Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-03-12, 19:13   #16
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av Rockhard Visa inlägg
Vad är det för katt som man måste bada? Hade en katt som blev så gammal 17 eller 18 år men det fanns aldrig någon anledning att bada honom...
Katten har en tendens att få dreads i pälsen, han har egentligen för lång päls för att vara ute men det stoppar honom inte. Tvättar man honom med vatten då och då så slipper det bli tovor som han sliter loss, tror inte han vill bli nakenkatt.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-12, 19:21   #17
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Rockhard Visa inlägg
Vad är det för katt som man måste bada? Hade en katt som blev så gammal 17 eller 18 år men det fanns aldrig någon anledning att bada honom...
Min skrälle här brukar gå omkring med typ bajskakor hängandes i pälsen baktill ibland, han är så långhårig så han har svårt o hålla sig själv ren... så en dusch då och då skadar inte.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 14:27   #18
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Är denna helt säker för katter?



https://www.espree.com/store/pc/Clea...th-178p238.htm

Både förpackning och säljaren i djuraffären försäkrar om att det inte finns något i produkten som är giftigt, då den är till för just att tvätta katter, men kan det verkligen vara bra för katten att den får i sig lite av följande ingredienser (man ska torka med handduk står det, men allt försvinner väl inte) när den slickar sin egna päls efteråt?

Organic Aloe Vera (hydrator), Dimethiconol, Coconut Based Cleansers (plant derived), Preservative, Tocopheryl Acetate (Vitamin E), Panthenol (conditioner), Jojoba (moisturizer), Horsetail, Lemongrass, Rosemary Extract Hydrolyzed Oat Protein

Senast redigerad av xan den 2018-05-19 klockan 14:28.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 17:31   #19
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Hur du tvättar din katt
Gör först en grundlig rengörning av toaletten.
Tillsätt nödvändig mängd schampo i toavattnet och fäll upp locket.
Håll i katten och lugna honom medan du bär honom fram och tillbaka i badrummet.
I en mjuk rörelse släpper du ner katten i toaletten och stänger locket (du kanske måste stå på locket så att han inte kan rymma).
VARNING: Stå inte för nära kanten eftersom hans klor kommer att stickas ut och leta efter något att ta tag i.
Spola 3-4 ggr. Detta blir som en högtryckstvätt med sköljning, vilken jag funnit vara mycket effektiv.
Se till att någon öppnar ytterdörren och se till att ingen kommer mellan toaletten och ytterdörren.
Stå så långt bakom toaletten du kan, lyft sedan locket. Den nu rena katten kommer att hoppa ur toaletten som en raket och springa ut för att torka.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 17:49   #20
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Hur du tvättar din katt
Gör först en grundlig rengörning av toaletten.
Tillsätt nödvändig mängd schampo i toavattnet och fäll upp locket.
Håll i katten och lugna honom medan du bär honom fram och tillbaka i badrummet.
I en mjuk rörelse släpper du ner katten i toaletten och stänger locket (du kanske måste stå på locket så att han inte kan rymma).
VARNING: Stå inte för nära kanten eftersom hans klor kommer att stickas ut och leta efter något att ta tag i.
Spola 3-4 ggr. Detta blir som en högtryckstvätt med sköljning, vilken jag funnit vara mycket effektiv.
Se till att någon öppnar ytterdörren och se till att ingen kommer mellan toaletten och ytterdörren.
Stå så långt bakom toaletten du kan, lyft sedan locket. Den nu rena katten kommer att hoppa ur toaletten som en raket och springa ut för att torka.
Tack för hjälpen..
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 19:02   #21
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Hur du dränker din katt.
Du har missuppfattat det hela, det är så man tvättar guldfiskar.


On topic: Alla vet att katter är magiskt självrengörande, likt gjutjärnspannor. Om du tillsätter diskmedel så försvinner den ingrodda "fetthinnan" och katten förstörs & förblir obrukbar för framtida bruk.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 19:51   #22
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag brukar bara tvätta tassarna på kattskrället då han lerat ner sig alldeles hopplöst mycket. Det brukar funka rätt bra i handfatet med vattnet rinnande rätt långsamt. Spolar vattnet för fort blir katten nervig.

