Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-03, 11:07   #1426
gnilrub
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Den ryska rouletten är när folk hostar vilket du kan se om Du bara kliver på närmsta kollektivtrafik. Men vänta... det kanske du inte gör? Varför vågar du inte?

Det är inte en överdrift att säga att detta är Spanska Sjukan 2 i omfattningen hur många som kommer att smittas. Dödligheten återstår att se. Men den lär hamna på mellan 1-10%. Minst kommer den bli 10x dödligare än vanlig influensa.
Jag åker nästan aldrig kollektivtrafik. För min del skulle det nog vara större risk att jag dör av att bussen krockar än att jag dör av Corona från bussresan.
Man ska inte vara ute bland folk om man hostar och framförallt inte hosta på andra människor.

Ja det är en väldigt smittsam sjukdom och ja ganska många kommer att dö. Jag förstår faktiskt inte vart du vill komma med dina inlägg. Följ folkhälsomyndighetens rekomendationer så kommer du och dom flesta andra att klara sig fint. Att hålla på och peka på vad andra gör och inte gör kommer inte att hjälpa.

Dödligheten vid rysk roulette är som lägst 16,7%. Ganska långt ifrån risken att dö av Coronaviruset.

Senast redigerad av gnilrub den 2020-04-03 klockan 11:13.
gnilrub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 11:35   #1427
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Jag meddelar härmed att jag kastar in handduken för COVID-19 när nya data har kommit in om att en i min icke-biologiska släkt (då jag är adopterad men jag är kritvit i huden) har varit och härjat i Stockholm med något nytt fruntimmer, the power of boner I guess.

I och med detta så har jag insett att om inte ens min icke-biologiska släkt som har flertalet vårdarbetare under bältet kan förstå allvaret av vad som bokstavligen talat kommer att bli Spanska Sjukan 2 i omfattningen av antalet smittade (dödstalet vet vi när det är över om ett eller ett par år) så finns det inget större hopp för resten av svenska befolkningen.

Personligen hoppas jag på att Stockholm, Malmö och Göteborg blir "söndersmittade" (läs klart innan du dampar) så snabbt som möjligt så att flockimmunitet byggs upp där även om antalet döda kommer att bli onödigt många (men men, vissa behövde åka på sina Åre-resor och låta 5-åriga Olle få hälsa på Mormor trots att han hostade okontrollerat på henne).

Flockimmunitet i dessa täta orter blir då till viss mån "sköldar" från att det sprids längre upp i landet där jag bor. Dock har jag hört rapporter från "insidan" att i vissa kommuner rekommenderas det att man ändå stödjer sina lokala restauranger och klubbar(!) genom att besöka dem. Idioti vars dödsoffer jag ej kommer att empatisera med.

Jag hoppas Du är medveten om att Du leker rysk roulette med alla Du träffar när du lever som om detta är en stor hoax och att det aldrig har inträffat. Jag vet att många vill döda mig nu, men jag är så oerhört trött på alla oaktsamma människor. Lite smått deppig i skrivande stund, men det går över - precis som livet också.

Ha ett fortsatt underbart liv så gott som det går! <3
Att vara så här rädd för Corona-viruset är verkligen både fascinerande och mycket bisarrt att se. Särskilt om man är man...

Enligt Imperial College så har Corona en dödlighet på 0,66 % nu, Vanlig influensa har 0,1 så nästan 7 ggr högre dödlighet alltså men på låga nivåer. I princip alla som dör är äldre med flera andra sjukdomar parallellt. Den har också väldigt smittsam dvs du smittar i genomsnitt 2-3 personer jfr med influensa som smittar 1 i snitt.

Det är ju smittsamheten som gör den problematisk för sjukvården och är den stora anledningen till total den lockdown av alla länder vi har nu. Det är dock väldigt tydligt att politiker och myndigheter gjort många misstag i hanteringen av detta.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 11:54   #1428
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Det är ingen "domedag" utan onödigt många kommer att dö på grund av personer som dig. Dödligheten går att kontrollera oerhört med denna så kallade "influensa" i och med smittsamheten som går att förhindra.

