Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Kommer Diomedea exulans klara att måla sin fotorealistiska tavla?
Ja, han är ett konstnärligt geni och kan vara väldigt flitig när han vill. 21 42.00%
Nej, trots en övermänsklig ansträngning är uppgiften honom övermäktig. 1 2.00%
Nej, han har inte viljan, han klarar ju inte ens att ta i när han tränar! 8 16.00%
Han kommer själv bli nöjd, men jag kommer inte tycka tavlan duger. 0 0%
Han kommer själv bli missnöjd, men jag kommer tycka tavlan duger. 6 12.00%
Jag tycker det är integritetskränkande att lägga upp foton av syrran och killen. 2 4.00%
Det värsta i universum är när Dio pratar om sig själv, så jag vägrar delta i tråden. 2 4.00%
Jag tycker att han ska måla en albatross. 10 20.00%
Antal röster: 50. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-15, 06:30   #61
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
U go grl! Kommer bli sketabra!


Nja du skulle ju faktiskt bara fråga hur mycket KG skulle ha, sen skulle stalkningen av hen påbörjas ovasett.

Hade faktiskt ett par "hen skämt" på g men vill inte bli skjuten i huvudet av någon.
Tack! Henskämt godkänner jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 16:57   #62
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Det enda jag gjorde för att justera bilden var att rotera den lite, förstora den lite, och ändra placeringen lite höger/vänster/upp/ner för att få perfekt symmetri. Färgerna eller ljuset tyckte jag inte behövde ändras alls:



Jag delade in den i 16 exakt lika stora kvadrater. Ska måla den enklaste först och den svåraste sist, eftersom jag kanske temporärt blir skickligare med tiden under de här dagarna. Idag gör jag den längst ner till höger.



Tror dock jag ska börja med en skiss av hela mamma och hönan, för att undvika att någon av dem blir helt skev.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 17:38   #63
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag när jag sitter och skapar.



Blir svettig när jag tänker, därav outfiten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 19:38   #64
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Men varför använda rutnätet till annat än mått och proportioner? Lär blir svårt att få det enhetligt om du målar färdigt en ruta i taget.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 19:42   #65
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Men varför använda rutnätet till annat än mått och proportioner? Lär blir svårt att få det enhetligt om du målar färdigt en ruta i taget.
För att dela upp det i lagom bitar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 20:39   #66
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
För att dela upp det i lagom bitar.
Låter som en konstig approach, men var och en blir salig på sin fason - gör det som funkar för dig.

Nu har jag aldrig målat med akryl men jag skulle kanske delat upp det i...

Skiss/komp/layout.

Enkel underpainting/grisaille med främst platta skuggformer (nånstans mellan svart och mellangrått.

Enklare färglager med hyfsat "platta" färger (utan att gå för ljust så det precis som för skuggorna finns gott om utrymme att gå ljusare/mökare).

Gå "full range" med färg/ljus och gå över där du vill ha hårda eller mjuka kanter/övergångar

Detaljer och städa upp.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 21:41   #67
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Låter som en konstig approach, men var och en blir salig på sin fason - gör det som funkar för dig.

Nu har jag aldrig målat med akryl men jag skulle kanske delat upp det i...

Skiss/komp/layout.

Enkel underpainting/grisaille med främst platta skuggformer (nånstans mellan svart och mellangrått.

Enklare färglager med hyfsat "platta" färger (utan att gå för ljust så det precis som för skuggorna finns gott om utrymme att gå ljusare/mökare).

Gå "full range" med färg/ljus och gå över där du vill ha hårda eller mjuka kanter/övergångar

Detaljer och städa upp.
Låter omöjligt att räkna ut tiden på. Passar jättedåligt när man har tight deadline. Har dessutom aldrig hört talas om grisaille.

Så här långt kom jag idag:

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 22:21   #68
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Låter omöjligt att räkna ut tiden på. Passar jättedåligt när man har tight deadline. Har dessutom aldrig hört talas om grisaille.

Så här långt kom jag idag:

[.IMG]https://i.imgur.com/aXZmfpS_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=me dium[/IMG]
Är det lättare att räkna ut tiden ruta för ruta då? Jag har ingen aning om hur jag skulle uppskatta tiden i något av fallen.

