Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Dödsstraff, ja/nej?
Ja 106 37.46%
Nej 163 57.60%
Vet ej/kanske 14 4.95%
Antal röster: 283. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-18, 07:50   #391
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Om någon döms till 20 år i fängelse så är det utom rimligt tvivel att individen är skyldig. Dödsstraff kan mycket väl vara applicerbart.
Om det efter fyra år dyker upp ny teknisk bevisning eller andra omständigheter som påvisar annan gärningsman bör den oskyldigt dömde släppas fri samt få en skälig ersättning utbetald av staten, detta är inte applicerbart om den oskyldigt dömde är avliden.
Detta händer lite nu och då och är ett av skälen till att jag inte ställer mig bakom dödsstraffet.
Känslomässigt skulle jag kunna utföra dödsstraff själv med enbart händerna, intellektuellt och moraliskt är jag emot det än så länge.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-18, 22:16   #392
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Om någon döms till 20 år i fängelse så är det utom rimligt tvivel att individen är skyldig. Dödsstraff kan mycket väl vara applicerbart.
Om det efter fyra år dyker upp ny teknisk bevisning eller andra omständigheter som påvisar annan gärningsman bör den oskyldigt dömde släppas fri samt få en skälig ersättning utbetald av staten, detta är inte applicerbart om den oskyldigt dömde är avliden.
Detta händer lite nu och då och är ett av skälen till att jag inte ställer mig bakom dödsstraffet.
Känslomässigt skulle jag kunna utföra dödsstraff själv med enbart händerna, intellektuellt och moraliskt är jag emot det än så länge.
Är det fortfarande applicerbart om personen nu skickades och fick sitta 4 år på en "maximum security prison" där:

A - Den oskyldige blev nedhuggen i duschen av mördar-Bengt (varför ska man försöka skydda fångar från andra fångar?).
B - Den oskyldige begår självmord efter 3 år i isolation.

Det finns liksom inte en magisk "reset"-knapp som återkallar ett tidsstraff heller.

"Samhället ska inte döda, bara sätta en massa mördare brevid varandra och om de sen slaktar varandra så är det inte samhällets fel", eller?

Självklart är det skillnad på att förstöra någons liv genom långt straff och att avrätta någon. Men att tro man bara kan "återkalla" även tidsstraff är lite skevt.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 10:36   #393
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Är det fortfarande applicerbart om personen nu skickades och fick sitta 4 år på en "maximum security prison" där:

A - Den oskyldige blev nedhuggen i duschen av mördar-Bengt (varför ska man försöka skydda fångar från andra fångar?).
B - Den oskyldige begår självmord efter 3 år i isolation.

Det finns liksom inte en magisk "reset"-knapp som återkallar ett tidsstraff heller.

"Samhället ska inte döda, bara sätta en massa mördare brevid varandra och om de sen slaktar varandra så är det inte samhällets fel", eller?

Självklart är det skillnad på att förstöra någons liv genom långt straff och att avrätta någon. Men att tro man bara kan "återkalla" även tidsstraff är lite skevt.
Jag har aldrig varit inne på någon form av "reset". Men att låsa in någon och att avrätta någon är både i praktiken och teorin två helt olika saker.
På A svarar jag att det är tragiskt och någonting som motarbetas genom att fångar placeras på olika anstalter samt olika avdelningar om det finns sannolika skäl att misstänka våld och liknande mellan fångar.
B är återigen tragiskt men i fängelset finns möjlighet att träffa psykologer och andra former av vård.
Oavsett så är det ett misslyckade iom att fel person blev dömd.
Jag förstår känslan bakom tanken på dödsstraff, jag känner som sagt också en vilja att ta livet från vissa. Detta är en diskussion som förts fram och tillbaka i alla tider, att inte använda dödsstraff brukar vara det som vinner i civiliserade samhällen.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 11:46   #394
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Jag förstår känslan bakom tanken på dödsstraff, jag känner som sagt också en vilja att ta livet från vissa. Detta är en diskussion som förts fram och tillbaka i alla tider, att inte använda dödsstraff brukar vara det som vinner i civiliserade samhällen.
Gamla tiders straff (spott och spe, spö, böter, och avrättning) var ju egentligen inte en fråga om etik så mycket som resurser. Det fanns inte resurser att hålla en massa folk i livet bakom lås och bom fram tills den industriella revolutionen. Idag när vi har en överproduktion av livets nödtorft så har vi råd att hålla folk bakom lås och bom. Att humanister sedan är emot dödsstraffet har i huvudsak att göra med att samhällets avskum skulle vara kraftigt överrepresenterade bland de avrättade vilket är smolk i jämställdhetens glädjebägare.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 17:42   #395
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Jag menar ju självklart inte att det saknas skillnader på individ, statligt och krig. Men mer att det finns lite saker att reflektera över som folk ofta skiter i och bara kör "floskler".

