Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Diskmedel i gjutjärnspanna?
Ja 24 21.62%
Nej 87 78.38%
Antal röster: 111. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-16, 22:22   #31
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Jag har testat längre period både med och utan diskmedel. Och jag tycker att det funkar absolut bäst med ordentlig rengöring med diskmedel och vidbehov ordentlig skrubb med scotchborste efter varje stekning. Smörjer oftast in med tunnt lager rapsolja.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 22:52   #32
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Okej. Då är ditt handhavande rätt likt mitt handhavande ändå. Jag har också bara diskmedel ibland, och då brukar jag ofta lyckas göra hela pannan "torr" i samma veva.

Då jag har brännt in min panna så har jag typiskt bara brännt in ett lager polymer, och inte flera som jag tolkat det som att du gjort.

Då skulle jag gissa att du "klarat" att använda diskmedel utan att få "torr" panna (som jag får) eftersom du har ett starkare lager polymer, och att du sedan använder pannan utan att diska med diskmedel ett par gånger innan nästa gång med diskmedel och då hinner ditt polymerlager byggas upp igen. Jag som däremot har ett tunnare lager polymer blir av med detta nästan på en gång då jag använder diskmedel. Kanske brukar jag behöva diska pannan ett par gånger med diskmedel innan jag har en torr panna.

Antingen är det på ovanstående sätt, eller så är det helt enkelt så att ett polymerlager som man fått genom att bränna in pannan en enda gång inte är ett fullgottpolymerlager, utan det behövs några fler gånger in i ugnen. Jag lyckas alltså diska bort min polymerhinna eftersom den inte är "fullständig".

Hursomhelst ska jag testa att bränna in pannan på nytt med tre-fyra tunna lager olja när jag råkar få ork, få se om det har nån effekt på diskmedelståligheten.

Stickspår (PS jag har rätt och du har fel )
Den borde vara fullständig efter att du använt pannan ett tag dock, så det är ganska märkligt om den skulle försvinna med lite diskmedel.
Ett gäng pannkakor så borde saken vara biff i princip.

Autoxidation och Polymerization som det står, ger inte samma slutprodukt.
Oxiderad olja är helt enkelt en härsken olja om jag förstått det rätt.
Polymiserad olja är nerbruten till polymer.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 02:56   #33
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Den borde vara fullständig efter att du använt pannan ett tag dock, så det är ganska märkligt om den skulle försvinna med lite diskmedel.
Ett gäng pannkakor så borde saken vara biff i princip.

Jaha, fast nu är det ju faktiskt så att det går att diska bort hinnan i min panna om man gnuggar ordentligt och kör med diskmedel. Eventuellt räcker det inte med en diskning, utan det kanske krävs ytterligare någon gång. Det törs jag inte svara på på rak arm. Men helt klart att det är möjligt i alla fall.

Autoxidation och Polymerization som det står, ger inte samma slutprodukt.
Oxiderad olja är helt enkelt en härsken olja om jag förstått det rätt.
Polymiserad olja är nerbruten till polymer.
Nej, du har inte förstått rätt om vad oxidation är.

Testa att pensla olja på en träplanka och låt det dra in under en kvart minuter, upprepa detta tills plankan inte suger åt sig olja längre. Torka av plankan med en trasa så det inte ligger en pöl olja på toppen. Låt plankan ligga i typ ett dygn så har den en hård (icke klibbig) ytan som är vattenfrånstötande. Detta är oxiderad olja.

Oljan är inte längre flytande.

Ytan är hård och det behövs ganska mycket gnuggande med scotchbrite och diskmedel får att få bort den.

Olja härsknar inte över natten, så det har definitivt inget med detta att göra. Dessutom luktar det inte illa.

Ifall det handlar om ett tjock lager stekos på köksluckor blir ju dessa rätt klibbiga, och det tror jag beror på att det varit för mycket fett så det inte fått chansen att härda. Dessutom kan detta fett säkert härskna, eftersom sådana fettlager ju inte uppstår över en natt, utan snarare tar det ett halvår.


Angående "Autoxidation och Polymerization som det står, ger inte samma slutprodukt.", så stod detta i alla fall inte i den text jag klippte ut från wikipedia...

Där står däremot att man hettar upp stekpannan för att få oljan att oxidera.

Dessutom står det att processen ovan är jämförbar med hur oljefärger härdar. Men att skillnaden är att den ena processen sker i rumstemperatur och den andra i stektemperatur.

Det står inget om att resultatet skulle vara särskilt annorlunda om processen sker i rumstemperatur jämfört med ugntemperatur.

