Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-26, 17:22   #121
Garlegi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Men jag medger att jag inte är särskilt påläst om de blåa zonerna, även om jag tycker mig se tecken på att de framförallt är utvalda för att de passar in i budskapet författaren vill sälja genom sina böcker. Att det skulle vara nyttigt att avhålla sig från kött är dessutom i stark kontrast till både vad vi anses ha att tacka för vårt intellekt men också till vad som observerats hos naturfolken på 20- och 30-talet, där de var i fullständig prima hälsa på en kost rik på animalier. Lägg därtill de överlägsna egenskaper funna i skelett från jägar- och samlarfolken före jordbrukets tid.
Åt alla mycket kött före jordbrukets tid?

Om kött och hjärnan.

https://www.npr.org/sections/13.7/20...ed-human-brain
Garlegi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-27, 03:17   #122
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Garlegi Visa inlägg
Åt alla mycket kött före jordbrukets tid?

Om kött och hjärnan.

https://www.npr.org/sections/13.7/20...ed-human-brain
Artikeln du länkar till säger inte alls mycket. Du kan ju försöka läsa lite själv om ämnet och formulera dig på egen hand istället för att bara spruta ut länkar till de första bästa sidorna du sökt dig till.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-27, 18:00   #123
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Flem, orkar du sammanfatta lite kort bara vad det är som är dåligt med kolhydrater (eller om det är just gluten som är problemet)?`

Jag har läst tråden, men hänger inte med helt. Tänkte bara om du ville ge ett par punkter i lekmanna termer så kan jag utifrån det sedan läsa på lite själv.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-27, 23:19   #124
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Flem, orkar du sammanfatta lite kort bara vad det är som är dåligt med kolhydrater (eller om det är just gluten som är problemet)?`

Jag har läst tråden, men hänger inte med helt. Tänkte bara om du ville ge ett par punkter i lekmanna termer så kan jag utifrån det sedan läsa på lite själv.
1) Höga halter kolhydrater är förknippat med metabola sjukdomar.
2) Sädesslag innehåller fytater som stjäl näring.
3) Gliadin och motsvarande prolamin i andra sädesslag försvagar tarmens och hjärnans försvarssystem.
4) Agglutinin från vetegroddar (WGA) agerar destruktivt på tarmväggen och försvagar hjärnans försvarssystem.
5) Exorfin binder till hjärnans opiatreceptorer och orsakar beroende.
6) Lösliga fibrer såsom pektin, inulin och resistent stärkelse (alla kolhydrater) är nyttiga.
Det som kort och gott gör höga halter kolhydrater onyttigt är att ett sådant intag är starkt förknippat med metabola sjukdomar. Att peka på friskt folk som kitavanerna som mestadels får sin energi från kolhydrater är dessutom vilseledande. Vi är inte kitavaner och vi lever inte heller som dem, dvs. vi har inte samma gener och vi är inte alls lika aktiva. Deras primära kolhydratkällor är dessutom rotfrukter vilka inte skjuter upp blodsockret i lika hög grad som t.ex. bröd och pasta.

Våra huvudsakliga kolhydratkällor är sädesslag vilka innehåller fytater och dessa berövar oss från näring genom att binda till sig mineraler i tarmen. Prolamin i gräsfrön som t.ex. gliadin i vete, avenin i havre, sekalin i råg och hordein i korn innebär dessutom ytterligare komplikationer för hälsan då de äventyrar tarmens och hjärnans murar via uppregleringen av zonulin. Gliadin bryts även ner till exorfiner som har förmågan att binda till opiatreceptorer i hjärnan vilket orsakar beroende. WGA har en skadlig effekt på tarmväggen och en liknande effekt som gliadin har på blod-hjärnbarriären. Detta lektin finns inte bara i vete utan också i råg, korn och ris.

