Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-10-20, 19:05   #9001
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
jag har en högst medioker lön på 30 brutto och investerar runt 8k i månaden. Förhoppningsvis så ökar lönen med 7-8k snart.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-20, 19:07   #9002
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag är helt på din linje matti. Jag är likadan, jag lägger pengarna där de gör nytta. Mina huvudintressen och sådant som skapar energi och är bra för hälsan. Allt annat är ointressant för mig. Har alltid sparat massor och har inte ökat mina utgifter när jag ökat i lön osv.

Jag kan exempelvis lägga ordentliga summor på vandringsgrejer för det är ett stort intresse, men där vet jag att de håller länge och gör stor nytta.
På samma sätt har jag inga problem att lägga 20,000 vartannat år på datorgrejer som är mitt andra intresse, men det är ju mindre än vad folk lägger på fika på ett halvår. Slentrianmässig konsumtion över hela brädet är något jag ogillar starkt. Men det verkar väl vara vad vår ekonomi bygger på så det är väl bra att några gör det kanske ...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-20, 19:18   #9003
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
jag har en högst medioker lön på 30 brutto och investerar runt 8k i månaden. Förhoppningsvis så ökar lönen med 7-8k snart.
Riktigt bra sparande! Det är ju som sagt svårt att gå lägre än en viss nivå, för mig är det runt 10 000 kr i månaden. Skulle jag inte haft två katter som kostar ca 1500 kr i månaden i försäkringar, mat och kattsand etc så klart man kunde få ner kostnaden mer men runt 12 - 15 000 kr i månaden så gör jag egentligen precis det jag vill.

Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag är helt på din linje matti. Jag är likadan, jag lägger pengarna där de gör nytta. Mina huvudintressen och sådant som skapar energi och är bra för hälsan. Allt annat är ointressant för mig. Har alltid sparat massor och har inte ökat mina utgifter när jag ökat i lön osv.

Jag kan exempelvis lägga ordentliga summor på vandringsgrejer för det är ett stort intresse, men där vet jag att de håller länge och gör stor nytta.
På samma sätt har jag inga problem att lägga 20,000 vartannat år på datorgrejer som är mitt andra intresse, men det är ju mindre än vad folk lägger på fika på ett halvår. Slentrianmässig konsumtion över hela brädet är något jag ogillar starkt. Men det verkar väl vara vad vår ekonomi bygger på så det är väl bra att några gör det kanske ...
Gött att jag inte är själv. Exakt så tänker jag, som du skriver, att man lägger pengar på det som man tycker är viktigt och ger mig något mer än t.ex. en kaffe latte på stan för 50 kr. Jag är också datorintresserad och när jag väl köper så får det kosta en hel del utan att jag tänker så mycket på priset. Dock jämför jag alltid och skulle inte lägga dubbelt pris för att få 15 % mer prestanda, då köper jag hellre näst bästa grafikkortet istället.

Jag tränar BJJ och MMA 4 - 5 pass i veckan, vilket gör att mycket tid går åt just till detta. Träning är ju typ det billigaste man kan göra, betalar 1 500 kr per år för detta. Självklart fungerar samhället så att vi måste konsumera så jag är glad att andra handlar men jag är fortfarande imponerad hur den genomsnittliga svensken inte klarar av privatekonomi..

Det är därför jag alltid tycker det är viktigt att föra in i slutet av månaden vart pengarna har gått, inte för att jag följer någon budget eller något, utan för jag gillar att ha koll och jag tycker det är roligt med statistik och diagram Jag har i princip samma utgifter nu som när jag pluggade, då klarade jag mig på 9 500 kr i månaden ungefär. Skillnaden är att inkomsten gått från 9 500 kr till runt 48 000 kr. Det absolut bästa tipset jag kan ge är precis det du skriver ovan, att inte öka utgifterna bara för inkomsterna ökar.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-20, 19:24   #9004
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Det absolut bästa tipset jag kan ge är precis det du skriver ovan, att inte öka utgifterna bara för inkomsterna ökar.
Hear hear! Bra sagt.