Det är väl dock rimligt att tro att det kan vara nån skillnad i resultat, eftersom det verkar vara fler processer inblandade då man höjer temperaturen.

Jag ser dock inget i det utklippta som faktiskt uttryckligen säger att det är en helt annan process.

Det som står i artikeln är som sagt att man stoppar in stekpannor i ugnen för att de just ska oxideras. Och att denna process är analog med hur olja torkar i rumstemperatur. Så att oxidering är en stor del i "seasoning" verkar det som att de också tycker.

Så ifall du inte har nåt seriöst att komma med så lär jag nog fortsätta tro att det som sker med fettet i stekpannan på det stora hela är samma sak som när olja härdar på en bänksiva.

Citat:
The seasoned surface consists of a polymerized and plasticized coating.

The process of heating a pan to cause the oil to oxidize is analogous to the hardening of drying oil used in oil paints, or to varnish a painting. But whereas the curing of oils is the result of autoxidation at room temperature for a painting, for a pan, the thermoxidized oil undergoes a conversion into the hard surface of the seasoned pan at the high temperatures of cooking.

When oils or fats are heated in a pan, multiple degradation reactions occur, including: autoxidation, thermal oxidation, polymerization, and cyclization.[10][11] Often seasoning is uneven in a pan, and over time the distribution will spread to a whole pan. Heating the cookware (such as in a hot oven or on a stovetop) facilitates the oxidation of the iron; the fats and/or oils protect the metal from contact with the air during the reaction, which would cause rust to form. Some cast iron users advocate heating the pan slightly before applying the fat or oil to ensure that the pan is completely dry.[12][13]

The surface is hydrophobic, and oils or fats for cooking will spread evenly. The seasoned surface will deteriorate at the temperature where the polymers break down. This is not the same as the smoke point of the original oils and fats used to season the pan because those oils and fats are transformed into the plasticized surface. (This is analogous to how the smoke point for crude oil and plastic are different).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 14:23   #34
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Verkar som nej-sidan vann.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 15:00   #35
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Verkar som nej-sidan vann.
Självklart, bara några få vilsna stackare som inte förstår bättre.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 15:30   #36
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Verkar som nej-sidan vann.
Om man läser diskussion framkommer ju en viss .. intellektuell diskrepans mellan de båda grupperna. (Dock med en shout-out till svenbanan som har gjort ansträngningar för att bena upp och reflektera över problemet - kredd where kredd is dew!)
Sedan var det, som vi hade konstaterat, inte en tyckefråga ("Är blå eller gul finare?") utan mer än faktafråga ("0,999...... = 1")
Att den obildade massan som är två-tre generationer bort (i båda riktningarna?) från analfabetism och att bajsa på vägen.. det är synd om människan!

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Självklart, bara några få vilsna stackare som inte förstår bättre.
Din ovilja och oförmåga att ompröva din felaktiga förståelse av världen är lika oförvånande som sorglig.
Men jag fick en ny signatur iaf!

Senast redigerad av Aryt den 2018-05-17 klockan 15:31.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 15:38   #37
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Om man läser diskussion framkommer ju en viss .. intellektuell diskrepans mellan de båda grupperna. (Dock med en shout-out till svenbanan som har gjort ansträngningar för att bena upp och reflektera över problemet - kredd where kredd is dew!)
Sedan var det, som vi hade konstaterat, inte en tyckefråga ("Är blå eller gul finare?") utan mer än faktafråga ("0,999...... = 1")
Att den obildade massan som är två-tre generationer bort (i båda riktningarna?) från analfabetism och att bajsa på vägen.. det är synd om människan!



Din ovilja och oförmåga att ompröva din felaktiga förståelse av världen är lika oförvånande som sorglig.
Men jag fick en ny signatur iaf!

Till skillnad från dig äger jag faktiskt en gjutjärnspanna och har så gjort de senaste 20 åren. Lite varmvatten och en snabb skrubb med borsten är allt som behövts för att få den ren och fin.
Sen tolkar du svaren från omröstningen en smula fel, läs frågan igen. Det handlar inte om tycke.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 16:57   #38
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Aryt låter lite som internetbyggaren som påstår att man inte ska sänka stången hela vägen till bröstet, och delta mats är en gymråtta som bänkar 180.

Behöver gymråttan leta upp länkar på Internet för att veta hur man bänkar?! Don't think so.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 16:58   #39
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Till skillnad från dig äger jag faktiskt en gjutjärnspanna och har så gjort de senaste 20 åren. Lite varmvatten och en snabb skrubb med borsten är allt som behövts för att få den ren och fin.
Sen tolkar du svaren från omröstningen en smula fel, läs frågan igen. Det handlar inte om tycke.
Jag skrev ju att det _inte_ är en tyckefråga? Det där om 2-3 generationer från analfabetism var kanske lite väl snällt från mig..
Om vi hade röstat om "är 52! ett fruktansvärt stort tal?" och 80% hade sagt "nej, det är ju inte ens 100.." så hade det också varit fel.