Men tack vare oaktsamma personer som dig och många fler så kommer många människor få gå igenom rysk roulette mot sig egen vilja. Var ett flertal "unga" (yngre än 40) som fått åka in till akuten i Stockholm för några dagar sedan.

Någon av dessa kommer garanterat trilla av pinnen på grund av att Du behövde få hosta lite extra på din Åre-resa. Jag hoppas din semester tid i år är värd alla personer som behövde dö för att du skulle kunna hosta och snorka på After-skiin.

Förhoppningsvis kommer Du utveckla empati när dina egna föräldrar eller föräldrars föräldrar har drabbats av det. Mina föräldrars föräldrar har redan trillat av pinnen (tack och lov så slipper dem denna blodigt plågsamma död där du kvävs till döds av dina egna lungvätskor).

Den höga smittsamheten betyder att det krävs bara ett stolpskott (exempelvis dig) för att alla andras arbete skall ha varit för gäves. Hade vi haft militärisk disciplin istället för personer som Dig så hade vi inte behövt vidta de sjuka åtgärder som har vidtagits.

Säger jag nu att just Du kommer orsaka andras död? Troligen inte. Men det finns hundratals kopior av personer med samma slappa attityd som dig. Jag önskar att SÄPO, Militären och Polisen hade rätt att skjuta folk som dig i benet så du inte kunde bege dig ut och hosta på folk.

Nåja, det kommer gå över och jag hoppas att inte folk jag känner skall behöva dö på grund av sådana som dig...
Jag åker aldrig kollektivt, aldrig skidor och skall inte semestra på minst ett år. Jag hostar inte, är sällan sjuk (feber 2 ggr på 20 år) och har aldrig haft influensa. Jag umgås inte med gamla och vidtar viss försiktighet med folkkontakt.

Hade det varit 50-talet skulle du behövt en lusing likt en hysterisk kvinna, i nuläget har farbror doktorn angenäma mediciner som alla slutar på -zolam eller -zepam som kan hjälpa din hysteriska åkomma.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 13:41   #1429
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Att vara så här rädd för Corona-viruset är verkligen både fascinerande och mycket bisarrt att se. Särskilt om man är man...

Enligt Imperial College så har Corona en dödlighet på 0,66 % nu, Vanlig influensa har 0,1 så nästan 7 ggr högre dödlighet alltså men på låga nivåer. I princip alla som dör är äldre med flera andra sjukdomar parallellt. Den har också väldigt smittsam dvs du smittar i genomsnitt 2-3 personer jfr med influensa som smittar 1 i snitt.

Det är ju smittsamheten som gör den problematisk för sjukvården och är den stora anledningen till total den lockdown av alla länder vi har nu. Det är dock väldigt tydligt att politiker och myndigheter gjort många misstag i hanteringen av detta.
Jag tror dödligheten kommer att bli mycket högre när allt är över. Det återstår att se. Ja, just smittsamheten är det problematiska och lockdown kmr ge bakslag av alla stolpskott som tror att "allt är över - vi kan leva som om det aldrig har hänt igen", och historien upprepar sig sedan bara om en vecka efter avslutad lockdown.

Detta kommer pågå i minst ett år eller tills färdigställt vaccin. Det är alldeles för smittsamt och dagens människor är alldeles för dumma och/eller naiva över situationen.

Jag är iaf inställd på minst ett år och skulle det vara över om bara någon månad nu, så halleluja, eller 6 månader, alright nice. Men jag spekulerar väldigt säkert att det kmr pågå mkt längre än vad folk är villiga att acceptera.

