Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Diskmedel i gjutjärnspanna?
Ja 24 21.62%
Nej 87 78.38%
Antal röster: 111. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-17, 19:04   #46
Kartoffelsalat
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 26
Det bär mig emot att rösta ja och styrka Aryts patologiska ego ytterligare men jag håller med Ett Orm här.
Kartoffelsalat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 19:04   #47
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Jag skrev ju att det _inte_ är en tyckefråga? Det där om 2-3 generationer från analfabetism var kanske lite väl snällt från mig..
Om vi hade röstat om "är 52! ett fruktansvärt stort tal?" och 80% hade sagt "nej, det är ju inte ens 100.." så hade det också varit fel.

Din klenod kostar några hundra kronor så det känns som lite missriktad gatekeeping..



Jag måste ha underskattat hur jävla svårt, fascinerande, och unikt det är med en gjutjärnspanna.
Delta mats står och vaktar grinden med sin 300 kronors köksattiralj (som alla familjer har minst en av), med händerna för öronen står han och skriker (mest för sig själv..) -"jag har rätt, jag har rätt, jag förtjänar att älskas, jag har rätt, det är inte mitt fel".

Faktaresistens grad 4.
Gissar att ni tror att två kondomer är sämre än en också DD och chemtrails, eller "att man levde till 30 på medeltiden", eller att Einstein misslyckades på matten (säkert en bra tröst dock!).
Fast nu är det du som har problem med läsförståelsen. Röstningen anger om man anser att gjutjärn ska diskas med diskmedel eller ej. Väldigt enkelt att förstå, men på något vis är det svårt för dig.
Du har underskattat hur lätt det är med en gjutjärnspanna snarare, såtillvida att man tar hand om den på rätt sätt. Jag har inte betalat en spänn för min panna. Din debattteknik är riktigt beklämmande och genomskinlig. Jag skriver mestadels för att reta upp dig, vilket jag tycks göra bra också
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 19:06   #48
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Ok. Om tar trär en plastpåse på tallriken, är det bara att dra av den o kasta när du ätit klart, och ställa in tallriken i skåpet igen.
Just plast försöker vi undvika på det här forumet men tanken var lockande. Kanske rent av vore mer prisvärt att börja med papptallrikar och engångsbestick istället för att behöva köra en maskin varannan dag. Finish Powerball Quantum Max är jävligt dyra, men alla andra disktabletter är värdelösa.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 19:35   #49
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Ok. Om tar trär en plastpåse på tallriken, är det bara att dra av den o kasta när du ätit klart, och ställa in tallriken i skåpet igen.
Då hindrar man ju också att plastbesticken repar porslinet (plast är konstgjort och en hemkunskapslärare sa att det repar porslin och porslin är väldigt dyrt).

Om ni inte håller med äger ni inte några tallrikar!!

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Fast nu är det du som har problem med läsförståelsen. Röstningen anger om man anser att gjutjärn ska diskas med diskmedel eller ej. Väldigt enkelt att förstå, men på något vis är det svårt för dig.
Du har underskattat hur lätt det är med en gjutjärnspanna snarare, såtillvida att man tar hand om den på rätt sätt. Jag har inte betalat en spänn för min panna. Din debattteknik är riktigt beklämmande och genomskinlig. Jag skriver mestadels för att reta upp dig, vilket jag tycks göra bra också
Något slags 4D-schack precis som ni Trumpetörer hävdar vid varje bakslag?
Är inte imponerad över att du äger en gjutjärnspanna - tror ärligt talat att nästan alla jag känner med familj har minst en.

Du verkar inte riktigt förstå omröstningen.

Senast redigerad av Aryt den 2018-05-17 klockan 19:39.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 19:46   #50
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Min erfarenhet är att en (väl inbränd) panna som diskas enbart med vatten funkar bra, men att en (väl inbränd) panna som diskas med diskmedel, och som alltid är helt ren, funkar ännu bättre.

Jag har använt diskmedel de senaste åren men tidigare när jag bara använde vatten så kunde maten ibland (men inte ofta) bränna fast lite, och ibland även ta lite smak från tidigare stekning (tex första pannkakan smakar fisk). Det verkar som att en helt ren panna (vilket man får om man diskar med diskmedel och vid behov en lite grövre borste) löser båda dessa "problem" (som dock är små ovanliga problem). Jag tycker mig också se att stekyta på biffar blir lite bättre, man kan steka ännu lite hårdare (högre värme) utan tendenser till att köttet bränns för mycket.

