Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-14, 13:14   #1
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Effekter av för lågt fettintag?

Frågan är ganska teoretiskt ställd, eftersom jag för egen del är ganska övertygad om att jag får i mig tillräckligt (även om jag inte räknar på det specifikt).

Däremot tänkte jag inför vårens kommande viktnedgång, vilken effekt ett för lågt fettintag får?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 14:15   #2
1684_
Registered User
 
1684_s avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 2 608
Förstoppning, "slitage" på inreorgan för de e väl dom som behöver fett, typ tarmar (därför förstoppning), hormonerlla fel eventuellt speciellt tjejer, sen vet jag inte vad de kan ske med träning å resultatmässigt men... Äh jag låter någon annan svara på detta
__________________
DM guld Diskuskastning 2005 * 5a av 25st 2005 Världsungdomsspelen F15 Diskus * DM guld Diskuskastning 2006 * DM guld Tyngdlyftning 2007 * U-SM guld Styrkelyft 2008 Kiruna * U-NM guld styrkelyft 2008 Norge

Sen försvann hon...
1684_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 14:28   #3
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Huvudsaken är att du får i dig dina EFA. Sen ifall du väljer en hög- eller lågfettskost är upp till dig. En smaksak helt enkelt.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 14:39   #4
Ramrod
Registered User
 
Ramrods avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Uppsala
Inlägg: 181
När jag gick på lågfettsdiet var jag konstant nerstämd.
Ramrod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 14:41   #5
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Hur länge gick du på den dieten?
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 14:44   #6
Antz
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 93
Viktigt för hjärnan?
Antz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 14:46   #7
Deep Thought
Registered User
 
Deep Thoughts avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 63
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Huvudsaken är att du får i dig dina EFA. Sen ifall du väljer en hög- eller lågfettskost är upp till dig. En smaksak helt enkelt.
Då det nödvändiga behovet av EFA handlar om några få gram per dag, antar jag att man märker av andra effekter av en lågfettkost långt innan man börjar bli sjuk av för lite EFA (kaninsvält).
Deep Thought är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 14:50   #8
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Citat:
Ursprungligen postat av Deep Thought Visa inlägg
Då det nödvändiga behovet av EFA handlar om några få gram per dag, antar jag att man märker av andra effekter av en lågfettkost långt innan man börjar bli sjuk av för lite EFA (kaninsvält).
Kaninsvält (proteinförgiftning) behöver inte bero på fettbrist, utan vitaminbrist, vilket kan undvikas via vitamintabletter och grönsaker.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 15:00   #9
Deep Thought
Registered User
 
Deep Thoughts avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 63
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Kaninsvält (proteinförgiftning) behöver inte bero på fettbrist, utan vitaminbrist, vilket kan undvikas via vitamintabletter och grönsaker.
Det har du nog alldeles rätt i. Tack. Stryk sista parentesen i mitt inlägg, och jag hoppas det blir mer korrekt.

Senast redigerad av Deep Thought den 2012-01-14 klockan 15:01.
Deep Thought är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 15:13   #10
Silencer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Örebro
Inlägg: 2 127
Jag körde under 35g fett över en månad. Inte något stort problem.
Silencer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 15:22   #11
mommy
Registered User
 
mommys avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 742
Som sagt, så länge du får i dig EFA (omega 3 & 6) är det lugnt. Fett behövs för upptag av de fettlösliga vitaminerna och antioxidanter, för att tillverka hormoner och reparera celler.
__________________

Böj: 75kg Bänk: 55kg Mark: 115kg
tjej, 168 cm/60 kg
mommy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 15:37   #12
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Alltså, som sagt. Frågan är teoretisk. Jag räknar inte specifikt på fett, men är alldeles övertygad om att jag får i mig mer än tillräckligt.

Dock ändå nyfiken så därför ställde jag frågan. Så återigen; Någon som känner till biverkningarna av för lågt fettintag?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 15:45   #13
Deep Thought
Registered User
 
Deep Thoughts avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 63
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Alltså, som sagt. Frågan är teoretisk. Jag räknar inte specifikt på fett, men är alldeles övertygad om att jag får i mig mer än tillräckligt.

Dock ändå nyfiken så därför ställde jag frågan. Så återigen; Någon som känner till biverkningarna av för lågt fettintag?
Jag skulle nog spinna vidare på mommys resonemang. Med ett väldigt lågt fettintag, men med adekvata mängder EFA, har du nog fortfarande en risk att få i dig för lite av de fettlösliga vitaminerna som ligger lösta de oraffinerade fetter vi äter genom en normal kost. Dvs fett är mer än bara fett.
Deep Thought är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 15:46   #14
mommy
Registered User
 
mommys avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 742
EFAD = Essentiell fettsyrabrist

"Clinical signs of EFAD include reduced brain and body weight, skin changes, infertility, loss of muscle tone, degenerative changes in kidneys, lungs and liver, increased susceptibility to infections and behavioural changes"

"EFAD and PEM have several clinical symptoms in common. A dry and scaly skin, hair loss, reduced growth rate, increased susceptibility to infections, shortened RBC survival, changes in the structure and function of organs like heart, liver and gastrointestinal tract, and transient impaired cognitive, visual and motor skill development can be observed both in EFAD and some forms of PEM [2, 10, 13, 14, 15, 29, 30, 31, 32 and 33]. It is obvious that a large range of nutritional deficiencies exists in severe malnutrition, which precludes pin pointing of the clinical symptoms to a single component. However, considering the role of EFA in membrane structure and in the biosynthesis of regulatory molecules such as prostaglandins (PG), leukotrienes and thromboxanes [2 and 8] it is tempting to speculate that the wide range of symptoms found in malnutrition could be at least partly be explained by EFAD."

Smit EN, Muskiet FA, Boersma ER. The possible role of essential fatty acids in the pathophysiology of malnutrition: a review. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2004 Oct;71(4):241-50
__________________

Böj: 75kg Bänk: 55kg Mark: 115kg
tjej, 168 cm/60 kg
mommy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 16:01   #15
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av mommy Visa inlägg
EFAD = Essentiell fettsyrabrist

"Clinical signs of EFAD include reduced brain and body weight, skin changes, infertility, loss of muscle tone, degenerative changes in kidneys, lungs and liver, increased susceptibility to infections and behavioural changes"

"EFAD and PEM have several clinical symptoms in common. A dry and scaly skin, hair loss, reduced growth rate, increased susceptibility to infections, shortened RBC survival, changes in the structure and function of organs like heart, liver and gastrointestinal tract, and transient impaired cognitive, visual and motor skill development can be observed both in EFAD and some forms of PEM [2, 10, 13, 14, 15, 29, 30, 31, 32 and 33]. It is obvious that a large range of nutritional deficiencies exists in severe malnutrition, which precludes pin pointing of the clinical symptoms to a single component. However, considering the role of EFA in membrane structure and in the biosynthesis of regulatory molecules such as prostaglandins (PG), leukotrienes and thromboxanes [2 and 8] it is tempting to speculate that the wide range of symptoms found in malnutrition could be at least partly be explained by EFAD."

Smit EN, Muskiet FA, Boersma ER. The possible role of essential fatty acids in the pathophysiology of malnutrition: a review. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2004 Oct;71(4):241-50
Tack!
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)