Tänk oxå på att ökad smittsamhet innebär snabbare mutation till en dödligare variant, om än sådan tenderar att dö ut fort eftersom värden dör innan den hinner smitta tillräckligt.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 13:42   #1430
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Jag åker aldrig kollektivt, aldrig skidor och skall inte semestra på minst ett år. Jag hostar inte, är sällan sjuk (feber 2 ggr på 20 år) och har aldrig haft influensa. Jag umgås inte med gamla och vidtar viss försiktighet med folkkontakt.

Hade det varit 50-talet skulle du behövt en lusing likt en hysterisk kvinna, i nuläget har farbror doktorn angenäma mediciner som alla slutar på -zolam eller -zepam som kan hjälpa din hysteriska åkomma.
Alright, då tar jag tillbaka det jag sa. Jag fick den fördomsfulla uppfattningen att du var en person som struntade i andra människors liv utifrån att du inte såg en pågående global pandemi sedan Spanska sjukan utan bara "en ny mediauppblåst influensa".
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 13:43   #1431
Fangface
Registered User
 
Fangfaces avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Somewhere out in space
Inlägg: 475
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Att vara så här rädd för Corona-viruset är verkligen både fascinerande och mycket bisarrt att se. Särskilt om man är man...

Enligt Imperial College så har Corona en dödlighet på 0,66 % nu, Vanlig influensa har 0,1 så nästan 7 ggr högre dödlighet alltså men på låga nivåer. I princip alla som dör är äldre med flera andra sjukdomar parallellt. Den har också väldigt smittsam dvs du smittar i genomsnitt 2-3 personer jfr med influensa som smittar 1 i snitt.

Det är ju smittsamheten som gör den problematisk för sjukvården och är den stora anledningen till total den lockdown av alla länder vi har nu. Det är dock väldigt tydligt att politiker och myndigheter gjort många misstag i hanteringen av detta.
Bör tilläggas här (fetmarkerade) att, ja det stämmer överlag. Men om vi inte begränsar spridningen så gott det går så kommer det krypa ner i åldrarna. Helt enkelt för att sjukvården måste prioritera. Desto mer det svämmar över av IVA-fall, desto lägre ner i åldrarna kommer det sjunka.
Så min 65-åriga mor t.ex. skulle bli prioriterad med en "normal" sjukvårdsbelastning, men inte när det blir kaos.
Fangface är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 13:44   #1432
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av gnilrub Visa inlägg
Att det är som rysk roulette att besöka en restaurang tex. En gigantisk överdrift.
Det sitter nog några hundra individer i landet som genom sin arrogans blev "superspridare" och smittade ned sina äldre släktingar, som kämpar för sitt liv på intensiven. Lite jobbigt läge kanske?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 13:49   #1433
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av gnilrub Visa inlägg
Jag åker nästan aldrig kollektivtrafik. För min del skulle det nog vara större risk att jag dör av att bussen krockar än att jag dör av Corona från bussresan.
Man ska inte vara ute bland folk om man hostar och framförallt inte hosta på andra människor.

Ja det är en väldigt smittsam sjukdom och ja ganska många kommer att dö. Jag förstår faktiskt inte vart du vill komma med dina inlägg. Följ folkhälsomyndighetens rekomendationer så kommer du och dom flesta andra att klara sig fint. Att hålla på och peka på vad andra gör och inte gör kommer inte att hjälpa.

Dödligheten vid rysk roulette är som lägst 16,7%. Ganska långt ifrån risken att dö av Coronaviruset.
På grund av hög smittsamhet innebär det snabb mutation vilket betyder att det blir lite rysk roulette av vilka som råkar få en dödlig mutation som troligen bara de får och inte lyckas smitta vidare, för de drabbas så fort av akut sjukdom.

Förvisso enpersonsperspektiv men jag följer en ung brittisk läkare på youtube som berättar att vissa personer som kmr in med andningssvårigheter kan på bara några timmar försämras till akutvård och sedan några timmar till dö. Så på cirka 8 timmar kan de gå från andningssvårigheter till förklarad död.

Och då pratar vi om personer som är cirka 40 år eller yngre. Dessa fick troligen mycket olyckligtvis en dödligare muterad variant av viruset från något oaktsamt stolpskott.