Värt att veta är också att fibrer är kolhydrater som vi inte kan bryta ner. Lösliga fibrer brukar benämnas prebiotiska fibrer och är sådant bakterier i tarmen kan livnära sig på. Just därför, om bakteriekompositionen i tarmen inte är förstörd, ger prebiotiska fibrer bra hälsoeffekter.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-28, 09:48   #125
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
1) Höga halter kolhydrater är förknippat med metabola sjukdomar.
2) Sädesslag innehåller fytater som stjäl näring.
3) Gliadin och motsvarande prolamin i andra sädesslag försvagar tarmens och hjärnans försvarssystem.
4) Agglutinin från vetegroddar (WGA) agerar destruktivt på tarmväggen och försvagar hjärnans försvarssystem.
5) Exorfin binder till hjärnans opiatreceptorer och orsakar beroende.
6) Lösliga fibrer såsom pektin, inulin och resistent stärkelse (alla kolhydrater) är nyttiga.
Det som kort och gott gör höga halter kolhydrater onyttigt är att ett sådant intag är starkt förknippat med metabola sjukdomar. Att peka på friskt folk som kitavanerna som mestadels får sin energi från kolhydrater är dessutom vilseledande. Vi är inte kitavaner och vi lever inte heller som dem, dvs. vi har inte samma gener och vi är inte alls lika aktiva. Deras primära kolhydratkällor är dessutom rotfrukter vilka inte skjuter upp blodsockret i lika hög grad som t.ex. bröd och pasta.

Våra huvudsakliga kolhydratkällor är sädesslag vilka innehåller fytater och dessa berövar oss från näring genom att binda till sig mineraler i tarmen. Prolamin i gräsfrön som t.ex. gliadin i vete, avenin i havre, sekalin i råg och hordein i korn innebär dessutom ytterligare komplikationer för hälsan då de äventyrar tarmens och hjärnans murar via uppregleringen av zonulin. Gliadin bryts även ner till exorfiner som har förmågan att binda till opiatreceptorer i hjärnan vilket orsakar beroende. WGA har en skadlig effekt på tarmväggen och en liknande effekt som gliadin har på blod-hjärnbarriären. Detta lektin finns inte bara i vete utan också i råg, korn och ris.

Värt att veta är också att fibrer är kolhydrater som vi inte kan bryta ner. Lösliga fibrer brukar benämnas prebiotiska fibrer och är sådant bakterier i tarmen kan livnära sig på. Just därför, om bakteriekompositionen i tarmen inte är förstörd, ger prebiotiska fibrer bra hälsoeffekter.
Stort tack för svar!

Nummer två var jag medveten om. Därav äter jag aldrig bröd pasta och liknande i närheten av mina näringsrika mål (vilket främst är ett om dagen då jag trycker 1 kg grönsaker, makrill och ägg).

Brukar låta det gå åtminstone 3 timmar innan jag äter bröd, pasta, etc i kombination med detta.

Ska kika på resten!

Vilka kolhydrater är säkra från dina punkter? Sötpotatis?

Senast redigerad av sumialic den 2020-08-28 klockan 09:49.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-28, 11:56   #126
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Jag citerar Flem.
"Våra huvudsakliga kolhydratkällor är sädesslag vilka innehåller fytater och dessa berövar oss från näring genom att binda till sig mineraler i tarmen."


Binder fytinsyra de mineral som den ska binda i sädeskornet i vår tarm ? Fytinsyrans uppgift är att binda mineraler i sädeskornet för att sedan släppa dem fritt när kornet gror.

Eller binder de andra mineral i tarmvätskan som kanske är "värdefullare" för oss i en måltid ?

Kan vi tänka oss ett utbyte ( jonbyte ) där vi dricker mjölk och offrar kalcium för att vinna andra mineral som är mer sällsynta och kanske "värdefullare" ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-29, 07:11   #127
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Men vafan, tränar man hårt uppskattar man kolhydrater. Allt annat är för tjockisar!

Har för mig att en legend på forumet även håller med om detta
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-29, 07:48   #128
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
1) Höga halter kolhydrater(Stärkelse) är förknippat med metabola sjukdomar.
2) Sädesslag innehåller fytater som stjäl näring. Kelatering men går att undvika med blötläggning
3) Gliadin och motsvarande prolamin i andra sädesslag försvagar tarmens och hjärnans försvarssystem. Går att undvika när tillagning sker av sädesslaget.
4) Agglutinin från vetegroddar (WGA) agerar destruktivt på tarmväggen och försvagar hjärnans försvarssystem.
5) Exorfin binder till hjärnans opiatreceptorer och orsakar beroende.
6) Lösliga fibrer såsom pektin, inulin och resistent stärkelse (alla kolhydrater) är nyttiga.
Det som kort och gott gör höga halter kolhydrater onyttigt är att ett sådant intag är starkt förknippat med metabola sjukdomar. Att peka på friskt folk som kitavanerna som mestadels får sin energi från kolhydrater är dessutom vilseledande. Vi är inte kitavaner och vi lever inte heller som dem, dvs. vi har inte samma gener och vi är inte alls lika aktiva. Deras primära kolhydratkällor är dessutom rotfrukter vilka inte skjuter upp blodsockret i lika hög grad som t.ex. bröd och pasta.