Din klenod kostar några hundra kronor så det känns som lite missriktad gatekeeping..

Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Aryt låter lite som internetbyggaren som påstår att man inte ska sänka stången hela vägen till bröstet, och delta mats är en gymråtta som bänkar 180.

Behöver gymråttan leta upp länkar på Internet för att veta hur man bänkar?! Don't think so.
Jag måste ha underskattat hur jävla svårt, fascinerande, och unikt det är med en gjutjärnspanna.
Delta mats står och vaktar grinden med sin 300 kronors köksattiralj (som alla familjer har minst en av), med händerna för öronen står han och skriker (mest för sig själv..) -"jag har rätt, jag har rätt, jag förtjänar att älskas, jag har rätt, det är inte mitt fel".

Faktaresistens grad 4.
Gissar att ni tror att två kondomer är sämre än en också DD och chemtrails, eller "att man levde till 30 på medeltiden", eller att Einstein misslyckades på matten (säkert en bra tröst dock!).

Senast redigerad av Aryt den 2018-05-17 klockan 17:05.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 17:39   #40
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Palla stå vid spisen. Palla stekos. Palla onödig disk. In med skiten i ugnen bara så tillagar sig maten själv. Godare och enklare. Kan inte minnas när jag stekte något senast.

Och måste man mot all förmodan använda sin panna så rengör man den självklart med diskmedel, om inte annat så enbart för att jävlas med alla små amatörkockar som alltid ska vara vindsnabba med att poängtera att en gjutjärnspanna minsann inte får diskas med diskmedel, så fort en gjutjärnspanna ens kommer på tal eller plockas fram ur ett köksskåp.

"ÅH, HAR DU EN GJUTJERNSPANNAAH! DEN FÅR DU APPSOLUT INTE DISKA!"

Man får nästan lust att börja skrubba den med diskmedel och stålull framför ögonen på dom.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2018-05-17 klockan 17:46.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 17:57   #41
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Fast det som händer är ju det exakt omvända.

OMG EN GJUTJERNSPANNA DU MÅSTE HA DISKMEDEL ANNARS SKOLA DET HERSKNA FETET KONSUMERA ALLA VÅRS EXISTENS.

Typ. Gör hur tusan ni vill.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 18:07   #42
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Palla stå vid spisen. Palla stekos. Palla onödig disk. In med skiten i ugnen bara så tillagar sig maten själv. Godare och enklare. Kan inte minnas när jag stekte något senast.

Och måste man mot all förmodan använda sin panna så rengör man den självklart med diskmedel, om inte annat så enbart för att jävlas med alla små amatörkockar som alltid ska vara vindsnabba med att poängtera att en gjutjärnspanna minsann inte får diskas med diskmedel, så fort en gjutjärnspanna ens kommer på tal eller plockas fram ur ett köksskåp.

"ÅH, HAR DU EN GJUTJERNSPANNAAH! DEN FÅR DU APPSOLUT INTE DISKA!"

Man får nästan lust att börja skrubba den med diskmedel och stålull framför ögonen på dom.
Då har just exakt du behov av en gjutjärnspanna.

För du kan först bryna köttet i pannan, och sen ställa in den i ugnen, om du har en med metallhandtag, eller löstagbart.

Och om du låter bli diskmedel, så sköljer du bara av den med vatten sen. Plättlätt.

Senast redigerad av Starke75an den 2018-05-17 klockan 18:09.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 18:28   #43
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380

#triggervarning
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 18:50   #44
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Då har just exakt du behov av en gjutjärnspanna.

För du kan först bryna köttet i pannan, och sen ställa in den i ugnen, om du har en med metallhandtag, eller löstagbart.

Och om du låter bli diskmedel, så sköljer du bara av den med vatten sen. Plättlätt.
Har både en panna och en gryta i gjutjärn och grytan står i ugnen åtminstone årligen. Då med lock på. Det är så pass sällan dessa används att jag väljer att rengöra med diskmedel efteråt. Till vardags kör jag annars det mesta i ett foliepaket. Allt för att minimera handdisken.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 18:58   #45
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Ok. Om tar trär en plastpåse på tallriken, är det bara att dra av den o kasta när du ätit klart, och ställa in tallriken i skåpet igen.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)