Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-07-19, 18:21   #151
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av Jacky Visa inlägg
Känns som att IF kan vara svårt för människor som ibland tränar på morgonen och ibland på kvällen.

Om personen alltid tränar på em kan ju maten ätas t ex från 16.00 och se till att rätt kost slinker ner för återhämning...därefter bli det fastetid ca 16 tim..osv osv...

Om personen tränar eftermiddag 2 dagar i veckan och förmiddag 2 dagar i veckan då kan han/hon ju inte trycka i sig tillräckligt för återhämtning efter ett morgonpass (ex 9.00) om träning har skett på em dagen innan (ätit ca 16.00-00.00 och planerad fasta i 16 tim). Om ätning sker efter morgonpasset så blir det ju inte 16 timmars fasta utan bara ca 9 timmar.
Typ: ben på kvällen, armar och mage morgonen efter...

Känns som att IF bara passar personer som tränar ungefär samma tid på dagen....har jag fel eller har jag missat nått?

Ja. Som jag har påpekat innan anpassar jag upplägget till individen och är mindre strikt på fasteperioden då morgonträning sker. Exempel finns tidigare i tråden.
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 18:43   #152
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag tycker att z_bumbi har bra referensramar. Hela tanken med en diet för att maximera proteinsyntesen BORDE vara att utnyttja syntesen till något användbart...i vårat fall på Kolozzeum till muskelmassa.

Fysisk aktivitet och muskelmassa kostar energi och jag kan mycket väl tänka mig att
4 000 - 4 500 kcal är ett måste för en tiger på gymmet som är allmänt aktiv på dagarna.

Du låter här som en typisk, inskränkt byggare i någon spökskriven artikel från Flex Magazine. Att du försöker försvara Z_Bumbi som gjorde ett idiotiskt uttalande är absurt. Kan du ge mig ett exempel på "tigrar på gymmet" som måste äta 4500-5000 kcal? Anser du att detta kan generaliseras till att gälla något annat än en liten minoritet av populationen tränande? När du syftar på att han har "bra referensramar", menar du då av hans egen gedigna erfarenhet av träning? Eller av att ha suttit och läst träningsjournaler på bodybuilding.com?

Citat:
Kanske fungerar upplägget för konvalesens efter månader i sjuksängen eller för att maximera immunförsvaret men för de flesta så är just de sakerna inte intressanta.

Utveckla gärna det här. Jag vill inte stämpla dig som en idiot utan ett klargörande, då dina poster överlag är vettiga och intressanta. Nu har du gjort två absurda uttalanden i en post, vilket jag finner märkligt.

Jag skulle först rekommendera att du läser upplägget på min blogg. Jag vill sedan ha din åsikt om vilka problem du ser med upplägget, och hur det kommer sig att flertalet personer har fått väldigt bra resultat trots okonventionella måltidsmönster.
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 18:50   #153
Andreas Guiance
Tyngre
 
Andreas Guiances avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 646
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Undrar hur många här inne som kommer upp i de kcal-nivåerna? Blir nog en grisbulk för majoriteten.
Jag vet att jag hade blivit smällfet på en månad på de nivåerna; jag antar att jag tränar för lite
Andreas Guiance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 19:00   #154
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas Guiance Visa inlägg
Jag vet att jag hade blivit smällfet på en månad på de nivåerna; jag antar att jag tränar för lite

Du är inte en tiger på gymet. Du är en tibetansk lama kanske?
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 19:02   #155
Andreas Guiance
Tyngre
 
Andreas Guiances avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 646
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du är inte en tiger på gymet. Du är en tibetansk lama kanske?
Haha ja något sånt...spanskt gödsvin skulle jag själv vilja kalla mig men ja
Andreas Guiance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 19:08   #156
JohnRick
Registered User
 
JohnRicks avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Södra Sverige (äntligen ute ur @#!¤@&! Lund och inne i Malmö)
Inlägg: 1 188
Även om IF säkert har sina fördelar, hade jag gärna provat ABCDE-dieten först. Hur mycket man bör lyssna på Torbjörn låter jag dock vara osagt:

http://www.musclemedia.com/training/abcde/v58_abc1.asp
JohnRick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 19:13   #157
Jacky
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 912
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Ja. Som jag har påpekat innan anpassar jag upplägget till individen och är mindre strikt på fasteperioden då morgonträning sker. Exempel finns tidigare i tråden.
Aha, ok...missade det...bra info!
Jacky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 20:06   #158
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Hmm...var inte meningen med periodisk fasta att hålla proteinsyntesen uppe på en hög nivå ? Att proteinsyntesen trubbades av och sjönk ifall det hela tiden kom ny energi och nytt protein ut i blodet ?

Antingen är jag inskränkt eller så har jag missat något grundläggande.

För mig och mina referensramar är inte 4 000 - 4 500 kcal överdrivet mycket för en som träna och är aktiv. Därför skrev jag tiger på gymmet.

Vilka behöver en ökad proteinsyntes ? Personer som förlorat stor kroppsmassa pga skador eller inaktivitet. Men visst, ökning av tillverkningen av antikroppar var kanske en överdrift .




Sedan läser jag inte amerikanska muskelartiklar. Det är svårt att överföra dem på svenska förhållanden.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 13:22   #159
dessbee
Registered User
 
dessbees avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 192
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
När blir fastan negativ för träningen, välmåendet och allt sånt?
Finns nog inga studier på det som kan ge ett entydigt svar, eftersom de flesta IF-studier inte handlar om träning.
Har provat att vattenfasta sju dygn och kan inte påstå att det var välgörande ...snarare nedbrytande
Man blir stundom extremt matt av lågt blodsocker samt sover dåligt pga höga kortisolnivåer.

