Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-18, 19:10   #31
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Internet i sin nuvarande form är uppenbarligen ett påhitt av CIA för att kontrollera alla normies. Lika bra att det kollapsar.
Finns ju teorier om att vi lever i en simulation av ett universum.
Men tänk om internet är en simulering. Allt är skapat av en AI.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 09:57   #32
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Tänk bara en sån sak som gymträning utan internet. Vi som är gamla och tränat under tidigt 90-tal kommer ihåg. (Visst, internet fanns då men använde man sig av det? Nej).

Man var helt utlämnad till någon spännbögs broscience på gymmet för träningsprogram eller hur man skulle göra, eller så fick man köpa en bok och läsa muskelmagasin. Doping var inget man kunde researcha eller enkelt beställa. Man fick återigen förlita sig till någon spännbögs broscience och köpa från någon skum typ som också sålde tjack.
trädgårdsmöbel är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 10:03   #33
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Tänk bara en sån sak som gymträning utan internet. Vi som är gamla och tränat under tidigt 90-tal kommer ihåg. (Visst, internet fanns då men använde man sig av det? Nej).

Man var helt utlämnad till någon spännbögs broscience på gymmet för träningsprogram eller hur man skulle göra, eller så fick man köpa en bok och läsa muskelmagasin. Doping var inget man kunde researcha eller enkelt beställa. Man fick återigen förlita sig till någon spännbögs broscience och köpa från någon skum typ som också sålde tjack.
Fast har vi fått bättre träningsresultat med internets vidsom än spännbögarnas broscience?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 10:35   #34
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Fast har vi fått bättre träningsresultat med internets vidsom än spännbögarnas broscience?
Definitivt ja.
trädgårdsmöbel är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 10:53   #35
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Internet har hjälpt och kommer hjälpa väldigt många människor att utbilda sig och få ett bättre leverne.

Det är inte enligt mig synonymt med en bättre värld så jag vet inte riktigt vad jag ska svara.

Internet ger rätt värdelösa bieffekter också
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 10:56   #36
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Tänk bara en sån sak som gymträning utan internet. Vi som är gamla och tränat under tidigt 90-tal kommer ihåg. (Visst, internet fanns då men använde man sig av det? Nej).

Man var helt utlämnad till någon spännbögs broscience på gymmet för träningsprogram eller hur man skulle göra, eller så fick man köpa en bok och läsa muskelmagasin. Doping var inget man kunde researcha eller enkelt beställa. Man fick återigen förlita sig till någon spännbögs broscience och köpa från någon skum typ som också sålde tjack.
När jag gick på gymnasiet lyckades jag hitta en bok om bodybuilding av Frank Zane på bibblan. Om jag minns rätt så stod jag vid kopiatorn på plugget i flera timmar och kopierade av den. Jag minns att jag redan då hade insett att muskeltidningarna bara innehöll skräp och inte ens var värda att bläddra i då man satt på gymet och såsade efter att ha tränat. Jag hade dock lite flyt då jag tränade på nåt gym på nån ungdomsgård i Hudik. En av två bröder kulstötarbröder i sverigeeliten brukade jobba där, och han gav mig diverse tekniktips efter att ha sett mig utföra knäböj med katastrofal teknik (bananrygg och kobenta knän). Det var fan ingen som gjorde knäböj, marklyft eller frivändningar på de gymen där jag tränade. Det var maskiner för hela slanten, och knäböj var livsfarligt för knäna!!! Hade inte den där kulstötaren förbarmat sig över mig hade jag troligen invalidiserat mig själv eftersom jag inte hade mycket info att gå på om hur tekniken skulle se ut. Dock fanns det ju en tyngdlyftarklubb som jag hade kunnat träna på antar jag. Den tanken var dock aldrig nåt som slog mig av nån anledning.

Jag minns att jag lusläste allt jag kunde hitta från DrSquat.com runt 1993-1994 nån gång, vilket var då jag fick tillgång till internet. Där fanns det mycket bra info. Så här såg websidan ut runt 1998 enligt (waybackmachine.org) https://web.archive.org/web/19990209...m/articles.htm