Våra huvudsakliga kolhydratkällor är sädesslag vilka innehåller fytater och dessa berövar oss från näring genom att binda till sig mineraler i tarmen. Prolamin i gräsfrön som t.ex. gliadin i vete, avenin i havre, sekalin i råg och hordein i korn innebär dessutom ytterligare komplikationer för hälsan då de äventyrar tarmens och hjärnans murar via uppregleringen av zonulin. Gliadin bryts även ner till exorfiner som har förmågan att binda till opiatreceptorer i hjärnan vilket orsakar beroende. WGA har en skadlig effekt på tarmväggen och en liknande effekt som gliadin har på blod-hjärnbarriären. Detta lektin finns inte bara i vete utan också i råg, korn och ris.

Värt att veta är också att fibrer är kolhydrater som vi inte kan bryta ner. Lösliga fibrer brukar benämnas prebiotiska fibrer och är sådant bakterier i tarmen kan livnära sig på. Just därför, om bakteriekompositionen i tarmen inte är förstörd, ger prebiotiska fibrer bra hälsoeffekter.
Nu hade jag avslutad min närvaro på den här platsen men kollar in i bland och ser vad som händer. I största allmänhet händer ingenting mer än att en två händer stor grupp som håller låda.

Men jag tror att inte du kan få stöd i aktuell forskning för dina tvärsäkra uttalanden.


Du stödjer dig på en massa relativt oseriösa siter som gör påståendet som i terorin kan stämma men i praktiken så är det mycket ovanligt att det sker.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-08-29 klockan 07:50.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-29, 08:44   #129
whuddafuks
Elskar pråttin asså
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 511
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu hade jag avslutad min närvaro på den här platsen men kollar in i bland och ser vad som händer. I största allmänhet händer ingenting mer än att en två händer stor grupp som håller låda.

Men jag tror att inte du kan få stöd i aktuell forskning för dina tvärsäkra uttalanden.


Du stödjer dig på en massa relativt oseriösa siter som gör påståendet som i terorin kan stämma men i praktiken så är det mycket ovanligt att det sker.
+1

Det låter ju bra det du Flem säger, men mycket av detta låter allt för simplifierat. Tycker att många av dessa påståenden och som många andra från team anti-kolhydrat/sädesslag är för fokuserade på enskilda ämnen där man glömmer bort att ämnena inte fungerar i ett vakuum. Ta X ämne och titta vad det i teorin borde göra om det var ensamt och inga som helst omständigheter kan påverka dess effekt så kan man ju få vilket ämne som helst att bli farligt tänker jag. Men det är så många andra faktorer som kan påverka ämnet och att stirra sig blint på hur 1 av flera tusentals om inte miljontals olika ämnen fungerar är en stor simplifiering.

Omvänt så är det väl detta som team vegan gör fast med animaliska produkter där man gör allt för att hitta de enskilda potentiellt farliga ämnena, sätter dess kontext i ett vakuum och tadaa - du har hittat en farlig produkt som bara är negativ för människan. Och det är tvärsäkra påståenden från båda sidorna så man undrar ju... hur kan båda sidorna ha så jäkla rätt om allting?
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 12:43   #130
Garlegi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Artikeln du länkar till säger inte alls mycket. Du kan ju försöka läsa lite själv om ämnet och formulera dig på egen hand istället för att bara spruta ut länkar till de första bästa sidorna du sökt dig till.
Kött är näringsrikt. Fast i dag så har många god tillgång till andra näringsrika livsmedel. Så alla behöver kanske inte äta kött för få i sig tillräckligt med näring.
Garlegi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-01, 07:23   #131
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag citerar Flem.
"Våra huvudsakliga kolhydratkällor är sädesslag vilka innehåller fytater och dessa berövar oss från näring genom att binda till sig mineraler i tarmen."