Att den inbrända ytan skulle försvinna av diskmedel och scotchborste har jag aldrig märkt av. Men jag brukar ändå ibland (typ nån gång i månaden) stryka ett tunnor lager rapsolja innan stekning och låta pannan gå varm.

Senast redigerad av Jocke67 den 2018-05-17 klockan 19:52.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 20:20   #51
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nej, du har inte förstått rätt om vad oxidation är.

Testa att pensla olja på en träplanka och låt det dra in under en kvart minuter, upprepa detta tills plankan inte suger åt sig olja längre. Torka av plankan med en trasa så det inte ligger en pöl olja på toppen. Låt plankan ligga i typ ett dygn så har den en hård (icke klibbig) ytan som är vattenfrånstötande. Detta är oxiderad olja.

Oljan är inte längre flytande.

Ytan är hård och det behövs ganska mycket gnuggande med scotchbrite och diskmedel får att få bort den.

Olja härsknar inte över natten, så det har definitivt inget med detta att göra. Dessutom luktar det inte illa.

Ifall det handlar om ett tjock lager stekos på köksluckor blir ju dessa rätt klibbiga, och det tror jag beror på att det varit för mycket fett så det inte fått chansen att härda. Dessutom kan detta fett säkert härskna, eftersom sådana fettlager ju inte uppstår över en natt, utan snarare tar det ett halvår.


Angående "Autoxidation och Polymerization som det står, ger inte samma slutprodukt.", så stod detta i alla fall inte i den text jag klippte ut från wikipedia...

Där står däremot att man hettar upp stekpannan för att få oljan att oxidera.

Dessutom står det att processen ovan är jämförbar med hur oljefärger härdar. Men att skillnaden är att den ena processen sker i rumstemperatur och den andra i stektemperatur.

Det står inget om att resultatet skulle vara särskilt annorlunda om processen sker i rumstemperatur jämfört med ugntemperatur.

Det är väl dock rimligt att tro att det kan vara nån skillnad i resultat, eftersom det verkar vara fler processer inblandade då man höjer temperaturen.

Jag ser dock inget i det utklippta som faktiskt uttryckligen säger att det är en helt annan process.

Det som står i artikeln är som sagt att man stoppar in stekpannor i ugnen för att de just ska oxideras. Och att denna process är analog med hur olja torkar i rumstemperatur. Så att oxidering är en stor del i "seasoning" verkar det som att de också tycker.

Så ifall du inte har nåt seriöst att komma med så lär jag nog fortsätta tro att det som sker med fettet i stekpannan på det stora hela är samma sak som när olja härdar på en bänksiva.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Oxidation

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polymerisation


Prova själv, det är mycket begärt jag vet det, olja in en järnren panna och låt det oxidera i rumstemperatur.
Olja in en annan om bränn in den på hög temp,över rykpunkten, och du kommer märka att vare sig processen eller resultatet blir lika.

Grejen är att den polymiserade ytan måste vara mättad med fett för att bli nonstick, det funkar inte på samma sätt som med teflon som är extremt "oporöst".
Lägger du en torrdiskad panna på max på plattan och lägger i något kommer det att bränna fast om det inte finns en hinna av fett som motverkar detta.

Gå till en loppis och köp en riktigt svart och göttig panna och försök få den ren med diskmeden och scotchbrigt - uppdatera och berätta hur det gick om 5 år.
Olika oljor och fetter uppför sig olika även om man gör samma sak med dem, du skulle väl inte olja in trallen med kallpressad olivolja extra virgin? Eller steka i danish oil för möbler?

Citat:
esta att pensla olja på en träplanka och låt det dra in under en kvart minuter, upprepa detta tills plankan inte suger åt sig olja längre. Torka av plankan med en trasa så det inte ligger en pöl olja på toppen. Låt plankan ligga i typ ett dygn så har den en hård (icke klibbig) ytan som är vattenfrånstötande. Detta är oxiderad olja.
Jag har provar väldigt många gånger - på mina skärbrädor. Det du beskriver är inte det som sker utan att trät helt enkelt bli nästan mättat med fett och då blir vattenavvisande( numer har jag iofs vax i också) eftersom olja är just vattenavvisande.