Nåt år senare hittade jag "the cable-bar guy" med en väldans massa härliga artiklar och övningsbeskrivningar. Så här såg den ut. http://www.ontariostrongman.ca/jva/
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 11:21   #37
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
När jag gick på gymnasiet lyckades jag hitta en bok om bodybuilding av Frank Zane på bibblan. Om jag minns rätt så stod jag vid kopiatorn på plugget i flera timmar och kopierade av den. Jag minns att jag redan då hade insett att muskeltidningarna bara innehöll skräp och inte ens var värda att bläddra i då man satt på gymet och såsade efter att ha tränat. Jag hade dock lite flyt då jag tränade på nåt gym på nån ungdomsgård i Hudik. En av två bröder kulstötarbröder i sverigeeliten brukade jobba där, och han gav mig diverse tekniktips efter att ha sett mig utföra knäböj med katastrofal teknik (bananrygg och kobenta knän). Det var fan ingen som gjorde knäböj, marklyft eller frivändningar på de gymen där jag tränade. Det var maskiner för hela slanten, och knäböj var livsfarligt för knäna!!! Hade inte den där kulstötaren förbarmat sig över mig hade jag troligen invalidiserat mig själv eftersom jag inte hade mycket info att gå på om hur tekniken skulle se ut. Dock fanns det ju en tyngdlyftarklubb som jag hade kunnat träna på antar jag. Den tanken var dock aldrig nåt som slog mig av nån anledning.

Jag minns att jag lusläste allt jag kunde hitta från DrSquat.com runt 1993-1994 nån gång, vilket var då jag fick tillgång till internet. Där fanns det mycket bra info. Så här såg websidan ut runt 1998 enligt (waybackmachine.org) https://web.archive.org/web/19990209...m/articles.htm

Nåt år senare hittade jag "the cable-bar guy" med en väldans massa härliga artiklar och övningsbeskrivningar. Så här såg den ut. http://www.ontariostrongman.ca/jva/
Första gymmet jag tränade på låg på vinden till en judoklubb. Ett par gubbar tränade där för att deras barn tränade Judo där.

Så dessa gubbars visdom blev min tidiga träningsinspiration Kommer ihåg ett exakt citat "Jag tränade benen sommaren -78 och de växte inte. Sedan slutade jag träna ben".

Passen bestod av bänkpress med hantlar (Jag gissar att de ville ha bänkpressen ifred för de hävdade att hantelpress var bättre fast de alltid körde bänk själva) följt av lutande hantelpress, sittande axelpress i rostig smithmaskin, sidolyft, latsdrag (som var skev. Alla som tränat där har större vänster än högerlats även 25 år senare) och bicepscurl med z-stång. Sit-ups instoppat mellan seten.
trädgårdsmöbel är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 11:40   #38
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Första gymmet jag tränade på låg på vinden till en judoklubb. Ett par gubbar tränade där för att deras barn tränade Judo där.

Så dessa gubbars visdom blev min tidiga träningsinspiration Kommer ihåg ett exakt citat "Jag tränade benen sommaren -78 och de växte inte. Sedan slutade jag träna ben".

Passen bestod av bänkpress med hantlar (Jag gissar att de ville ha bänkpressen ifred för de hävdade att hantelpress var bättre fast de alltid körde bänk själva) följt av lutande hantelpress, sittande axelpress i rostig smithmaskin, sidolyft, latsdrag (som var skev. Alla som tränat där har större vänster än högerlats även 25 år senare) och bicepscurl med z-stång. Sit-ups instoppat mellan seten.
Love it! Jag minns att jag alltid ville köra knäböj varenda pass, och brukade bli så trött av alla set knäböj att resten av träningen alltid blev mindre än jag tänkt mig på förhand. Brukade ofta ha problem att gå i nedförstrappor på vägen från gymet.

Min största anledning till gymtränadet var att jag ville hoppa högre eftersom jag spelade volleyboll, så benträning var prio ett. Då jag körde bänkpress brukade jag se ut som en parkinsonpatient som låg och skakade.

Tror jag tränade volleyboll typ 4 gånger i veckan (och spelade seriematch på helgerna) och försökte gymma 3 ggr per vecka. Dessutom körde jag extra pass med hoppträning (plyo träning). Dessutom försökte jag få in löpträning i detta. Jag tror jag var i ett konstant tillstånd av överträning. Jag minns en period då jag blev förkyld och låg med feber en vecka eller två. När jag sedan kom tillbaka till volleybollträningen så trodde jag att jag hade tappat allt eftesom jag inte tränat på så länge. Men istället hade jag ökat massor i spänst under den viloperioden då jag inte kunde träna sönder mig. Så mitt schema kan verkligen inte ha varit optimalt.

