Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-23, 07:28   #8131
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
Tänkte jag skulle skriva något om att jag tror jag ska köpa ny MTB här men blev så deprimerad av inlägget ovan att jag kände att jag ville sluta cykla och börja med Bridge eller nåt istället.

Funderar på att köpa en mer "stigorinterad" Hardtail MTB nu till sommaren. Funderar på att skita i heldämpat. Kör ju ändå inte så jäkla brutalt. Vad kör ni? Sugen på nya Trek Roscoe 9 eller liknande.
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 12:56   #8132
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Tja. Tänkte hyra cykel under en månads tid inför Vätternrundan. Är Sporthyra det som gäller? Bor i Norrköping och Sporthyras närmaste butik för uthämtning låg i Eskilstuna, duger ju men finns det närmre så skadar det inte. De ville ha 2000 kr för en månads hyra av cykeln, så ni har något att utgå ifrån.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 22:49   #8133
ådal
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Min cykel är cirka 8 månader gammal och har nu börjat knaka som bara tusan. Det knakar när man ta i och byter kraften mellan pedalerna. Det går även att känna att det klickar till lite när man lägger över kraften på den nya pedalen, det går inte helt friktionsfritt känner jag.

Har googlat efter olika fel och har gjort rent den, oljat kedjan, kollat så pedalerna sitter åt hårt, smort med kopparpasta. Även vevarmarna är åtdragna så gott det går och snabbfästena för hjulen sitter åt. Även växlarna är oljade.

Jag gissar på att det är vevlagret som har börjat kärva på något sätt eller kanske börjat torka ut? Har ändå cyklat med den hela vintern. (sliter mer antar jag?)


Nu är jag inne på att lossa vevarmarna så jag kommer åt själva vevlagret lite bättre. Har tänkt att köpa verktygen som behövs men jävlar vad många olika sorter det finns.


Mitt vevparti heter "Shimano® TY-501® 48x38x28 170 mm"

borde dessa verktyg hjälpa mig att öppna upp vevlagret?
https://www.cykelkraft.se/verktyg-tl...r-alla-octalin
https://www.cykelkraft.se/verktyg-tl...owtechii-lager


Eller är jag helt ute och cyklar?
ådal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 22:54   #8134
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Kom helt oväntat över en hoj (racer) av retrostil så nu blir det till att cykla lite igen och se om det känns bättre än sist

Blev en miyata seven twelve från sent 80-tal gissar jag!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 23:36   #8135
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av ådal Visa inlägg
Min cykel är cirka 8 månader gammal och har nu börjat knaka som bara tusan. Det knakar när man ta i och byter kraften mellan pedalerna. Det går även att känna att det klickar till lite när man lägger över kraften på den nya pedalen, det går inte helt friktionsfritt känner jag.

Har googlat efter olika fel och har gjort rent den, oljat kedjan, kollat så pedalerna sitter åt hårt, smort med kopparpasta. Även vevarmarna är åtdragna så gott det går och snabbfästena för hjulen sitter åt. Även växlarna är oljade.

Jag gissar på att det är vevlagret som har börjat kärva på något sätt eller kanske börjat torka ut? Har ändå cyklat med den hela vintern. (sliter mer antar jag?)


Nu är jag inne på att lossa vevarmarna så jag kommer åt själva vevlagret lite bättre. Har tänkt att köpa verktygen som behövs men jävlar vad många olika sorter det finns.


Mitt vevparti heter "Shimano® TY-501® 48x38x28 170 mm"

borde dessa verktyg hjälpa mig att öppna upp vevlagret?
https://www.cykelkraft.se/verktyg-tl...r-alla-octalin
https://www.cykelkraft.se/verktyg-tl...owtechii-lager


Eller är jag helt ute och cyklar?
Låter som vevlagret. Har du kollat om kassetten behövs dras åt (du verkar tittat det mesta utom det)? Låter dock inte riktigt som det för du säger klickljud och det inte känns friktionsfritt när du trampar.