Fortätter du att dränka den i olja tills den är helt mättad. ) kommer den att förbli oljig och kladdig väldigt länge. Ju tjockare lager ju längre härdtid.
Det krävs mycket olja för det - väldigt mycket olja, hur mycket beror på träslaget. Tid tar det också eftersom viskositeten är hög jämfört med tex vatten, därför tar det ett tag innan allt absorberats och ytan är torr.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 20:25   #52
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Min erfarenhet är att en (väl inbränd) panna som diskas enbart med vatten funkar bra, men att en (väl inbränd) panna som diskas med diskmedel, och som alltid är helt ren, funkar ännu bättre.

Jag har använt diskmedel de senaste åren men tidigare när jag bara använde vatten så kunde maten ibland (men inte ofta) bränna fast lite, och ibland även ta lite smak från tidigare stekning (tex första pannkakan smakar fisk). Det verkar som att en helt ren panna (vilket man får om man diskar med diskmedel och vid behov en lite grövre borste) löser båda dessa "problem" (som dock är små ovanliga problem). Jag tycker mig också se att stekyta på biffar blir lite bättre, man kan steka ännu lite hårdare (högre värme) utan tendenser till att köttet bränns för mycket.

Att den inbrända ytan skulle försvinna av diskmedel och scotchborste har jag aldrig märkt av. Men jag brukar ändå ibland (typ nån gång i månaden) stryka ett tunnor lager rapsolja innan stekning och låta pannan gå varm.
ja det är bra att se till att panna är inoljad innan man värmer den så att oljan hinner gå ner och mätta porerna innan det är dags att fläska på s.a.s.
jag oljar alltid in pannan efter disk om jag använt medel.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 21:06   #53
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Oxidation

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polymerisation

Ja? Men har du verkligen läst vad jag skrivit här tidigare, och det jag länkade till? Det är alltså flera processer som sker då man ställer in pannan i ugnen för att få den där ytan. Inte enbart polymerisering. Exakt vilken av de processerna som är den allra viktigaste för stekpannor har då jag inte sett i nåt som vare sig du eller jag länkat. Det som verkar vara klart är väl i alla fall att det sker ett par olika sorters oxidation i stekpannan och detta hjälper till att härda oljan.

Prova själv, det är mycket begärt jag vet det, olja in en järnren panna och låt det oxidera i rumstemperatur.
Olja in en annan om bränn in den på hög temp,över rykpunkten, och du kommer märka att vare sig processen eller resultatet blir lika.

Ja. Tycker du på allvar att jag argumenterat för att det går lika bra att bara stryka på olja på en kall stekpanna för att få en hård yta?

Grejen är att den polymiserade ytan måste vara mättad med fett för att bli nonstick, det funkar inte på samma sätt som med teflon som är extremt "oporöst".
Lägger du en torrdiskad panna på max på plattan och lägger i något kommer det att bränna fast om det inte finns en hinna av fett som motverkar detta.

Återigen så borde du redan ha insett att jag håller helt med om detta. Jag har ju skrivit att jag har en gjutjärnspanna som är helt okej non-stick. Den funkar bättre att steka pannkakor i än min teflonpanna tex. Dvs den har rimligtvis ett fungerande lager av härdad olja. Mitt enda "problem" med denna panna är att jag ibland råkar diska bort i pricip hela denna hinna.

Gå till en loppis och köp en riktigt svart och göttig panna och försök få den ren med diskmeden och scotchbrigt - uppdatera och berätta hur det gick om 5 år.

Detta har jag redan gjort faktiskt, och är väl medveten om att det behövs stålull och hammarborr för att få bort de envisaste resterna i en sådan panna. Men jag har ju redan skrivit flera gånger att min stekpanna troligen inte har ett alls lika tjockt lager av härdat fett och det kanske är därför det är lättare att diska bort detta lager, etc jada jada.

Olika oljor och fetter uppför sig olika även om man gör samma sak med dem, du skulle väl inte olja in trallen med kallpressad olivolja extra virgin? Eller steka i danish oil för möbler?

Faktum är att morsan till mitt ex faktiskt brukade olja in sina köksbänkar med olivolja. Men visst beter de sig lite olika. Det tar olika lång tid för dem att oxidera och de tränger olika djupt ner i träet. Jag tror hon bara brukade smörja in dem med en liten liten aning olja och låta det tränga in helt.


Jag har provar väldigt många gånger - på mina skärbrädor. Det du beskriver är inte det som sker utan att trät helt enkelt bli nästan mättat med fett och då blir vattenavvisande( numer har jag iofs vax i också) eftersom olja är just vattenavvisande.