Jag håller bara i katten under ena armen och tar tag om en tass åt gången och håller in den under kranen och krafsar runt lite mellan tårna. Baktassarna är lite knepigare eftersom kissen gärna spjärnar emot med framtassarna mot handfatskanten.

Han brukar börja jama ömligt när man gjort typ tre tassar. Men han blir inte hysterisk och sprattlar och rafsar eller försöker rivas eller så. När man är klar och släpper ner han på en handduk så kutar han inte iväg i hundraåttio heller, utan går med på att torka tassarna lite. Så han har nog inte jättemycket emot det hela, även om han gnäller rätt ömkligt mot slutet av tvätten.

Har aldrig försökt duscha katten, förutom på sommaren med vattenslangen då man vattnat blommorna och katten kommer för nära. Då kan det vara roligt att duscha hanom lite.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 18:57   #23
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Behöver inte ens hålla i mitt skrälle längre. Bara säger åt honom att stå kvar och vänta tills han är färdigduschad.

Xan; jag kör också med schampo för just katter. Skölj ur pälsen rikligt bara.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 19:13   #24
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Behöver inte ens hålla i mitt skrälle längre. Bara säger åt honom att stå kvar och vänta tills han är färdigduschad.
Är han så gammal?

Jag har inte någonsin duschat katterna.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 20:09   #25
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg


On topic: Alla vet att katter är magiskt självrengörande, likt gjutjärnspannor. Om du tillsätter diskmedel så försvinner den ingrodda "fetthinnan" och katten förstörs & förblir obrukbar för framtida bruk.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 21:21   #26
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg

On topic: Alla vet att katter är magiskt självrengörande, likt gjutjärnspannor. Om du tillsätter diskmedel så försvinner den ingrodda "fetthinnan" och katten förstörs & förblir obrukbar för framtida bruk.
Sista formuleringen förstörde allt (upprepning "för" och "bruk"), annars hade jag skrattat högt. 8/10

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Xan; jag kör också med schampo för just katter. Skölj ur pälsen rikligt bara.
Vilken använder du? Vettefan om de ingredienser som finns i min ens gör någon skillnad jämfört med att bara spraya med vatten?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 09:20   #27
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Är han så gammal?

Jag har inte någonsin duschat katterna.
Han är bara väluppfostrad och lydig

Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Vilken använder du? Vettefan om de ingredienser som finns i min ens gör någon skillnad jämfört med att bara spraya med vatten?
Jag använder "riktigt" schampo, Vitakrafts kattschampo. Typ tvål + olja i bara. Han slickar ju ren pälsen efteråt oavsett så nyttjar det mest för att lättare få ut skit som fastnat.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 16:07   #28
bigmuscleman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 0
Det är hopplöst att duscha katter och oftast blir det mer en brottningsmatch än grooming. Själv brukar jag bara duscha min katt 1-2 gånger om året. Mer än så behövs faktiskt inte (katter än generellt väldigt rena djur).

Men ett tips är att lägga katten i ett djupt badkar och bara duscha av den med lätt tryck. Typ som när det regnar. Men duscha aldrig huvudet. Dom får panik.
bigmuscleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 16:48   #29
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av bigmuscleman Visa inlägg
Det är hopplöst att duscha katter och oftast blir det mer en brottningsmatch än grooming. Själv brukar jag bara duscha min katt 1-2 gånger om året. Mer än så behövs faktiskt inte (katter än generellt väldigt rena djur).

Men ett tips är att lägga katten i ett djupt badkar och bara duscha av den med lätt tryck. Typ som när det regnar. Men duscha aldrig huvudet. Dom får panik.
Haha kattschampoo som sagt..
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-26, 12:47   #30
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Från dagens insats;

https://www.facebook.com/sune.lindqu...2143597515917/

Snubben som kommer med kånkelbär som present titt som tätt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)