DÄR har du det skrämmande. Hög smittsamhet = snabb mutation, och när någon smittar vidare en dödligare mutationvariant då är det rysk roulette om någon ens kmr bli infekterad av den och sedan få en IVA-plats eller inte och om de får en kmr de överleva överhuvudtaget för den dödligare mutationsvarianten av viruset får deras immunförsvar att överreagera på ett sätt det inte utvecklades för att klara av att göra.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 13:52   #1434
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Det sitter nog några hundra individer i landet som genom sin arrogans blev "superspridare" och smittade ned sina äldre släktingar, som kämpar för sitt liv på intensiven. Lite jobbigt läge kanske?
Exakt. Kanske inte det TREVLIGASTE sättet att börja sitt nya decennium på, må tro? I CV:t, "Personliga unika meriter: hade ihjäl halva min gamla släkt på bara någon månad genom att hosta."

Detta "skämt" är dessutom helt möjligt att förverkligas hos oaktsamma personer som tenderar att vara mycket fysiskt närgående med sin familj och släkt av whatever skäl.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 13:55   #1435
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
På grund av hög smittsamhet innebär det snabb mutation vilket betyder att det blir lite rysk roulette av vilka som råkar få en dödlig mutation som troligen bara de får och inte lyckas smitta vidare, för de drabbas så fort av akut sjukdom.

Förvisso enpersonsperspektiv men jag följer en ung brittisk läkare på youtube som berättar att vissa personer som kmr in med andningssvårigheter kan på bara några timmar försämras till akutvård och sedan några timmar till dö. Så på cirka 8 timmar kan de gå från andningssvårigheter till förklarad död.

Och då pratar vi om personer som är cirka 40 år eller yngre. Dessa fick troligen mycket olyckligtvis en dödligare muterad variant av viruset från något oaktsamt stolpskott.

DÄR har du det skrämmande. Hög smittsamhet = snabb mutation, och när någon smittar vidare en dödligare mutationvariant då är det rysk roulette om någon ens kmr bli infekterad av den och sedan få en IVA-plats eller inte och om de får en kmr de överleva överhuvudtaget för den dödligare mutationsvarianten av viruset får deras immunförsvar att överreagera på ett sätt det inte utvecklades för att klara av att göra.
Spanska sjukan återkom i tre vågor, troligtvis olika muterade former. De olika varianterna slog mot olika grupper. Det var inte förrän i andra vågen viruset spreds bredare och drabbade de flesta grupper. Så ja vi får se, det är helt omöjligt att säga vilken variant av covis-19 som är dominant om några månader.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 14:02   #1436
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Spanska sjukan återkom i tre vågor, troligtvis olika muterade former. De olika varianterna slog mot olika grupper. Det var inte förrän i andra vågen viruset spreds bredare och drabbade de flesta grupper. Så ja vi får se, det är helt omöjligt att säga vilken variant av covis-19 som är dominant om några månader.
Sant. Vad jag hört så verkar det som om dödligare variant har svårare att spridas effektivare på grund av just att värden dör fortare. Men om dödligare variant fortfarande sker asymptomatiskt så är det smått skrämmande.

Nu är det inte så att jag går omkring och oroar mig med uppenbara ångestsymptom som ökad puls, svettningar, ökad fysisk beröring bakom nacken på grund av stressen.