Ofta brukar det vara:

"_Staten_ ska inte hämnas!" - Nehe? Då menar man implicit att funktionen av fängelse är rehabiliterande, och då blir t.ex. en följdfråga, är det verkligen rehabiliterande och hur avgörs isf. när någon är "klar"... Och, ska man skita alltså helt i att ge någon form av rättvisa till offer mer än att "det är lugnt, hen är rehabiliterad nu efter en spruta".

"Dödstraff kostar mer pga. utdragna rättegångar" - Ok, så med andra ord ska vi ha "billiga" rättegångar där bevisbördan inte behöver vara lika hög? Jag menar, lättare att sova om natten att man dömt någon felaktigt till fängelse i 20 år än döden... Känns som lite lättvindigt resonemang. Jag är säker nog på att ge dig 20 år, men inte säker nog på döden... Nästan "du riskerar 10 års fängelse och jag är 40% säker att du är skyldig, så du får 4 års fängelse som då motsvarar 40% av 10 år".

"Livstidsstraff är bästa tortyren/straffet" - Jasså, så nu är poängen att hålla dom vid liv i hopp om att de ska lida av livet, det är ju "humanistiskt".

Sen är det den simpla sanningen att man kan inte vara saker på att dom flyr eller skadar vakter samtidigt som man inte har vedervärdiga system för dom. Vill man vara helt säker så ska de sitta isolerade, noll kontakt med människor osv. vilket faktiskt inte räknas som speciellt humant. Dvs. finns ingen form av förenlig "human förvaring" och "säker förvaring", ökar man ena så minskar den andra i någon grad.

Men huvudproblemet nu är mer att man släpper ut idioter ut som borde sitta livstid och man skiter i liven man riskerar med återfallsförbrytare. Statistisk så är det lika garanterat att de kommer döda "oskyldiga" om inte mer än att staten dödar "oskyldiga". Då blir det också en form av polemik. T.ex. jag personligen tror nog att jag har större risk att råka ut för en mördare som borde sitta inne, antingen jag själv mördas eller vänner än att jag själv eller en vän skulle bli oskyldigt dömd till döden.

Hursom, jag är som sagt för dödsstraff i "teorin" men inte i "praktiken", iaf. inte för tillfället. Jag har hellre att samhället delar ut ett livstidsstraff, som gärna får gå mer åt det isolerade/inhumana. Just nu så gör ju dock Sverige det sämsta och släpper ut idioter i "hopp om att de ska förbättra sig" och spelar rysk roulette med medborgarna. Att ha kvar fjuttiga 6-14 år för dråp/mord är pga. en gammal idiotisk religös kvarleva där man typ tycker "liv är så heligt, så vi kan inte ta det från andra", men andra som dödat skiter man typ i. Är man inte religös så är livet i princip det enda som finns, det finns ingen "gud som skipar rättvisa efteråt", det är vi som ska göra rätt här och nu på jorden, och det är fan inte rätt att någon kan döda flera andra och tro man ska få strosa runt i samhället igen. Det är som sagt en sak att vara religös och "förlåtande", då kan jag köpa att de tycker x-antal år är OK, men är man sekulär, då ska det kosta mer att felaktigt förinta en människa.
Väl resonerat.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 17:48   #396
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Är man återställd och allt är förlåtet efter 16 år för tortyrmord och tortyrvåldtäkt?
Hur vet man att man är färdig då?
Citat:
Awad döms för mord, försök till grov misshandel, grov våldtäkt, våldtäkt och grovt olaga hot och ska därutöver betala skadestånd till fem personer på sammanlagt 405 000 kr.
Citat:
Mordet har varit särskilt hänsynslöst och har också inneburit svårt lidande för den avlidne, skriver domstolen.
https://omni.se/23aring-doms-till-li...osand/a/aPwnGA

Sedan var det förstås inte första tampen med rättvisan.

