Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-07, 18:32   #1
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Dilemma om jobb

En bekant har fått ett dilemma. Hon har ett hyfsat prestigefullt jobb (samma som jag - rektor på en gymnasieskola), med skaplig lön - drygt 50’ i månaden. Det är stressigt, hyfsat otacksamt och väldigt krävande från flera håll. Hon har dryftat tvivel med sin chef. Från ledningen har man sett att hon har det kämpigt. Nu har fått en karamell att suga på: ett erbjudande om att backa tillbaka till att undervisa, med bibehållen lön! Alltså jobba som lärare, vilket är en barnlek jämfört med att vara rektor, med alla lov och ledigheter, men med lön som en rektor. Jag har rekommenderat henne att ta det direkt - det skulle jag gjort - men vad tycker Kolo? Hon skulle alltså återgå till att bli kollega med dem hon tidigare varit chef över. Vad hon säger så har det varit väldigt få konflikter, hon har varit populär som chef, uppskattad av elever osv. Men hon menar att det sliter för mycket att vara rektor.
Åsikter?
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 18:35   #2
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Låter som en drömsituation, mindre jobb för samma lön.

Har hon sedan varit en bra chef så ser jag inte varför det ska bli problem att backa i hierarkin
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 18:37   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
En no-brainer, hon ska ta det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 18:43   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Låter som en drömsituation, mindre jobb för samma lön.

Har hon sedan varit en bra chef så ser jag inte varför det ska bli problem att backa i hierarkin
Håller helt med.

Nästan att jag har svårt att se att det skulle bli några större problem även om hon varit årtiondets sämsta chef.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 19:27   #5
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Finns det nån hållhake eller bugg?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 19:32   #6
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Utifrån det du skriver hade jag inte tvekat en sekund och gått tillbaks till lärare direkt.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 19:36   #7
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Förutsatt att hon vill återgå till en lärartjänst instämmer jag med kören som säger att det inte är något dilemma alls
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 19:40   #8
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Skulle väl vara ev svartsjuka från kollegor om det ”kommer ut” att hon tjänar mycket mer än dom.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 20:02   #9
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Lärare jobbar mycket mer än det verkar som utåt. Jag hade bytt jobb på samma nivå, samma slags jobb eller på något sätt uppåt om det gick. Om man trivs me det. Det där "stressigt, hyfsat otacksamt och väldigt krävande från flera håll" passar på många lärare, det är ett rätt så globalt problem idag.

Speciellt om man verkligen bryr sig och vill ge det där lilla extra som verkligen inte brukar bli så litet heller. Sedan får de som gör det ofta kritik för det, att ta det lugnare i stället. Beror på hur duktig man är och hur seriöst man tar sitt jobb och om man tar problem och undervisning på allvar.

Jag hade sökt nytt jobb på annat ställe i så fall, om jag utgår helt från texten här. Det beror ju på, känner inte läget direkt.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 20:06   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Lärare jobbar mycket mer än det verkar som utåt. Jag hade bytt jobb på samma nivå, samma slags jobb eller på något sätt uppåt om det gick. Om man trivs me det. Det där "stressigt, hyfsat otacksamt och väldigt krävande från flera håll" passar på många lärare, det är ett rätt så globalt problem idag.

Speciellt om man verkligen bryr sig och vill ge det där lilla extra som verkligen inte brukar bli så litet heller. Sedan får de som gör det ofta kritik för det, att ta det lugnare i stället. Beror på hur duktig man är och hur seriöst man tar sitt jobb och om man tar problem och undervisning på allvar.

Jag hade sökt nytt jobb på annat ställe i så fall, om jag utgår helt från texten här. Det beror ju på, känner inte läget direkt.
Skulle tro att rektorn i fråga (som säkerligen i grund och botten är utbildad lärare) har rätt god insyn i läraryrket, även det som sker "bakom kulisserna" :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 20:09   #11
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Skulle tro att rektorn i fråga (som säkerligen i grund och botten är utbildad lärare) har rätt god insyn i läraryrket, även det som sker "bakom kulisserna" :p
Tror jag säkert. Motiven i tråden dock, låter som om lärarna har sommarlov, mycket mindre jobb etc, nej, inte vad jag sett i Sverige. Utgår från sekundära erfarenheter.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 20:13   #12
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Tror jag säkert. Motiven i tråden dock, låter som om lärarna har sommarlov, mycket mindre jobb etc, nej, inte vad jag sett i Sverige. Utgår från sekundära erfarenheter.
Men nu var frågan ifrån en tjänst som rektor till en som lärare, skulle ju tror det blir mindre jobb med den flytten.
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 20:14   #13
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Men nu var frågan ifrån en tjänst som rektor till en som lärare, skulle ju tror det blir mindre jobb med den flytten.
Kanske det blir, kanske inte, jag tror att det nog kan vara så för många men inte alla. Om det är så självklart, varfär ställa frågan då ens. Jag blir väl den enda som inte håller med.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 20:18   #14
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Ta det!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 20:21   #15
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ålder på personen? Karriärsdrömmar, hunger, framtid, jag tänker, kanske man byter jobb/måste byta igen av någon anledning och har man då gått tillbaka så kanske man inte kommer upp igen och det blir kasnke inga 50 lax i gen...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)