Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-13, 13:14   #16
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Nu försöker du bara bortförklara dig med en massa gallimatias. Väger du dig varje dag vid samma tidpunkt och kollar på trenden för de senaste 7 dagarna så ser du om du är på väg upp/ner i vikt, så enkelt är det.

Sedan för att backa bandet.. varför vill du lägga på dig 10kg fett? 83kg på 193cm är väl en ganska lagom vikt att lean-bulka vid?
Mitt mål är att aldrig bortförklara något eller att säga något som skulle vara osanning. Men jag förstår ju att något inte fungerar exakt så som det borde eftersom jag inte går upp i vikt fast jag försöker och vill.

Det vanligaste är att vågen visar mellan 82kg och 84kg, jag väger mig inte varje morgon eftersom det skulle bli bökigt att försöka hitta en våg dom dagarna man sover borta, men 7 av 10 dagar så väger jag mig på morgonen efter toabesöket

Och för att backa bandet: Jag vantrivs med att mina revben sticker ut så tydligt under huden, lika med kotorna på ryggen och benen i armarna.
Jag vill få ett mer fylligt utseende och känna mig bekväm med att visa min kropp i badbyxor och inte alltid gömma mig i stora mjukiskläder.

Jag förstår inte alls folk som strävar efter ett lågt kroppsfett, varför vill någon se undernärd ut?

En annan anledning till att jag vill lägga på mig just fett är att jag alltid fryser.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 13:24   #17
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Mitt mål är att aldrig bortförklara något eller att säga något som skulle vara osanning. Men jag förstår ju att något inte fungerar exakt så som det borde eftersom jag inte går upp i vikt fast jag försöker och vill.

Det vanligaste är att vågen visar mellan 82kg och 84kg, jag väger mig inte varje morgon eftersom det skulle bli bökigt att försöka hitta en våg dom dagarna man sover borta, men 7 av 10 dagar så väger jag mig på morgonen efter toabesöket

Och för att backa bandet: Jag vantrivs med att mina revben sticker ut så tydligt under huden, lika med kotorna på ryggen och benen i armarna.
Jag vill få ett mer fylligt utseende och känna mig bekväm med att visa min kropp i badbyxor och inte alltid gömma mig i stora mjukiskläder.

Jag förstår inte alls folk som strävar efter ett lågt kroppsfett, varför vill någon se undernärd ut?
En annan anledning till att jag vill lägga på mig just fett är att jag alltid fryser.
alla vill ha men få klarar det, det är väl det som är tjusningen med att vara VÄLTRÄNAD. En muskulös kropp helt enkelt. Du förstår det när du kommer dit. Målet måste vara att ha en kropp som just DU tycker är snygg och välmående, det behöver inte betyda undernärd.

Kanske du har en bild på dig ? enklare att se då tror jag..
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 13:56   #18
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
jag är inte fullt så tränad som Mats men tror han blir "tanig" och svag helt enkelt. Har man engång varit grov och vältränad ( max 10% kf ) så blir det utgångsläget. Är man lång så blir smalheten ganska tydlig.

För min del som väger ca 85 kg så kommenterar alla min "spinkighet" vid 83 kg. Klart det är irriterande speciellt då "andra" alltid verkar ligger på bulk...läs feta.
Ja, det är såklart väldigt väsentligt att veta vilken % kroppsfett Mats ligger på vid 100 kg, men om den är under 15% så har jag svårt att tro att kroppen vill ner till 80kg om han fortsätter träna (dvs endast minska i KF).. och är den över 15% så.. ja, ser det inte bättre ut att väga lite mindre då om man kan "få det gratis"?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 14:08   #19
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Mitt mål är att aldrig bortförklara något eller att säga något som skulle vara osanning. Men jag förstår ju att något inte fungerar exakt så som det borde eftersom jag inte går upp i vikt fast jag försöker och vill.

Det vanligaste är att vågen visar mellan 82kg och 84kg, jag väger mig inte varje morgon eftersom det skulle bli bökigt att försöka hitta en våg dom dagarna man sover borta, men 7 av 10 dagar så väger jag mig på morgonen efter toabesöket

Och för att backa bandet: Jag vantrivs med att mina revben sticker ut så tydligt under huden, lika med kotorna på ryggen och benen i armarna.
Jag vill få ett mer fylligt utseende och känna mig bekväm med att visa min kropp i badbyxor och inte alltid gömma mig i stora mjukiskläder.

Jag förstår inte alls folk som strävar efter ett lågt kroppsfett, varför vill någon se undernärd ut?