Dessutom hade jag en polare som var ännu mer korkad än jag. Han hade fått nys om att man kunde köra knäböj med hopp. Normala personer kör ju detta med lite lägre vikter. Men han körde med typ 130-140kg och försökte lätta från marken. Lär inte ha varit så bra för ryggraden att landa gissar jag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 12:08   #39
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Love it! Jag minns att jag alltid ville köra knäböj varenda pass, och brukade bli så trött av alla set knäböj att resten av träningen alltid blev mindre än jag tänkt mig på förhand. Brukade ofta ha problem att gå i nedförstrappor på vägen från gymet.

Min största anledning till gymtränadet var att jag ville hoppa högre eftersom jag spelade volleyboll, så benträning var prio ett. Då jag körde bänkpress brukade jag se ut som en parkinsonpatient som låg och skakade.

Tror jag tränade volleyboll typ 4 gånger i veckan (och spelade seriematch på helgerna) och försökte gymma 3 ggr per vecka. Dessutom körde jag extra pass med hoppträning (plyo träning). Dessutom försökte jag få in löpträning i detta. Jag tror jag var i ett konstant tillstånd av överträning. Jag minns en period då jag blev förkyld och låg med feber en vecka eller två. När jag sedan kom tillbaka till volleybollträningen så trodde jag att jag hade tappat allt eftesom jag inte tränat på så länge. Men istället hade jag ökat massor i spänst under den viloperioden då jag inte kunde träna sönder mig. Så mitt schema kan verkligen inte ha varit optimalt.

Dessutom hade jag en polare som var ännu mer korkad än jag. Han hade fått nys om att man kunde köra knäböj med hopp. Normala personer kör ju detta med lite lägre vikter. Men han körde med typ 130-140kg och försökte lätta från marken. Lär inte ha varit så bra för ryggraden att landa gissar jag.
Mitt första möte med icke-internet-träningsprogram var ett schema jag fick av en instruktör på ett gym jag blev medlem på när jag var sexton. Det var 6-12 reps till failure i 2-4 set på 2-4 övningar per muskelgrupp 2 gånger i veckan. Vi var många på skolan som tränade där. De flesta tröttnade snabbt på denna brutala träning och gick bara några få gånger. Själv kämpade jag på, men lederna blev så slaktade att jag minns att den enda övning jag efter sex veckor kunde göra utan ledsmärta var sittande kabelrodd, och vid det laget bestämde jag mig också för att skita i det. Två-tre snubbar på skolan gav aldrig upp, och hade uppenbarligen leder av stål, och var stora som fan vid tiden de gick ut gymnasiet.

Härliga tider.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 13:31   #40
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Både ja och nej. Att det har möjliggjort saker som distansutbildningar, väldigt lättillgänglig informationen, bank och andra saker som gör livet lättare är alla bra saker. Men när det kommer till sociala medier, dejtingappar osv så är jag övertygad om att det generellt är dåligt för oss.

Senast redigerad av Kev88 den 2020-10-19 klockan 13:40.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 17:18   #41
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Det är inte teknikens fel att människor är dåliga.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 18:08   #42
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Det är inte teknikens fel att människor är dåliga.
Det spelar väl ingen roll?

Ifall alla följde lagar och förordningar skulle vi inte behöva poliser, domstolar och fängelsen. Ifall folk följde rekomendationer om hälsa och välmående så skulle vi slippa en massa onödiga sjukdomar och liknande. Men istället måste vi anpassa samhället utifrån verkligheten.

På samma sätt är det med internet. Det är inte hur det är tänkt att användas som är det relevanta. Det som spelar roll är hur det faktiskt används (och missbrukas).

Dessutom är jag rätt övertygad om att det finns aspekter av sociala media som per automatik är dåliga för människors mentala hälsa. Dvs ifall man använder sociala media flitigt så kommer man inte undan dessa problem. Vissa kanske har stabilare psyke och kan hantera det bättre. Men jag tror det inte är nyttigt för de flesta att vara uppkopplade mot så många andra människor såpass direkt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-19, 18:14   #43
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Definitivt ja.
Finns en ganska stark herre som inte håller med dig

skyffelmördarn är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 17:10   #44
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 066
Snart kanske dissidenter får återgå till stenåldern, för datorer och så inte kommer fungera för dem.

https://sneak.berlin/20201112/your-computer-isnt-yours/
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 17:11   #45
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Snart kanske dissidenter får återgå till stenåldern, för datorer och så inte kommer fungera för dem.

https://sneak.berlin/20201112/your-computer-isnt-yours/
Varför använder du inte Linux?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)