Många lever paycheck-to-paycheck även med chefslöner för att de ökar utgifterna i jämna steg med inkomsterna. Undvik fällan!
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-20, 20:23   #9005
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Högre lön - högre skuldkvot säger statistik.

Kan man bära med sig ett digert sparande i karriären så går det av sig själv med tiden

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-20, 20:49   #9006
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Vi kör fortfarande omkring i två bilar som är från 2004 och 2006, samtidigt som vi har bekanta som har kanske hälften av våra inkomster som sitter på två nyinköpta bilar, och undrar vart pengarna tagit vägen. Sen är det alltid samma strul med att jaga pengar om pengar behövs akut till något, typ kylvaror eller liknande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-20, 21:26   #9007
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Hear hear! Bra sagt.

Många lever paycheck-to-paycheck även med chefslöner för att de ökar utgifterna i jämna steg med inkomsterna. Undvik fällan!
Min brorsa är sån. Han hade kunnat ha en helt obscen månadslön eller en låg. Sista veckan innan lön är pengarna alltid slut ändå.

Han får inte låna längre, och frågar inte längre, men det var kanske 18-20:e varje månad ett tag så kunde jag förvänta mig ett samtal om att det var kris och det saknades pengar till x eller y. Med HALVA hans månadslön räknade han med att jag skulle täcka upp.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-20, 22:26   #9008
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Min brorsa är sån. Han hade kunnat ha en helt obscen månadslön eller en låg. Sista veckan innan lön är pengarna alltid slut ändå.

Han får inte låna längre, och frågar inte längre, men det var kanske 18-20:e varje månad ett tag så kunde jag förvänta mig ett samtal om att det var kris och det saknades pengar till x eller y. Med HALVA hans månadslön räknade han med att jag skulle täcka upp.
Bra att du satte stopp. Tyvärr är det många som sitter i denna fällan och "han är min bror, pappa eller what ever". Räddar man dom ur problemet så kommer det fortsätta för "det fungerar ju". Har ett par liknande personer runt mig och fick frågan om jag kunde hjälpa en. Jag sa att han skulle gå in på sin internetbank och bara räkna ihop allt han köpt under en månad och se var pengarna tar vägen. Fick till svar att det var för jobbigt, min hjälp tog slut där. Precis som när det handlar om att hjälpa någon med att gå ner i vikt så vill dom inte räkna kalorier för att faktiskt se var allt försvinner. Självklart kan man hjälpa någon men att det ska bli ett system är fel, då tror jag inte man hjälper till i det stora hela. Så cred till dig! De är ju faktiskt vuxna..

Det är som när någon frågar "vad skulle du göra om du vann x miljoner? Hur skulle ditt liv förändrats?" mitt svar blir att det skulle nog sett likadant ut som nu men mer pengar investerat haha. Så jag tycker jag har det jag vill, just nu. Skön känsla faktiskt.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 00:05   #9009
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Jag kanner igen mig sjalv valdigt mycket i Fred's och matti's tankebanor har, forutom Fred's kunskap om investeringar som jag icke besitter

For prylar och inkop handlar det mer om princip an allt annat, jag sitter ocksa och jamfor priser pa olika butiker och hemsidor + all hemlaxa runtomkring innan jag bestammer mig. Mest for att vara helt saker pa det ar bang for the buck och att prylen ar "den senaste". Oftast gar forskandet sa pass langt sa att det ligger for nara inpa en ny version sa man gar och vantar pa den nya modellen istallet

Sony's nya noise cancelling ar ett exempel, jag kommer formodligen kopa WH1000XM4 runt jul och da borjade jag redan satta mig in i noise cancelling varlden nar Bose QC35II och Sony WH1000XM3 var heta

Klader bryr jag mig inte alls om, ett plagg for £50 och uppat existerar inte i min varld, aktiviteter och prylar som inte ligger i mitt intresse brukar jag vara valdigt sparsam med, klockor daremot gillar jag och dar kan jag tanka mig spendera lite mer
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 08:31   #9010
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Om du vill vara riktig "snål" så väntar du på black friday o plockar upp ett par XM3. Eftersom dom kommer sälja otroligt billigt misstänker jag nu när XM4 är ute. Däremot kan det helt klart vara värt att spendera lite extra om man vill åt dom nya funktionerna som finns i XM4 såklart.

