Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-13, 20:31   #16
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Hej!

Jag tycker att det finns flera saker man bör tänka på.

Märker du att det är främst träningen som orsakar nackvärk och spänningshuvudvärk, eller känner du av det i vardagen också? Jobbet, fritiden? Finns det vissa positioner som känns bättre/sämre? Finns det något du kan göra när du får ont?

Att konstatera att du är spänd i muskler är ju tyvärr inte riktigt en diagnos. Jag hade velat se hur du utför de rörelser du får ont av och se hur hela sambandet funkar med nacke/skuldra/arm. Många har svaga och okoordinerade muskler därikring som gör att man t.ex tappar fram nacken när man lyfter armen uppåt (se på alla som står och svingar tunga hantellyft åt sidan, t.ex....). Lägg till att man kanske sitter framför datorn eller på bussen resten av tiden i statiska positioner.

Rent rehabmässigt är det ju svårt att säga något utan att få tittat på dig. Jag hade inte förbjudit överkroppsträning, däremot att du får sänka vikterna till en nivå där du inte får ont, och där du ser över teknik. Klarar du av att bänka och pressa utan att jucka med huvudet? Kan du hålla nacken neutral när du kör böj, mark och stångrodd t.ex? Problemet med att förbjuda övningar är att det är rätt så demoraliserande och inte hjälper på lång sikt. Bättre att lära om bättre rörelsemönster tycker jag!

Var bor du nånstans?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 21:05   #17
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag har haft lite småproblem i nacken relaterade till styrketräning.

För många år sedan fick jag ont ett tag pga, tror jag, att jag råkade pressa huvudet för hårt ner i bänken under bänkpress. Och helt nyligen fick jag en smärta mellan skulderbladen pga att jag vilade från fysisk aktivitet för länge, och den smärtan vandrade sedan upp i nacken och är inte 100 % borta än.

Det som verkade funka för mig var att helt enkelt fortsätta leva och träna normalt. Ibland har det gjort ont i nacken under ett set, jag har tänkt ”fasen, borde kanske avbryta passet”, och sedan nästa set har smärtan varit lägre. Och då rör det sig ändå om övningar som ”borde” vara farliga för nacken, som axelpress eller knäböj.

Vad som inte verkar funka är stretching eller att röra nacken i konstiga rörelser. Ibland har jag gjort en stretch som jag tyckt borde avlasta, men efteråt har det känts likadant eller värre.

Att hitta en sovposition som inte gör ont i nacken verkar också ha betydelse. Det verkar för övrigt gälla resten av kroppen också — ett tag fick jag ömmande axlar av att jag sov med huvudet på min överarm.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)