Vad är det jag skrivit som du tycker inte stämmer? Att oxidering inte är samma sak som härskning?

Fortätter du att dränka den i olja tills den är helt mättad. ) kommer den att förbli oljig och kladdig väldigt länge. Ju tjockare lager ju längre härdtid.

Precis vad jag också skrev.

Det krävs mycket olja för det - väldigt mycket olja, hur mycket beror på träslaget. Tid tar det också eftersom viskositeten är hög jämfört med tex vatten, därför tar det ett tag innan allt absorberats och ytan är torr.

En halvliter olja till ett köksbord kanske? Inga fantasimängder. Man penslar på flödigt och väntar några minuter och upprepar innan ytan börjar bli klibbig (då har den börjat oxidera/härda). Då torkar man av bordet så det inte är något tjockt lager olja på toppen. Ett dygn senare har man en hård yta på bordet. Känner man på ytan efter någon timme kommer den kännas klibbig dock. Så nånting är det som sker under det där dygnet.

Glömmer man att torka kommer man ha ett köksbord som är kletigt i flera månader. Det har jag gjort nån gång då jag oljat in altanen. Då har den varit klibbig fram till sensommaren i alla fall.

Denna process leder i alla fall fram till att oljan blir hård ifall det är en tillräckligt tunn hinna. Är det en tjockare hinna så kommer det dröja väääldigt länge innan det blir en hård yta och den kommer vara klibbig i evigheter. Vissa oljor kanske aldrig forma helt hårda ytor heller.
Se det fetade.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 21:07   #54
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Så vi har knappt 20% dumskallar som röstat i tråden. Det stämmer ungefär överens med verkligheten. Var femte människa man träffar är blåst. Eller har du någon länk som säger annat Tyra?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 21:11   #55
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Så vi har knappt 20% dumskallar som röstat i tråden. Det stämmer ungefär överens med verkligheten. Var femte människa man träffar är blåst. Eller har du någon länk som säger annat Tyra?
Kamma dig.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 21:14   #56
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Stålull & Yes tar bort det mesta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 21:22   #57
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Kamma dig.
Försöker bara få igång Aryt igen, hon är så bitsk av sig!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 21:50   #58
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg




Vi måste få klarhet i detta!
Någon här kan väl gå och fråga närmsta lokala kemiprofessorn på universitetet? Om ingen ställer upp så kan jag gå till mitt universitet där jag bor och fråga någon kemiprofessor eller någon professor i materiallära.

Varför ödsla tid på att filosofera som spårar ut (as usual on the internet) när man kan fråga experter som har spenderat 10-20 år av sina liv att studera något så att de kan svara på något som verkar så oklart för oss andra dödlingar?

Det är detta som gör BÖCKER (de som är fackgranskade) awesome: du kan lära dig något på några timmar som tog någon annan flera decennier att lära sig. Snacka om att spara tid!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 22:04   #59
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Någon här kan väl gå och fråga närmsta lokala kemiprofessorn på universitetet? Om ingen ställer upp så kan jag gå till mitt universitet där jag bor och fråga någon kemiprofessor eller någon professor i materiallära.

Varför ödsla tid på att filosofera som spårar ut (as usual on the internet) när man kan fråga experter som har spenderat 10-20 år av sina liv att studera något så att de kan svara på något som verkar så oklart för oss andra dödlingar?

Det är detta som gör BÖCKER (de som är fackgranskade) awesome: du kan lära dig något på några timmar som tog någon annan flera decennier att lära sig. Snacka om att spara tid!
Kör!
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 23:05   #60
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
https://sv.wikipedia.org/wiki/Oxidation

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polymerisation

Ja? Men har du verkligen läst vad jag skrivit här tidigare, och det jag länkade till? Det är alltså flera processer som sker då man ställer in pannan i ugnen för att få den där ytan. Inte enbart polymerisering. Exakt vilken av de processerna som är den allra viktigaste för stekpannor har då jag inte sett i nåt som vare sig du eller jag länkat. Det som verkar vara klart är väl i alla fall att det sker ett par olika sorters oxidation i stekpannan och detta hjälper till att härda oljan.

Prova själv, det är mycket begärt jag vet det, olja in en järnren panna och låt det oxidera i rumstemperatur.
Olja in en annan om bränn in den på hög temp,över rykpunkten, och du kommer märka att vare sig processen eller resultatet blir lika.