Men största problemet jag ser bland dom som inte lyckas spara något är att dom försöker spara i slutet av månaden när det inte finns några pengar kvar istället för att ha automatiska sparningar som sker direkt när lönen kommer in.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 09:05   #9011
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Jag har fört sedan 2013 med varje krona varje månad Riktigt kul att se tillbaka på vad man har för standard. Jag lever väl ganska snålt men jag köper det jag vill när jag vill. Sparar ca 20 000 kr i månaden i snitt. Nu köpte jag nya hörlurar för mina andra slutade fungera, logitech g pro x för ca 900 kr. Innan dess köpte jag en enhjuling i somras men annars blir det sällan så "dyra" köp. Har både hus och barn så alla som kommer skriva "vänta bara tills du skaffar bostad eller barn" undanbeds haha

Vill någon följa min ekonomiska resa så har jag instagram, EkonomiDoktorn där jag spaltar upp mina investeringar varje månad oftast
Bra jobbat att lägga undan 20k i månaden. Vad är planen att göra med alla pengarna du lägger på hög? Ta tidig pension? Skämma bort barnen? Resor? Eller ta ni av pengarna emellanåt och köper saker?
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 09:14   #9012
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg

Men största problemet jag ser bland dom som inte lyckas spara något är att dom försöker spara i slutet av månaden när det inte finns några pengar kvar istället för att ha automatiska sparningar som sker direkt när lönen kommer in.
Jo precis. Vi har en budget och där bestäms hur mycket "fickpengar" man får och det är bara att spara ihop om man vill ha något, även om man skulle kunna köpa det direkt om man räkna med hela lönen. Sparandet är inte optional.

Exempelvis listar vi alla räkningar och utgifter och sparandet, det som blir "över" blir fickpengar, ibland kan det vara mer, ibland mindre. Men vi har ingen extrem nivå på något tycker jag, vi sparar ungefär 20% som minst av inkomsterna, blandat i diverse buffert och långsiktiga sparanden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 10:51   #9013
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Sparar ca 20 000 kr i månaden i snitt.
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
jag har en högst medioker lön på 30 brutto och investerar runt 8k i månaden.snart.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
vi sparar ungefär 20% som minst av inkomsterna, blandat i diverse buffert och långsiktiga sparanden.
När ni säger sparar är det långsiktigt spar?
Jag och min sambo sparar hyfsat bra per månad om man titta på ett årssnitt men jag tycker det är svårt att få till ett riktigt bra långsiktigt spar.
Mycket av sparandet går till resor, när det behövs köpas en ny bil försvinner mycket, huset kräver investeringar ibland etc
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 10:59   #9014
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av nisse1976 Visa inlägg
När ni säger sparar är det långsiktigt spar?
Jag och min sambo sparar hyfsat bra per månad om man titta på ett årssnitt men jag tycker det är svårt att få till ett riktigt bra långsiktigt spar.
Mycket av sparandet går till resor, när det behövs köpas en ny bil försvinner mycket, huset kräver investeringar ibland etc
Det skrivs ju att det inte blir så många utlandsresor & bilar när du behöver bygga kapitalet. När du har byggt tillräckligt så kan du börja sväva ut, men vägen dit kantas inte av Marbella och porsche (För gemene man).

Huset ser jag mer som en långsiktig investering, tror mitt boende håller sitt värde över tid.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 11:13   #9015
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Nu blir detta privatekonomi tråden, men jag skulle rekommendera att ha olika sparanden om ni inte redan har det. Fond konton som man inte får röra för resor osv. Dvs man gör en plan att inte röra kontot inom 5 år t.ex. eller ännu längre?

Om ni inte ens kan hålla er från sånt bara på ord så får man väl se över o låsa kontot. Finns t.ex. sparkonton du inte får ta ut från. Osäker om det finns samma för fonder.
Men då har man väl ett disciplin problem man behöver jobba på överhuvudtaget.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)