Jag har haft panikångestattacker i mina dar, jag vet hur äkta ångest upplevs och känns. Det är snarare liten frustration jag känner att andra inte tar sitt lilla ansvar som bara krävs.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 14:16   #1437
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Vet inte om detta papper tagits upp i tråden men tycker det var intressant:

https://chemrxiv.org/articles/COVID-...hyrin/11938173

Citat:
The novel coronavirus pneumonia (COVID-19) is an infectious acute respiratory infection caused by the novel coronavirus. The virus is a positive-strand RNA virus with high homology to bat coronavirus. In this study, conserved domain analysis, homology modeling, and molecular docking were used to compare the biological roles of certain proteins of the novel coronavirus. The results showed the ORF8 and surface glycoprotein could bind to the porphyrin, respectively. At the same time, orf1ab, ORF10, and ORF3a proteins could coordinate attack the heme on the 1-beta chain of hemoglobin to dissociate the iron to form the porphyrin. The attack will cause less and less hemoglobin that can carry oxygen and carbon dioxide. The lung cells have extremely intense poisoning and inflammatory due to the inability to exchange carbon dioxide and oxygen frequently, which eventually results in ground-glass-like lung images. The mechanism also interfered with the normal heme anabolic pathway of the human body, is expected to result in human disease. According to the validation analysis of these finds, chloroquine could prevent orf1ab, ORF3a, and ORF10 to attack the heme to form the porphyrin, and inhibit the binding of ORF8 and surface glycoproteins to porphyrins to a certain extent, effectively relieve the symptoms of respiratory distress. Favipiravir could inhibit the envelope protein and ORF7a protein bind to porphyrin, prevent the virus from entering host cells, and catching free porphyrins. Because the novel coronavirus is dependent on porphyrins, it may originate from an ancient virus. Therefore, this research is of high value to contemporary biological experiments, disease prevention, and clinical treatment.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 14:20   #1438
Jishuku
Registered User
 
Jishukus avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Här
Inlägg: 854
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Det är snarare liten frustration jag känner att andra inte tar sitt lilla ansvar som bara krävs.
Känner likadant. Är inte ett dugg stressad, men jag har insett att lilla landet lagoms lagar som inte tillåter att spärra av stora områden och tvinga folk till karantän helt enkelt inte räcker till. För människor tar inte ansvar, folk går till jobbet och affären trots att de är sjuka, de tänker "det är bara en förkylning" trots att symptomen av corona ofta är milda i början. Och vips har de smittat flera personer.

Så jag undrar faktiskt om det kommer bli några lagändringar efter detta. Jag tror åtminstone att vi kommer få se en centralisering av vårdens lagerhantering, eftersom det bevisligen inte fungerat att kommunerna själva tar fullt ansvar.
Jishuku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 14:21   #1439
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Sant. Vad jag hört så verkar det som om dödligare variant har svårare att spridas effektivare på grund av just att värden dör fortare. Men om dödligare variant fortfarande sker asymptomatiskt så är det smått skrämmande.

Nu är det inte så att jag går omkring och oroar mig med uppenbara ångestsymptom som ökad puls, svettningar, ökad fysisk beröring bakom nacken på grund av stressen.

Jag har haft panikångestattacker i mina dar, jag vet hur äkta ångest upplevs och känns. Det är snarare liten frustration jag känner att andra inte tar sitt lilla ansvar som bara krävs.
Det är mycket värt att förebygga eventuell ångest genom att hålla sig någorlunda uppdaterad och ändra de rutiner som man kan enkelt avvara.

Det kommer bli betydligt värre, och i vardagen ser man att folk fortfarande inte tagit det här på stort allvar. Så det hjälper nog vara förberedd på det.

Mitt tips är att ha varor hemma för en självisolering på två veckor, om man får symptom. Då försvinner den delen av personliga problem.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 14:42   #1440
Grazzafukkinrazzi
Pissening, no homo.
 
Grazzafukkinrazzis avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 916
https://www.svd.se/folkhalsomyndighe...-pa-smittorisk

Grattis, bara så där några veckor efter.
__________________
1:a U -82,5kg SM Bänkpress 2010
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan Visa inlägg
Skulle kännas som en liten seger.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur vågar ni ifrågasätta det faktum att jag är mer värd än en neger?
Citat:
Ursprungligen postat av PanikenAttacken Visa inlägg
jag kommer lämna mina föräldrar här på jorden medan jag dör, allt tack vare monster energy.
Grazzafukkinrazzi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)