Binder fytinsyra de mineral som den ska binda i sädeskornet i vår tarm ? Fytinsyrans uppgift är att binda mineraler i sädeskornet för att sedan släppa dem fritt när kornet gror.
Nej, fytat är bundet till fosfor i det fallet. Sedan binder fytat sig gärna till mineraler i tarmen till en olöslig form vilket orsakar näringsförlusten.
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
men går att undvika med blötläggning
Blötläggning minimerar men eliminerar inte problemet med fytater. Särskilt effektivt är det om blötläggningen sker med något surt som t.ex. citronsaft. Det fungerar jättebra med havregryn men resultatet kanske inte blir lika roligt med bröd eller pasta från matbutiken.
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Går att undvika när tillagning sker av sädesslaget
Var god och utveckla gärna hur du tänker att negativa effekter från gliadin elimineras genom tillagning.
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu hade jag avslutad min närvaro på den här platsen men kollar in i bland och ser vad som händer. I största allmänhet händer ingenting mer än att en två händer stor grupp som håller låda.

Men jag tror att inte du kan få stöd i aktuell forskning för dina tvärsäkra uttalanden.


Du stödjer dig på en massa relativt oseriösa siter som gör påståendet som i terorin kan stämma men i praktiken så är det mycket ovanligt att det sker.
Vad jag vet har jag inte citerat ur eller länkat till något oseriöst i anslutning till mina "tvärsäkra uttalanden". Vart är det oseriösa?
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
+1

Det låter ju bra det du Flem säger, men mycket av detta låter allt för simplifierat. Tycker att många av dessa påståenden och som många andra från team anti-kolhydrat/sädesslag är för fokuserade på enskilda ämnen där man glömmer bort att ämnena inte fungerar i ett vakuum. Ta X ämne och titta vad det i teorin borde göra om det var ensamt och inga som helst omständigheter kan påverka dess effekt så kan man ju få vilket ämne som helst att bli farligt tänker jag. Men det är så många andra faktorer som kan påverka ämnet och att stirra sig blint på hur 1 av flera tusentals om inte miljontals olika ämnen fungerar är en stor simplifiering.

Omvänt så är det väl detta som team vegan gör fast med animaliska produkter där man gör allt för att hitta de enskilda potentiellt farliga ämnena, sätter dess kontext i ett vakuum och tadaa - du har hittat en farlig produkt som bara är negativ för människan. Och det är tvärsäkra påståenden från båda sidorna så man undrar ju... hur kan båda sidorna ha så jäkla rätt om allting?
Givetvis påverkar flera faktorer bl.a. upptaget av näringen när man intar antinutrienter eller hur pass illa kroppen reagerar på gluten, m.m.

Veganer har inte mycket att ta på när det diskuteras näring. De klarar sig i stort sett bara med artificiell hjälp och en alldeles speciell kunskap om vad det är man ska äta. Jämför man dessutom de skadliga ämnen som naturligt finns i växter kontra det som finns i animalier så är det även där ganska talande. Tillåter man sig till att äta djur blir näringsuppgiften väldigt enkel. Jag erkänner dock att veganer har en mycket bra poäng i frågan om djurhållningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Garlegi Visa inlägg
Kött är näringsrikt. Fast i dag så har många god tillgång till andra näringsrika livsmedel. Så alla behöver kanske inte äta kött för få i sig tillräckligt med näring.
Utesluter du animalier blir det helt enkelt svårt eller t.o.m. omöjligt att nå upp till rekommenderat dagligt intag av olika näringsämnen som vitamin B12, vitamin D, vitamin K2 och mineraler som jod, järn, kalcium, magnesium och zink men även omega-3 fiskfettsyror. Sedan har animalier ytterligare ämnen som karnosin, kreatin, kollagen, taurin, m.m.

Senast redigerad av Flem den 2020-09-01 klockan 07:26.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-01, 18:16   #132
Garlegi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Utesluter du animalier blir det helt enkelt svårt eller t.o.m. omöjligt att nå upp till rekommenderat dagligt intag av olika näringsämnen som vitamin B12, vitamin D, vitamin K2 och mineraler som jod, järn, kalcium, magnesium och zink men även omega-3 fiskfettsyror. Sedan har animalier ytterligare ämnen som karnosin, kreatin, kollagen, taurin, m.m.
Jag menade kött kanske kan ersättas med en kombination av vegetabiliska och animaliska livsmedel.
Garlegi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-01, 18:25   #133
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Nej, fytat är bundet till fosfor i det fallet. Sedan binder fytat sig gärna till mineraler i tarmen till en olöslig form vilket orsakar näringsförlusten.
Nja. Fosfaten är bundet till inositol och bildar fytinsyran. Men fosfatgruppen är en relativt stark syra så i cellens neutrala miljö bildas fytat. Dvs ett salt.