Ja. Tycker du på allvar att jag argumenterat för att det går lika bra att bara stryka på olja på en kall stekpanna för att få en hård yta?

Ja jag tolkade det som att du ansåg att det vara samma sak i slutänden.

Grejen är att den polymiserade ytan måste vara mättad med fett för att bli nonstick, det funkar inte på samma sätt som med teflon som är extremt "oporöst".
Lägger du en torrdiskad panna på max på plattan och lägger i något kommer det att bränna fast om det inte finns en hinna av fett som motverkar detta.

Återigen så borde du redan ha insett att jag håller helt med om detta. Jag har ju skrivit att jag har en gjutjärnspanna som är helt okej non-stick. Den funkar bättre att steka pannkakor i än min teflonpanna tex. Dvs den har rimligtvis ett fungerande lager av härdad olja. Mitt enda "problem" med denna panna är att jag ibland råkar diska bort i pricip hela denna hinna.

Har troligen mer med tjockleken i godset och mängden fett vid stekningen att göra än vilken ytbeläggning den har. Det är ju där gjutjärn triumferar, i att kunna hålla en hög/konstant värme.
Samt att man i teflonpannor normalt inte har lika mycket fett vid stekning.


Gå till en loppis och köp en riktigt svart och göttig panna och försök få den ren med diskmeden och scotchbrigt - uppdatera och berätta hur det gick om 5 år.

Detta har jag redan gjort faktiskt, och är väl medveten om att det behövs stålull och hammarborr för att få bort de envisaste resterna i en sådan panna. Men jag har ju redan skrivit flera gånger att min stekpanna troligen inte har ett alls lika tjockt lager av härdat fett och det kanske är därför det är lättare att diska bort detta lager, etc jada jada.

Jag tror det beror på att du inte har tillräckligt bra beläggning snarare än hur tjock den är. Ploymer av den typen löser sig inte i diskmedel helt enkelt.

Olika oljor och fetter uppför sig olika även om man gör samma sak med dem, du skulle väl inte olja in trallen med kallpressad olivolja extra virgin? Eller steka i danish oil för möbler?

Faktum är att morsan till mitt ex faktiskt brukade olja in sina köksbänkar med olivolja. Men visst beter de sig lite olika. Det tar olika lång tid för dem att oxidera och de tränger olika djupt ner i träet. Jag tror hon bara brukade smörja in dem med en liten liten aning olja och låta det tränga in helt.

Den källan kan jag inte annat än vika mig inför. Men jag skulle inte göra det, skulle använda paraffinolja eller liknade.


Jag har provar väldigt många gånger - på mina skärbrädor. Det du beskriver är inte det som sker utan att trät helt enkelt bli nästan mättat med fett och då blir vattenavvisande( numer har jag iofs vax i också) eftersom olja är just vattenavvisande.

Vad är det jag skrivit som du tycker inte stämmer? Att oxidering inte är samma sak som härskning?

Nej att oxidering inte är samma sak som ploymisering. Det stämmer inte.

Fortätter du att dränka den i olja tills den är helt mättad. ) kommer den att förbli oljig och kladdig väldigt länge. Ju tjockare lager ju längre härdtid.

Precis vad jag också skrev.

Det krävs mycket olja för det - väldigt mycket olja, hur mycket beror på träslaget. Tid tar det också eftersom viskositeten är hög jämfört med tex vatten, därför tar det ett tag innan allt absorberats och ytan är torr.

En halvliter olja till ett köksbord kanske? Inga fantasimängder. Man penslar på flödigt och väntar några minuter och upprepar innan ytan börjar bli klibbig (då har den börjat oxidera/härda). Då torkar man av bordet så det inte är något tjockt lager olja på toppen. Ett dygn senare har man en hård yta på bordet. Känner man på ytan efter någon timme kommer den kännas klibbig dock. Så nånting är det som sker under det där dygnet.

Glömmer man att torka kommer man ha ett köksbord som är kletigt i flera månader. Det har jag gjort nån gång då jag oljat in altanen. Då har den varit klibbig fram till sensommaren i alla fall.

Denna process leder i alla fall fram till att oljan blir hård ifall det är en tillräckligt tunn hinna. Är det en tjockare hinna så kommer det dröja väääldigt länge innan det blir en hård yta och den kommer vara klibbig i evigheter. Vissa oljor kanske aldrig forma helt hårda ytor heller.

Håller med.
Se det fetade.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)