Grisaille är en undermålning i gråskala. Eller monokrom, kanske är mer korrekt. En traditionell teknik för bland annat oljemålning. Vanligaste jag sett är att ta någon röd eller ochre-färg att göra undermålningen med, men du kan göra det i vilken färgskala du vill. Det är bra på så vis att du kan måla upp en "karta" av skugga och ljus, sedan kan undermålningen skina igenom lite för att ge mer harmoni. Jag tror Bouguereau använde det en hel del för att få sina hudtoner.

Vill du se mer av det kan jag rekommendera att kolla in Cesar Santos på Youtube.

Nu menar jag dock inte att komma här och störa din kreativa process, utan snarare ge dig en spark i röven så du slutar jiddra och börjar jobba.

Tycker det ser ut som en bra skiss. Ser ut att vara akkurat.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 23:09   #69
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Vid närmare koll. Munnen är lite ur led och hon har den något öppen. Kanske ditt val att måla den stängd men i vilket fall är den inte helt i rätt linje.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 16:17   #70
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Är det lättare att räkna ut tiden ruta för ruta då? Jag har ingen aning om hur jag skulle uppskatta tiden i något av fallen.
Ja, det måste det väl vara? En färdigmålad sextondel av en målning är en sextondel, men hur stor del av en målning är en skiss av hela målningen? Det är omöjligt att veta när man kommit halvvägs om man gör "hela på en gång".

Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Grisaille är en undermålning i gråskala. Eller monokrom, kanske är mer korrekt. En traditionell teknik för bland annat oljemålning. Vanligaste jag sett är att ta någon röd eller ochre-färg att göra undermålningen med, men du kan göra det i vilken färgskala du vill. Det är bra på så vis att du kan måla upp en "karta" av skugga och ljus, sedan kan undermålningen skina igenom lite för att ge mer harmoni. Jag tror Bouguereau använde det en hel del för att få sina hudtoner.
Okej. Jag har förstått att det är vanligt att man målar med vissa färger under andra färger, t ex grönt om man ska måla med hudfärg sedan.

När jag började måla Warhammergubbar var det en allmän sanning att man alltid skulle grundmåla med vitt. Det var "bara något man hade hört", ungefär som att man skulle göra tre set med tio reps när jag började styrketräna. Efter lång tid förstod jag att det var bra att grundmåla med svart, sen måla över med vitt där det skulle på ljusa färger. På samma sätt antar jag att jag kommer komma på något bra sätt om jag fortsätter måla.

Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
du se mer av det kan jag rekommendera att kolla in Cesar Santos på Youtube.
Tack, ska kanske kika på det någon gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Nu menar jag dock inte att komma här och störa din kreativa process, utan snarare ge dig en spark i röven så du slutar jiddra och börjar jobba.
Jag har redan börjat, och du vill ge mig en spark i röven så jag börjar?

Ärligt talat, det jag mest var ute efter när jag startade tråden var att folk skulle skriva "MEN SHIT VAD GRYM DU ÄR", varpå jag skulle svara "hehe, äsch då". Samt de obligatoriska "vill du måla av mig? Du får 100 spänn!" med svaret "nej, det är för lite betalt", och "varför arbetar du inte med detta?" med svaret "Pelle erbjöd mig nyss 100 spänn för en målning, om jag jobbar som städare eller diskare får jag 40 gånger högre timlön, varför i hela friden skulle jag jobba med att måla?" Men det är okej att folk kommer med tips också. Sånt får man räkna med när man startar en sån här tråd. Jag kan inte följa alla tips bara, det skulle leda till akut fuckarounditis.

Dessutom är du för evigt min bro efter hur vältaligt du försvarade mig i dejtingtråden sist, så du får gärna skriva hur jobbiga saker du vill. Samt ligga en gång med min framtida flickvän (OM du lovar att inte vara bättre än mig).

Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Tycker det ser ut som en bra skiss. Ser ut att vara akkurat.
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Vid närmare koll. Munnen är lite ur led och hon har den något öppen. Kanske ditt val att måla den stängd men i vilket fall är den inte helt i rätt linje.
Absolut inte mitt val att måla den stängd, jag siktar på att göra en exakt kopia av fotot. Ingen jävla konstnärlig frihet här. Men du har rätt med munnen.