Jag antar att det är främst magnesiumjoner som fytatet binder i sädeskornet. Helt enkelt för att inte ge en orimligt hög osmotisk potential.

Till min fråga. Får vi ett jonbyte i tarmsaften och fytatet binder "värdefullare" järn och zink och gör det oåtkomligt ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-07, 17:46   #134
Garlegi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Det som kort och gott gör höga halter kolhydrater onyttigt är att ett sådant intag är starkt förknippat med metabola sjukdomar. Att peka på friskt folk som kitavanerna som mestadels får sin energi från kolhydrater är dessutom vilseledande. Vi är inte kitavaner och vi lever inte heller som dem, dvs. vi har inte samma gener och vi är inte alls lika aktiva. Deras primära kolhydratkällor är dessutom rotfrukter vilka inte skjuter upp blodsockret i lika hög grad som t.ex. bröd och pasta.
Sötpotatis som Kitavafolket äter har enligt tabellen på den här sidan ett högre GI än spagetti (vit spagetti 49, fullkornsspagetti 48 och sötpotatis 63):

https://www.health.harvard.edu/disea...-for-100-foods

En sida som anger ett lägre GI för sötpotatis (44):

https://www.healwithfood.org/diet/ki...diet-foods.php

Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Våra huvudsakliga kolhydratkällor är sädesslag vilka innehåller fytater och dessa berövar oss från näring genom att binda till sig mineraler i tarmen.
Fytinsyra kan kanske minska risken för cancer. Så det är inte säkert att det bara dåligt.
Garlegi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-09, 00:03   #135
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Nja. Fosfaten är bundet till inositol och bildar fytinsyran. Men fosfatgruppen är en relativt stark syra så i cellens neutrala miljö bildas fytat. Dvs ett salt.

Jag antar att det är främst magnesiumjoner som fytatet binder i sädeskornet. Helt enkelt för att inte ge en orimligt hög osmotisk potential.

Till min fråga. Får vi ett jonbyte i tarmsaften och fytatet binder "värdefullare" järn och zink och gör det oåtkomligt ?
"Phytic acid (PA) is the primary storage compound of phosphorus in seeds accounting for up to 80% of the total seed phosphorus and contributing as much as 1.5% to the seed dry weight. The negatively charged phosphate in PA strongly binds to metallic cations of Ca, Fe, K, Mg, Mn and Zn making them insoluble and thus unavailable as nutritional factors."
(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2266880/)
Citat:
Ursprungligen postat av Garlegi Visa inlägg
Sötpotatis som Kitavafolket äter har enligt tabellen på den här sidan ett högre GI än spagetti (vit spagetti 49, fullkornsspagetti 48 och sötpotatis 63):

https://www.health.harvard.edu/disea...-for-100-foods

En sida som anger ett lägre GI för sötpotatis (44):

https://www.healwithfood.org/diet/ki...diet-foods.php
Nu var det inte glykemiskt index (GI) jag syftade på. Sötpotatis höjer inte blodsockret i lika hög grad som bröd eller pasta. Det som tycks ha allra störst betydelse när det gäller stigande blodsocker är mängden kolhydrater minus mängden fibrer i en måltid. Jämför man sötpotatis, ca. 18g kolhydrater och 3g fibrer med pasta, 72g kolhydrater och 3g fibrer, så blir det ganska tydligt. Totalt alltså 15g mot 69g.
Citat:
Ursprungligen postat av Garlegi Visa inlägg
Fytinsyra kan kanske minska risken för cancer. Så det är inte säkert att det bara dåligt.
Anticancerogena ämnen finner vi även i annat än sädesslag som man inte reagerar negativt på. Alltså ser jag ingen anledning till att just välja sädesslag som helt klart degenererar kroppen på flera olika vis.

Senast redigerad av Flem den 2020-09-09 klockan 00:09.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)