En annan anledning till att jag vill lägga på mig just fett är att jag alltid fryser.
Ok, det är bara att det är lite svårt att förstå vad du menar när du beskriver problemet, och vad du eg. vill ha hjälp med. Jag tolkade det som att du klarar av att lägga på dig vikt/fett, men du vet inte hur du ska behålla det.

Med det sagt så förespråkar jag definitivt en lean-bulk (om du nu har tänkt att träna vilket jag antar eftersom du nämner styrkelyft?) för om du inte gillar ditt utseende vid 83kg/193cm så borde det innebär att du är skinny-fat, inte bara skinny. Jämför med mig själv som är 187cm och väger 80kg.. jag bedömer mig själv att se "början till vältränad ut, dock med lite för mycket fett på magen" och skulle ganska säkert se bättre ut vid 75kg förutsatt att jag endast går ner i fettvikt.

Som sagt, en bild skulle hjälpa..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 15:38   #20
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
alla vill ha men få klarar det, det är väl det som är tjusningen med att vara VÄLTRÄNAD. En muskulös kropp helt enkelt. Du förstår det när du kommer dit. Målet måste vara att ha en kropp som just DU tycker är snygg och välmående, det behöver inte betyda undernärd.

Kanske du har en bild på dig ? enklare att se då tror jag..
Vågar nog inte lägga upp en bild på min kropp på internet tyvärr, känns nästan jobbigare än att gå runt i badbyxor bland folk
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 15:47   #21
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Ok, det är bara att det är lite svårt att förstå vad du menar när du beskriver problemet, och vad du eg. vill ha hjälp med. Jag tolkade det som att du klarar av att lägga på dig vikt/fett, men du vet inte hur du ska behålla det.

Med det sagt så förespråkar jag definitivt en lean-bulk (om du nu har tänkt att träna vilket jag antar eftersom du nämner styrkelyft?) för om du inte gillar ditt utseende vid 83kg/193cm så borde det innebär att du är skinny-fat, inte bara skinny. Jämför med mig själv som är 187cm och väger 80kg.. jag bedömer mig själv att se "början till vältränad ut, dock med lite för mycket fett på magen" och skulle ganska säkert se bättre ut vid 75kg förutsatt att jag endast går ner i fettvikt.

Som sagt, en bild skulle hjälpa..
Jag vill ha hjälp med att öka i vikt långsamt eftersom om jag gör det snabbt så tappar jag vikten lika fort som jag bygger upp den.
Ordet lean-bulk är jag inte bekant med men jag tolkar det som att det betyder ungefär försiktig viktökning och det är vad jag försöker göra.

Hitta nya vanor i livet som jag klarar av att hålla även när jag nått den vikt som krävs för att jag ska ha lite mer fett än jag har nu

Eftersom jag har så sjukt mycket lättare för att gå ner i vikt än att gå upp så händer det ibland när psyket inte pallar trycket att jag går ner mot 78-79 men sen så fort jag börjar äta nyttigt igen så återvänder jag till ca 93kg ganska snabbt.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 20:50   #22
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Först skriver du:
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Min så kallade "settingpoint" ligger vid 83KG (193CM) om jag grisbulkar i tre månader så kan jag öka med ungefär 10KG men samma dag som jag övergår till att äta nyttigt så tappar jag allt på halva tiden.
Sedan:
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Eftersom jag har så sjukt mycket lättare för att gå ner i vikt än att gå upp så händer det ibland när psyket inte pallar trycket att jag går ner mot 78-79 men sen så fort jag börjar äta nyttigt igen så återvänder jag till ca 93kg ganska snabbt.
Du motsäger dig själv återigen.. nåväl, om jag gissar att du har mellan 15% och 20% kroppsfett så rekommenderar jag att du läser på om "lean bulk" och siktar på att öka vikten med MAX 1 kg per månad. Notera: det är alltså mestadels muskler du vill lägga på dig. Vilket du gör genom hård styrketräning + mycket protein + och ett kaloriöverskott på ett par hundra kcal i SNITT per dag (behöver alltså inte stämma varje dag, men bör stämma med att vågen rör sig sakta uppåt).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 10:07   #23
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Du motsäger dig själv återigen.. nåväl, om jag gissar att du har mellan 15% och 20% kroppsfett så rekommenderar jag att du läser på om "lean bulk" och siktar på att öka vikten med MAX 1 kg per månad. Notera: det är alltså mestadels muskler du vill lägga på dig. Vilket du gör genom hård styrketräning + mycket protein + och ett kaloriöverskott på ett par hundra kcal i SNITT per dag (behöver alltså inte stämma varje dag, men bör stämma med att vågen rör sig sakta uppåt).
Tack för ett avancerat svar
Enligt Styrkelabbets kalkylator har jag följande värden:
Kroppsfett: 17%
Fettfri massa: 70kg
Fettmassa: 14kg

