

EAA på morgonen ska inte vara några problem så länge du låter det gå tillräckligt med lång tid till nästa intag/måltid (mig veterligen åtminstone, Grub får rätta mig om jag har fel här).
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 14:19   #4783
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Tankar om EAA idag?

Har det hemma och funderar på att ta nån skopa till 1-2 måltider för att få i lite extra protein under deffen, den smakar riktigt gott.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 11:59   #4784
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Tankar om EAA idag?

Har det hemma och funderar på att ta nån skopa till 1-2 måltider för att få i lite extra protein under deffen, den smakar riktigt gott.
Sitter du och bara käkar potatis eller ris, visst.. men slöseri om måltiden redan innehåller lagom mängd fullvärdigt protein.

Hade sparat det och kanske använt vid någon hård deff. Saft eller mjölk är också gott, och billigare.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 16:06   #4785
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Vad innebär det att aminosyrorna kommer från fermenterat spannmål, är det bra eller dåligt?
Precis vad det heter.
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Hur utvinns det om det är från animalier? Hur gör man?
Har det någon betydelse för exempelvis renheten?
Vettesjutton om jag inte läste om produktion av dem ifrån fjädrar där just de också var fermenterade? 100% ren kanske slutprodukten inte blir så om något får du väl kvar någon pyttemängd från fermenterade spannmål istället för (fermenterade?) fjädrar i det fallet. Kanske inga mängder arsenik och kvicksilver, eller något alls av dem.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bra vinstmarginal.

Du kan ju förena nytta med nöje och använda dom som stolpiller.

Citat:
Ursprungligen postat av Cykelcykel Visa inlägg
Hur kan xlnt sports eaa vara så jävla god och alla andra smaka typ likadanr småäckligt av den där bismaken som följer med? Skillnaden är ju emorm
MMSports/Bodyscience/XLNT brukar väl ha lite andra aminosyraprofiler. Jag orkar inte kolla men möjligen mer leucin och kanske väldigt lite av något annat om man jämför med exempelvis EsaPro V2 eller kanske Strength's. Möjligt de har minskat ner på något som smakar illa.
Annars är det väl bara enorma mängder syror, sötningsmedel och aromer som döljer det.
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Är denna "bra"?


Fick en burk av en vän och det kan vara den godaste jag någonsin smakat och det är inte ens nära till någon annan. Funderar på att köpa hem lite men är osäker då den är vegansk (jag är varken vegan eller vego) såg jag nu och undrar om det gör den sämre på något sätt och hur aminosyreprofilen ser ut, jättetacksam för svar!

Aminosyraprofil
L-Leucin 3.5 g
L-Valin 1.75 g
L-Isoleucin 1.75 g
L-Glutamin 1 g
L-Lysin 0.8 g
L-Fenylalanin 0.2 g
L-Metionin 0.2 g
L-Treonin 0.2 g
L-Histidin 0.2 g
L-Tryptofan 0.2 g
Jag orkar inte jämföra den med någon annan när du kan göra det själv. Att aminosyrorna är veganska istället för animaliska spelar ju ingen roll för aminosyran i sig den är ju det den är ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Alla proteiner innehåller alla aminosyror. Inga animaliska proteiner (utom kollagen och gelatin) har några begränsande mängder av några aminosyror.
Du menar egentligen alla essentiella aminosyror? Eller menar du alla aminosyror? Nu har ju kanske allt liv samma ursprung men utan att veta känns det ju som att det borde kunnat varit möjligt att det för tillverkningen av något protein (i en del av en varelse inte nödvändigtvis ett som säljs i butik) inte användes samtliga aminosyror, eller att alla varelser inte tillverkade dem (det gör de ju kanske inte heller men inte heller åt dem och nyttjade dem i att bygga upp sig själva.)
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Varför sägs det att EAA är bättre än vassle om det blir ungefär samma mängd protein endå.
Förr rimligtvis för att det var vad studierna hade visat.
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag dricker EAA för smaken, istället för saft och sånt. Vilken smak tycker ni är godast nuförtiden? XLNT Sour Cola annonseras här, ser ganska smarrig ut.
Jag tycker deras Cola är godare, smakar väldigt likt isglasscola, hallonlakrits är också helt ok, fresh lemon är god, fizzy orange eller vad den heter är väl väldigt fantalik och de har väl t.o.m. ingredienser som lätt kolsyrar drycken och slutligen tycker jag blue raspberry nog är godast. Fast det slog mig nu att jag talar om deras BCAA-XX tror jag men jag antar smakerna de använder är desamma men såklart olika aminosyror.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det skulle inte jag göra. Det stänger av muskelbyggnad så den hamnar på basnivåer och inte svarar på vanliga proteinintag.
Kanske inte riktigt kommer som en chock, å andra sidan kunde man ju tänkt sig att god tillgång till aminosyror var anabolt med (alltså, tänkt sig, jag säger inte emot hur det faktiskt är.)

Jag tycker det är intressant att det verkar ha svängt. Jag hade själv uppfattningen att jag nog tyckte sojaproteinisolat faktiskt fungerade bättre än EAA-tillskott, min egen tänkta förklaring till varför i det fallet hade handlat om att sojaproteinet helt enkelt ledde till ett högre proteinintag.

Nuförtiden är det ju lättare att få tag på ärt- och risprotein med, det senare är dyrt och sojaprotein kanske har setts som ett protein med bättre aminosyraprofil än ärtprotein men jag äter hellre ärtproteinet för att få i mig mindre fytoöstrogener och det finns studier där det har jämförts med vassleprotein med gott resultat och det är väldigt höga nivåer av arginin i ärtproteinet.
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Meh. Vad brukar du dricka för nöjes skull?
Det brukade väl vara Pepsi Max? Men att dricka något av det är ju väldigt sopigt för tänderna. Antar det är bättre att dricka mjölk för dem om man nu skall köra något annat än vatten
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)