Hade samma problem förra sommaren. Det var vevlagret som var slitet. Hade cyklat 500 mil med min. Ganska lite för behöva byta vevlager var min första reaktion. Bara cyklat i bra väder. Väger dock 100 kg och lär bli stor kraft i pedalerna i backarna när jag står upp.

Lämnade på verkstad. Gick på 500 kr. Inte så farligt? Brukar laga det mesta själv men snabbgooglade vevlagerbyte, behövs en massa verktyg och verkade svårt. Gå till cykelverkstad så lär de vara glada och kontrollera om det är vevlagret. Kolla om du glapp i vevarmarna, det hade jag (ihop med knak och klickljud). När mekanikern kontrollerade cykeln kände han direkt att det gick trögt att trampa.

Senast redigerad av 1x0 den 2018-05-12 klockan 23:43.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 00:54   #8136
ådal
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Funderar på att snickra ihop en single speed, men är sugen på att ha bakåttramp på den med handbromsar istället.

Finns det någon engelsk beteckning för det?
ådal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 21:50   #8137
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av ådal Visa inlägg
Funderar på att snickra ihop en single speed, men är sugen på att ha bakåttramp på den med handbromsar istället.

Finns det någon engelsk beteckning för det?
Single speed har frihjul, fixed gear har inte.
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 11:55   #8138
ådal
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av unsuspected Visa inlägg
Single speed har frihjul, fixed gear har inte.
Jag antog att singlespeed hade fotbroms, då handbromsarna brukar vara borta. Men då var det ordet frihjul som jag hade misstolkat. Tack!
ådal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 00:21   #8139
Fredron
Det är oklart
 
Fredrons avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 981
Någon här som cyklar en liggcykel?
Jag börjar lite sugen på att skaffa en.
Fredron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-03, 17:03   #8140
ådal
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Håller på att renovera en gammal cykel. Den är smutsig som bara tusan kring ramen mellan vevarmarna och bakhjulet.

Vad tror ni om att lägga den delen av ramen i blöt och hoppas på att det löser upp sig lite?

Eller orsakar jag en massa ny rost ifall jag gör så?

Smutsen sitter hårt, har försökt med diverse avfettning/biltvättmedel men det händer inte supermycket.
ådal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-05, 15:35   #8141
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Hej
Tänkt skaffa en racer/landsvägscykel. Tänkte kolla här och tips mm.
Köpråd? Några märken att rikta in sig på eller äkta sig för? Annat att tänka på? Som ska finnas med osv? Pris klass?

Kommer använda den i tränings och motions syfte. Kanske inte dagligen (eller blir det så efter några turer kanske? Dsglig cykling) men kommer under säsong cykla en hel del. Ingen elit satsning eller nivå utan mer motionärs nivå så att säga.
Mvh
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-05, 20:35   #8142
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Är en kolfiber ram en god ide att leta efter eller funkar/duger en aluminium ram lika bra? Är en ganska stor pris skillnad mellan dessa material när det kommer till cyklar!
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-05, 22:03   #8143
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Aluminium är bra, kolfiber är helt onödigt på amatörnivå. Canyon är ett märke som jag varit mycket nöjd med.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-07, 20:37   #8144
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Någon/några här som har erfarenheter av Bianchi samt Nishiki?
Står mellan dessa två märken just nu. Bianchi INTERPEDIA vs Nishiki ER6.

Har varit nere och snackat lite på en av cykel affärerna här i stan. Får en lite schysst deal och bättre pris på hela köpet av cykel och lite tillbehör vid köp. Men osäker på just vilken cykel.
kanske till och med ska satsa på en billigare cykel, men känns som att dom 2-3000kr som tycks skilja mellan en lite billigare kan vara värt i längden och i stora hela!

Ni som kan lite, vad säger ni?
Mvh
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 07:24   #8145
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Står valet mellan bianci och nishiki faller lotten alltid på bianci, även om komponenterna skulle vara lite sämre. Helst en i celeste såklart.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)