Generellt borde fastan vara kortare ju mer man tränar, eftersom det blir svårare att få i sig tillräckligt med kalorier annars.
Det enklaste är att placera intensiv/hård träning i anslutning till ätperioden så man kan få i sig kolhydrater.
I slutändan känner man nog bäst själv hur lång fastan bör vara.
dessbee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 01:01   #160
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Hmm...var inte meningen med periodisk fasta att hålla proteinsyntesen uppe på en hög nivå ? Att proteinsyntesen trubbades av och sjönk ifall det hela tiden kom ny energi och nytt protein ut i blodet ?

Jag vet inte var du har fått detta ifrån.

Vi upplyste dig tidigt i tråden om fördelarna. Bortsett från fysiologiska fördelar finns det även psykologiska/kognitiva sådana.


Citat:
Antingen är jag inskränkt eller så har jag missat något grundläggande.

Du verkar okunnig om ämnet och har inte visat något intresse för informationen i tråden. Detta är intrycket du har förmedlat hittills. Överraskande med tanke på tidigare högkvalitativa och informativa inlägg.


Citat:
För mig och mina referensramar är inte 4 000 - 4 500 kcal överdrivet mycket för en som träna och är aktiv. Därför skrev jag tiger på gymmet.

Det går inte att applicera till majoriteten här som, jag spekulerar, inte är intresserade av att lägga på sig en hel del fettmassa. Det var tal om 4500-5000 kcal, och jag finner det hela mycket lustigt med tanke på den ursprunglige postarens/moderatorns träningsbakgrund.


Citat:
Vilka behöver en ökad proteinsyntes ? Personer som förlorat stor kroppsmassa pga skador eller inaktivitet. Men visst, ökning av tillverkningen av antikroppar var kanske en överdrift .

Utveckla gärna det här och hänvisa till referenser.


Citat:
Sedan läser jag inte amerikanska muskelartiklar. Det är svårt att överföra dem på svenska förhållanden.

Exakt. Precis lika verklighetsförankrade som en viss moderators påstående att folk som tränat ett tag, "med resultat", behöver 4500-5000 kcal per dag.
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 02:44   #161
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Tänkte bara lägga in mina 5 öre så här på nattkvisten.
För det första är det inte en ny metod, t.ex The Warrior Diet bygger på liknande principer (http://www.warriordiet.com/) fast det är väl först nu man har påvisat positiva effekter genom studier.
Vad som är intressant med specifikt intermittant fasting (äta dubbelt en dag, inget nästa) är dock att det sannolikt har föryngrande effekter hos människor - hos möss och, om jag inte minns fel, apor så har det visat sig ha t.o.m. bättre effekter än CRON, calorie restriction with optimal nutrition, vilket har visat kunna åstadkomma en ökning av livslängden med upp till 40% samt signifikant mindre åldersrelaterade sjukdomar.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 07:12   #162
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Tvärtom, jag är mycket intresserad av ämnet.

Jag har själv inte berört psykologiska/kognitiva fördelar men givetvis läst att du poängterar dessa Granmaster. Jag inte tillfört någon fakta i denna tråd. Däremot ett antal frågor eftersom jag är intresserad av ämnet. Hade någon varit snäll så skulle den kunnat påtala att jag var ute och cyklade i post 22 inan ämnet kom tillbaka i post 132.

Angående proteinsyntesen står det redan i post 7 att försökspersonerna ökade i muskelmassa. I post 132 står det att lean body mass ökade. Jag trodde i min enfald att detta var det primära. Att förbättra blodfetterna och kroppsvikt går att göra på måna sätt. Att använda färre måltider för att slå två flugor i en smäll trodde jag var målet


Jag ser massor av exempel där en ökad proteinsyntes är något att sträva mot. Alla är där personer efter skador kan komma tillbaka. Vad skulle vi inte spara i kronor och ören för varje dygn som patienter lämnat sjuksängen och kommit tillbaka till arbetslivet ? Jag kan tänka mig att de flesta SOU som behandlar sjukvårdens ekonomi tar upp detta om förkortade behandlingstider.


Kvar står siffrorna kring, 4 500 - 5 000 kcal som z_bumbi skrev och de 4 000 - 4 500 kcal som jag skrev. Hur som helst fick vi på fingrarna båda två
Jag tror att de finns fler som förbränner den mängden energi.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.

Senast redigerad av Sverker den 2007-07-21 klockan 07:15.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 08:30   #163
Jacky
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 912
Inte så svårt att komma upp i 5000 kcal med IF.
14.00 500 kcal före träning
16.00 Mål1 - 100g nötter (600kcal), 200g okokt pasta/ris (700 kcal), 0,5 dl olivolja (400 kcal), 350g ärtor (200kcal), totalt: 1900kcal
18.00 Mål2 - liknande ovanstående, totalt: 1900 kcal
20.00 Mål3 - 1 stor burk keso (350 kcal) + torkad frukt + nötter, totalt: 1000 kcal..

osv...
Bara att välja riktigt näringstät mat ju!
Man kan ju dessutom klämma ett par bananer under passet...
Nötter, oliv/rapsolja, makrill/lax & bröd är ju perfekt för att komma upp i kcal utan att fylla magen alltför mycket...
Jacky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 10:11   #164
Sir Klabbe
Banned User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 320
Hmm, hur blir det om man kör IF 1/23 istället?
Någon negativ fysisk effekt?
Sir Klabbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 10:22   #165
Beefcake!
Registered User
 
Beefcake!s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Klabbe Visa inlägg
Hmm, hur blir det om man kör IF 1/23 istället?
Någon negativ fysisk effekt?
Menar du fasta i en timme och äta i 23..?
__________________
This donut has purple in the middle, purple is a fruit.
Beefcake! är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)