Höger glasöga är snett också, glasögonen är för höga, mössan är för bred och näsan pekar inte tillräckligt långt till höger. Bra att lägga upp fotot på datorn, då ser jag enklare vad jag gjort för fel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 22:47   #71
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Går och lägger mig nu. Hann inte göra hela rutan idag, började måla efter 21 och höll på i två timmar. Får måla ifatt det, kanske i morgon.

Målade lite av plankorna i rutan under. Kändes dumt att skära av dem vid gränsen.

Ritade om mamma lite. Det börjar ta sig; hon ser ut som sin mammas bror, till skillnad från innan då hon såg ut som en korsning mellan Red Foreman och Skeletor.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 07:37   #72
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Hur går det med Grisaillen? Pieter Breugel den äldre har några riktigt vassa exempel om du letar inspiration.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 08:01   #73
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Topp!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 09:28   #74
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ärligt talat, det jag mest var ute efter när jag startade tråden var att folk skulle skriva "MEN SHIT VAD GRYM DU ÄR", varpå jag skulle svara "hehe, äsch då". Samt de obligatoriska "vill du måla av mig? Du får 100 spänn!" med svaret "nej, det är för lite betalt", och "varför arbetar du inte med detta?" med svaret "Pelle erbjöd mig nyss 100 spänn för en målning, om jag jobbar som städare eller diskare får jag 40 gånger högre timlön, varför i hela friden skulle jag jobba med att måla?" Men det är okej att folk kommer med tips också. Sånt får man räkna med när man startar en sån här tråd. Jag kan inte följa alla tips bara, det skulle leda till akut fuckarounditis.

Dessutom är du för evigt min bro efter hur vältaligt du försvarade mig i dejtingtråden sist, så du får gärna skriva hur jobbiga saker du vill. Samt ligga en gång med min framtida flickvän (OM du lovar att inte vara bättre än mig).
Jag kan ingenting om att måla (det enda jag kan rita någorlunda väl är Mårran och Stinky från Mumin p.g.a. min dotter ber mig rita dessa cirka 10 ggr/dag. Övning ger lite färdighet) så jag kan absolut ta på mig att istället skriva SHIT VAD GRYM DU ÄR. Din mamma kommer bli så jäkla glad.

PS. Jag har också försvarat dig i dejtingtråden, betyder det att jag får vara med när Mr G ligger med din framtida flickvän?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 15:08   #75
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
På väg in till stan nu, måste köpa röd akrylfärg, för den var slut och ingen i byn verkade ha någon. En avstickare som kanske gör det svårt att komma i fas idag, men jag ska försöka.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ritade om mamma lite. Det börjar ta sig; hon ser ut som sin mammas bror, till skillnad från innan då hon såg ut som en korsning mellan Red Foreman och Skeletor.
Svarar mig själv här: Ser nu när bilden är på datorn att mitt omritande snarare blev en försämring än en förbättring. Jag rättade till ansiktsdragen för långt, så de blev fel åt andra hållet.

Smidigt att se sina bilder på datorn. Rembrandt m fl måste haft jättesvårt, de som inte hade datorer.

Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Hur går det med Grisaillen? Pieter Breugel den äldre har några riktigt vassa exempel om du letar inspiration.
Jag körde ju inte med Grisaille! Kanske nästa gång.

Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Topp!
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag kan ingenting om att måla (det enda jag kan rita någorlunda väl är Mårran och Stinky från Mumin p.g.a. min dotter ber mig rita dessa cirka 10 ggr/dag. Övning ger lite färdighet) så jag kan absolut ta på mig att istället skriva SHIT VAD GRYM DU ÄR. Din mamma kommer bli så jäkla glad.
Oj oj, redan? Jag har ju knappt gjort något! Tack så jättemycket!

För övrigt är ritande av Mårran, Stinky och Mumin ej att förringa.

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
PS. Jag har också försvarat dig i dejtingtråden, betyder det att jag får vara med när Mr G ligger med din framtida flickvän?
Javisst! Din man får också vara med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2020-07-17 klockan 15:11.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)