Ska vi träffa henom i kassan efter det tillsammans med AKilov?

Senast redigerad av Plasttiger den 2020-10-19 klockan 17:57.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 21:06   #397
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
https://nyheter24.se/nyheter/951258-...appan-i-rissne

Bara för att skaka liv i tråden lite och köra en "fängelser/rättspyk" är ingen garanti att man skyddar dom utanför. Vem är ansvarig för "dödsstraffet" på pappan?
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 22:02   #398
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
https://nyheter24.se/nyheter/951258-...appan-i-rissne

Bara för att skaka liv i tråden lite och köra en "fängelser/rättspyk" är ingen garanti att man skyddar dom utanför. Vem är ansvarig för "dödsstraffet" på pappan?
Jan Emanuels idé att köpa fängelseplatser i andra länder har andra fördelar också än bara ekonomiska. Jag är helt ok med att grova våldsbrottslingar förvaras på obestämd tid någon annanstans än här.
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 03:17   #399
KaffeMedDropp
Registered User
 
KaffeMedDropps avatar
 
Reg.datum: Jan 2021
Ort: Gött-eborg
Inlägg: 4
Samma straff som brottet. Dödar du ska du själv bli dödad på samma sätt. Våldtar du ska du själv bli våldtagen på samma sätt etc.
KaffeMedDropp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 07:19   #400
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeMedDropp Visa inlägg
Samma straff som brottet. Dödar du ska du själv bli dödad på samma sätt. Våldtar du ska du själv bli våldtagen på samma sätt etc.
Pax för att bli våldsbetäckare i statens namn med tillhörande lön.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 10:56   #401
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Pax för att bli våldsbetäckare i statens namn med tillhörande lön.
Ja det vore ju drömmen att gå till jobbet för att våldta en äcklig gammal pedo-gubbe i prutten. ...eller inte.

Ge mig ett schysst järnrör däremot så ska jag slå värden med häpnad.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 10:59   #402
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeMedDropp Visa inlägg
Samma straff som brottet. Dödar du ska du själv bli dödad på samma sätt. Våldtar du ska du själv bli våldtagen på samma sätt etc.
Det här kan bli väldigt intressant.

Om brottet t ex är olaga intrång, ska straffet bli att någon går in i ens hus?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 15:31   #403
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av Lucipha Visa inlägg
Jan Emanuels idé att köpa fängelseplatser i andra länder har andra fördelar också än bara ekonomiska. Jag är helt ok med att grova våldsbrottslingar förvaras på obestämd tid någon annanstans än här.


Jimmie Åkesson pratade om detta för flera år sedan.

Skulle verkligen vilja att man skickade våldsbrottslingar till något jävla piss-fängelse nere i Europa så dom får känna på hur ett riktigt fängelse är.

Inget jävla Nintendo och pingis-spelande som det är i Sverige.

Som det är nu tror jag knappast många bryr sig om dom åker dit. Låga straff och fängelserna är rena nöjesparken jämfört med sina hemländer.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 15:48   #404
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeMedDropp Visa inlägg
Samma straff som brottet. Dödar du ska du själv bli dödad på samma sätt. Våldtar du ska du själv bli våldtagen på samma sätt etc.
Jag vill isf utdöma straffen för snatteri. Gå hem till någon och stjäla något.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 15:51   #405
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeMedDropp Visa inlägg
Samma straff som brottet. Dödar du ska du själv bli dödad på samma sätt. Våldtar du ska du själv bli våldtagen på samma sätt etc.
Bör även ske offentligt för allmänheten? Tror det skulle ge en avskräckande effekt tror jag.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)