Kanske inte så exakta värden som man skulle få om man gick till en läkare som har "fettklämmor" och annan seriös utrustning men coolt att du gissade rätt

Exempelbild ang kroppsfett: Den killen som har 16-19 är snyggast tycker jag (där jag borde ligga enligt kalkylatorn) men jag upplever mig själv mer som 13-15 killen, fast jag har "tunnare hud" man ser mer av revbenen


Ska försöka nämna min vikt i träningsdagboken för att försöka se om det finns något synligt mönster
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 10:59   #24
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Uppdaterar den här tråden då det faktiskt går åt rätt håll nu
Idag vägde jag in på 84,1kg vilket är det högsta sen jag senast försökte öka i vikt men då gjorde jag det som en gris och nu gör jag det genom att försöka ligga i kaloribalans men äta så mycket protein som möjligt.

Lyckas jag komma upp i 85kg så lovar jag att bjuda på en magbild för då borde mina revben inte vara synliga alls
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 08:13   #25
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Lyckas jag komma upp i 85kg så lovar jag att bjuda på en magbild för då borde mina revben inte vara synliga alls
Skulle vara intressant att se, jag väger 82kg nu, men måste nog ner till närmare 72kg (på 187cm) för att få "revben som sticker ut". Så antingen har vi väldigt olika kroppstyper, eller väldigt olika uppfattning om hur vi ser ut.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 12:11   #26
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Skulle vara intressant att se, jag väger 82kg nu, men måste nog ner till närmare 72kg (på 187cm) för att få "revben som sticker ut". Så antingen har vi väldigt olika kroppstyper, eller väldigt olika uppfattning om hur vi ser ut.
Du har nog sån där snygg hud som jag försöker skaffa
Jag har sån där ful tunn hud som gör att allt hårt under huden är synligt.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 08:14   #27
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Nu går det utför
För 13 dagar sedan gick det så bra när jag var uppe på 84kg men sen började det vända nedåt igen.
För närvarande anstränger jag mig för fullt för att inte gå under 82kg
Trycker supersöta proteinbars flera gånger per dag för att hindra mig själv från att hamna på underskott.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 09:06   #28
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Nu går det utför
För 13 dagar sedan gick det så bra när jag var uppe på 84kg men sen började det vända nedåt igen.
För närvarande anstränger jag mig för fullt för att inte gå under 82kg
Trycker supersöta proteinbars flera gånger per dag för att hindra mig själv från att hamna på underskott.
I det läget hade jag fyllt på med skräp om aptiten sviktar. Förutsatt att större delen av dagen ser bra ut kostmässigt, så ser jag inga problem att låta bägaren tippa över med hjälp av ett par Snickers eller några croissanter med marmelad.

Detta är självklart inte optimalt på något sätt men personligen kan jag helt enkelt inte motivera mig att äta en extra portion ris eller dylikt. Vill jag lägga på mig lite vikt/hålla vikten uppe är det en litet dagligt intag av "skräp" som gäller.

Sommaren är värst, sämsta tiden för bulk, imo. Aptiten är som bortblåst.
Xead är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 10:32   #29
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Nu går det utför
För 13 dagar sedan gick det så bra när jag var uppe på 84kg men sen började det vända nedåt igen.
För närvarande anstränger jag mig för fullt för att inte gå under 82kg
Trycker supersöta proteinbars flera gånger per dag för att hindra mig själv från att hamna på underskott.
Tror proteinbars är snarare en nackdel än en fördel. Har du kollat energiinnehållet i dom? Antagligen är de sötade med kalorifattiga sötningsmedel så de mättar men ger inte mycket energi. Behöver du extra protein så drick vassle istället. Det mättar inte.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 11:57   #30
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Tror proteinbars är snarare en nackdel än en fördel. Har du kollat energiinnehållet i dom? Antagligen är de sötade med kalorifattiga sötningsmedel så de mättar men ger inte mycket energi. Behöver du extra protein så drick vassle istället. Det mättar inte.
Dom jag äter ligger på 24g kolhydrater 7g fett och 20g protein per bar.
Så egentligen borde det heta "KolhydratBar" och inte "ProteinBar" eftersom det är mer socker än protein i dom

Fördelen är iallafall att dom mättar nästan inget alls. Gissar att mitt huvud reagerar på sockret och inte känner mättnaden på samma sätt som om det varit något utan socker.

Kör redan både shakes med Vassle, kasein och "gainer".
Men det blir ibland jobbigt med för mycket flytande föda, allt skvalpar runt i magen
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)